07.12.2010 14:19
33

Jakie opony na zimę: wąskie czy szerokie?

Autor: opony.com.pl

Jakie opony wybrać - szerokie czy wąskie? Które z nich wybrać na lato, a które na zimę? Na te pytania zdecydowali odpowiedzieć się specjaliści.

Przyzwyczailiśmy się do myśli, że zimą powinniśmy stosować opony węższe niż latem. Eksperci z branży postanowili przyjrzeć się bliżej tej zasadzie i jasno określić, jakie opony powinno zakładać się latem, a jakie zimą. Co z tego wyniknęło?

Wszyscy wiemy, że zimą jeździmy na oponach węższych niż latem. Nawet przy odbiorze z salonu nowego auta otrzymujemy mniejsze zimowe koła. Continental postanowił zakwestionować tą zasadę przedstawiające zalety używania zimą szerokich opon.

Continental: szerokie opony = lepsza przyczepność

Większa powierzchnia styku opony z podłożem przekłada się na wyższą przyczepność. Ta zasada dotyczy przede wszystkim lata. Jednak specjaliści Continental przedłużają ją również na okres zimowy. Zdaniem fachowców negatywny wpływ miękkiej mieszanki opon zimowych objawia się głównie w trakcie pokonywania zakrętów. Zjawisko jest potęgowane przez posiadanie węższych opon. Dlatego Continental zachęca do stosowania szerokich opon również zimą.

Poza tym, szersze opony, dzięki większej liczbie ostrzy bieżnika i rowków charakteryzują się zwiększonym tarciem. Co przekłada się rzecz jasna na lepszą przyczepność, przyśpieszenie, sterowalność oraz hamowanie. Również w głębszym śniegu szersze opony radzą sobie lepiej a szczególnie, jeśli chodzi o prowadzenie samochodu w zakrętach.

Szerokie zimówki mają oczywiście swoje wady. Specjaliści Continental przyznają, że przyczepność szerokich opon zimowych pozostawia wiele do życzenia w głębokim, świeżym śniegu. Wszystko ze względu na powstający klin, który proporcjonalnie zwiększa się wraz ze wzrostem głębokości opon. Węższa opona natomiast łatwiej przebija się przez luźny i głęboki śnieg. To właśnie ta zaleta węższych opon sprawia, że są one dziś powszechnie stosowane zimą.

ADAC: w zimie tylko węższe opony

Innego zdania są specjaliści ADAC. Przyznają oni, że szerokie opony mogą zapewnić odpowiednią przyczepność na śniegu, ale należy wziąć pod uwagę, że okres zimowy jest bardziej różnorodny. Szef działu testującego opony w ADAC – Michael Müller przyznał: „Producenci opon zrozumieli, że produkt, który zapewnia idealną przyczepność na śniegu, nie jest receptą na świetną sprzedaż, gdyż pozostają jeszcze inne warunki drogowe”.

Prawda o szerokich oponach zimowych wyszła na jaw, gdy ADAC testowało opony 225/45 R 17 V o prędkości do 240 km/h. Przez tak sporą szerokość opon, jazda po drodze pełnej błota pośniegowego lub wody, w ogóle nie była bezpieczna. Pod oponami wytwarzał się płaszcz wodny a podczas zaistnienia aquaplaningu sterowanie samochodem było wręcz niemożliwe.

ADAC zachęca do używania najwęższych opon przewidzianych w karcie pojazdu. Podkreślając przy tym, że w zimowych sytuacjach kryzysowych węższe opony będą lepsze niż szerokie. Continental przewiduje zaś, że w ciągu kilku najbliższych lat kultura jazdy ulegnie zmianie, a właściciele aut będą przesiadać się na szersze opony zimowe. Continental zachęca, by używać zimą równie szerokich opon, jak latem.

Jaka szerokość opon latem?

W powszechnym przekonaniu bezpieczeństwo opon letnich wzrasta wraz z ich szerokością. Okazuje się, że to tylko część prawdy.
Szersze opony znacznie lepiej hamują, za to węższe są cichsze, bardziej komfortowe i później wpadają w aquaplaning - takie są wnioski specjalnego testu pięciu rozmiarów letniego ogumienia przeprowadzonego przez automobilklub ADAC.

W czasie testu, przeprowadzonego samochodem Kia Ceed 1.6 CRDI, porównywano następujące rozmiary ogumienia: 185/65 R15T, 195/65 R15H, 205/55 R17V, 225/45 R17V i 225/40 R18Y, przy czym ostatni wymiar nie jest oficjalnie dopuszczony do używania w użytym modelu. Użyto wyłącznie ogumienia Michelin, czyli firmy dostarczającej opony na tzw. pierwsze wyposażenia. Ma to istotne znaczenie, ponieważ w przypadku nowoczesnych pojazdów wyposażonych w ABS, kontrolę trakcji czy ESP, zmiana właściwości trakcyjnych samochodu mogłaby negatywnie wpłynąć na skuteczność wspomnianych systemów. Ocenie poddano następujące właściwości: zachowanie na suchej nawierzchni, hamowanie i kierowalność na mokrej jezdni, aquaplaning, hałaśliwość, komfort jazdy i opór toczenia. Trzeba jednak zauważyć, że bieżnik ogumienia nie był już taki sam w poszczególnych rozmiarach.

