04.03.2010 13:03
1

Opony wzmacniane

Autor: Opony.com.pl

Dowiedz się więcej o oponach wzmacnianych. Czym są opony wzmacniane, jakie są ich atuty i wady. Czy warto w nie inwestować? Sprawdź.

Opony wzmacniane

Każda opona posiada przypisaną do swojego rozmiaru wartość nośności. Indeks ten regulowany jest postanowieniami Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg. Opony wzmacniane mają nośność większą, niż standardowe produkty. Dzięki temu mogą one lepiej spełniać wymagania stawiane przed oponami używanymi w pojazdach, które wymagają wyższej nośności.

Jak rozpoznać opony wzmacniane?

Opony wzmacniane posiadają oznaczenia, które pomagają w identyfikacji tego rodzaju produktów. Każda opona wzmacniana oznakowana jest jednym ze skrótów: Reinforces (Reinf), Extra Load (XL), EXL, RFD lub RF. Obecnie najczęściej spotyka się opony opatrzone znakiem XL, ponieważ jest on rozpoznawalny na rynku i wypiera inne skróty.

Opony wzmacniane i standardowe - różnice

Każda standardowa opona posiada przypisaną do swojego rozmiaru optymalną wartość nośności - takie opony opatruje się znakiem SL. Opony wzmacniane XL umożliwiają zastosowanie w nich wyższego ciśnienia, co przekłada się na wzrost nośności.

Opony wzmacniane mają odmienną budowę od budowy opon standardowych. Aby możliwe było stosowanie w nich wyższego ciśnienia, muszą mieć inną od pozostałych produktów konstrukcję. Efekt większej nośności uzyskuje się np. poprzez zastosowanie dodatkowej warstwy osnowy, wprowadzenie wytrzymalszych lub dodatkowych elementów, czy użycie mocniejszych materiałów.

Wizualnie opony standardowe i wzmacniane nie różnią się niczym - odmienność kryje się bowiem wewnątrz. Dla kierowcy informacją o tym, z jakim produktem ma do czynienia, są oznakowania, znajdujące się na boku opony.

Cechy opon wzmacnianych

Opony wzmacniane, dzięki odpowiedniej konstrukcji oraz użytym materiałom, maja większą nośność. Wiele samochodów przez swoją specyfikę eksploatacji wymaga montowania opon wzmacnianych - informacja taka znajduje się w książce pojazdu. Dzięki temu, że pojazd posiada opony wzmacniane, zwiększa się dopuszczalne maksymalne obciążenie, przypadające na jedno koło, co pozwala w pełni korzystać z możliwości danego samochodu.

Jaka relacja zachodzi pomiędzy wartością ciśnienia w oponie i obciążeniem, które może na niej spoczywać? Łatwo wytłumaczyć tę zależność przykładem: opona o rozmiarze 205/55 R16 standardowo posiada indeks nośności równy 91, co oznacza, że maksymalne obciążenie na nią przypadające to 615 kg. Gdy w tym samym rozmiarze rozpatruje się oponę wzmacnianą XL, indeks nośności wynosi już 94 a maksymalne obciążenie na kole - do 670 kg.

Większa nośność opony to również wyższa jej wytrzymałość na duże szybkości. Gdy w jednym rozmiarze i modelu dostępne są opony o różnym indeksie prędkości, to produkty wzmacniane XL będą odnosiły się do tych egzemplarzy z najwyższym indeksem.

Atuty opon wzmacnianych

Opony wzmacniane posiadają szereg zalet, które czynią z nich produkty godne uwagi. Atuty te płyną stąd, że opony typu XL posiadają wyższą, niż standardowe, nośność. Jeśli opony standardowe i wzmacniane będą używane w takich samych warunkach, to te z oznaczeniem XL okażą się dużo trwalsze. Tajemnica wytrzymałości opon wzmacnianych kryje się w ich wnętrzu, które jest odporniejsze na uszkodzenia i pozwala na pokonanie większej liczby kilometrów. Warto wiedzieć, że opony typu XL będą odznaczały się większą żywotnością tylko wtedy, gdy ciśnienie w ich wnętrzu będzie zgodne z zaleceniami producenta. Opony typu XL są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne, które mogą być konsekwencją np. szybkiego najechania na krawężnik. Opony wzmacniane wykazują lepszą przyczepność, niż standardowe produkty. Dzięki temu, że opony te są sztywniejsze, korzystanie wpływają na stabilność prowadzenia oraz kontrolę nad pojazdem w czasie np. pokonywania zakrętów, hamowania, czy dynamicznego przyspieszania.

