24.09.2018 10:42
0

Oznaczenia na felgach

Autor: opony.com.pl

Felgi potrafią sprawić, że wygląd samochodu nabiera charakteru, dlatego też przykłada się do nich dużą wagę. Na rynku dostępny jest szeroki wybór różnego rodzaju felg, a ich kupno nie powinno przysparzać problemów. Warunkiem jest jednak znajomość ich oznaczeń.

W którym miejscu znajdują się oznaczenia?

Pytanie „gdzie są oznaczenia” pada bardzo często. Kwestia ta nie jest ujęta w żadnych przepisach, stąd znaleźć można je w różnych miejscach. Jest to zależne od producenta, a czasem nawet od modelu konkretnego produktu. Na ogół ich twórcy starają się zamieszczać dane na wewnętrznej stronie felgi, czyli od strony samochodu. Najczęściej są to ramiona jednak zdarzają się również oznaczenia, które umiejscowione są tuż przy otworze centralnym. Znaczenia nie ma również fakt typu felgi – zarówno na stalowych jak i aluminiowych odmianach mogą pojawiać się na całej powierzchni obręczy.

Profil kołnierza i rozmiar felg

Decydując się na zakup felg, należy znać wartości, takie jak rozmiar, ilość i rozstaw otworów mocujących oraz odsadzenie ET. Rozmiary felg, które są homologowane do konkretnego modelu pojazdu można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Jeżeli jej nie posiadamy, wówczas takiej informacji należy szukać na naklejce, która znajduje się na wewnętrznej stronie słupka bocznego, który jest od strony kierowcy. Pomocne mogą okazać się również narzędzia dostępne w Internecie, które wyświetlą wszystkie felgi odpowiadające danemu modelowi samochodu.

Rozmiar felgi wyrażany jest jako szerokość razy średnica, a zatem zapis ten może wyglądać następująco „6Kx14H2”. Z podanego przykładu wynika, że szerokość wynosi 6 cali, natomiast średnica felgi to 14 cali. Wartości te zawsze wyrażane są w calach. Dwa ostatnie znaki czyli „H2” informują o profilu przekroju poprzecznego felgi, czyli innymi słowy ukształtowaniu powierzchni, która zakrywana jest przez oponę. Profil przekroju felgi informuje o ukształtowaniu garbów:

- H - garb po wewnętrznej stronie felgi,
- H2 - garb po obu stronach felgi,
- FH - garb płaski po wewnętrznej stronie felgi,
- FH2 - garb płaski po obu stronach felgi,
- CH - dwa różne typy garbów,
- EH2 - rozszerzony garb dla niektórych opon typu run flat,
- EH2+ - rozszerzony garb dla niektórych opon run flat.

Z przykładowego oznaczenia „6Kx14H2” nierozszyfrowany zostało oznaczenie K. Odnosi się ono do profilu kołnierza, który zawsze zapisywany jest zaraz po szerokości felgi. Rozróżniamy 15 typów kołnierzy, lecz najczęściej spotkać można się z czterema typami, takimi jak: 

- J - samochody osobowe,
- JJ - samochody 4x4,
- P oraz K - starsze samochody osobowe.

O czym informuje profil kołnierza? Otóż dostarcza on wiedzy odnośnie kształtu, w którym stopka opony przylega bezpośrednio do felgi. Powyższe informacje pokazują jak sprawdzić szerokość felgi, gdzie znaleźć dane dotyczące profilu ich przekroju i profilu kołnierza. Oznaczenia felg są jednak bardziej rozbudowane i przekazują też inne dane.

Rozstaw śrub montażowych i ich ilość

Informacje o tym ile potrzebujemy śrub do montażu felg oraz jaki powinien być ich rozstaw zazwyczaj znajduje się w innym miejscu niż rozmiar felg. Jeżeli mamy problem ze znalezieniem tych informacji, wtedy możemy szukać pomocy u producentów felg, którzy powinni posłużyć fachową radą. Jednak warto wiedzieć, że dane te wyrażane są w sposób „6x120”. Z takiego zapisu dowiadujemy się, że felgę należy zamontować na sześciu śrubach, a otwory montażowe rozmieszczone są na okręgu o średnicy 120 mm. 

rozmiar opony
Felga do Ferrari z pięcioma śrubami montażowymi.

