26.09.2000 19:42
0

Uszkodzenia opon i przyczyny ich powstawania

Autor: opony.com.pl
Poniżej przedstawiamy podstawowe przyczyny powstawania uszkodzeń opon.
pęknięcie warstw osnowy

Pęknięcie warstw osnowy oraz opasania stalowego wskutek uderzenia w ostrą przeszkodę.

nieprawidłowe zużycie rzeźby bieżnika

Nieprawidłowe zużycie rzeźby bieżnika opony spowodowane nieprawidłową zbieżnością kół oraz przebicie bieżnika ostrym przedmiotem (gwoździem) w czasie eksploatacji.

obwodowe załamanie osnowy

Obwodowe załamanie osnowy z powodu stałego przeciążenia opony i uderzenia w ostrą przeszkodę w czasie eksploatacji.

obustronne załamanie warstw osnowy

Obustronne załamanie warstw osnowy połączone z trwałą deformacją boków, wskutek przeciążenia opony i kontynuacji jazdy po zejściu powietrza.

mechaniczne przecięcie opony

Mechaniczne przecięcie opony na barku wraz z rozerwaniem warstw osnowy, połączone z wyrwaniem elementów rzeźby bieżnika, wskutek eksploatacji w trudnych warunkach terenowych. Eksploatacja opony na zawyżonym ciśnieniu, o czym świadczy zwiększone zużycie bieżnika w części środkowej. Pękanie gumy na barku opony do osnowy, połączone z odwarstwianiem bieżnika, wskutek eksploatacji przy zwiększonym ciśnieniu i obciążeniu.

dwustronne, obwodowe załamanie osnowy

Dwustronne, obwodowe załamanie osnowy z powodu stałego przeciążenia opony, uderzenia w przeszkodę i eksploatacji po zejściu powietrza.

pęknięcie i rozerwanie warstw osnowy

Pęknięcie i rozerwanie warstw osnowy do wewnątrz opony wskutek uderzenia w przeszkodę. Uszkodzenie takie powstaje głównie przy zawyżonym ciśnieniu eksploatacyjnym opony.

mechaniczne uszkodzenie w czole bieżnika

Mechaniczne uszkodzenie w czole bieżnika, połączone z rozerwaniem warstw osnowy i opasania, wskutek najechania na ostrą przeszkodę. Takie uszkodzenia powstają głównie przy dużych prędkościach jazdy i gwałtownym uderzeniu w przeszkodę.

obwodowe załamanie osnowy

Obwodowe załamanie osnowy połączone z miejscowym pęknięciem gumy nad stopką wskutek stałego przeciążenia opony i uderzenia w ostrą przeszkodę.

mechaniczne uszkodzenie partii stopowej opony

Mechaniczne uszkodzenie partii stopowej opony wskutek używania niewłaściwej obręczy i stałego przeciążenia opony w eksploatacji.

mechaniczne uszkodzenie warstw osnowy

Mechaniczne uszkodzenie warstw osnowy na boku opony, wskutek najechania i uderzenia w ostrą przeszkodę.

mechaniczne uszkodzenie warstw osnowy

Mechaniczne uszkodzenie warstw osnowy na boku opony, wskutek gwałtownego uderzenia w przeszkodę.

uszkodzenie mechaniczne czoła bieżnika opony

Uszkodzenie mechaniczne czoła bieżnika opony, wskutek najechania na obce ciało (śruba) i przebicie warstw osnowy i opasania.

obwodowe wytarcie bocznej powierzchni opony

Obwodowe wytarcie bocznej powierzchni opony spowodowane częstym obcieraniem opony o krawężniki lub w przypadku eksploatacji na kołach bliźniaczych, dostania się obcego ciała pomiędzy opony. Mechaniczne uszkodzenie stopki jest spowodowane używaniem technicznie niesprawnej obręczy i pierścienia (silna korozja, nieczystości, ostre zadziory).

niewłaściwa eksploatacja opony zimowej

Niewłaściwa eksploatacja opony zimowej, przedwczesne zużycie bieżnika wskutek jazdy po drogach szutrowych, kamienistych. Opona przeznaczona jest do jazdy po śniegu i lodzie (bieżnik Kormoran Winter).

obwodowe odparzenia na barku opony

Obwodowe odparzenia na barku opony połączone z trwałą deformacją boków wskutek przeciążenia w czasie eksploatacji.



Komentarze