07.12.2010 14:19
35

Jakie opony na zimę: wąskie czy szerokie?

Autor: opony.com.pl
Przyzwyczailiśmy się do myśli, że zimą powinniśmy stosować opony węższe niż latem. Eksperci z branży postanowili przyjrzeć się bliżej tej zasadzie. Co z tego wyniknęło? Sprawdź.

Wszyscy wiemy, że zimą jeździmy na oponach węższych niż latem. Nawet przy odbiorze z salonu nowego auta otrzymujemy mniejsze zimowe koła. Continental postanowił zakwestionować tą zasadę przedstawiające zalety używania zimą szerokich opon.

Continental: szerokie opony = lepsza przyczepność

Większa powierzchnia styku opony z podłożem przekłada się na wyższą przyczepność. Ta zasada dotyczy przede wszystkim lata. Jednak specjaliści Continental przedłużają ją również na okres zimowy. Zdaniem fachowców negatywny wpływ miękkiej mieszanki opon zimowych objawia się głównie w trakcie pokonywania zakrętów. Zjawisko jest potęgowane przez posiadanie węższych opon. Dlatego Continental zachęca do stosowania szerokich opon również zimą.

Poza tym, szersze opony, dzięki większej liczbie ostrzy bieżnika i rowków charakteryzują się zwiększonym tarciem. Co przekłada się rzecz jasna na lepszą przyczepność, przyśpieszenie, sterowalność oraz hamowanie. Również w głębszym śniegu szersze opony radzą sobie lepiej a szczególnie, jeśli chodzi o prowadzenie samochodu w zakrętach.

Szerokie zimówki mają oczywiście swoje wady. Specjaliści Continental przyznają, że przyczepność szerokich opon zimowych pozostawia wiele do życzenia w głębokim świeżym śniegu. Ze względu na powstający klin, który proporcjonalnie zwiększa się wraz ze wzrostem głębokości opon. Natomiast węższa opona łatwiej przebija się przez luźny i głęboki śnieg. To właśnie ta zaleta węższych opon sprawia, że są one dziś powszechnie stosowane zimą.

ADAC: w zimie tylko węższe opony

Innego zdania są specjaliści ADAC. Przyznają oni, że szerokie opony mogą zapewnić odpowiednią przyczepność na śniegu, ale należy wziąć pod uwagę, że okres zimowy jest bardziej różnorodny. Szef działu testującego opony w ADAC – Michael Müller przyznał: „Producenci opon zrozumieli, że produkt, który zapewnia idealną przyczepność na śniegu, nie jest receptą na świetną sprzedaż, gdyż pozostają jeszcze inne warunki drogowe”.

Prawda o szerokich oponach zimowych wyszła na jaw, gdy ADAC testowało opony 225/45 R 17 V o prędkości do 240 km/h. Przez tak sporą szerokość opon, jazda po drodze pełnej błota pośniegowego lub wody, w ogóle nie była bezpieczna. Pod oponami wytwarzał się płaszcz wodny a podczas zaistnienia aquaplaningu sterowanie samochodem było wręcz niemożliwe.

ADAC zachęca do używania najwęższych opon przewidzianych w karcie pojazdu. Podkreślając przy tym, że w zimowych sytuacjach kryzysowych węższe opony będą lepsze niż szerokie. Continental przewiduje zaś, że w ciągu kilku najbliższych lat kultura jazdy ulegnie zmianie a właściciele aut będą przesiadać się na szersze opony zimowe. Continental zachęca, by używać zimą równie szerokich opon, jak latem.



Komentarze