Oznaczenia opon

Oznaczenia przedstawione na poniższej oponie, nigdy nie wystąpią jednocześnie na tym samym modelu. Jest to schemat poglądowy, by pokazać umiejscowienie najważniejszych oznaczeń występujących na oponie.

Oznaczenia na oponie

Przedstawiamy listę najczęściej spotykanych oznaczeń na oponach. Umiejscowione one są na ścianach bocznych opon.

Jak czytać oznaczenia opon

symbol objaśnienie
BasePen Opona wyposażona jest w uziemienie elektrostatyczne, poprzez umieszczenie w rowku środkowym opony mieszanki krzemionkowej, odprowadzającej ładunki elektrostatyczne.
BLT Opona posiada czarne i wypukłe litery na boku opony, jest to skrót od ang. Raised Black Letters.
BSW Opona posiada czarne napisy na boku, jest to skrót od ang. Black Sidewall.
COLD Przypomnienie, że ciśnienie w oponach należy mierzyć przy zimnych kołach.
DOT Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA, ponieważ spełnia wymogi bezpieczeństwa Departamentu Transportu Stanów Zjaednoczonych. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała dany model, jak również zawiera datę produkcji opony – 4 ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku.
DSST Oznaczenie opon typu Run Flat, stosowane na oponach Dunlop.
ECE, e, E Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.
EMT Skrót stosowany na oponach Goodyear, oznacza opony z technologią typu Run Flat.
FP Fringe Protector - albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.
FR Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w modelach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.
G1 Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
INSIDE Występuje na oponach asymetrycznych. Mówi o sposobie montażu danej opony. INSIDE oznacza, że ta strona opona powinna być zamontowana w stronę auta, nie powinna być widoczna z boku pojazdu.
JLB Jest to skrót od Jointless Band, opisuje bezkońcowe nylonowe opasanie.
LI Jest skrótem od Load Index i wskazuje maksymalną nośność opony, wyrażoną w LI, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach.
LT Stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka – Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony.
MAX Maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia, którą można znaleźć również w tabeli ciśnienia w oponach.
M+S Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych. Oznaczenie M+S zapewnia o przystosowaniu do poruszania się w trudnych warunkach na śniegu i błocie.
OWL Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.
OUTSIDE Oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz umieszczane jest na oponach asymetrycznych. Bok opony z tym symbolem, montowany powinien być na zewnątrz auta, tak, by dany bok był widoczny.
P Symbol stosowany na oponach w Stanach Zjednoczonych. Informuje, że dana opona jest przeznaczona do samochodów osobowych.
PAX Informuje, że opona wyposażona jest w system zero ciśnieniowy. Stosowane na oponach Michelin.
PSP-Beta Informuje, że opona posiada system redukcji hałasu.
R Określa typ opony: radialna
RBL Informuje, że opona ma czarne, wklęsłe litery na boku – Recessed Black Lettering.
RETREAD Określa, że opona była bieżnikowana.
RF Informuje, że ogumienie ma wzmocnioną konstrukcję i zwiększoną ładowność. Nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.
RFT Jest skrótem od Run Flat Tires, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia jazdę po przebiciu. Stosowane w oponach Bridgestone, Firestone, Pirelli.
RIM PROTECTOR Informuje, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem.
ROF Jest skrótem od Run On Flat, oznacza oponę, która umożliwia dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia wskutek przebicia. Używane przez Goodyeara oraz Dunlopa.
ROTATION Wyznacza kierunek toczenia się opony, jest to informacja montażowa.
RSC Występuje na oponach typu Run Flat produkowanych przez Bridgestone. Jest skrótem od Run Flat System Component.
RWL Raised White Lettering - wypukłe litery w kolorze białym.informuje, że na oponie występuą białe, wypukłe litery – Raised White Lettering.
SST Występuje na oponach Bridgestone. Informuje, że opona posiada system Self Supporting Technology, umożliwiający jazdę po przebiciu opony, z ciśnieniem zerowym.
SI Jest to informacja przedstawiająca indeks prędkości opony, czyli prędkość z jaką dana opona może być użytkowana – Speed Index.
TL Informuje o bezdętkowej konstrukcji opony – Tubeless Tyre.
TT Informuje o dętkowej konstrukcji opony – Tubed Type Tyre.
ULW Występuje na oponach Dunlop. Informuje o zastosowaniu budowy, która powoduje zmniejszenie wagi opony.
XL Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony. XL- Xtra Load.
ZP Występuje na oponach Michelin, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia.

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.