02.11.2010 13:27
0

Czy opony zimowe są lepsze od letnich?

Autor: opony.com.pl
Wielkimi krokami zbliża się zima. Wielu z nas rozważa już montaż opon zimowych. O przewadze opon zimowych nad letnimi wiedzą wszyscy Ci, którzy co najmniej raz założyli zimówki. Niestety, nadal istnieje wielu kierowców, dla których opony zimowe to niepotrzebny koszt.

Kierowcy niechętni oponom zimowym tłumaczą, że przecież jeżdżąc na oponach letnich wolno i bezpiecznie są w stanie odpowiednio szybko zareagować w obliczu niebezpieczeństwa. Czy jest tak w istocie? Czy rzeczywiście wystarczy jechać ostrożniej, by uniknąć niebezpiecznych sytuacji? Postaramy się odpowiedzieć na powyższe pytania i rozwiać wszelkie wątpliwości.

Przyspieszanie, hamowanie, skręcanie, omijanie – wszystkie te manewry wykonujemy regularnie w czasie jazdy. Niejednokrotnie od skuteczności wykonania tychże manewrów zależy nasze bezpieczeństwo. Natomiast sprawne przyspieszenia czy zdolność podjazdu pod wzniesienia dają komfort psychiczny. Żaden z nas nie chciałby znaleźć się w sytuacji, gdy samochód w trakcie podjazdu zaczyna się ślizgać, by w końcu bezsilnie utknąć w połowie wzniesienia.

Dowiedz się więcej o...
Techniki jazdy w zimie

Hamowanie

W czasach, gdy większość samochodów posiada na wyposażeniu system ABS, hamowanie może wydawać się manewrem prozaicznym. Dzięki komputerowi, który pilnuje, by koła nie wpadły w poślizg. Jednak nawet najbardziej zaawansowany system nie pomoże, gdy żadne z hamowanych kół nie będzie posiadało przyczepności. W tej sytuacji ABS nie dopuści do zablokowania kół, jednak całkowite zatrzymanie auta nastąpi na niemal dwukrotnie dłuższym dystansie.

Mając tego świadomość, by podróżować względnie bezpiecznie, kierowca samochodu wyposażonego w letnie opony zwolni, oraz zwiększy dystans do poprzedzającego go pojazdu. Jednak nawet przy zachowaniu wszelkich środków ostrożności nie uniknie on nieprzewidzianych sytuacji takich jak wybiegające na drogę dziecko, czy też inny kierowca który nas wyprzedzi i gwałtownie zahamuje.

hamowanie na oponach letnich
Rysunek 1. Nie unikniemy nieprzewidzianych sytuacji, w których będziemy musieli się zatrzymać. Czasem liczyć się mogą nawet metry.

Ruszanie pod górę

W sytuacji podjazdów pod górkę porównywanie opon letnich i zimowych jest czymś zupełnie nie na miejscu. Gdy spadnie śnieg samochody wyposażone w opony letnie kapitulują przy próbach podjechania pod najmniejsze nawet wzniesienie.

W takich sytuacjach nie pomoże żadna ostrożność. Owszem, można próbować pokonywać wzniesienia z rozpędu, jednak nigdy nie wiadomo, gdy sytuacja (np. korek) zmusi nas do zatrzymania się w połowie podjazdu. Ponowne włączenie się do ruchu może stać się wtedy niewykonalne.

hamowanie na oponach letnich
Rysunek 2. Ruszenie pod górę na oponach letnich może się okazać niemożliwym.

Omijanie przeszkód

W kodeksie drogowym zawarto kilka przepisów, które określają pożądany sposób zachowania się kierowcy na drodze. Kierujący jest zobowiązany do dostosowania prędkości do warunków na drodze, do zachowania ostrożności oraz stosowania zasady ograniczonego zaufania do pozostałych uczestników ruchu. Powyższe zasady doskonale sprawdzają się w sytuacji, gdy poruszamy się sprawnym autem, wyposażonym w opony dostosowane do warunków atmosferycznych. W ten sposób zyskujemy taki margines możliwości manewrowania, który pozwoli nam uniknąć nieprzewidywalnych sytuacji na drodze.

Gorzej, jeśli podczas śnieżnej zimy poruszamy się samochodem z zamontowanymi oponami letnimi. W tej sytuacji margines bezpieczeństwa w postaci przyczepności topnieje natychmiast do zera, a banalna sytuacja ominięcia uszkodzonego pojazdu na drodze, urasta do rangi zdobycia mistrzostwa świata w rajdach WRC.

hamowanie na oponach letnich
Rysunek 3. Prosty manewr ominięcia samochodu na oponach letnich może być przyczyną wypadku.

Skręcanie

Wiele z pojawiających się na naszej drodze zakrętów pokonujemy odruchowo. Dostosowując prędkość do krzywizny łuku i warunków otoczenia. Również w zimie. Pod jednym jednak warunkiem – nasz samochód został wyposażony w opony zimowe. Zimówki gwarantują, że auto prowadzi się przewidywalnie i posiada margines przyczepności, w razie, gdyby kierowca źle ocenił krzywiznę zakrętu.

Takiego komfortu nie będzie miał kierowca prowadzący pojazd na oponach letnich. Każdy zakręt będzie wymagał od niego znacznego obniżenia prędkości (samo hamowanie też nie będzie łatwe). Przy tak ograniczonej przyczepności, tylko zainicjowanie zakrętu daje odpowiedź, czy kierowca wystarczająca zredukował prędkość. Może zdarzyć się, że samochód wjedzie a zakręt zbyt szybko, co objawi się gigantyczną podsterownością, która kilkukrotnie zwiększy promień skrętu.

hamowanie na oponach letnich
Rysunek 4. Mimo znacznego zredukowania prędkości, pokonanie zakrętu na oponach letnich może okazać się niebezpieczne. .

Podsumowanie

Jako kierowcy, odpowiadamy za bezpieczeństwo własne, pasażerów oraz innych użytkowników dróg. Wszystkie te osoby z pewnością nie życzyłyby sobie, aby nadmiernie ryzykować ich zdrowiem i życiem.

Dlatego też warto wyposażyć samochód w opony zimowe – ponieważ ostrożna i powolna jazda na oponach letnich może nie zdać się na nic, w obliczu nieprzewidywalności sytuacji, które mogą zdarzyć się na drodze.

Dodatkowo, taka jazda samochodem o wątłym marginesie bezpieczeństwa, targanym wiecznym niebezpieczeństwem poślizgu, jest nad wyraz nieprzyjemna i męcząca. A tego sobie chyba żaden kierowca nie życzy.



Komentarze