Wady opony wzmacnianych

Opony typu XL ze względu na swoją konstrukcję mogą być przyczyną emisji hałasu o wyższym, w porównaniu ze standardami, natężeniu. Wzmocnienia w okolicy czoła opony (pod bieżnikiem) mogą być przyczyną wzrostu oporów toczenia i w konsekwencji także poboru paliwa. Opony wzmacniane są cięższe, co również sprawia, że pojazd w nie wyposażony wykazuje większe zapotrzebowanie na paliwo. Opony typu XL mogą w pewien sposób obniżać komfort jazdy, jednak nie powinno to być wyraźnie wyczuwalne przez kierowcę, czy pasażerów.

Czy warto inwestować w opony typu XL?

Książka pojazdu zawiera informacje o m.in. wymaganiach samochodu w kwestii opon. Gdy dany pojazd powinien być wyposażony w opony wzmacniane, uwaga taka znajdzie się z pewnością w instrukcji pojazdu. Często informacja o konieczności lub zaleceniu korzystania z opon XL dotyczyć może np. vanów, dużych sedanów, kombi, aut dostawczych, czy sportowych samochodów o wysokich osiągach. Jeżeli producent danego pojazdu wskazuje na opony wzmacniane, jako dedykowany dla niego produkt, to kierowca nie może tego ignorować. Zaopatrzenie takiego samochodu w tańsze, standardowe opony jest niezgodne z przepisami i zwiększa ryzyko wypadku. Jeśli pojazd z homologacją na opony XL będzie uczestniczył w stłuczce, a zamontowano w nim opony standardowe, to ubezpieczyciel może nie wypłacić odszkodowania. W innych przypadkach także warto zainwestować w opony tego typu. Zastosowanie opon wzmacnianych ma rację bytu, gdy kierowca często podróżuje ze znacznym obciążeniem. Dzięki korzystaniu z opon XL będzie dłużej cieszył się sprawnymi oponami. Opony XL sprawdzą się znakomicie w pojeździe o dużej mocy silnika, ponieważ wspierają kierowcę w stabilnej oraz bezpiecznej jeździe.



Pytanie do ekspertów OPONY.COM.PL

Czy opony wzmacniane stosuje się tylko i wyłącznie w przypadkach aut bardzo ciężkich czy także do aut o wysokiej mocy silnika i wysokim momencie obrotowym? Jakie są zalecenia do stosowania tego typu opon, jakie są ich wady oraz zalety? Czy można stwierdzić, że osobowa opona wzmacniana (XL) posiada lepszą charakterystykę sportową? Czym opona wzmacniana różni się od standardowej?

Każda opona wzmacniana która posiada oznaczenie XL, EXL, RFD, RF, REF, REINF lub inne podobne posiada na swoim boku napis Reinforced lub Extra Load, który mówi nam o tym, iż jej konstrukcja została wzmocniona w stosunku do podstawowej opony o tym rozmiarze. Opony te posiadają wyższy indeks nośności, dzięki któremu mogą być montowane w pojazdach, które wymagają opon wzmocnionych. Opony takie są stosowane do małych pojazdów dostawczych (RFD, RF, REF, REINF) oraz do aut bardziej sportowych (XL, EXL, EL) o wyższej mocy silnika i większym momencie obrotowym.

Opony te powinny znaleźć się na każdym pojeździe na którym są homologowane. O tym mówi nam homologacja producenta. Opony z tym oznaczeniem są tak skonstruowane aby przenosić większe obciążenia oraz aby można było stosować wyższe ciśnienia. Przykład: 205/55 R 16 91 : obciążenie maksymalne 615 kg na oponę przy ciśnieniu nominalnym 2,5 bara 205/55 R 16 94 XL : obciążenie maksymalne 670 kg przy ciśnieniu nominalnym 2,9 bara W przypadku opon wzmocnionych trudno mówić o wyraźnych wadach lub zaletach. Opony takie są oczywiście mocniejsze dzięki czemu istnieje szersza możliwość ich zastosowania. Posiadają niewątpliwie lepszą charakterystykę sportową. Dzięki większemu wzmocnieniu są mniej komfortowe co w niczym nie przeszkadza w przypadku aut sportowych, które z natury do komfortowych nie należą. W autach sportowych liczy się przede wszystkim szybkie przeniesienie mocy silnika poprzez opony na nawierzchnię drogi, duża stabilność jazdy oraz czas reakcji (szybka odpowiedź na ruch kierownicą).