Odsadzenie felgi i średnica otworu centralnego

ET czyli współczynnik odsadzenia felgi, który często nazywany jest offsetem stanowi jeden z podstawowych parametrów montażowych felg. Możemy się zatem spotkać z zapisem ET 40, co będzie określało odległość, jaką można odmierzyć między płaszczyzną montażu felgi do piasty, a poziomą osią symetrii felgi. I choć w fachowej terminologii brzmi to bardzo skomplikowanie, to oznacza nic innego, jak głębokość, na którą felga wchodzi w nadkole pojazdu. Czasami można się spotkać z tym, że ET ma wartość ujemną. Wówczas felga nie wchodzi w nadkole, lecz wręcz przeciwnie, wychodzi nieco na zewnątrz auta. Wartość ta zawsze podawana jest w milimetrach.

Wartość średnicy otworu centralnego znajduje się na feldze przy symbolu CH, na przykład CH 55. Liczba ta jest ważna, ponieważ średnica tak zwanego czopa piasty może być mniejsza od średnicy otworu centralnego, ale nigdy nie może być większa, a zatem w tym przypadku nie może przekraczać 55 mm. Warto o tym pamiętać, ponieważ montaż elementów o nieodpowiednim rozmiarze może wpłynąć na powstanie luzów, które z kolei mogą utrudnić prowadzenie auta.

 

Pytanie do ekspertów OPONY.COM.PL

Jaki jest wpływ parametru ET na zużycie elementów zawieszenia, bezpieczeństwo oraz właściwości trakcyjne auta? Wiadomo, że im mniejsze ET, tym rozstaw kół się poszerza.

ET - "offset" czy odsadzenie - to głębokość osadzenia koła na piaście, decydująca o rozstawie kół na osi. Im większa jest wartość odsadzenia podawanego w mm , tym głębiej koło "chowa się" w nadkolu. Jednocześnie tym mniejszy jest rozstaw kół na danej osi pojazdu, a co się z tym wiąże, samochód gorzej może się trzymać drogi. Liczba czynników decydująca o prowadzeniu samochodu jest ogromna – poczynając od konstrukcji i ustawienia zawieszenia, poprzez wagę samochodu aż do szeroko rozumianych warunków jazdy (stan nawierzchni, pochylenie drogi, ...).

Konstrukcja nadkola i zawieszenia samochodu determinują wybór opony oraz parametry alufelgi – jej średnicę, szerokość, odsadzenie, a także kształt pozwalający pomieścić zaciski hamulców. Każda jednak zmiana jakiegokolwiek parametru obręczy oznacza: 1) inne niż standardowe warunki pracy zawieszenia 2) ewentualność modyfikacji nadkola przy zmniejszeniu odsadzenia 3) poprawę prowadzenia samochodu wskutek zwiększonego rozstawu kół na osi. Samochód standardowy przygotowany jest dla przeciętnego użytkownika. Ten o "wyższych" wymaganiach, pragnący jeździć szybciej, ale również bezpiecznie, musi mieć samochód specjalnie przygotowany. Obniża się więc jego środek ciężkości, zmienia charakterystyki elementów zawieszenia (sprężyny, amortyzatory), poszerza rozstaw kół. To znamy między innymi ze sportu. Nie znamy jednak żadnych szczegółowych danych o tychże modyfikacjach, bowiem rozpowszechnianie ich nie byłoby korzystne dla rywalizujących teamów i kierowców.

Nie znamy też wyników badań wpływu zmian poszczególnych parametrów – w tym ET – na zużycie i trwałość elementów zawieszenia. Wiemy jednak, iż każda zmiana wymaga spełnienia określonych norm i zaliczenia testów wytrzymałościowych, które też gwarantują poprawność modyfikacji dla danego pojazdu. Tym samym, np. na rynku niemieckim każde koło (felga + opona) musi spełnić szczegółowe normy TUV, by mogło być dopuszczone do jazdy na drogach publicznych. Na tymże rynku, każde poszerzenie rozstawu osi poprzez zastosowanie pierścieni dystansowych wymaga spełnienia właściwych norm TUV. Elementy konstrukcyjne samochodu zaprojektowane są z pewnym zapasem wytrzymałości, z określonym współczynnikiem bezpieczeństwa. Zmiana wartości odsadzenia zapewne mieści się ciągle w przedziałach pracy części, na które parametr ten ma wpływ.

Przemysław Włudarczak (V-ce Dyrektor, Prince Sp. J.)

ET (niem. EinpressTiefe) lub Offset (ang.) to jeden z najważniejszych parametrów felgi samochodowej. Dla wielu osób jest on dosyć tajemniczy, ale nie należy się go jakoś specjalnie obawiać. Jeśli przy zakupie felg klient korzysta z firmy, która zajmuje się ich profesjonalną sprzedażą, to, przeważnie, firma ta posiada odpowiednią wiedzę na ten temat, a przede wszystkim korzysta z katalogu zastosowań lub specjalnych aplikacji producenta felgi. Mamy wtedy pewność, że proponowana felga posiada wszystkie niezbędne parametry i aplikacje do danego samochodu.

