Testy opon zimowych 2012/2013 w rozmiarze 205/55 R16
Sprawdź jakie opony okazały się najlepsze w teście jednego z najpopularniejszych rozmiarów. W artykule przeczytasz też dlaczego opony zimowe mają lepsze osiągi zimą niż opony letnie i całoroczne. Zapraszamy do lektury.
Opony zimowe zawierają w swojej budowie wiele elementów, które czynią je najlepszym rozwiązaniem na zimowe warunki drogowe. Oto one:
Uwaga!
Pamiętaj, że opony zimowe są nieocenionym źródłem bezpieczeństwa podczas jazdy zimą.
Specjalny wzór bieżnika
W oponach zimowych najczęściej stosowanym wzorem bieżnika jest bieżnik kierunkowy. Jest to kształt, który charakteryzuje się najlepszym odprowadzaniem wody i błota pośniegowego. Opona zimowa z bieżnikiem w tym kształcie zawiera dużą liczbę rowków (dużo szerszych niż w innych typach opon) o kształcie litery V. Część z tych rowków zajmuje się odprowadzaniem wody, a pozostała usuwaniem śniegu i błota pośniegowego. Rowki te w bardzo dużym stopniu odpowiadają za dobrą przyczepność opony w zmiennych warunkach zimowych. Oprócz rowków bieżnik opony zimowej uzupełniany jest o lamele, których zadaniem jest wgryzanie się w podłoże (także w śnieg), co znowu wspiera przyczepność opony nawet w najtrudniejszych warunkach. Na bieżniku opony zimowej znajdziemy liczne nacięcia, które sprawiają, że opona zimowa radzi sobie równie dobrze także na nawierzchni pokrytej lodem. Bieżnik opony zimowej często wyposażany jest w centralne żebro, które ma dwie funkcje: z jednej strony odpowiada za odprowadzenie tego, co znajduje się na powierzchni styku opony z podłożem, ale też gwarantuje, że opona ma dobrą kierowalność, tj. porusza się odpowiednim torem jazdy.
Większa powierzchnia styku opony z podłożem
Konstruktorzy opon zimowych szczególną wagę przykładają też do tego, aby opona cechowała się jak największą powierzchnią styku z podłożem. Właściwość ta budowana jest dzięki zastosowaniu zoptymalizowanego rozkładu nacisku na oponę. Większa powierzchnia styku opony z podłożem to krótsza droga hamowania (ADAC wykazał, że opony letnie mają o 30% dłuższą drogę hamowania zimą niż opony zimowe), ale też lepsze wyczucie samochodu przez kierowcę.
Tworzywo
Producenci opon zimowych wykorzystują do ich produkcji specjalne mieszanki gumy z dużą ilością krzemionki. Tylko takie rozwiązanie gwarantuje, że opona nawet przy skrajnie niskich temperaturach będzie elastyczna i zachowa wszystkie swoje właściwości. Opony letnie w przeciwieństwie do opon zimowych, przy temperaturze poniżej 7°C robią się twarde i nieodpowiednie na śliskie czy zaśnieżone nawierzchnie.
Osiągi opon zimowych zimą zdecydowanie wygrywają z tymi, które wykazują opony letnie bądź całoroczne. Pozostaje jednak kwestia jakie opony zimowe wybrać? Najprostszym sposobem, aby odpowiedzieć na to pytanie jest sięgnięcie po wyniki przeprowadzonych już testów.
W odległej Finlandii, gdzie nie brak odpowiednich warunków do sprawdzenia opon zimowych, niemieccy dziennikarze redakcji „Auto Motor und Sport” postanowili osobiście sprawdzić jak tej zimy poradzi sobie 13 kompletów opon w rozmiarze 205/55 R16 (jeden z najpopularniejszych rozmiarów opon w szeroko lubianej klasie średniej). Do testów wykorzystano Mercedesa klasy B 180 CDI w najnowszej odsłonie, a same sprawdziany odbywały się zarówno na zaśnieżonej, suchej, jak i mokrej nawierzchni.
Przebieg testu
Na ośnieżonej trasie odbyły się trzy testy. Na początek sprawdzano sterowność auta. Rodzinny Mercedes miał za zadanie w najkrótszym czasie pokonać krętą trasę o długości 1100 metrów. Pierwsze miejsce przypadło oponom Continental, a ostatnie Bridgestone. Drugim testem na śniegu był sprawdzian drogi hamowania z 50 km/h. Najlepiej spisały się opony Continental oraz Nokian (obie 27,5 m). Ostatnie miejsce przypadło oponom Bridgestone. Trzecim i ostatnim sprawdzianem na śniegu był test przyspieszenia z 20 do 50 km/h. Testowy Mercedes najlepiej w tej konkurencji poradził sobie na oponach Nokian. Ostatnie, trzynaste miejsce ponownie przypadło oponom Bridgestone.
Na suchej nawierzchni przeprowadzono cztery próby: opór toczenia – tutaj najlepjej sprawdziły się opony Continental, a najsłabiej Bridgestone. Sterowność - najszybciej kręty tor o długości 1400 metrów samochód pokonał na ogumieniu Vredestein, a najwolniej na oponach Semperit. W próbie hamowania ze 100 km/h auto najszybciej zatrzymało się na oponach Nokian (44,1 m) a najdalej na ogumieniu Goodyear (46,8 m). Sprawdzano też emisję szumów, gdzie najlepiej wypadły opony Nankang, a najgłośniej Fulda.
Wyniki testów na mokrej nawierzchni zawsze wyraźnie pokazują, że jest to najsłabszy punkt każdej zimówki. Nie inaczej było tym razem. Na początek przeprowadzono test „mokrego ronda” o średnicy 70 m. Najszybciej odcinek udało się pokonać na oponach Dunlop, a najwolniej na ogumieniu Hankook. Sterowność na krętym torze również pokazała, że w deszczu dość dobrze radzą sobie opony Dunlop, najwolniej testowy samochód poradził sobie znowu na oponach Hankook. Droga hamowania opon tego producenta ze 100 km/h była aż o 20 metrów dłuższa niż podczas jazdy po suchej nawierzchni. Opony Semperit zatrzymały pędzące auto po 61,2 metrach, a najwięcej czasu potrzebowały opony Hankook (68,6 m). Ze zjawiskiem aquaplaningu najlepiej poradziły sobie opony Bridgestone, a najsłabiej w tym ostatnim teście wypadły zimówki firmy Nankang.
Miano najlepszej zimowej opony 205/55 R16 w tym sezonie uzyskało ogumienie Nokian. Zaskakująco słabo poradziły sobie opony Bridgestone oraz Nankang, uzyskując tytuł „nie zalecane”.
Poniżej przedstawiamy pełną listę testowanych opon według liczby punktów uzyskanych w teście.
Zobacz także