22.09.2009 13:42
65

Czy węższe opony na zimę są lepsze?

Autor: Opony.com.pl

Do niedawna, używanie węższych zamienników opon na zimę było powszechne. Dziś większość ekspertów twierdzi, że to błąd. Przedstawiamy wady i zalety takiego rozwiązania.

Zbliża się sezon zimowy, wraz z nim dylematy dotyczące wyboru opon. W tym artykule zajmiemy się doborem właściwego rozmiaru opon zimowych. Czy na zimę powinniśmy stosować węższe opony niż latem?

Do niedawna uważano jednoznacznie, że jeśli tylko jest możliwość zastosowania węższego zamiennika, należy go założyć. Obecnie, większość specjalistów skłania się do utrzymywania tego samego rozmiaru zarówno latem, jak i zimą. Przyjrzyjmy się tym dwóm rozwiązaniom.

Dlaczego na sezon zimowy miałbym zmienić opony na węższe?

Wszystko zależy od tego, gdzie użytkujemy pojazd zimą. Jeśli nasze miejsce zamieszkania jest oddalone o wiele kilometrów od dużych miast i w dużym stopniu narażone jest na coroczne obfite opady śniegu (bez nadziei na codzienną pracę pługów odśnieżających), byłoby wskazane zastosować opony węższe o rozmiar od tych stosowanych latem. Opony węższe, poprzez większy jednostkowy nacisk na powierzchnię (mniejsza powierzchnia styku z nawierzchnią) głębiej i mocniej wgryzają się w śnieg, ułatwiając pojazdom przejazd. Szerokie, duże opony muszą wydrążyć równie szeroką ścieżkę przez śnieg, co powoduje większy opór. Im węższe opony, tym łatwiej przejechać przez śnieg. Węższe opony lepiej radzą sobie również na drodze pokrytej większa ilością wody (ryzyko aquaplaningu) lub błota pośniegowego (ryzyko slushplaningu) Takie rozwiązanie ma jednak wady. Pamiętajmy, że poszczególne opony zawsze będą kompromisem – nie ma opon na każdy rodzaj i stan nawierzchni. Zakładając opony węższe na zimę wydłużamy swoją drogę hamowania. W przypadku hamowania na zaśnieżonej, oblodzonej, suchej czy nawet mokrej nawierzchni opony węższe są zdecydowanie gorsze od szerszych. Podobnie z utrzymaniem właściwej przyczepności na zakrętach – węższe opony nie zapewniają nam należytego bezpieczeństwa. Jeśli dodatkowo, nasze auto dysponuje większą mocą, wąskie opony mogą tracić trakcję już przy każdym gwałtowniejszym przyspieszaniu.

Pamiętaj!

Tylko zalecany rozmiar ogumienia zagwarantuje optymalne wykorzystanie parametrów opony oraz prawidłowe zachowanie się pojazdu w warunkach zimowych.

Dlaczego specjaliści zalecają stosowanie opon zimowych w rozmiarze homologowanym przez producenta auta?

Pierwsze, co zmieniło dzisiejszy pogląd na zmianę rozmiaru opon na zimę, to postęp technologiczny w zakresie projektowania składów mieszanek stosowanych w oponach zimowych oraz samych bieżników. Obecnie, lamelki wykonywane są w technologii 3D, rzeźby bieżników projektowane są w procesach symulacji komputerowych, z uwzględnieniem wielu zmiennych mających wpływ na zachowanie opon w warunkach zimowych. To wszystko sprawia, że dzisiejsze opony zimowe znacznie lepiej radzą sobie w trudnych warunkach zimowych, niż kilka lat temu. Drugim ważnym aspektem są zmiany klimatyczne, które determinują nowe pojmowanie warunków zimowych. W ostatnich latach coraz częściej spotykamy w okresie zimowym skrajne warunki drogowe, od wysokich temperatur rzędu 15°C i więcej, w miesiącach typowo zimowych (grudzień, styczeń), po skrajnie trudne warunki drogowe z obfitymi opadami śniegu, z bardzo niskimi temperaturami, odwilżami, gołoledzią itd. Nieprzewidywalne warunki drogowe dodatkowo powinny przekonać każdego kierowcę o potrzebie montowania opon zimowych.

