22.10.2018 09:06
0

Co łączy Gwiazdki Michelin i opony?

Autor: opony.com.pl

Co opony mogą mieć wspólnego z gastronomią i turystyką? Dowiedz się jak bracia Michelin, pod nazwą swojej marki, połączyli obie te gałęzie z branżą motoryzacyjną.

Przewodnik Michelin - niezbędnik dla francuskich kierowców

Przedsiębiorstwo Michelin od początku swojej działalności rozwijało się bardzo prężnie. W zaledwie 11 lat od daty założenia (w 1900 roku) jeden z braci - André Michelin wymyślił coś, co z perspektywy dzisiejszych czasów jest świetnym materiałem reklamowym. Był to przewodnik po Francji opracowany z myślą o podróżujących autami. Jego celem, była pomoc przy znajdowaniu miejsc na nocleg, posiłek czy wyremontowanie pojazdu. Wśród polecanych dla kierowców adresów znajdowały się warsztaty samochodowe, stacje benzynowe, hotele czy restauracje. Od strony marketingowej była to doskonała okazja do zareklamowania produktów i usług marki Michelin, co gwarantowało szybki wzrost rozpoznawalności wśród kierowców. Podobnego zabiegu we Włoszech użył inny producent opon, wydając Kalendarz Pirelli dla swoich klientów. 

Przewodnik cieszył się dużą popularnością, ponieważ przez pierwsze 20 lat był on wydawany bezpłatnie jako dodatek do zakupu opon francuskiej firmy. Po tym okresie bracia Michelin uznali, że najwyższy czas zacząć na nim zarabiać, co z perspektywy czasu okazało się strzałem w dziesiątkę. Od 1926 roku w celu udoskonalenia przewodnika, pojawiły się oceny dla najlepszych lokali. Jakość tych miejsc była określana na podstawie gwiazdek, którym wyglądem bliżej było do kwiatu z sześcioma płatkami. Jego inspiracją były popularne wówczas francuskie ciasteczka.

Wraz rozwojem motoryzacji, przewodniki zaczęły być wydawane również dla kierowców z innych krajów, w tym także polskich. Rosnąca popularność wpłynęła na kolejną zmianę. Dokonano podziału na książki “zielone” dla branży turystycznej i “czerwone” dla gastronomicznej, które wydawane były osobno.

Gwiazdka Michelin najlepszym wyróżnieniem

Ranga czerwonego przewodnika stworzonego przez braci Michelin ciągle rosła i z czasem uznana została za kompetentne źródło wiedzy na temat prestiżowych lokali na całym świecie. Od momentu pierwszego wydania sprzedał się on w nakładzie ponad 30 milionów sztuk w 90 krajach. Ustalono ogólnie przyjęty, rozbudowany system symboli i znaków, opisujących standardy kulinarne,  jakie powinny spełniać najbardziej uznane restauracje:

  • Gwiazdki Michelin - dawniej odnosiły się do ceny w lokalach, dziś klasyfikuje się nimi jakość oferowanych w restauracji dań, w skali od 1 do 3,
  • Skrzyżowane sztućce - ocena za wystrój, jakość dodatkowych usług i atmosferę panującą w lokalu w skali od 1 do 5. Ocena ta nie ma jednak nic wspólnego, z jakością serwowanych posiłków,
  • Bib Gourmand - ocena stosunku jakości do ceny, przyznaje się buźki Bibenduma. Nazwa pochodzi od symbolu marki jaką jest biały, pofałdowany Ludzik Michelin.

Na zachętę przyznaje się również “Wschodzącą Gwiazdkę”, jako szansę na znalezienie się w następnej edycji przewodnika. Ponadto, klasyfikuje się również usługi hotelowe. Odznaczenie “jakość w tradycyjnym wydaniu”, przyznaje się w skali ocen od 1 do 5, a symbolami są piktogramy budynków.

Restauracje i Hotele są oceniane przez trzech anonimowych inspektorów (recenzentów), odwiedzających badane przez nich miejsce. Im większa ilość zebranych symboli, tym większe uznanie i wyróżnienie. Kryteria opiniowania są identyczne dla wszystkich krajów. Książka, której pomysłodawcami byli bracia Michelin wydawana jest co roku.

wiek opony
Pomysłodawcy przewodników - Andre i Edouard Michelin.

 

Trzygwiazdkowa skala oceniania pojawia się również w wydawanym przez producenta opon zielonym przewodniku:

* miejsce godne uwagi

** warto odwiedzić

*** zobacz koniecznie

Według niej klasyfikowane są miejsca w konkretnych miastach, krajach czy regionach o walorach turystyczno-krajoznawczych, np. Amsterdam czy Toskania. W zielonej książce znajdują się też informacje geograficzno-historyczne oraz porady dotyczące planowania podróży w danym regionie.

Polska w przewodnikach Michelin

Niejednokrotnie polska gastronomia została doceniana i pojawiała się w edycjach czerwonego przewodnika. Najwięcej restauracji i hoteli zostało odznaczonych w Warszawie i Krakowie (w sumie ok. 60 restauracji i ok. 15 tys. hoteli). Zwykle były to tytuły  “Sztućców” oraz “Bib Gourmand”. Gwiazdki Michelin w Polsce są rzadkością. Pierwsza pojawiła się w 2013 roku, a kolejna 3 lata później.

Dzięki walorom turystycznym powstał także zielony przewodnik po Polsce. Ukazuje się on z myślą o podróżujących, pragnących odkrywać naturalne i kulturowe dziedzictwo kraju. Zawiera opisy miejsc z interesującą fauną i florą: parki narodowe, puszcze, góry, jeziora itp. Znalazły się tam również polskie atrakcje turystyczne, m.in.: zamki, kościoły, stare miasta czy muzea, łącznie to ok. 120 miejsc. Oba przewodniki można znaleźć w formie wyszukiwarki internetowej, podzielonej na kategorie, co ułatwia poszukiwania potencjalnym odbiorcom.

Motoryzacja, gastronomia i turystyka

Produkcja opon, nie jest jedyną działalnością z jakiej zasłynęła firma Michelin. Dzięki swoim przewodnikom, marka na stałe zakorzeniła się w gastronomii i turystyce, tworząc prestiżowe nagrody sygnowane własną nazwą. Dziś są one pożądane wśród restauracji i hoteli, będąc uhonorowaniem ich ciężkiej pracy.



Komentarze