Konstrukcja opon wzmacnianych różni się od opon zwykłych. Opony te mogą posiadać dodatkowe warstwy opasań lub inne wzmocnienia. Wykonanie lub materiał z których są zrobione może się również różnić. Czasami zwiększenie gęstości tkania kordów daje również pożądany efekt. Podsumowując można powiedzieć, iż opony wzmocnione powinny trafić na każde auto na którym zostały homologowane przez producenta. Wymówką nie może być tutaj fakt, iż "auto nie przewozi tak dużych ciężarów" lub "nie jeździ z maksymalnymi prędkościami". W przypadku wymiany opon z oznaczeniem XL należy się upewnić, iż indeks nośności nowej opony o tym samym rozmiarze nie jest niższy w stosunku do opony oryginalnej.

Dariusz Walisiak (Training Manager, Goodyear)

Opony oznaczone symbolem XL posiadają inną budowę strukturalną niż opony w tym samym rozmiarze i z tą samą rzeźbą bieżnika. Symbol "XL" to informacja dla klienta, że indeks nośności takiej opony jest wyższy niż opony tradycyjnej. Dla przykładu opona Continental o rzeźbie bieżnika ContiPremiumContact 2 w rozmiarze 225/55R16 i indeksie prędkości W, występuje w wersji "normalnej" - indeks nośności 95 (czyli maksymalne obciążenie jednej opony to 690 kg) oraz w wersji "XL" - indeks nośności 99 (czyli maksymalne obciążenie jednej opony to 775 kg). Różnica między tymi oponami tkwi w ich budowie wewnętrznej.

Opony wzmacniane stosowane są zarówno w autach o dużej masie całkowitej jak i również w tych, które ostały wyposażone w silniki o dużej mocy. Dzięki sztywniejszej ścianie bocznej są bardziej stabilne podczas jazdy (samochody ciężkie) oraz pozwalają na osiąganie wysokich prędkości podczas, których nie dochodzi do zjawiska nadmiernych odkształceń. Opony takie mają lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów i dają kierowcy większe doznania z szybkiej jazdy. Oczywiście, tak jak to podkreślaliśmy wielokrotnie, przy zakupie opony kierujmy się zaleceniami producenta auta, ponieważ to on określa jaki rodzaj ogumienia należy stosować w danym modelu pojazdu.

Jacek Młodawski (Specjalista ds. Technicznych, Continental)

XL (extra load) - czasami stosuje się oznaczenie Reinforced. Znowu uwaga generalna: auto wyjeżdża z fabryki na oponach, których indeks nośności jest dobierany przez konstruktora SAMOCHODU. Ta informacja zawarta jest w świadectwie homologacji typu pojazdu. Zatem generalnie mówiąc, przy zmianach opon w przyszłości należy dobierać indeks nośności właśnie wg tych zaleceń. Opony produkowane są w pewnych standardach łączących ich rozmiar i możliwości nośne. Do tych standardów dostosowują się producenci samochodów na etapie ich konstrukcji - stosuje się wtedy opony z grupy SL (standard load). Jednakże czasami bywa, iż pojazd nie mieści się w tych standardach (dla danego rozmiaru opony wymaga się wyższego indeksu nośności). I właśnie w przypadku konieczności poddania opony, o tym samym rozmiarze, większym (niż standardowe) obciążeniom podczas eksploatacji, stosuje się opony XL (extra load). Opony te (XL) mają wprowadzone zmiany konstrukcyjne podnoszące ich możliwości nośne.

Zastosowanie opon XL powinno być podyktowane określonymi względami (np koniecznością przewożenia większego ładunku - oczywiście w ramach postanowień homologacji typu pojazdu i przepisów prawa). Pozwala to na uniknięcie dodatkowych kosztów, np wymiany felg. Opony XL (zastosowane zamiast SL) generalnie mogą (aczkolwiek nie muszą) powodować pewne zmiany w prowadzeniu pojazdu oraz, z racji większej sztywności, mogą np zmniejszyć komfort podróżowania. Uwaga: często przy przejściu z opon SL na XL może być konieczna korekta ciśnienia (najczęściej na wyższe) - w takich przypadkach nie dokonanie takiej korekty może spowodować m.in zmniejszenie żywotności opony.

Piotr Łygan (Specjalista ds. Technicznych, Pirelli Polska)

Opona XL to nic innego jak opona, która posiada podwyższoną indeks i nośność opon. Niektórzy producenci stosują oznaczanie RF. We wszystkich przypadkach związane jest to możliwością większego obciążenia opon . Dotyczy to małych m.in. samochodów dostawczych lub vanów. Podstawowe przykłady to normalna nośność dla rozmiaru 175/70 r14 to 84( 500 kg ) dla XL lub RF to 88( 560kg ) 195/65r15 to 91 ( 615 kg ) dla XL to 95( 690kg) itp.

Dariusz Mindak (Field Engineer, Bridgestone)



Komentarze