27.06.2011 07:59
0

Etap końcowy produkcji opon

Autor: opony.com.pl

Produkcję opon można podzielić na trzy etapy. Ostatni polega na konfekcjonowaniu, wulkanizacji i kontroli końcowej. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Po przygotowaniu wszystkich niezbędnych elementów składowych opony można przystąpić do konfekcjonowania, czyli precyzyjnego ułożeniu tych elementów w ściśle określonym porządku. W zależności od stosowanego procesu produkcyjnego i maszyn stosowanych przez danego producenta opony surowe powstają w jednym lub dwóch etapach. Następnie opony poddawane są procesowi wulkanizacji w formach wulkanizacyjnych, aby ostatecznie przejść kontrolę końcową jakości i trafić do magazynu.

Budowanie opony surowej

Szczegóły procesu konfekcjonowania opon i stosowane maszyny mogą być różne w zależności od parku maszynowego i rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych przez danego producenta. Część producentów stosuje procesy jednostadiowe, wtedy cała opona surowa powstaje na jednej maszynie, inni zaś produkują opony w dwóch etapach, wtedy w pierwszym etapie, na pierwszej maszynie powstaje tak zwany karkas, do którego w drugim etapie, na następnej maszynie, dodawany jest pakiet, czyli opasania i bieżnik oraz ewentualnie inne dodatkowe elementy.

W większości przypadków porządek nakładania poszczególnych elementów jest podobny. W pierwszej kolejności na bębnie konfekcyjnym umieszczana jest nieprzepuszczalna kapa butylowa, spełniająca we współczesnych oponach funkcję dętki. Następnie po dwóch stronach umieszczane są boki, które po wulkanizacji będą chroniły konstrukcję wewnętrzną opony przed uszkodzeniami. W następnej kolejności nakładana jest poprzecznie warstwa kordu tekstylnego, która będzie stanowić szkielet opony. Po lewej i prawej stronie na warstwie tekstylnej umieszczane są drutówki wraz z wypełniaczem. Jeśli konstrukcja karkasu tego wymaga nakładane są jeszcze inne, dodatkowe elementy.

pasek kodowy opony
Pasek kodowy na oponie zawiera informacje o procesie produkcyjnym.

 

Gdy już wszystkie elementy konieczne do stworzenia karkasu są położone płasko na bębnie, wtedy następuje napełnienie bębna lub membran konfekcyjnych powietrzem, co powoduje wzajemne przylegnięcie poszczególnych elementów i nadanie karkasowi kształtu trochę bardziej przypominającego przyszłą oponę. Jeśli mamy do czynienia z procesem dwuetapowym opona kierowana jest na maszynę odpowiedzialną za drugi etap, a jeśli z procesem jednoetapowym dalsze operacje odbywają się cały czas na tej samej maszynie. W obydwu przypadkach do wstępnie uformowanego karkasu dodawane są opasania stalowe, opcjonalne wzmocnienia i bieżnik. Następnie całość jest rolowana za pomocą systemu rolowania, aby nadać oponie surowej właściwy kształt, zapewnić właściwe połączenia wszystkich elementów i migrację powietrza mogącego się znajdować pomiędzy poszczególnymi elementami. W efekcie otrzymujemy produkt zwany oponą surową. Następnie zanim opona trafi do prasy wulkanizacyjnej jest ocenianiem pod kątem obecność różnych błędów produkcyjnych. Część błędów może być naprawiana, inne wiążą się z wycofaniem opony z dalszej produkcji.

Proces wulkanizacji w produkcji opon

Opony, które po etapie konfekcji zostały dopuszczone do dalszej produkcji trafiają do magazynów opon surowych skąd kierowane są pod właściwe prasy wulkanizacyjne. Na prasach wulkanizacyjnych montowane są formy wulkanizacyjne. Najczęściej formy mają budowę kontenerową lub dwupołówkową. Głównymi elementami formy kontenerowej są dwa boki formy - pierścienie nadające kształt bokom opony i ozdabiające je napisami oraz znajdujące się pomiędzy bokami segmenty rzeźby- nadające kształt bieżnikowi.

Formy dwupołówkowe składają się z dwóch polówek, z których każda odpowiada za odwzorowanie jednego boku i połowy bieżnika. Czynnik energetyczny, czyli woda lub para wodna, krąży wewnątrz membrany wulkanizacyjnej i w kontenerze formy. Pod wpływem temperatur rzędu ponad 150 o C oraz wysokiego ciśnienia opona dociskana jest do boków i rzeźby formy. Guma zmienia swoją konsystencje, początkowo zaczyna "płynąć" zapewniając oponie surowej osiągniecie kształtu formy, ostatecznie staje się elastyczna, a opona uzyskuje doskonałą spójność. Opona osobowa przebywa w formie około 10 minut. Proces wulkanizacji na tym jednak się nie kończy- trwa jeszcze przez jakiś czas po opuszczeniu formy, aż do momentu samoistnego wystygnięcia opony.

wada fabryczna opony
Niektóry wady, które nie zostaną wykryte podczas kontroli uwidaczniają się podczas użytkowania.

Kontrola produktu finalnego

Zwulkanizowane opony poddawane są finalnej kontroli jakości. Celem tego etapu jest niedopuszczenie, aby opony które nie spełniają jakiegokolwiek kryterium jakościowego trafiły do klienta. Zwykle w pierwszej kolejności dokonywana jest ocena wizualna. Odpowiednio wyszkoleni inspektorzy oglądają dokładnie i dokonują ekspertyz wszystkich opon. Oglądają dokładnie powierzchnie na zewnątrz jak i wewnątrz opony. Często są też w stanie stwierdzić, gdy coś jest nie tak w środku opony (np. obce ciało pomiędzy elementami). W celu kontroli wnętrza opony niezastąpione są maszyny rentgenowskie, które pozwalają na prześwietlenie wad i uszkodzeń wewnętrznych. Kolejnym etapem są badania kryteriów niejednorodności związanych z masą, sztywnością i kształtem.

Na specjalnych maszynach badana jest wartość efektu stożkowego, siły promieniowej i innych parametrów mających wpływ na komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Ważnym elementem etapu kontroli są też pomiary budowy przeciętych opon. Weryfikowana jest w ten sposób zgodność wyrobu z założeniami konstrukcyjnymi, które mają gwarantować właściwy poziom osiągów i bezpieczeństwa. Opony, które pozytywnie zaliczyły etap kontroli końcowej mogą trafić do klienta.



Komentarze