11.08.2009 15:23
0

Opony z oryginalnego wyposażenia, opony homologowane

Autor: Damian Nawrocki

Co oznacza, że opony są z oryginalnego wyposażenia? Co to są opony homologowane?

Osiągnięcie optymalnych właściwości jezdnych jest możliwe tylko, jeśli dobre zawieszenie zostanie wsparte odpowiednio dobranymi oponami. W związku z tym, producenci samochodów decydują się na podpisywanie umów z producentami opon. Efektem takiej współpracy są opony homologowane, będące Original Equipment (OE), czyli oryginalnym wyposażeniem nowego pojazdu. Zanim taka opona znajdzie się w samochodzie, przechodzi szereg kilkumiesięcznych testów zgodności wymiarów, wytrzymałości, hamowania, głośności i wielu innych. Służy to wykorzystaniu pełnego potencjału pojazdu, który trafia do sprzedaży.

Opona z homologacją a opona bez homologacji


Najczęstsza różnica między oponami to wzór bieżnika i skład mieszanki ? opony z homologacją zazwyczaj posiadają oryginalny wzór bieżnika oraz skład gumy dopasowany pod kątem właściwości konkretnego auta, chodzi tu głównie o twardość gumy. Oprócz tego, liczy się konstrukcja wewnętrzna opony, w oponach z homologacją modyfikuje się ją na potrzeby uzyskania odpowiedniej sztywności.

Skąd tak duża troska o jakość opon z pierwszego wyposażenia? Głównym powodem jest fakt, że osiągi uzyskiwane przez owe opony rzutuje na ocenę całego samochodu, a to ma kluczowe znaczenie dla producentów aut. Charakterystyka pojazdów zmienia się z roku na rok, a wraz z nim rozwijają się opony OE. Dziś, preferujemy coraz lżejsze i oszczędniejsze samochody, takie też powinny być opony, dlatego zmniejszenie wagi oraz oporu toczenia opon to główne cele specjalistów odpowiedzialnych za komfort jazdy kierowców.

3 grupy homologacyjne opon

Pierwszym typem opon homologacyjnych nazywa się obowiązkową. Dotyczy to modelów, które są przeznaczone tylko i wyłącznie dla konkretnych modeli samochodów i nie jest wskazane montowanie ich w jakichkolwiek innych markach.
Kolejną grupą homologacyjna są opony techniczne. Tym razem dopuszcza się montaż w modelach innych niż homologowany, lecz należy spełnić kilka wymogów określonych przez producenta opony. Z reguły podstawowym warunkiem jest wyposażenie we wszystkie cztery opony danego typu.
Trzecią grupą opon homologacyjnych są modele dowolne, które można montować we wszystkich samochodach zgodnie z własnym upodobaniem.
Generalnie, opony z pierwszego wyposażenia często bywają homologowane pod odpowiedni model auta, lecz nie jest to zasadą.

Uszkodzenie opony z homologacją

Gdy dojdzie do uszkodzenia opony z homologacją pozostaje zaopatrzyć się w identyczny model opony. Założenie na jej miejscu opony bez homologacji pod odpowiedni samochodów może skończyć się zmianą w trakcji oraz utratą kontroli nad pojazdem w trudnej sytuacji na drodze. Wizyta na stacji diagnostycznej z oponą bez homologacji na pokładzie może skończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Głównym problemem jest to, że opony z homologacją nie są łatwo dostępne, dlatego dobrze jest wcześniej zasięgnąć informacji u producenta czy dany samochód może jeździć na oponach bez homologacji.

Zalety opon homologowanych

Mimo zaawansowanej technologii i coraz efektywniejszych rozwiązań, ciężko zaprojektować oponę o wszechstronnych właściwościach. Twardy bieżnik gwarantuje trwałość i niski opór toczenia, lecz wiąże się ze spadkiem trakcji. Wzór bieżnika chroniący przed aquaplaningiem zwiększa poziom hałasu ? przy produkcji opon wszystko odbywa się na zasadach kompromisu, dlatego opony zrównoważone i w pełni wykorzystujące możliwości samochodu mają nieprzeciętną wartość. Opony OE pozwalają kierowcy mieć pewność, że posiada optymalny model opon dla jego samochodu.

Priorytety producentów pojazdów decydują o tym na co kładą największy nacisk producenci opon. Zależnie od zakresu, w którym specjalizuje się dana firma, np. oferująca samochody ciężarowe, przygotowuje się specjalne właściwości opon. Dla przykładu: producent proekologicznych aut ? dla niego kluczowa jest bezpieczna trakcja i niski opór toczenia, aby zużywać jak najmniej paliwa. Z tego powodu współpraca między producentami samochodów i opon powinna być bardzo ścisła i precyzyjna.

