Aktualizacja treści: 01.05.2020 13:23
0

Co to jest homologacja opon?

Autor: 11.08.2009 15:23

Stojąc przed wyborem nowego kompletu ogumienia do swojego samochodu możemy spotkać się z terminem homologacji opon. Określenie to wskazuje, który model zapewni najwyższe osiągi w połączeniu z konkretną marką samochodu. Jak powstają opony homologowane oraz jakie są ich najważniejsze zalety?

Co to jest homologacja opon?

Aby samochód mógł osiągnąć optymalne właściwości jezdne, niezbędne jest wsparcie pracy jego zawieszenia odpowiednio dopasowanymi oponami. Producenci aut chcący zastosować ogumienie o precyzyjnie dobranych parametrach, nawiązują współpracę z twórcami opon, którzy projektują wersje o właściwościach dedykowanych do danego modelu pojazdu. Są one poddawane wielomiesięcznym testom, kontrolującym ich wytrzymałość, głośność, hamowanie czy zgodność wymiarów. Po pozytywnym przejściu badań znajdują zastosowanie jako oryginalne wyposażenie nowego samochodu, umożliwiając pełne wykorzystanie jego potencjału.

Opony z oznaczeniem OE – czyli Original Equipment – są projektowane pod kątem konkretnego modelu auta. Z tego względu ich montowanie w pojazdach innych marek może nie przynieść oczekiwanego efektu. Niestety wersje homologowane są dość trudno dostępne, a zastosowanie alternatywnego kompletu w skrajnych sytuacjach może doprowadzić do zatrzymania dowodu rejestracyjnego w czasie badania technicznego. Aby tego uniknąć warto upewnić się, czy posiadany model pojazdu może poruszać się na innych, niehomologowanych typach ogumienia. Ponadto w sytuacji, gdy uszkodzimy oponę OE, powinniśmy zadbać o zakup identycznego, nowego egzemplarza. Zastosowanie odmiennej, pojedynczej opony może bowiem pogorszyć właściwości jezdne i zwiększyć ryzyko utraty panowania nad samochodem.

Zalety opon homologowanych

Posiadanie opon z homologacją jest gwarancją uzyskania optymalnych osiągów, wywołanych precyzyjnie dopasowanym do możliwości pojazdu ogumieniem. Wybór wersji OE to propozycja dla osób chcących utrzymać najwyższy komfort i wydajność podróżowania bez konieczności żmudnego poszukiwania spośród kompletów dostępnych w szerokiej, rynkowej ofercie.

Projektanci opon homologowanych kładą nacisk na dopasowanie właściwości swoich produktów do priorytetów twórców pojazdów. Do aut ekologicznych wytwarzane jest ogumienie o niskich oporach toczenia, ograniczających zużycie paliwa i emisję spalin do atmosfery. Do samochodów sportowych będą to natomiast opony zapewniające maksymalny poziom bezpieczeństwa podczas jazdy z dużą prędkości czy w trakcie gwałtownych manewrów.

Rodzaje opon z homologacją

Jeśli zastosowane przez producenta fabryczne ogumienie nie odpowiada nam swoimi osiągami, zazwyczaj nic nie stoi na przeszkodzie, by zamienić je na inny model. W instrukcji każdego samochodu znajdziemy informacje o zalecanym rozmiarze i typie opon oraz indeksie prędkości i nośności. Te wytyczne powinny być głównym wyznacznikiem przy wyborze nowego zestawu - niezależnie, czy będzie on posiadał homologację, czy też nie.

Jeżeli zdecydujemy się na zakup opon homologowanych, możemy wybierać spośród trzech grup. Wyróżniamy wersje:

  • Obowiązkowe, które mogą być montowane jedynie w homologowanej marce samochodu.
  • Techniczne, które znajdą zastosowanie także w innych pojazdach, spełniających zasady określone przez producenta – między innymi stosowanie wszystkich czterech identycznych opon.    
  • Dowolne, w których homologacja opon wskazuje konkretny model auta, jednocześnie nie wykluczając montażu w innych wersjach samochodów.

Często zdarza się, że opony z pierwszego montażu są homologowane pod dany model pojazdu. Poszukując nowego, alternatywnego kompletu ogumienia warto sprawdzić, do jakiej grupy powinno ono należeć oraz jakie parametry wykazywać. Jego nieprawidłowe dopasowanie może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy, a nierzadko spowodować także odmowę wypłaty odszkodowania z polisy w razie wypadku.

Czym różni się opona z homologacją i bez niej?

Charakterystyczną różnicą pomiędzy oponą homologowaną a zwykłą jest wzór bieżnika i rodzaj zastosowanej gumowej mieszanki. Jej skład jest dopasowany do właściwości konkretnego modelu samochodu, a konstrukcja wewnętrzna i zewnętrza wpływa na utrzymanie optymalnej sztywności, niezbędnej dla stabilności i przyczepności w czasie jazdy.

Doskonała jakość opon z homologacją, przeznaczonych jako pierwsze wyposażenie pojazdu, jest podyktowana chęcią osiągnięcia jak najwyższej oceny nowego samochodu, przekładającej się na zyski i renomę jego producenta. Z tego względu z roku na rok przy homologacji opon projektanci korzystają z najnowszych rozwiązań technologicznych, skupiając się na zmniejszeniu wagi i oporów toczenia, wpływających na oszczędności i maksymalne osiągi w czasie eksploatacji pojazdu.

Przykładowe oznaczenia opon homologowanych

Ogumienie homologowane jest wyposażone w specjalne oznaczenia wskazujące, do jakiego pojazdu jest ono dedykowane. Renomowani producenci wypracowali swoje własne znaki, które określają przeznaczenie danego modelu opon.

Wśród najpopularniejszych oznaczeń homologacji wymieniamy:  

  • A0 lub AO dla Audi,
  • M0 dla Mercedesa, 
  • * (gwiazdka) dla BMW,   
  • TO dla Toyoty, 
  • K1 dla Ferrari,
  • N0, N1, N2 i N3 – opony Continental dla marki Porsche,
  • J – ogumienie Continental do Jaguara.

Homologacja opon ma na celu jak najlepsze dopasowanie parametrów ogumienia do danego modelu pojazdu. Dzięki temu możemy maksymalnie korzystać z oferowanych przez niego osiągów, zgodnych z filozofią danej marki. Czasami zdarza się, że zastosowane przez producenta samochodu opony nie spełniają naszych potrzeb. W większości przypadków nic nie stoi na przeszkodzie, by wymienić komplet z pierwszego montażu na inny, wybrany zestaw. Warto jednak pamiętać, aby dopasować jego rozmiar, typ i indeksy do wytycznych twórcy naszego auta. Zagwarantuje to optymalny komfort i bezpieczeństwo podróżowania w każdych warunkach przez cały rok.



Komentarze