08.12.2010 10:31
0

Waga opony

Autor: opony.com.pl

Ile ważą Twoje opony? Czy masa to istotny parametr? Czy cięższe opony będą lepsze? A może odwrotnie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule o wadze opon.

Masa to jeden z najważniejszych parametrów opony. Producenci konstruując określony rozmiar opony zakładają masę ostatecznego produktu. Fabryki produkujące dany model muszą respektować założoną masę, niezależnie od kraju produkcji. Opona musi zatem ważyć tyle, aby zapewniać respektowanie indeksów prędkości i indeksów nośności oraz, aby jej masa nie miała negatywnego wpływu na osiągi.

Jak się okazuje, lżejsze opony mają często zalety. Takie, jak choćby: mniejsze opory toczenia (a zatem zmniejszenie zużycia paliwa), mniejszą masę nieresorowaną (lepsze osiągi – przyśpieszenie, hamowanie, precyzja, komfort, obniżone zużycie elementów zawieszenia).

Większość producentów zmniejsza masę opony z każdą kolejną generacją. Poprawiając w ten sposób osiągi opon. Przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów wytwarzania. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku opon o wysokich osiągach. W tym przypadku, lżejsze materiały mogą być droższe.

Metody stosowane w celu obniżenia masy:

  • „odchudzanie” opon – zmniejszanie masy poszczególnych elementów opony (zwężenie bieżnika- czoła opony, zwężenie opasań itp.
  • zmniejszenie grubości poszczególnych elementów
  • stosowanie lżejszych materiałów (kordów tekstylnych i stalowych wykonanych z lekkich włókien)
  • stosowanie lżejszych koncepcji budowy opony

Ile ważą opony? Przykładowe rozmiary.

Rynek opon osobowych jest bardzo zróżnicowany. Ilość dostępnych rozmiarów jest ogromny poczynając od 13-calowych opon do małych miejskich aut, aż po przeszło 20-calowe do aut sportowych i SUV'ów. Bardzo zróżnicowane są też ich masy. 13-calówka w rozmiarze 155/70 R13 może ważyć około 6,5 kg, zaś 185/70R13 między 7,0- 7,2 kg. Waga opony w bardzo popularnym rozmiarze 175/65 R14 to od 6,5 kg do 7,2 kg. Trochę cięższe będą inne popularne rozmiary 185/60 R14 i 185/65 R14. Jeśli chodzi o średnicę 15-calowych modeli, waga najpopularniejszego rozmiaru 195/65 R15 wśród modeli poszczególnych producentów bywa różna i oscyluje w granicach od 8,2 kilogramów do nawet przeszło 9 kilogramów. Z podobnie dużymi różnicami w masie możemy mieć do czynienia w przypadku drugiego równie popularnego, a mianowicie 205/55 R16. W tym przepadku masy wynoszą od 8,4 kilogramów do prawie 10 kilogramów. W przypadku opon 20-calowych masy zaczynają zbliżać się do 15 kg.

Duże rozbieżności w masie większych rozmiarów opon wynikają z różnorodności rozwiązań stosowanych w tych oponach, które muszą zapewniać wyższy poziom osiągów, znosić większe obciążenia i prędkości. W ramach tego samego rozmiaru i modelu często zderza się, że opony o wyższym indeksie prędkości oraz opony typu extra load (XL) są cięższe, gdyż muszą posiadać masywniejszą budowę i wyposażone są w dodatkowe elementy wzmacniające ich konstrukcje.

Ile ważą poszczególne elementy opony?

Wiemy już ile mogą ważyć opony w poszczególnych rozmiarach. Zobaczmy teraz ile ważą oraz jaki jest udział w masie całkowitej poszczególnych elementów.  

budowa opon

W zasadzie każda produkowana obecnie osobowa opona radialna musi składać się z następujących elementów: kapy butylowej, drutówki wraz z wypełniaczem, boku z paskiem stopowym, warstwy kordu tekstylnego (osnowy), opasań czoła (opasań stalowych i bardzo często ekranu – paska o kącie zero stopni) oraz oczywiście bieżnika. W zależności od koncepcji budowy, przeznaczenia opony, indeksów nośności i prędkości, a także procesu technologicznego stosowanego przez producenta budowa ta może być uzupełniana o inne dodatkowe elementy. Ich masa i udział w wadze całkowitej jest jednak zwykle mniejszy niż  wymienionych wyżej elementów podstawowych i nie przekracza kilku procent na element.

Wśród elementów podstawowych największy udział ma bieżnik, który stanowi około 35% masy opony. W przypadku opony w rozmiarze 205/55 R16 może to być około 2,8-3,2 kilogramów.  W przypadku małych opon 13-calowych masa bieżnika oscyluje w okolicach 2 kilogramów.  W przypadku opon niskoprofilowych o niskich bokach, ale szerokim czole i znacznym obwodzie, masa i udział bieżnika w masie całkowitej będzie wzrastała i może przekroczyć 40%. Bieżnik jest zasadniczo jedynym elementem opony którego masa zmienia się w czasie użytkowania opony. W sposób naturalny opona ulega zużyciu i stopniowe ścieranie się bieżnika doprowadza do zmniejszania masy tego elementu względem jego masy wejściowej.

waga opony


Komentarze