Sam parametr ET to odległość od płaszczyzny montażu felgi (miejsce styku felgi z piastą) do jej środka, który znajduje się w połowie jej szerokości (jest wyrażany w milimetrach). Im mniejsze ET, tym całe koło będzie "położone" bardziej na zewnątrz auta, jednocześnie poszerzając rozstaw kół. Inne ET niż fabryczne praktycznie nie ma wpływu na zużycie elementów zawieszenia, ale pod warunkiem, że różni się w granicach normy. Norma ta pozwala na mniejsze ET od fabrycznego maksymalnie o około 1% rozstawu kół (dotyczy to zarówno auta, jak i felg), tzn. jeżeli samochód ma rozstaw kół 150cm, to ET może być mniejsze nawet o 15 mm, czyli przy fabrycznym - wynoszącym 45 - można zastosować felgę nawet z ET30. Trzeba jednocześnie pamiętać, że opona (bieżnik?) nie może wystawać poza obrys samochodu, zatem z mniejszym ET nie można przesadzić!

Dużo zależy też od budowy błotników w samochodzie, często jest tak, że przy zastosowaniu felg z ET maksymalnie mniejszym jest jeszcze dużo miejsca na koło. Są jednak samochody, w których przy zastosowaniu felg z ET identycznym jak fabryczne, przy szerokości felgi np. większej o 1 cal - nie dość, że opona będzie wystawać poza obrys auta, ta przy obciążeniu i wjechaniu w dziurę będzie obcierać o błotnik! W tym miejscu jeszcze raz przypominam o stosowaniu się do katalogów, aplikacji oraz zawartych w nich uwag producentów felg. Jeżeli do samochodu zastaną założone felgi z ET znacznie mniejszym niż przewiduje norma, to, z tego co wiem, może dojść do szybszego zużycia elementów zawieszenia oraz łożysk kół. O ile? Tego nie wiem, nie spotkałem się jeszcze z takimi badaniami, ale sądzę, że nie zużywają się w jakimś ekspresowym tempie.

Bardziej trzeba uważać przy ewentualnym stosowaniu felg z ET większym niż fabryczne, jeżeli już - to co najwyżej o maksymalnie 3-5 mm. W takim wypadku zmniejsza się rozstaw kół, czego raczej nie powinno się robić, chociaż zdarzają się takie modele aut, w których np. w rozmiarze 14'' jest ET38, a w wersjach z alufelgami w rozmiarze 16'' już 42 i w takim wypadku jak najbardziej można zastosować felgi z ET42. Oczywiście przy większym ET niż fabrycznym, czyli felgami bliżej wnętrza samochodu, trzeba uważać na to, żeby ramiona felgi nie obcierały o zacisk hamulcowy lub o elementy zawieszenia czy nadkola – tu jeszcze raz przypominam o wytycznych producenta felg. Co do bezpieczeństwa i właściwości trakcyjnych, jak najbardziej polecam felgi z mniejszym ET (oczywiście w granicach normy i rozsądku). Zmniejszając ET, jednocześnie poszerza się rozstaw kół, w takim wypadku poprawiamy stabilność samochodu, szczególnie na szybko pokonywanych zakrętach. Czyli jeżeli ktoś jeździ szybko, to wręcz wskazane są felgi z mniejszym ET – takie są stosowane m.in. w sporcie motorowym. Na pewno nie można stosować felg z różnym ET na lewym i prawym kole, nie powinno się też stosować różnego ET na przedniej i tylnej osi.

Oskar Gorzeński (Kierownik Sprzedaży, P.O.H. "Auto Tip-Top" Sp. z o.o.)

ET jest parametrem ważnym o ile nie najważniejszym w felgach. Ma on oczywisty związek z szerokością obręczy, bo jest to podana w mm odległość przylgni koła do teoretycznego środka koła (licząc oczywiście szerokość, a nie wysokość). ET zwane też offsetem decyduje o tym jak obręcz "wystaje" lub wchodzi w obrys pojazdu! Pod żadnym pozorem nie wolno samemu decydować o wartości ET! Katalogi dopuszczają pewne wartość ET na postawie badań i testów producentów i tylko w tym obrębie wolno się poruszać. ET zmienia rozstaw kół w samochodzie, należ pamiętać że kompletne koła muszą mieścić się w obrysie auta - dlatego zostawmy sprawę doboru fachowcom!

mgr inż. Maciej Dejewski (Kierownik Działu Sprzedaży, Ronal Polska Sp. z o.o.)



Komentarze