22.09.2009 13:12
21

Jak sprawdzić, czy moje opony należy już wymienić?

Autor: Opony.com.pl
Sprawdzenie, czy opony wymagają wymiany to zabieg służący przede wszystkim bezpieczeństwu.

Możliwość kontroli trakcji pojazdu przez kierowcę w dużej mierze zależy od relacji zachodzącej na styku między kołami pojazdu a nawierzchnią. Dlatego, ze względu na własne bezpieczeństwo, warto wiedzieć, czy nasze opony nadają się już do wymiany.

Kiedy opony nadają się do wymiany?

Ocenę stanu naszych opon możemy w pewnej mierze wykonać samodzielnie. Najlepiej wykonywać to na zdjętym kole.

Głębokość bieżnika

Polskie normy dopuszczają do użytku opony o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 1,6 mm. Opony są najczęściej wyposażone w wskaźnik zużycia lub sygnaturę TWI (Tread Wear Index), które wskazują, kiedy opona osiąga graniczne 1,6 mm. Wskaźnik zużycia to zgrubienia w rowkach na środku bieżnika. Z kolei napis TWI najczęściej znajduje się na boku opony. Wiele testów i opinii ekspertów wykazało jednak, że 1,6 mm wymaganej głębokości bieżnika to za mało, by opona w pełni zachowywała swoje właściwości trakcyjne.

W przypadku opon zimowych jeśli bieżnik ma już głębokość 4 mm lub mniej, należy je wymienić. Opony z tak płytkim bieżnikiem nie zapewniają już należytej trakcji, nie spełniają więc swej roli. Aby lepiej to zrozumieć, należy przyjrzeć się roli głębokości bieżnika w zapewnianiu trakcji oponom zimowym, o czym szerzej w dalszej części artykułu.

Jak zmierzyć głębokość bieżnika? Użyć do tego można suwmiarki, długopisu, ołówka, czy zapałki. Najprostszy sposób, to włożyć zapałkę i długopisem zaznaczyć na zapałce głębokość bieżnika, następnie używając linijki zmierzyć zaznaczony odcinek na zapałce.

Szukamy nieregularności

Przyjrzyjmy się dokładnie oponom szukając wszelkich odstępstw od normy, takim jak spękania, wybrzuszenia, pęcherze, rozwarstwienia pęknięcia poprzeczne na ścianach bocznych lub bieżniku. Jeśli na bieżniku opony widoczne są charakterystyczne nacięcia na krawędziach możemy mieć źle ustawioną geometrię zawieszenia, jeśli widoczne są wgłębienia na bieżniku – najprawdopodobniej mamy źle wyważone koła. Stwierdzenie jakichkolwiek z wyżej wymienionych nieprawidłowości oznacza najprawdopodobniej konieczność wymiany opon. Z takimi oponami udajmy się do profesjonalnego serwisu wulkanizacyjnego, w celu bliższych oględzin.

Poszukajmy nierównomierności w zużyciu bieżnika. Jeśli opona mocniej jest zużyta na krawędziach opony niż na jej środku, lub gdy zaobserwujemy sytuację odwrotną, najprawdopodobniej długi czas użytkowaliśmy opony ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem. Zwróćmy także uwagę na wszelkie zmiany odczuwalne w trakcie jazdy, takie jak: ściąganie pojazdu na boki, większa głośność, drżenia kierownicy. Takie opony mogą już nie nadawać się do dalszej eksploatacji, w tym przypadku również najlepiej pojechać z oponami do specjalistów.

Ponadto, opony mogą mieć inne defekty, które nie są widoczne gołym okiem, a których istnienie stwierdzić można tylko w serwisie wulkanizacyjnym.

Dlaczego opony zimowe z bieżnikiem 4 mm i mniejszym nadają się do wymiany?

Opony zimowe zapewniają trakcję i prowadzenie na śniegu i lodzie dzięki swoim trzem podstawowym cechom: odpowiedniej rzeźbie bieżnika, elastycznemu składowi mieszanki oraz właściwej głębokości bieżnika. Jeżeli którakolwiek z tych cech nie występuje w oponie, dwie pozostałe, bez względu na ich potencjał, nie zapewnią pożądanych rezultatów. Ponieważ inżynierowie są w stanie opracować "wgryzającą się" rzeźbę bieżnika, a chemicy zaawansowane składniki gumy, o osiągach w zimie często decyduje ostatni czynnik, czyli głębokość bieżnika.

W warunkach zimowych niezbędna jest większa głębokość bieżnika, ponieważ podczas jazdy opony muszą ugniatać śnieg w rowkach i usuwać go (oczyszczać bieżnik). Jeżeli głębokość bieżnika jest zbyt płytka, kawałki śniegu, które przyczepią się do opon przy każdym obrocie, będą tak małe, że trakcja zostanie znacznie obniżona.

Choć wymiana opon przed ich całkowitym zużyciem może się wydawać nieekonomicznym rozwiązaniem, jest to niewątpliwie tańsze rozwiązanie niż naprawa samochodu, jeżeli nie zdołamy się zatrzymać przynajmniej tak szybko, jak pojazd przed nami. Pocieszające jest również to, że opony zimowe mają zwykle głębszy bieżnik niż opony letnie lub całoroczne. W tym teście ADAC dobitnie wykazano, jak pogarszają się właściwości opon zimowych, które mają graniczną 4 mm głębokość bieżnika w porównaniu do opon z bieżnikiem nowym.



Komentarze