Aktualizacja treści: 24.09.2019 09:36
0

Felgi aluminiowe czy stalowe - które lepsze na zimę?

Autor: opony.com.pl 31.10.2010 09:36

Felgi stalowe czy aluminiowe na zimę? Przed tym dylematem kierowcy stają praktycznie co sezon. Postanowiliśmy raz na zawsze rozstrzygnąć ten spór i obalić kilka mitów, dotyczących felg aluminiowych.

Jak co roku wraz ze zmieniającym się sezonem w umysłach kierowców rodzi się pytanie - czy aluminiowe felgi wytrzymają nadchodzącą zimę? Z podobnym problemem spotykają się również posiadacze stalowych obręczy w swoich samochodach. Czy obsypane solą drogi nie spowodują zbyt dużej korozji na mojej feldze? Dziś porównamy zalety i wady felg aluminiowych i stalowych.

Felgi stanowią jeden z najważniejszych elementów samochodu. Odpowiednio dobrane obręcze wpływają na wygląd pojazdu, bezpieczeństwo prowadzenia, a także możliwość wyboru opon do samochodu. Wśród kierowców panuje przekonanie, że zimą koła powinny być wyposażone w stalowe obręcze, natomiast na lato idealnie sprawdzą się aluminiowe. Kto ma rację? Dziś rozstrzygniemy ten spór, korzystając z rozważań dotyczących:

Użytkowanie felg stalowych i aluminiowych zimą

Na początek spróbujemy obalić mit, jakoby felgi aluminiowe nie nadawały się na zimę. Czasy, w których na porządku dziennym były historie o tym, że przy niskich temperaturach felgi aluminiowe mogą pęknąć, dawno minęły. Mit ten powstał zapewne na bazie szybkiej i taniej produkcji z lat 80-tych, która z racji niezbyt zaawansowanego procesu technologicznego mogła tworzyć felgi sporadycznie pękające. Pamiętajmy jednak, że rozwój technologii rozwiązał ten problem i nie musimy się już obawiać, że przy niskich temperaturach panujących zimą nasza aluminiowa felga rozleci się w kawałki. Co za tym idzie, współcześnie produkowane felgi aluminiowe mają w większości przypadków taką samą wytrzymałość zimą jak felgi stalowe.

rial zima
Nie każda felga nadaje się do użytkowania zimą - dotyczy to głównie obręczy polerowanych i chromowanych

 

Wytrzymałość i naprawa felg zimą

Niezaprzeczalnym jest fakt, że felgę stalową dużo łatwiej prostować. Dokonać tego może w zasadzie każdy, kto przy użyciu młotka spróbuje wyprostować pogięty rant felgi. Gdy zapytamy jednak specjalistę od wytrzymałości materiałów, ten od razu wspomni, że raz pogięta i ponownie wyprostowana blacha kolejnym razem dużo łatwiej się zdeformuje.

W przypadku felg aluminiowych lepiej nie próbować prostowania w domowym zaciszu. Jednak, gdy skorzystamy z pomocy specjalisty, mamy pewność, że markowa aluminiowa obręcz w trakcie prostowania nie odkształci się. Związane jest to z konstrukcją, która jest dużo bardziej wytrzymała niż w przypadku felg stalowych. Dodatkowo warsztaty zajmujące się renowacją felg za niewygórowaną kwotę nie tylko wyprostuje naszą felgę aluminiową, ale także odnowią powłokę lakierniczą. Dzięki tym zabiegom nasza obręcz będzie znów wyglądała jak nowa.

Odporność felg na korozję

Odporność na korozję to kolejny argument, którzy zwolennicy felg stalowych stawiają, jako wadę alufelg. Jednocześnie sami zapominają o tym, że to właśnie stalowe dużo chętniej korodują w niesprzyjającym, zimowym środowisku. Jednak czy to prawda?

Na rynku nie można nabyć felg, które dedykowane są wyłącznie na sezon zimowy, a co więcej, niektóre aluminiowe odmiany z polerowanymi lub chromowanymi powłokami nie mają wystarczających zabezpieczeń na użytkowanie zimą i z dużym prawdopodobieństwem już po jednym sezonie będą wymagały kompleksowej renowacji. Jeśli chcemy uniknąć korozji, musimy przede wszystkim regularnie czyścić swoje felgi. W przypadku felg aluminiowych lepsze będą wzory, które umożliwiają szybkie czyszczenie podczas mycia całego auta (np. modele pięcioramienne). Przy wykorzystaniu odpowiednich środków do pielęgnacji powłoki lakiernicze zapewnią nam wieloletnią eksploatację bez oznak korozji czy utleniania. Z tego powodu felgi aluminiowe o prostym kształcie przez wielu kierowców uznawane są za tak zwane alufelgi zimowe.

