22.09.2009 13:51
6

Czy warto wymieniać opony na zimowe?

Autor: Opony.com.pl

Sprawdź, dlaczego warto używać opon zimowych. Poznaj korzyści związane z używaniem opon zimowych. Dowiedz się, dlaczego opony zimowe są lepsze od całorocznych.

Nie wystarczą opony całoroczne?

Konstrukcja opony zawsze jest kompromisem. Wyprodukowanie gumy, która będzie miała dobre właściwości w temperaturze zarówno minus 15 stopni C, jak i w temperaturze plus 25 stopni C, jest praktycznie niemożliwe. Dlatego tak samo, jak opona nie może jednocześnie zapewniać niskich oporów toczenia i dobrej przyczepności, tak samo, opona całoroczna nie będzie latem lepsza od letniej, a zimą od zimowej. Ideą opony całorocznej jest zaoferowanie dostatecznych właściwości dla różnorodnych warunków, w jakich będzie ona użytkowana. Jednakże kompromis ten oznacza, że w żadnym parametrze, opony te nie osiągają wysokiego poziomu. Rzeźba bieżnika i składniki, które mają za zadanie zapewnić dłuższe przebiegi i trwałość w warunkach letnich, są mniej skuteczne w zimowe mrozy oraz na śniegu i na lodzie. Opony zimowe zapewniają znacznie lepsze osiągi na śniegu i lodzie niż opony całoroczne, ponieważ ich rzeźba i składniki bieżnika są specjalnie opracowane z myślą o tych warunkach, podobnie, jak opony letnie mające za zadanie zapewnić lepsze prowadzenie w deszczu i na suchych drogach.

Opony.com.pl nie zaleca używania opon całorocznych w skrajnie trudnych warunkach zimowych. Jeśli jednak niektórzy z Was zdecydują się na takie rozwiązanie, zalecamy użytkować je wyłącznie w warunkach lekkiej lub umiarkowanej zimy, kiedy trasy są regularne odśnieżane.

Zalety opon zimowych

Dwie podstawowe zalety opon zimowych to: dobre odprowadzanie wody w temperaturach zimowych (przeciwdziałanie aquaplaningowi i slushplaningowi) oraz zachowywanie przyczepności na nawierzchniach śliskich i zaśnieżonych (hamowanie, przyspieszanie, trakcja boczna i poprzeczna). Tych zalet nie posiadają w warunkach zimowych, ani opona letnia ani całoroczna.

Opony, ogólnie biorąc, różnią się od siebie wzorami bieżników oraz składami mieszanek. Bieżnik opon zimowych jest bardziej ponacinany w stosunku do odpowiednika w ogumieniu letnim, posiada też większą ilością lamelek. Powoduje to, że guma jest bardziej elastyczna i staje się podatna na ugięcia, co w temperaturach zimowych zapewnia oponie osiągi. Nacięcia na bieżniku są szersze niż w przypadku opon letnich, tworzą szerokie rowki, które mają większą skłonność do samooczyszczania bieżnika (przy każdym ruchu, śnieg przylegający do szerokiego rowka bieżnika, odczepia się od niego, oczyszczając bieżnik).

Skład mieszanki opon zimowych różni się znacząco od kompletów letnich. Zimówki poprzez wysoką zawartość krzemionki zachowują elastyczność i nie twardnieją w warunkach niskich temperatur. Opona miękka zapewnia wysoką przyczepność i trakcję, a stwardniały odpowiednik nie gwarantuje niczego, poza niekontrolowanym poślizgiem. W wielu testach, m.in. ADAC wykazano, że opony letnie mają o 30 procent dłuższą drogę hamowania niż modele przeznaczone na sezon zimowych. Długość drogi hamowania wyznacza zakres naszego bezpieczeństwa, więc jeśli chcemy go wydatnie podnieść, używajmy opon zimowych w odpowiadającym im okresie.

Należy też pamiętać, że po montażu świezo kupionego kompletu, należy go jeszcze dotrzeć. Nowe opony zimowe osiągają pełną sprawność po przejechaniu ok. 300 km od momentu montażu.

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Powierzchnia styku opon z nawierzchnią to obszar zaledwie kartki papieru A4. To, co dzieje się na tym niewielkim obszarze styku, między oponą a nawierzchnią, zależy nie tylko od charakterystyki samych powierzchni stykających się, ale również od warunków otoczenia, w których się znajdują. Opona letnia poniżej temperatury 7 stopni gwałtownie traci swoje właściwości jezdne, dlatego uznaje się, że jest to moment, w którym należy wymienić opony letnie na zimowe.

Krzywe na poniższym wykresie prezentują zależność między: osiągami opon zimowych (niebieska linia), opon letnich (czerwona linia) a temperaturą otoczenia. Linie obrazujące osiągi zbiegają na poziomie +7°C – który stanowi swoistą granicę między właściwościami opony letnich i zimowych w relacji do temperatury otoczenia.

Czy warto wymieniać opony na zimowe

Wykres prezentujący osiągi w konkretnych temperaturach. Czerwona krzywa to opony letnie, a błękitna komplet zimowy.



Komentarze