Aktualizacja treści: 01.10.2019 12:43
12

Run Flat - zalety i wady

Autor: opony.com.pl 18.06.2009 12:43

Opony typu Run Flat, niegdyś kojarzące się głównie z filmami akcji i rządowymi limuzynami, coraz częściej goszczą na kołach samochodów Polaków. Swoją popularność zawdzięczają głównie zwiększonej odporności na uszkodzenia, zapewniającej większe bezpieczeństwo i uwolnienie od koła zapasowego. Czy warto w nie zainwestować?

Co to jest Run Flat i skąd się wzięło?

Technologia Run Flat pojawiła się w powszechnym użyciu w 1987 roku, jako odpowiedź na zapotrzebowanie na opony, które zachowywałyby swoje właściwości i bezpieczeństwo nawet po przebiciu. Podczas gdy inni producenci proponowali systemy samouszczelniające lub wykorzystujące pierścienie nośne, to właśnie Bridgestone udało się spopularyzować opony typu Run Flat, wprowadzając je jako element standardowego wyposażenia niektórych modeli Porsche. Marka wciąż jest liderem, jeśli chodzi o tworzenie nowoczesnych opon typu Run Flat. Najnowsze modele wyposażone w autorską technologię DriveGuard podbijają właśnie rynek - letnie Turanza T005, całoroczne Weather Control A005 i zimowe Blizzak LM005.

Bridgestone DriveGuard – szczegółowe informacje:

"Modele wykorzystujące technologię DriveGuard klasyfikuje się jako RFT, czyli Run Flat Tyre. Oferują bezpieczeństwo, wygodę i wszechstronność zastosowań. W porównaniu ze standardowymi oponami RFT, technologia Driveguard wyróżnia się specjalną konstrukcją ściany bocznej. Jest ona elastyczniejsza, co ułatwia montaż, a zarazem nie wymaga poprawiających komfort jazdy modyfikacji zawieszenia. "

Michał Kaczmarek Bridgestone

Michał Kaczmarek, Product Manager bridgestone

Opony Run On Flat, dzięki specjalnej konstrukcji, umożliwiają kontynuowanie jazdy nawet po ich przebiciu i utracie ciśnienia. W większości oferowanych na rynku modeli w takim wypadku można pokonać dystans do 80 km, nieprzekraczając prędkości 80 km/h. Jest to możliwe dzięki znacznie mocniejszej (w stosunku do tradycyjnych opon) budowie ścianek bocznych, które są w stanie utrzymać ciężar auta niezależnie od ilości znajdującego się w oponie powietrza. W zdecydowanej większości przypadków pozwala to bezpiecznie dojechać do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego, bez zatrzymywania się w nieznanym nam miejscu. Co więcej, chroni to również przed skutkami przebicia opony podczas szybszej jazdy, co bardzo często mogłoby doprowadzić do groźnych konsekwencji, między innymi wypadków. W związku z tym, że jazda z przebitą oponą typu Run Flat jest niemalże nieodczuwalna dla kierującego, wymagają one wykorzystania czujników ciśnienia w oponach, informujących o jej przebiciu lub uszkodzeniu. Nierzadko wymagają również zastosowania specjalnych felg i przemodelowanego zawieszenia pojazdu. Wyjątkiem jest tu wspomiminana już technologia Bridgestone DriveGuard, która pozwala na korzystanie z systemu Run Flat bez modyfikacji zawieszenia.

Zastosowanie i korzyści opon Run Flat

Bridgestone wprowadził na rynek opony Run Flat z myślą o Porsche 959, które z uwagi na znaczną moc wymagały zastosowania wzmacnianych konstrukcji. Do dzisiaj modele Run Flat są seryjnym wyposażeniem wielu samochodów sportowych. Jednak nie tylko do nich ogranicza się ich zastosowanie praktyczne. Wielu producentów samochodów luksusowych, a nawet terenowych (np. Toyota RAV4) chętnie sięga po to rozwiązanie, by podnieść poziom bezpieczeństwa podczas podróży i uwolnić kierowców od konieczności wożenia koła zapasowego. Na szczęście, wraz z premierą technologii DriveGuard, opony Run Flat stały się bardziej dostępne również dla posiadaczy "normalnych" samochodów - rozmiary od 15 do 19 cali pozwalają na dopasowanie ich do wielu obecnych na rynku pojazdów. Wystarczy, że nasze auto wyposażone jest w czujnik ciśnienia, czyli system TPMS, co jest standardem w nowych samochodach.

Zalet ze stosowania opon typu Run Flat jest wiele. Oto najważniejsze z nich:

  • brak konieczności wożenia koła zapasowego - po przebiciu opony można jechać na niej jeszcze do 80 kilometrów (na tyle pozwala np. Driveguard od Bridgestone), co wystarczy, by dojechać do wulkanizatora,
  • większe bezpieczeństwo podczas podróży,
  • większy komfort - zamiast zmieniać przebitą oponę gdzieś przy drodze w nieznanej okolicy, można spokojnie dojechać do serwisu i zlecić to profesjonalistom.

Wady opon Run Flat

Jak każda technologia, również i Run Flat ma swoje słabe strony. Wielu użytkowników tego typu opon zauważy niższy poziom komfortu, spowodowany twardszymi niż normalnie bokami opony. Warto jednak nadmienić, że wiele zależy od wybranego modelu i producenta - w niektórych rozwiązaniach jest to mniej odczuwalne. Do niedawna istotną wadą był brak możliwości naprawy przebitej opony, co podważało sens całego rozwiązania.

Inną wadą, często zniechęcającą do zakupu rozwiązań Run Flat, jest wyższa cena. Zarówno wymiana opon Run Flat, jak i ich zakup to wydatek znacznie większy, niż w przypadku standardowych modeli.

Zastanawiając się nad zakupem opon Run Flat i analizując ich wady i zalety, warto skupić się na znacznie poprawionym bezpieczeństwie takiego rozwiązania. Jest to czynnik, który nie sposób przeliczyć na pieniądze, choć dla niektórych cena będzie odgrywać pierwszoplanową rolę. Wybór odpowiedniego producenta i dopasowanego modelu pozwoli zniwelować większość wad towarzyszących tym oponom, pozostawiając głównie korzyści wynikające z ich posiadania.



Komentarze