Aktualizacja treści: 15.09.2020 08:31
0

Waga opony

Autor: opony.com.pl 08.12.2010 10:31

Waga opony to jeden z jej najważniejszych parametrów. Wpływa na osiągi pojazdu i mniejsze opory toczenia, a zarazem ma niebagatelne znaczenie dla kosztów produkcji i sprzedaży każdego egzemplarza ogumienia. Ile waży opona w samochodzie i dlaczego jej masa jest tak istotna?

Ile waży koło samochodowe?

Na wagę opony wpływa zarówno zastosowana przy jej produkcji technologia, jak i skład użytej gumowej mieszanki. Prócz tych istotnych aspektów, masa zależy również od bieżnika, indeksu prędkości i nośności, homologacji, a nawet sezonu, na jaki dedykowane jest dane ogumienie. Z tego względu modele różnych marek o tym samym rozmiarze mogą cechować się nieco odmienną wagą.

  • Jeden z najmniejszych dostępnych do samochodów osobowych wymiarów opon – 13 cali – waży średnio nieco ponad 5,5 kg.
  • Rozmiar większy – 14 cali – będzie cechował się masą oscylującą w granicach 7 kilogramów.
  • Kolejnym popularnym wymiarem jest R15. Ile waży opona 15 cali? Jej ciężar wyniesie średnio 8,5 kg.
  • Nieco większe, równie często używane wersje 16 i 17 cali będą ważyć odpowiednio prawie 9,5 kg i ponad 10 kg. Warto przy tym wspomnieć, że powyższa waga opony 17-calowej i modelu o jeden rozmiar mniejszego to wartości uśrednione. Minimalna i maksymalna gramatura takiego egzemplarza może różnić się od średniej nawet o 2-3 kg, zależnie od szerokości, profilu czy dodatkowych technologii.
  • W większych samochodach stosowane są odpowiednio duże modele ogumienia. Popularne 18-calowe opony będą ważyć średnio ponad 11 kg, modele 19-calowe – nieco powyżej 12 kg, a wersje o średnicy 20 cali – trochę ponad 13 kg.
  • Dla porównania warto wspomnieć także, ile waży opona od traktora. Najmniejsze używane 4-calowe modele posiadają ciężar zaledwie 4 kg, waga opony 15-calowej do tej maszyny rolniczej to około 70 kg, natomiast wersje o znacznych rozmiarach sięgających 18 cali potrafią charakteryzować się wagą nawet 110 kg.

Całkowity ciężar koła zależy także od masy felgi. Wartość ta jest uwarunkowana sposobem wykonania obręczy, jej kształtem, materiałem użytym do produkcji i rozmiarem. Stalowe felgi o średnicy 14 cali ważą zazwyczaj w granicach 5,5-7,3 kg, wersje 15-calowe – od 7,5 do 10,3 kg, 16-calowe – między 7 a 12 kg, natomiast 17-calowe – od 8 do 13 kg. Mniejsze felgi aluminiowe cechują się podobną wagą do egzemplarzy ze stali; większe – od 17 cali wzwyż – mogą być lżejsze nawet o 2 kg niż ich stalowe odpowiedniki. Wszystko zależy jednak od konkretnego modelu, stąd nierzadko możemy spotkać pewne odstępstwa od podanych średnich norm. Biorąc więc pod uwagę wspólną masę opony i felgi, całkowita waga koła może oscylować od 10-12 kg w przypadku mniejszych, 13- i 14-calowych rozmiarów, do około 20-22 kg przy oponach 17-calowych, nałożonych na stalową obręcz.

Dlaczego lżejsze opony są lepsze?

Producenci ogumienia projektujący coraz to nowsze modele opon starają się maksymalnie obniżyć ich wagę. Lżejsze egzemplarze mają bowiem liczne zalety. Przede wszystkim umożliwiają one obniżenie oporów toczenia, pozytywnie przekładając się na ilość zużytego paliwa, a zarazem powodując, że opona jest bardziej przyjazna dla środowiska. Mniejsza masa nieresorowana wpływa także na polepszenie ich osiągów – przyspieszenia i hamowania, precyzji prowadzenia czy ogólnego komfortu podróżowania. Jest ona istotna również z uwagi na zmniejszone zużycie poszczególnych elementów zawieszenia w pojeździe. Jednocześnie należy pamiętać o pewnych wyjątkach, takich jak chociażby opony terenowe, w których wysoka masa jest wręcz pożądana.

Opony o mniejszej wadze – prócz posiadania istotnych cech użytkowych – są także tańsze w produkcji. Ta zaleta nie dotyczy jedynie egzemplarzy segmentu UHP, które z uwagi na wyjątkowe wymagania konstrukcyjne i komponentowe, mogą być wręcz droższe do wytworzenia w momencie prób obniżenia ich masy. Projektanci przygotowując określony rozmiar z góry określają jego ciężar, który musi być obowiązkowo respektowany przez fabryki wytwarzające dany model ogumienia, bez względu na ich lokalizację. Staranne dotrzymanie narzuconej przez konstruktorów wagi pozwala bowiem na zachowanie wyliczonych indeksów prędkości i nośności oraz przewidzianych osiągów, niezależnie od miejsca powstania danego produktu.

Jak producenci obniżają masę opon?

Każda radialna opona samochodowa musi składać się z kilku obowiązkowych części. Jest to między innymi kapa butylowa, drutówka z wypełniaczem, bok z paskiem stopowym, warstwa tekstylnej osnowy, opasanie czoła oraz bieżnik. Nierzadko w oponach stosowane są także różnego rodzaju dodatkowe elementy, których ciężar nie przekracza zazwyczaj kilku procent całkowitej wagi gotowego produktu. W każdym egzemplarzu ogumienia największy wpływ na ostateczną masę opony ma bieżnik, który jednak w związku ze stopniowym zużyciem eksploatacyjnym regularnie zmniejsza swoją wagę. Jego gramatura będzie najmniejsza w ogumieniu o niewielkiej średnicy, natomiast największa – w niskoprofilowych oponach o szerokim czole i dużym obwodzie. Niewielkie znaczenie dla wagi mają natomiast drutówka, kord i kapa. Procentowy udział poszczególnych elementów w wadze opony obrazuje poniższy diagram.

waga opony

Aby ograniczyć ciężar opony producenci sięgają po różne metody, które jednocześnie nie powodują pogorszenia możliwych osiągów czy bezpieczeństwa podróżowania. Popularnym sposobem zmniejszenia wagi opony jest redukcja masy jej konkretnych fragmentów, dokonana poprzez zwężenie bieżnika czy opasań. Często stosowaną techniką jest także ograniczenie grubości wybranych części konstrukcji oraz zaprojektowanie lżejszych koncepcji budowy. Ciągły rozwój technologiczny branży oponiarskiej i nieustanne dopracowywanie komponentów pozwoliło również na przygotowanie lekkich materiałów produkcyjnych, takich jak kordy tekstylne i stalowe wykonane z włókien o obniżonej ciężkości.

budowa opon

Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście się, ile waży opona 16 cali i jaki wpływ ma masa ogumienia na jego osiągi, po lekturze tego artykułu wszelkie zagadnienia związane z ciężarem poszczególnych egzemplarzy nie będą mały już dla Was tajemnic. Waga opony to bowiem ważna cecha, która ma niebagatelne znaczenie dla kierowcy pod kątem właściwości jezdnych, a dla twórcy – także z uwagi na ogólne koszty produkcji.



Komentarze