Aktualizacja treści: 15.05.2020 09:04
9

Kolorowe paski i kropki na oponach

Autor: 04.08.2009 15:22

Zdecydowana większość spośród nowo wyprodukowanych opon jeszcze przed opuszczeniem fabryki otrzymuje różnokolorowe oznaczenia w postaci pasków i kropek. Są one ściśle związane z konkretnym zakładem, w którym stworzono dany egzemplarz, a poszczególne koncerny także w inny sposób interpretują ich znaczenie. Co oznaczają kolorowe paski na oponach i kropki na ich boku oraz jakie mają znaczenie dla użytkownika i wulkanizatora?

Skąd wzięły się i co oznaczają paski na oponach?

Barwne paski na oponach są obecne na wielu nowych egzemplarzach ogumienia. Profesjonalnie są one nazywane oznaczeniami konfekcyjnymi. Naniesione na etapie produkcji, ulegają całkowitemu starciu już po przejechaniu kilku czy kilkunastu kilometrów. Ułatwiają one pracę specjalistom zatrudnionym w zakładzie oponiarskim, nie mając żadnego znaczenia dla przyszłych użytkowników. Chociaż są one niezwykle często spotykane, nie istnieją żadne normy ani przepisy, które wskazywałyby na konieczność ich stosowania lub przypisywały określone znaczenie dla danego koloru linii.

Niekiedy zdarza się, że dwie identyczne opony w tym samym rozmiarze zostały oznakowane innymi paskami. Nie ma to żadnego wpływu na ich osiągi, a jedynie świadczy o tym, że zostały one wyprodukowane w innych zakładach. Może także dojść do sytuacji, gdy nowa opona nie posiada takich oznaczeń. Nie należy się tym martwić, bowiem nie wszystkie egzemplarze ogumienia zostają opatrzone kolorowymi liniami. Każda nowa opona od renomowanego producenta będzie wykazywać się taką samą jakością, niezależnie od posiadania lub braku oznaczeń.

O czym informują nas kolorowe paski na oponach? W zależności od zakładu produkcyjnego, cienkie linie w odcieniu czerwonym, niebieskim, żółtym, pomarańczowym lub zielonym mogą wskazywać na rozmiar ogumienia, dzień jego produkcji czy inne charakterystyczne właściwości, wskazujące na określone cechy gumy czy bieżnika. Czasami możemy zauważyć także opony z szerokim, białym paskiem z boku. Najczęściej są one dedykowane dla motocykli oraz samochodów klasycznych.

paski na oponach
Paski na oponach znikają stosunkowo szybko


O czym informują kropki na oponach?

Na wielu nowych oponach użytkownicy mogą zauważyć także kolorowe kropki. Najczęściej są one zlokalizowane w bocznej części w pobliżu felgi. Podobnie jak paski na oponach, również kropki są istotne na etapie produkcji danego egzemplarza. Jednak w przeciwieństwie do linii, mogą być przydatne również dla użytkownika, informując go o ważnych cechach każdej posiadanej sztuki ogumienia.

Zazwyczaj kropki na oponach występują w kolorze żółtym, białym lub czerwonym. Sens poszczególnych oznaczeń jest dość zróżnicowany, zależąc w głównej mierze od wytycznych producenta. Taki sam kolor kropki może oznaczać kompletnie inną cechę w różnych koncernach oponiarskich. Dodatkowo jego znaczenie może być różne także w obrębie tej samej marki, ale odmiennych jej modeli. O czym mogą świadczyć takie okrągłe znaczniki?

Czerwona kropka na oponie firmy Bridgestone wskazuje na poziom maksymalnego wychylenia zmiennej siły promieniowej. W tym obszarze produkt ma największą wysokość profilu, stąd powinien on zostać umieszczony naprzeciwko zaworu pompowania. Również w koncernie Bridgestone żółty punkt określa miejsce, w którym opona jest najlżejsza, a które powinno znaleźć się tuż przy wentylu. Ułatwia to wyważenie opony, ograniczając konieczność stosowania ciężarków lub pasków wyważających.

U producenta Yokohama żółta i czerwona kropka mają podobne znaczenie. Czerwoną umieszcza się nad białym punktem na feldze, uzyskując najlepsze wyważenie, natomiast żółtą – nad zaworem. Jednocześnie w tej firmie oznaczenia stosowane są zamiennie, stąd na oponach Yokohama nigdy nie zobaczymy zarówno żółtej, jak i czerwonej kropki na pojedynczym egzemplarzu.

Nieco bardziej stałe, uniwersalne znaczenie mają kropki zielone i białe. Na wielu oponach możemy zauważyć białe punkty z czarnym środkiem lub bez niego. Zazwyczaj oznajmiają one o pozytywnym przejściu kontroli jakości u producenta. W wielu koncernach stosowane jest także zielone oznaczenie. Jest ono wskazówką dla wulkanizatorów dotyczącą miejsca, w którym powinien znaleźć się zawór w trakcie montażu. Często taki zielony punkt jest umownym elementem, uzgodnionym pomiędzy producentami opon i samochodów, którzy kupują znaczne ilości danego modelu ogumienia do swoich pojazdów. Niemniej brak takich kropek nie jest utrudnieniem dla specjalisty w warsztacie wulkanizacyjnym, który poradzi sobie z wyważeniem również bez obecnych oznaczeń. Dodatkowo są one przydatne raczej w przypadku nowych felg, które nie są jeszcze uszkodzone w wyniku codziennej eksploatacji.

Kolorowy pasek bądź kropka na oponie dla większości użytkowników nie mają żadnego znaczenia. Z uwagi na fakt, iż spora część producentów odmiennie interpretuje takie symbole, nawet sprzedawcy opon i wulkanizatorzy niejednokrotnie mają problemy z ich objaśnieniem. Niemniej nawet nieznajomość znaczenia linii i kropek na oponach nie wpływa w żaden sposób na bieżącą eksploatację kompletu ogumienia. Są one bowiem istotne jedynie dla specjalistów zatrudnionych w koncernie oponiarskich, a ewentualnie także dla pracowników serwisu wulkanizacyjnego.



Komentarze