Czołowi producenci starają się uzyskać wyniki zapewniające jak największy komfort oraz imponujące osiągi opon, choć najczęściej są w stanie jedynie podnieść poziom niektórych właściwości opon.
Opony OE są produkowane pod konkretny model auta , dlatego ich montaż do innych niż sugerowanych przez producenta aut mija się z celem.
Producenci pojazdów oraz opon powinni ściśle współpracować, bo tylko w ten sposób będą w stanie opracować opony OE gwarantujące optymalne właściwości przy konkretnym modelu auta.

Najważniejsza jest jakość

Co roku przeprowadza się badania służące sprawdzeniu zadowolenia z wyposażenia oryginalnego w samochodach rocznych, dwuletnich oraz trzyletnich. Organizuje się je od 1990 roku i bazuje głównie na doświadczeniach i opiniach losowo wybranych kierowców. W 2008 roku w badaniu wzięło udział blisko 30 tysięcy osób, stanowiących reprezentatywną próbkę wszystkich marek oraz modeli samochodów osobowych, vanów, pickupów i amerykańskich SUV?ów. Dzięki temu, łatwiej dostrzec i ocenić trendy w skali światowej.
Ankieta z takim rozmachem dostarcza informacji na temat aktualnych preferencji klientów oraz ich zdania odnośnie jakości opon, osiągów oraz wizerunku danej marki. Ogólne wyniki oblicza się biorąc pod uwagę pięć głównych czynników, tj. jakość produktu, działanie długoterminowe, działanie sytuacyjne, trakcja podczas zimy oraz konstrukcja. Rok temu najlepszą opinią wśród konsumentów mogły pochwalić się firmy Michelin oraz Goodyear.
Wysokie zadowolenie ze strony klienta to decydująca kwestia zarówno dla producentów pojazdów jak i opon. Sukces jednych przekłada się  na powodzenie drugich, stąd starania by cieszyć się jak najlepszym zdaniem u klientów. Większość z nas pozostaje wierna raz zakupionej marce, przykładowo 60% kierowców, którzy zakupili opony OE Michelin chętnie sięgną po produkt tego samego producenta w przyszłości. Michelin odnotowało najwyższy stopień zainteresowania ponownym zakupem, co z pewnością nie miałoby miejsca, gdyby opony nie spotkały się z pozytywnym odbiorem.
Według producentów samochodów, kierowcy chwalący dane opony zazwyczaj są także zadowoleni z użytkowania auta, a to również procentuje większym zaufaniem do danej marki.

Oto przykładowe oznaczenia stosowane w oponach homologowanych

MICHELIN:
B - specyficzne opony dla Audi (S3, S4, TT, TT Roadster), Bentley montaż parami na osiach, dozwolony montaż na samochodach innych marek
C1 - opony Pilot Sport dla Chrysler Viper GTS Coupe niedozwolony montaż na samochodach innych marek
G1 - oznaczenie opony o większej średnicy zewnętrznej; mogą być mieszane z innymi oponami tylko w przypadku montażu parami na jednej osi (Mercedes: klasa S, CLK, C, SLK, SL tylna oś, Alfa Romeo: 166, Fiat:Stilo, Renault:Laguna, Vel Satis), dozwolony montaż na samochodach innych marek
K1 - opony homologowane na Ferrari - niedozwolony montaż na samochodach innych marek
M0 - opony homologowane na Mercedesa, dozwolony montaż na samochodach innych marek
N0...N3 - opony homologowane do Porsche, niedozwolony montaż na samochodach innych marek
R1 - specyficzny bieżnik CXKA; ta pojedyncza opona jest homologowana na Audi
* - homologacja do BMW

CONTINENTAL:
J - wyposażenie oryginalne w samochodach Jaguar
N0, N1, N2, N3 - homologacja do Porsche
AO - homologacja Audi
RO1 - homologacja Audi do modeli serii R i S
MO - wyposażenie oryginalne w samochodach Mercedes Benz w specjalnych wersjach (np.: AMG) oraz w modelu Maybach
* - wyposażenie oryginalne w samochodach BMW
M3 - wyposażenie oryginalne w samochodach BMW klasy M
E - zoptymalizowane opory toczenia do wymagań oryginalnego wyposażenia

PIRELLI:

(...)- homologacje do montażu fabrycznego
A - amerykańska wersja Skorpiona STR
M0 - homologacja Mercedes
N1...N3 - homologacja Porshe
( *)- homologacja BMW



Komentarze