25.03.2010 08:29
4

Opony motocyklowe - oznaczenia i budowa

Autor: opony.com.pl
Dowiedz się wszystkiego o budowie i oznaczeniach opon motocyklowych. Przeczytaj artykuł.

Kierowca motocykla ma do dyspozycji tylko dwa koła.

Biorąc pod uwagę, że motocykle poruszają się często dużo szybciej niż samochody, dobra przyczepność może decydować o zdrowiu lub życiu motocyklisty.
Warto więc, przed dokonaniem zakupu, zdobyć wiedzę dotyczącą opon motocyklowych.

Na rynku wyróżnić możemy kilka podstawowych rodzajów opon.

Ogumienie dzielimy ze względu na sposób jego wykonania. Znając właściwości, łatwiej będzie nam przewidzieć sposób w jaki dana opona zachowa się w określonym terenie.

Jak zbudowane są opony motocyklowe?
 
Podstawowym elementem opony jest szkielet, czyli karkas lub osnowa.

Mówiąc o osnowie mamy na myśli specjalną, bardzo wytrzymała tkaninę. Jej zadaniem jest nadanie odpowiedniego kształtu oponie. Możemy również spotkać się z nazwą kord.

Budowa opony motocyklowej
Budowa opony motocyklowej

Najbardziej rzucającym się w oczy elementem opony jest bieżnik. Odpowiada on za właściwości trakcyjne motocykla. Głównym jego zadaniem jest odprowadzanie spod kół zanieczyszczeń, wody i piasku.

W dzisiejszych czasach do jazdy po utwardzonych drogach największą popularność zdobyły gładkie opony z długimi rowkami odprowadzającymi wodę.
W przeszłości dominowały opony z bieżnikiem kostkowym. Jego podstawową wadą była niska odporność na odkształcenia, co byłoby nie do pomyślenia przy dzisiejszych, szybkich motocyklach.

Najcieńszym elementem opony są boczne ścianki. Cechują się wysoką odpornością na odkształcenia.

Ponieważ motocykl często porusza się w przechyleniu, budowa bocznej części opony ma kluczowe znaczenie. Ścianki wykończone są stopkami, które odpowiadają za bezpieczne osadzenie opony na feldze. W oponach bezdętkowych pełnią również funkcję uszczelniającą.

Czym charakteryzuje się opona diagonalna?

Opona diagonalna to w pewnym sensie "klasyk" gatunku.

Nitki jej kordu ułożone są pod kątem prostym w stosunku do linii bieżnika.

Budowa opony jest prosta. Konstrukcja, dzięki wysokiej odporności na czynniki zewnętrzne bardzo dobrze sprawdza się na bezdrożach.
Konstrukcja opony pozwala na maksymalną prędkość rzędu 240km/h.

Najczęściej spotkamy ją w motocyklach typu Chopper, Cruiser, Enduro.

Co to znaczy, że opona diagonalna jest opasana?

W konstrukcji opony diagonalnej opasanej wykorzystano dodatkową warstwę kordu, która wzmacnia oponę, zapewniając zmniejszenie odkształcenia i niższą temperaturę pracy.

Wraz z niwelacją odkształceń, zmniejsza się tarcie w strukturze, a co za tym idzie - temperatura pracy spada, a stabilność się zwiększa.

Opona radialna? Jaka to?

Ułożenie nitek kordu w oponie radialnej jest promieniste.

Dla zachowania stabilności pod bieżnikiem znajduje się dodatkowa warstwa kordu. Takie rozwiązanie idealnie sprawdza się w najszybszych, ciężkich motocyklach.

Zastosowanie dodatkowego opasania zmniejsza tarcie wewnątrz konstrukcji.

Ponadto, ogumienie staje się odporniejsze na wzrost temperatury oraz towarzyszącą szybkiej jeździe siłę odśrodkową.
Konstrukcja idealnie sprawdza się w szybszych motocyklach.

Jak odczytać oznaczenia na oponach motocyklowych?

Na oponach możemy zobaczyć bardzo wiele istotnych informacji dotyczących wieku, rozmiaru czy miejsca produkcji. Producenci posługują się specjalną numeracją.

Dla przykładu:

Rozmiary opon motocyklowych
Rozmiar opony motocyklowej

Powyższe oznaczenie mówi o diagonalnych oponach motocyklowych. Możemy to poznać po myślniku pomiędzy szerokością i średnicą opony. Gdy zamiast myślnika pojawi się literka B, mamy do czynienia z oponami diagonalnymi z opasaniem. Litera R symbolizuje opony radialne.

Istnieje jeszcze jeden sposób opisywania rozmiarów: np. 2,25 – 16, gdzie wartości podawane są w calach.

Na boku ogumienia znajdziemy także informację z jakiego typu oponą mamy do czynienia. Np. czy jest to opona typu Radial czy Diagonal.
 

Oznaczenia opon samochodowych
Oznaczenia opon samochodowych

Istotna jest informacja, która znajdziemy po skrócie DOT (Departament of Transportation). Zawiera ona datę oraz miejsce produkcji.

Dla przykładu: DOT EB V3 BRD 2305.

Patrząc na ostatnie cztery cyfry, dowiemy się, że opona została wyprodukowana w 23 tygodniu roku 2005.

Żywotność ogumienia pozostaje bezpośrednio związana ze sposobem składowania, odpowiednią eksploatacją i wiekiem.



Komentarze