Hamowanie

Szersze opony okazały się znacznie lepsze od węższych, zwłaszcza w próbach hamowania i to zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku opon 225/40R18Y droga hamowania ze 100 km/h do 0 km/h wynosiła tylko 35,8 m, podczas gdy przy użyciu ogumienia 185/65 R15T było to 41 m, czyli aż o 5,2 metra więcej. Podobnie było w czasie prób hamowania na mokrej jezdni.

Aquaplaning

Pod tym względem wyraźnie lepiej wypadło węższe ogumienie, co wynika z fizycznych możliwości odprowadzania wody poprzez rowki. O ile Ceed na oponach 185/65 R15T "pływały" dopiero od 80 km/h, to na ogumieniu 225/40 R18Y już od 69 km/h. W obydwu przypadakch zastosowano opony z bieżnikiem o pełnej głębokości (w miarę zużywania się bieżnika prędkości wpadania w aquaplaning będą coraz niższe, co dotyczy wszystkich opon).

Komfort jazdy

Ogumienie o mniejszej szerokości zapewnia wyższy komfort, ponieważ szerokie opony mają zazwyczaj niższy profil, a zatem mniejsze możliwości tłumienia nierówności nawierzchni. Ponadto węższe ogumienie jest "cichsze". Zdaniem ADAC, użycie opon szerszych o 3 cm oznacza zwiększenie oporu powietrza o ok. 6%.
ADAC nie sprawdziło istotnego aspektu związanego z komfortem jazdy po polskich drogach, gdzie dość często jeździmy po drogach z ubytkami nawierzchni i koleinami, a na które trudno trafić w innych krajach, także we wschodniej części Europy.

ADAC pominęło sytuację, kiedy w przypadku małych ubytków nawierzchni stosowanie szerszego ogumienia nierzadko zwiększa komfort, ponieważ zapobiega wpadaniu w małe dziury w jezdni, a przejeżdżanie po drobnych nierównościach nie przekłada się na drżenie kierownic, ale z kolei prowadzenie samochodu na drogach z koleinami, w przypadku szerszych opon bywa trudniejsze.

Opór toczenia

Węższe opony charakteryzują się mniejszym oporem toczenia, co przekłada się także na nieco mniejsze zużycie paliwa. O ile w czasie wytracania prędkości ze 100 100 km/h do 80 km/h na oponach 195/65 R15H przejechano 394 m, to na ogumieniu 225/45 R17V 359 m, czyli o 35 m mniej. Według ADAC przekłada się to na większe zużycie paliwa. W tym przypadku o ok. 2%, co przy rocznym przebiegu 15 tys. i średnim spalaniu ok. 7,5 l Pb95/100 km daje teoretycznie ok. 100 zł oszczędności. W praktyce różnica kosztów eksploatacji powinna być większa, ponieważ większe opory toczenia przekładają się na szybsze zużycie elementów napędu pojazdu.

Nie ma najlepszego rozmiaru

Nie ma optymalnego rozmiaru opony - wybór zawsze oznacza kompromis między właściwościami jezdnymi w konkretnych warunkach, a także komfortem podróżowania i w niewielkim stopniu zużyciem paliwa. Wyboru należy dokonywać analizując warunki pogodowe i drogowe panujące na obszarze planowanej eksploatacji samochodu. W mieście szerokie opony na dużych felgach poprawiają wygląd pojazdu, za to na krętych drogach zapewniają znacznie lepszą przyczepność, przynajmniej dopóki nie dojdzie do aquaplaningu. Szersze opony, dopóki nie wpadną w aquaplaning, zapewniają większe bezpieczeństwo dzięki krótszej drodze hamowania. Węższe "gumy" są za to tańsze w zakupie, także z powodu pasujących felg, oraz zapewniają większy komfort jazdy.

Zastępowanie podstawowego rozmiaru opon dla danego samochodu osobowego, ogumieniem o ok. 3 cm szerszym (czyli mniej więcej takim jak dla najmocniejszych seryjnych wersji danego modelu pojazdu) na ogół znacząco poprawia właściwości jezdne, to już zamiana opon w największym rozmiarze na jeszcze szersze i niższe prowadzi zazwyczaj do pogorszenia komfortu i kierowalności pojazdu. Przed wymianą trzeba także sprawdzić, jakie rozmiary zostały dopuszczone do danego modelu samochodu, czasem także wersji, ponieważ założenie innych oznacza pojazd w stanie technicznej niesprawności, co może mieć poważne konsekwencje w przypadku zdarzenia drogowego.

Zalety szerszych opon:

  • znacznie krótsza droga hamowania (na suchej i mokrej nawierzchni)
  • większa przyczepność w zakrętach

Zalety węższych opon:

  • mniejsza podatność na aquaplaning
  • większy komfort jazdy
  • mniejsza hałaśliwość
  • niższa cena (opon i pasujących felg)


Komentarze