17.02.2011 09:14
0

Niskie ciśnienie opon

Autor: opony.com.pl

Czy wiesz, że zbyt niskie ciśnienie opon wpływa nie tylko na większe zużycie paliwa? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Jak pokazują badania, 40% kierowców w Europie i Stanach Zjednoczonych sporadycznie kontroluje ciśnienie w kołach. W związku z tym po drogach jeździ bardzo dużo samochodów z zbyt niskim ciśnieniem w oponach. Statystyki pokazują, że ponad 60% aut osobowych w Europie porusza się z niższym niż zalecane ciśnieniem w oponach. Prowadzone są różne kampanie mające na celu edukowanie kierowców, ale ich świadomość w dalszym ciągu jest niska. Organizacje dbające o bezpieczeństwo drogowe, producenci opon i media branżowe starają się uświadomić użytkowników, że prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach ma wpływ na wiele elementów, np. na koszty użytkowania samochodu i bezpieczeństwo.

 Wlew paliwa cisnienie
Informacje o prawidłowym ciśnieniu można znaleźć na klapce wlewu paliwa.

Bezpieczeństwo

Hamowanie na mokrej nawierzchni jest osiągiem, który w powszechnej opinii ma największy wpływ na bezpieczeństwo. Zaniżone ciśnienie może w znacznym stopniu wydłużyć drogę hamowania w takich warunkach. W niektórych przypadkach może ona zostać wydłużona nawet o kilkanaście metrów! Jest to szerokość dwóch przejść dla pieszych. Jak widać, może to zadecydować o czyimś życiu lub zdrowiu.

Zbyt niskie ciśnienie obniża także odporność opon na aquaplaning. Znaczącemu zmniejszeniu ulega prędkość graniczna przy które opony zaczynają być podatne na to zjawisko. Największy spadek tego osiągu jest widoczny do wartości ciśnienia wynoszącej 1,5 bara.

Odczuwalna jest już różnica ciśnienia wynosząca 0,5 bara. Samochód reaguje z opóźnieniem i mniej precyzyjnie niż powinien. Auto może stać się podsterowne lub nadsterowne. Przy ciśnieniu niższym o 1 bar wzrasta ryzyko zejścia opony z felgi podczas nagłego skrętu. Przy wysokich prędkościach taka różnica istotnie pogarsza kierowalność. Zmniejsza się także odporność na uszkodzenie, nawet o 20%. Może dojść do wystrzału opony, jej przebicia lub innej usterki mechanicznej.

Samochodem ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach trudniej wykonuje się manewry parkingowe. Zwłaszcza wtedy, gdy nie jest on wyposażony we wspomaganie układu kierowniczego. Chociaż potencjalny wpływ nie będzie zauważalny może wzrosnąć również tempo zużycia elementów układu kierowniczego.

 niskie cisnienie w oponie
Jazda z zaniżonym ciśnieniem może być przyczyną wypadku.

Ekonomia i ekologia

Kierowcy bardzo cenią trwałość opon. Dlaczego więc na własne życzenie skracają ich żywot? Ciśnienie obniżone o 0,5 bara w znaczny sposób zmniejsza trwałość bieżnika nawet o 20-30%. W tej sytuacji intensywniej zużywają się barki opon. Wzrasta też ryzyko wystąpienia innych nieregularnych form zużycia. Trwałemu uszkodzeniu może ulec struktura wewnętrzna opony.

Aspekt ekonomiczny nierozerwalnie wiąże się z bezpieczeństwem. Przy zbyt niskim ciśnieniu może dojść do separacji bieżnika lub pęknięcia opony. Sygnałem postępujących zmian mogą być charakterystyczne ciemne pasy na całym obwodzie opony. Przyczyną ich powstawaniu jest nadmierne przegrzanie stale uginających się elementów opony. Jeszcze lepiej i szybciej może to być zdjęciu opony z felgi. Jest to tak zwane zużycie marmurkowe.

Obniżenie ciśnienia o 0,5 bara powoduje wzrost zużycia paliwa nawet o 5% w wyniku zwiększonego ugięcia, a co za tym idzie generowania większych temperatur i większego oporu toczenia. Wzrost oporów toczenia w takim przypadku może wynosić 15%. W zależności od pokonywanych dystansów może to się przełożyć na pełen bak lub więcej w skali roku. W oczywisty sposób powoduje to zwiększoną emisję dwutlenku węgla. Niewłaściwy poziom ciśnienia może spowodować wzrost emisji hałasu o 2dB(A).

Pozytywne elementy

Okazuje się, że można dostrzec też zalety obniżonego ciśnienia. Wielu kierowców twierdzi, że ciśnienie trochę obniżone względem wartości nominalnej daje odczucie poprawy komfortu jazdy. Potwierdzają to profesjonalni kierowcy testowi. Przy obniżeniu ciśnienia o 0,5 bara oceniając komfort podróżowania są skłonni podwyższyć swoją ocenę o 10%. Oczywiście jednocześnie niżej oceniają prowadzenie i kierowalność.

Jazda z niskim ciśnieniem jest też techniką stosowaną przez pasjonatów jazdy terenowej, w tym na luźnych nawierzchniach w celu poprawy właściwości trakcyjnych.



Komentarze