26.07.2011 13:14
0

Oznaczenia opon Run Flat

Autor: opony.com.pl
Każdy producent posiada swoją technologię opon Run Flat. Sprawdź czym charakteryzują się poszczególne rozwiązania.

Najczęściej spotykany zasięg to 80 km przy prędkości 80 km/h. Jedynie bardziej złożone rozwiązanie wprowadzone przez BMW dopuszcza jazdę na dystansie do 150 km przy takiej samej prędkości. Nieco dłuższy zasięg od spotykanego najczęściej mają również opony Run Flat marki Michelin – do 112 km w przypadku modeli z systemem ZP oznaczonych dodatkowo „SR” i do 200 km z prędkością do 88 km/h w przypadku systemu PAX. Z kolei rozwiązanie marki Toyo dopuszcza jazdę z prędkością do 88 km/h, a więc o 8 km/h większą niż standardowa.

Dunlop – DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)

Przeczytaj więcej o oponach Run Flat

Rozwiązanie funkcjonuje od 1998 roku. W przypadku utraty powietrza, masę samochodu przejmują wzmocnione ściany boczne opony. Właściwości jezdne takie jak przyspieszanie, hamowanie i kierowanie podczas jazdy z obniżonym ciśnieniem pozostają bez zmian. Opony Run Flat firmy Dunlop można montować na standardowych felgach po wyposażeniu auta w czujniki ciśnienia w oponach. Dunlop zaleca produkt swojej marki – Warnair.

Goodyear – EMT (Extend Mobility Tire)

Technologia wprowadzona w 1992 roku. Podobnie jak w przypadku marki Dunlop charakteryzuje się wzmocnionymi bokami opon. Obowiązkowym wyposażeniem jest system monitorowania ciśnienia TPMS. Montaż opon Run Flat Goodyear musi być dopuszczony przez producenta samochodu jako rozwiązanie seryjne lub opcjonalne. Oponę taką można naprawić, ale tylko jeśli uszkodzenie nastąpiło na powierzchni bieżnika.

Hankook – HRFS (Hankook RunFlat System)

Funkcjonuje od 2004 roku. Rozwiązanie opiera się na usztywnionych wkładkach w bokach opon. Opony z systemem HRFS są dostępne tylko dla najwyższej klasy samochodów luksusowych, sportowych i SUV.

opona run flat continental ssr
Oznaczenie technologii Run Flat używane w oponach marki Continental.

Michelin – PAX i ZP (Zero Pressure)

Firma Michelin opatentowała dwie technologie pozwalające na kontynuowanie jazdy bez ciśnienia. Pierwszą z nich jest PAX (od 1999 roku). Podporę stanowi wkładka wykonana z lekkiego tworzywa sztucznego. Jest ona osadzona na feldze, a umieszczona wewnątrz opony. W przypadku bardzo niskiego ciśnienia w oponach przyjmuje pełne obciążenie. Aby zapobiec oddzieleniu się opony od obręczy podczas jazdy, zastosowano specjalną konstrukcję stopki. Koło z oponą systemu PAX jest ma średnio 17% większą masę niż standardowe w takim samym rozmiarze, ale całkowita masa czterech kół jest niższa niż pięciu standardowych (czterech zamontowanych i zapasowego w bagażniku). W porównaniu do opon z usztywnionymi bokami, opony serii PAX zapewniają pełny komfort resorowania podczas jazdy w normalnych warunkach, a więc nie obciążają zawieszenia i obręczy kół dodatkową pracą. Właściwości jezdne podczas jazdy bez powietrza są jednak gorsze. Dodatkowo opony Michelin PAX wymagają odpowiednio przystosowanych obręczy kół. Pierwszymi autami wyposażonymi seryjnie w system PAX na rynku europejskim były Renault Scenic (od lutego 2002 r.), Audi A8 (od grudnia 2002 r.), Rolls-Royce Phantom (od stycznia 2003 r.) i Audi A4 (od września 2004 r.). Opony z systemem PAX były bardzo drogie, obecnie firma Michelin odchodzi od produkcji tych opon na szeroką skalę. Można je spotkać na rynku wtórnym.