Nie zaleca się zmiany szerokości opony zimowej na węższą niż letnia – twierdzi Tomasz Młodawski, menedżer produktu Michelin Polska. Obecnie dąży się do zastosowania identycznego rozmiaru w oponach letnich (w rozmiarach homologowanych przez producentów samochodów) i oponach zimowych. Zwężanie opon na zimę powoduje pogorszenie parametrów trakcyjnych auta, a poprzez zmniejszenie powierzchni styku z drogą - pogorszenie hamowania na mokrej, zaśnieżonej (ubitej) i oblodzonej nawierzchni – dodaje specjalista Michelin.

Dzisiejsze samochody są konstruowane z dokładnym zamysłem, by moc przenoszona na koła, masę pojazdu, prędkość auta w połączeniu z systemami wspomagającymi trakcję, ściśle współpracowała z przewidzianym dla nich rozmiarem kół. Dlatego, by cieszyć się pełnią możliwości naszych pojazdów, należy przestrzegać zaleceń producentów.

Dariusz Walisiak, Training Manager w Grupie Goodyear Polska:

"W przypadku opon zimowych, nie warto jest przechodzić na węższe, kiedy opony letnie posiadają szerokość bieżnika do 205 mm (np. 205/55R16). Kiedy wartość ta jest większa, można rozważyć zmianę szerokości bieżnika na węższy, pamiętając jednak, aby zbytnio nie przesadzić.Węższa opona zimowa będzie posiadać większy nacisk jednostkowy na cm2, dzięki czemu wzrosnąć może jej przyczepność na śniegu. Z tego powodu w sportach samochodowych w przypadku opon kolcowanych, konstruuje się bardzo wąskie opony, aby kolce mocniej wbijały się w śnieg. Węższy bieżnik będzie posiadał równocześnie mniejszą powierzchnię kontaktu z podłożem, co z kolei może pogorszyć jego przyczepność na śliskich nawierzchniach.

Montaż węższych opon może spowodować, iż opona w pewnych sytuacjach i przy większej mocy silnika, o wiele szybciej będzie zrywać przyczepność. Systemy takie jak ASR, ABS itd. są ustawiane biorąc pod uwagę zalecane dla danego pojazdu ogumienie. Montaż niewłaściwych opon może sprawić, iż systemy te mogą odbierać niewłaściwe sygnały wynikające z innego zachowania się węższej opony na podłożu. Czasami zdarza się, iż ABS włącza się zbyt często w sytuacjach, w których nie hamujemy zbyt mocno lub kiedy nawierzchnia jest sucha. W przypadku aut o większej mocy silnika zdarza się, iż czasami producent pojazdu homologuje opony zimowe nieznacznie węższe w stosunku do opon letnich. Nigdy opony zimowe nie powinny posiadać indeksu nośności niższego niż opony letnie montowane w danym pojeździe. Indeks prędkości montowanych na pojeździe opon zimowych może być niższy. Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 15 października 2007 roku, dodaje do Kodeksu Drogowego do art. 66 ust. 5a, który mówi, iż „Dla opon oznakowanych jako śniegowe, … , dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.” Najlepszym rozwiązaniem zawsze pozostanie stosowanie się do zaleceń producenta auta odnośnie rozmiaru opony, która została przez niego homologowana na dany typ pojazdu. Dotyczy to zarówno opon letnich, jak i zimowych. Tylko zalecany rozmiar ogumienia zagwarantuje optymalne wykorzystanie parametrów opony oraz prawidłowe zachowanie się pojazdu w warunkach zimowych.



Komentarze