![](/informacje/images/918x492/sol-na-ulicach-a-uszkodzenia-opon-1083.jpg)
Sól na ulicach a uszkodzenia opon
Czy sól stosowana przez drogowców zimą ma negatywny wpływ na opony? Odpowiedź znajdziesz w artykule. Sprawdź.
Jak walczymy z zimą na drogach?
Zima to ciężki okres dla kierowców, która szczególnie w tym roku nas nie oszczędza. Przetaczające się przez Europę fale ataków zimy paraliżują ruch drogowy, doprowadzają do strat natury ekonomicznej, wydłużają czas transportu towarów i czas spędzony w drodze przez podróżnych. To wszystko powoduje wzrost ogólnego poziomu frustracji.
We współczesnym świecie swobodne przemieszczanie się, niezależnie od warunków pogodowych, jest wymogiem niezbędnym. Ciężko jest nam akceptować sytuacje, w których nie jest to możliwe.
W całej Europie stosowanych jest wiele metod odśnieżania i usuwania oblodzeń. Różnorodność ta wynika z różnic klimatycznych, geograficznych, topograficznych oraz dostępnych środków technicznych i budżetowych. Niezależnie od stosowanych metod, najważniejszy jest efekt, gdyż, co nie ulega wątpliwości, skuteczna techniki zimowego utrzymania stanu dróg pozwalają na oszczędność czasu, pieniędzy i istnień ludzkich.
W Polsce głównymi metodami walki z zimowymi warunkami pogodowymi jest mechaniczne usuwanie śniegu oraz takie środki, jak choćby sól kamienna (chlorek sodu- NaCl), sucha sól drogowa, solanka, sól zwilżona, chlorek wapnia CaCl2 , chlorek magnezu, mieszaniny soli z chlorkami wapnia i magnezu.
Czy stosowanie soli może szkodzić oponom?
Środki stosowane od usuwania oblodzeń (jak choćby sól, chlorek wapnia czy ich roztwory) mogą mieć negatywny wpływ na tempo starzenia się gumy boków i bieżnika oraz na ogólne pogorszenie stanu opony, a w konsekwencji skrócenie jej trwałości. Tak więc osad solny na powierzchni opony i ciągły kontakt z solą znajdującą się na jezdni nie jest zjawiskiem pozytywnym.
Na tę chwilę nie możemy jednak tego uniknąć. Na szczęście mieszanki gumy są stosunkowo odporne ten, jak i wiele innych negatywnych czynników zewnętrznych. Znacznie poważniej sytuacja wygląda, gdy nasze opony są już mocno zniszczone, czyli na przykład, gdy boki (zwłaszcza w strefie stopki) lub czoło opony usiane są pęknięciami.
![pęknięty bieżnik](/informacje/images/pekniecia-miedzy-klockami-bieznika.jpg)
![uszkodzona opona](/informacje/images/uszkodzenie_w_strefie_stopki.jpg)
Wtedy sól wraz z wilgocią mogą wnikać w głąb opony i powodować proces korozji opasań stalowych czy drutówki. Nie należy ignorować sytuacji, gdy widzimy pojawiające się na naszych oponach pęknięcia, uszkodzenia lub tkwiące w nich przedmioty. Zwłaszcza, jeśli ich rozległość jest duża, a głębokość sięga do elementów konstrukcyjnych opony. Wtedy w zimowych warunkach pogodowych, gdy służby drogowe walczą z oblodzeniami i śniegiem za pomocą soli, we wnętrzu naszych opon może postępować niszczący proces korozji poszczególnych nitek kordu opasań stalowych, co w konsekwencji prowadzi do stopniowego osłabienia konstrukcji opony. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do separacji opasań i bieżnika od reszty opony, co jest dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa.
![korozja opony](/informacje/images/skorodowane_opasanie_uszkodzonej_opony.jpg)
Sól ma również negatywny wpływ na odkryte nitki kordu tekstylnego. Uważajmy więc na uszkodzenia gumy boku.
![uszkodzenie boku opony](/informacje/images/uszkodzenie_boku.jpg)
Jak zmniejszyć ryzyko uszkodzeń?
Aby zminimalizować ryzyko wszelkich negatywnych sytuacji, regularnie oceniajmy stan opon w jakie wyposażone jest nasz samochód. Krótko mówiąc oglądajmy je, a raz na jakiś czas (na przykład przy sezonowej wymianie opon lub gdy zauważymy coś niepokojącego) zlećmy to specjaliście. Z wszelkimi uszkodzeniami, które zauważymy zgłaszajmy się do specjalistów, których jakości usług jesteśmy pewni. Również źle wykonana naprawa może pociągać za sobą dalsze konsekwencje.
Te mini-inspekcje stanu opon warto połączyć z myciem i konserwacją.
Opony które zdejmujemy po sezonie (nie ważne letnim, czy zimowym) należy dokładnie umyć i następnie dokładnie wysuszyć przed włożeniem do worków lub schowaniem w miejsce gdzie może być słaba cyrkulacja powietrza. Warto zastosować jeden z wielu dostępnych na rynku specjalnych środków konserwujących, które zwiększą elastyczność opon i zakonserwują je przez czas składowania.
Zobacz także