04.08.2009 15:23
80

Jak sprawdzić wiek opony?

Autor: opony.com.pl
Krótki poradnik, jak sprawdzić datę produkcji opon.

Ile lat ma opona?

Stwierdzenie wieku danej opony jest bardzo proste. Wystarczy właściwie odczytać kod informacyjny znajdujący się na bocznej ściance ogumienia.

Zawiera on dane na temat partii opon, z której pochodzi nasz egzemplarz. Jedna z jego części określa również datę produkcji. Na początku kodu identyfikacyjnego znajdują się zazwyczaj litery DOT. Jest to skrót od nazwy Department of Transport (Departament Transportu) i informuje użytkownika, że ogumienie może być sprzedawane w USA. Oczywiście, jeśli nie jest one skierowane na amerykańskie rynki zbytu, ten skrót nie będzie obecny.

Po nim znajdują się kolejne oznaczenia wskazujące na zakład oraz państwo, w którym ogumienie powstało, jak również informacje konstrukcyjne na jego temat. Na samym końcu (4 cyfry) możemy odczytać tydzień oraz rok wyprodukowania opony. Przykładowo 2109 będzie wskazywało, że powstała ona w 21 tygodniu roku 2009. Czasem jednak kod będzie kończył się trzema cyframi, co znaczy, że dany egzemplarz zszedł z taśmy produkcyjnej przed 2000 rokiem. Czyli 278 określa następującą datę: 27 tydzień roku 1998.

Jako że zgodnie z przepisami skrót DOT oraz początkowe cyfry numeru muszą znajdować się na jednym boku opony a cały numer identyfikacyjny na drugim, można odnieść wrażenie, że nasze opony nie mają wybitej daty produkcji. Wówczas wystarczy tylko spojrzeć z drugiej strony i w ten sposób odczytać w opisany wyżej sposób, datę produkcji opon.

Bezpieczeństwo a wiek opon

Z doświadczeń Opony.com.pl wynika, że odpowiednie konserwowanie większości ogumienia pozwala na bezpieczne jego eksploatowanie w okresie od 5 do 8 lat.

Idealne warunki przechowywania pozwalają oponie na zachowanie swych właściwości przez ok. 10 lat od momentu wyprodukowania. Niemniej rzadko istnieje możliwość ich zapewnienia. Takie czynniki jak działanie promieni słonecznych, zbyt wysoka temperatura, niska częstotliwość używania ogumienia przyczyniają się do tego, że jego starzenie przebiega w sposób przyśpieszony. Ów proces początkowo może być niezauważalny przez użytkownika. Niemniej jego skutki są dość poważne. Guma może stawać się coraz bardziej lepka albo też odwrotnie wzrasta jej twardość a tym samym podatność na kruszenie. Obniża się też jej wytrzymałość oraz odporność na trwałe odkształcenie.

Opinie na temat wieku opon

Brytyjskie Stowarzyszenie Producentów Gumy zaleca wymianę opon zawsze, gdy mają więcej niż 10 lat oraz by nie używać opon, które wcześniej nie były użytkowane przez ponad 6 lat od daty produkcji. Owe zalecenia zostały opublikowane w 2001 roku.

Pamiętaj!

Polska Norma PN-C-94300-7:1997 mówi, że jako pełnowartościowe traktuje się ogumienie do 3 lat od daty produkcji.

Natomiast w roku 2005 wypowiedziało się na ten temat Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Zachęca ono właścicieli ogumienia do kontrolowania ich stanu po 5 latach od rozpoczęcia eksploatacji, by określić czy nadają się do dalszego użytku. W sytuacji, gdy wiek opony wynosi więcej niż 10 lat, należy ją wymienić. Owe zalecenia dotyczą również opon na kołach zapasowych. Stowarzyszenie sugeruje również, by zapoznać się ze wskazaniami producenta pojazdu, który niejednokrotnie informuje użytkownika o optymalnym terminie kontroli ogumienia.

Oddziały firm Ford Motor Company oraz DaimlerChrysler w USA radzą swoim klientom, by oryginalne ogumienie wymieniać po okresie 6 lat użytkowania. Niektórzy producenci europejscy wprowadzający na rynek samochody typu sedan, coupe oraz wszelkie pojazdy wyczynowe informują właścicieli, że nie powinni używać opon, których wiek wynosi więcej niż 6 lat. Faktem jest, że w przypadku Europy należy uwzględnić różnice warunków drogowych w każdym z państw.

Niemieccy producenci opon dopuszczają sprzedaż ogumienia jako nowe pod warunkiem, że jego wiek jest niższy od 5 lat. Zalecają też podobnie jak wymienione wcześniej organizacje by nie zakładać na koła samochodu opon, których wiek przekroczył 10 lat.



Komentarze