Co z felgami stalowymi? One również są narażone na korozję, głównie na skutek naruszenia struktury zewnętrznej (różnego rodzaju rysy), powstające między innymi przy okazji zakładania kołpaków. Uszkodzenia (nawet te, których nie widzimy na pierwszy rzut oka) mogą powstawać także na skutek niewłaściwego przechowywania felg po sezonie.

vw polo zima
Felgi aluminiowe Brock, które są łatwe w czyszczeniu

 

Ceny zakupu kompletu felg na zimę

Istnieje przekonanie, że felgi stalowe w połączeniu z kołpakami stanowią dużo tańszą alternatywę w stosunku do alufelg. I znów nic bardziej mylnego. Przy zakupie felg aluminiowych w komplecie dostajemy pełny zestaw montażowy (śruby, nakrętki, pierścienie centrujące i dekielki), natomiast w przypadku stalowych dostajemy jedynie obręcze. Co za tym idzie, musimy liczyć się z dodatkowym wydatkiem na śruby/nakrętki (około 5zł/szt.) i kołpaki (od 20 zł/szt.). Ostatecznie może się okazać, że kwota, którą musimy wydać na dodatki, przekroczy wartość między ceną za komplet „stalówek” a najtańszymi kompletami „alusów”. Tak więc koszt zakupu felg stalowych dodatkowo obejmie:

  • nowe śruby/nakrętki (te, które posiadamy w komplecie z letnimi alufelgami, nie będą najprawdopodobniej pasować),
  • nowe zabezpieczenia do felg (te, które posiadamy, nie będą najprawdopodobniej pasować),
  • kołpaki (zapewnią minimalny poziom atrakcyjności po zdjęciu alufelg).

Wygląd kół zimą - alufelgi czy felgi stalowe z kołpakami?

Chyba nikt nie ma wątpliwości, że samochód na felgach aluminiowych prezentuje się znacznie lepiej. Mimo wszystko pewnie gdzieś na świecie są jeszcze osoby, którym podobają się kołpaki…

Podsumowanie

Współcześnie bez większych obaw można kupić felgi aluminiowe na zimę. Jeśli tylko budżet na to pozwala, dobrze jest zapewnić atrakcyjny wygląd naszego samochodu nawet w zimie. Jedyne, o czym należy pamiętać to prosty, łatwy do czyszczenia kształt ramion, który zapewni bezproblemową eksploatację przez lata.

Pytanie do ekspertów OPONY.COM.PL

Czy środki chemiczne, którymi w okresie zimowym są posypywane nasze drogi, mogą mieć negatywny wpływ na alufelgę? Jak pielęgnować felgi w tym okresie, oraz czy istnieje podział na felgi aluminiowe zimowe i letnie?

Jazda na miłych dla oka aluskach jest niewątpliwe przyjemnością dla kierowcy. Istnieje błędne przekonanie, na szczęście coraz rzadziej, że felgi aluminiowe są za delikatne na zimowe warunki. Tych, którzy są jeszcze nie przekonani, mogę zapewnić, że felgi AEZ, DOTZ, DEZENT i ENZO pokryte są lakierami sprawdzającym się doskonale zarówno w zimie jak i lecie. Jednak troska o to wyjątkowe wyposażenie powinna być szczególna. Przede wszystkim należy używać specjalnych i łagodnych środków do mycia felg aluminiowych. Po starannym domyciu i delikatnym spłukaniu wodą, felgę należy zabezpieczyć środkiem zmniejszającym przyczepność nieczystości do powierzchni.

Tym, którzy mają wątpliwości co do zakupu alufelg na zimę mogę jeszcze tylko doradzić, aby przy wyborze kierowali się jak najprostszym designem z jak najmniejszą ilością małych otworów i zawężeń, to ułatwi utrzymanie felg w czystości.

Joanna Strzelczyk (Marketing manager, Alcar Polska Sp. z o.o.)



Komentarze