11.09.2018 13:31
0

Ludzik Michelin czyli najlepsze logo w historii

Autor: opony.com.pl

Białego, pofałdowanego ludzika z uśmiechniętą buzią nie trzeba nikomu przedstawiać. Charakterystyczna postać zwana Bibendum sławi niezmiennie od ponad 100 lat francuską markę Michelin. W 2000 roku otrzymała ona tytuł najlepszego logo w historii, pokazując tym samym siłę ponadczasowego symbolu.

Zaczęło się od opon

Lyon, 1894 rok. Dwaj bracia - Andre i Eduard Michelin, przybyli na targi, na których ujrzeli wieżę ustawioną z opon samochodowych. Konstrukcja wymagała dodania głowy i kończyn, by swym wyglądem przypominać ludzika. Pomysł spodobał się na tyle, że po 4 latach postać znalazła się na plakacie marki Michelin, stworzonym przez Mariusa Rossillona. Artysta umieścił na nim charakterystyczną maskotkę, z kielichem tłuczonego szkła - jako symbol trwałości opon, którym nie zagraża przebicie.

plakat ludzik michelin
Ludzik Michelin na pierwszym plakacie reklamowym

Nazwa dla nowego symbolu francuskiej marki wynikła przypadkowo. W 1898 kierowca Leon Thery, podczas wyścigu wykrzyknął do jednego z braci "oto Bibendum, żywy Bibendum!", zapożyczając słowo z plakatu. Określenie to zaczęło stawać się coraz to bardziej popularne, a ludzik z opon zyskał oficjalną nazwę, która jest używana do dziś.

 

Dlaczego Ludzik Michelin jest biały i palił cygaro?

Na zakup auta w ówczesnych czasach mogła pozwolić sobie nieliczna grupa społeczeństwa, stąd reklamy marki skierowane były do zamożnych. Osoby te często można było rozpoznać po binoklach z kubańskim cygarem, więc z tymi elementami również był przedstawiany Bibendum. Na przestrzeni lat, zależnie od kraju maskotka Michelin prezentowana była w towarzystwie, m.in. hełmu, tarczy i kopii (Wielka Brytania), stroju Beduina (rynek północnoafrykański) czy fraku z trójkolorową szarfą w otoczeniu kobiet (Włochy).

Z biegiem czasu, ostatecznie zadecydowano o ujednoliceniu wyglądu na całym świecie. Do 1930 roku ludzik Michelin nie posiadał już charakterystycznych na początku istnienia binokli oraz cygara. W kolejnych latach jego wyglądał stale ewoluował, a w obecnych czasach zdecydowanie różni się od pierwowzoru. Jako ciekawostkę można dodać, że firma Michelin często zamieszcza swoją postać na oponach.

opona ludzik michelin
Ludzik Michelin na oponie

Bibendum elementem popkultury

Biała, pofałdowana maskotka Michelin zyskała sławę, i uznanie. To bohater wielu komiksów, książek czy tekstów piosenek. Dziś jest uznawany za jeden z najpopularniejszych symboli marek w historii, zdobywając pierwsze miejsce w 2000 roku w konkursie przeprowadzonym przez Financial Times oraz kanadyjski Report on Business. Bibendum obecnie to coś więcej niż logo używane w celach marketingowych, to symbol legendy początków motoryzacji, który kojarzony jest przede wszystkim z producentem opon godnym polecenia każdemu kierowcy.



Komentarze