Nieco starszy jest system Michelin ZP (od 1995 roku). W tym przypadku zastosowano standardowe rozwiązanie, czyli usztywnione boki opony. Samochód musi być przystosowany do opon Run Flat i wyposażony w obręcze przeznaczone dla ZP. W tej serii produkowane są modele Michelin Primacy HP, Pilot Sport i Pilot Alpin. Podróż należy przerwać, gdy dojdzie do uszkodzenia więcej niż jednej opony. Producent nie dopuszcza naprawy opon po jeździe bez powietrza.

bridgestone run flat bmw
Opony Run Flat Bridgestone często są montowane jako pierwsze wyposażenie samochodów BMW.

Bridgestone – RFT (Run Flat Tyre)

Rozwiązanie wprowadzone w 1987 r. opiera się na usztywnionych bokach opony. System Run Flat marki Bridgestone dzieli się na trzy generacje: lata 1987-2004, 2005-2009 i od 2009 roku. W drugiej generacji poprawiono komfort jazdy, a trzecia charakteryzuje się usprawnionym chłodzeniem ścian bocznych. Dzięki temu opona Run Flat nie nagrzewa się w dużo większym stopniu niż zwykła. Firma Bridgestone zaleca stosowanie obręczy kół typu EH2 do swoich opon Run Flat, ale możliwy jest także montaż na standardowych obręczach. Oponę po uszkodzeniu na powierzchni bieżnika można awaryjnie naprawić, ale potem należy ją jak najszybciej wymienić na nową. Samochód z oponami Run Flat Bridgestone powinien być wyposażony w system TPMS.

Pirelli – SSRF (Self-Supporting Run Flat)

System wprowadzony w 1986 roku był rozwijany wspólnie z firmą Goodyear. Technologia standardowo polega na wzmocnionych ścianach bocznych. Zaleca się montaż na obręczach EH2, ale dopuszcza się również standardowe. Auto musi być wyposażone w system TPMS, a przebitą oponę należy wymienić na nową. Powtarzalność parametrów wytwarzanych opon SSRF zapewnia system komputerowy MIRS™ sterujący robotami, co pozwala łatwiej optymalizować proces produkcji. Pierwszym samochodem z oponami Run Flat Pirelli było terenowe, luksusowe Lamborghini LM-002.

Continental – SSR (Self-Supporting Runflat)

System wykorzystuje wzmocnione ściany boczne opon, które można montować na większości standardowych obręczy. Wymagany jest system monitorowania ciśnienia powietrza w kołach. Opony SSR nie nadają się do naprawy po jeździe bez powietrza.

yokohama advan sport
Model opony Yokohama ADVAN Sport z technologią Run Flat.

Toyo – TRF (Toyo Run Flat)

Boki opony wzmocniono sztywnymi wkładkami, które przejmują obciążenie. Opona jest zabezpieczona przed zsunięciem się z obręczy specjalnymi stopkami. Dodatkowa warstwa kordu w bokach jest odporna na wysoką temperaturę. TRF występuje zawsze w parze ze wskaźnikiem ciśnienia powietrza w oponach.

Kumho – XRP (eXtended Run-Flat Performance)

Wprowadzona w 2006 roku, wykorzystuje wzmocnione ściany boczne. Podobnie jak w przypadku opon Toyo, konstrukcja stopki chroni przed zsunięciem się opony z felgi. Odporność na zwiększoną temperaturę to zasługa specjalnej mieszanki gumowej. Opony XRP można zastosować w każdym samochodzie osobowym. Czujniki ciśnienia powietrza i temperatury mocuje się na obręczach kół.

Yokohama – ZPS (Zero Pressure System)

Rozwiązanie występuje w modelu opon ADVAN sport (od 2009 roku). Usztywnione ściany boczne wykonane są z materiału ograniczającego wzrost temperatury. Pomiędzy usztywnieniem a stopką znajduje się warstwa specjalnego wypełniacza, która zwiększa komfort podróżowania w normalnych warunkach i pewność osadzenia opony na obręczy podczas jazdy bez powietrza. Opona jest zabezpieczona przed zsunięciem sześciokątnym w przekroju kształtem drutówki. W kołach zamontowane powinny być czujniki ciśnienia "G Sensor" Vehicle Behaviour Detection System.

BMW – RSC (Runflat System Component)

Firma BMW w 1999 roku wprowadziła system, który składa się z opon o wzmocnionych bokach (np. Michelin ZP), obręczy kół EH2 o konstrukcji zapobiegającej oddzieleniu się opony od stopki przy braku ciśnienia i z systemu monitorowania ciśnienia powietrza w oponach.



Komentarze