09.08.2010 10:50
0

Zużycie i uszkodzenia opon motocyklowych

Autor: opony.com.pl
Przeczytaj artykuł i dowiedz się wszystkiego o przedwczesnym zużyciu opon motocyklowych. Sprawdź, jak uchronić się przed przedwczesnym zużyciem opon motocyklowych.

Przedwczesne zużycie opony może wystąpić nawet w motocyklu, który posiada sprawny technicznie układ jezdny i właściwe ciśnienie w ogumieniu. Zużycie może występować w jednej części bieżnika, bądź dotyczyć jego całości. W pierwszym przypadku problem może dotykać nie tylko motocykli sportowych, ale również standardowych pojazdów wykonujących duże przebiegi na autostradach. W tym wypadku, szybciej zużywa się środkowa część opony, co powoduje, że ogumienie staje się "kwadratowe".

Producenci walczą z tym problemem wprowadzając do oferty opony wykonane w technologii dual-compound. Rozwiązanie polega na zastosowaniu dwóch rodzajów mieszanki gumowej. Przykładem takiej opony jest np. Battlax BT021.

zużycie opony
Opona nadmiernie zużyta w części środkowej bieżnika

Zużycie opon

Na trwałość opony wpływają też w znaczącym stopniu przeciętne prędkości jazdy. Z danych producentów wynika, że zmniejszenie prędkości ze 120 do 100 km/h zwiększa przebieg o ok. 30%.

Przy czym w przypadku opon szosowych różnica ta będzie mniejsza niż w przypadku opon enduro.  Innym czynnikiem wpływającym na trwałość jest typ nawierzchni, na którym eksploatujemy pojazdy. Drogi szutrowe powodują około 30 % szybsze zużycie w porównaniu do eksploatacji na asfalcie. Na zużycie wpływa również ciężar motocykla wraz z ładunkiem.

Mówiąc o eksploatacji opon motocyklowych, należy podkreślić, że wszystkie symptomy nienormalnego zużycia bieżnika powinny nas niepokoić.
O takim zużyciu można mówić w momencie, gdy wysokość bieżnika jest mniejsza tylko w jednym miejscu opony lub też opona szybko zaczyna „ząbkować”. Zużycie opony tylko na fragmencie obwodu świadczy o poważnym uszkodzeniu związanym ze znacznym niewyważeniem koła lub uszkodzeniem obręczy czy też wnętrza opony.  (Pomijam temat „wyrycia” dodatkowego rowka przez wystającą śrubę). Krzywa lub zagnieciona obręcz uniemożliwia prawidłowe ułożenie opony i poprawne jej wyważenie.

zabkowanie opon
Ząbkująca opona przednia

Ząbkowanie opon motocyklowych

Temat ząbkowania opon jest znacznie bardziej złożony.  Głównymi przyczynami ząbkowania opon jest za niskie ciśnienie i nierówno pracujące amortyzatory. W zależności od geometrii zawieszeń motocykla znaczenie może mieć także rozkład mas –jazda z ciężkimi kuframi powoduje ząbkowanie przedniej opony. Należy jednak zauważyć, że opony o bieżniku kierunkowym wykazują pewną tendencję do ząbkowania nawet w przypadkach całkowitej sprawności układu jezdnego. Przykładem mogą być starsze modele Dunlopa o oznaczeniu D, które ząbkowały ewidentnie szybciej niż opony innego typu. I znów ta sama zależność - opony o wysokim bieżniku wyząbkuja się szybciej. Producenci zauważyli ten problem i starają się projektować bieżniki pod kątem zapobiegania temu zjawisku. Generalnie trzeba przyjąć, że opona o bieżniku kierunkowym ma prawo „wyząbkować” pod koniec zakładanego przebiegu ale ząbkowanie przedniej opony już przy przebiegu 5 000 km  w 200 kilogramowym motocyklu powinno wzbudzić nasze zaniepokojenie, coś jest nie tak albo z motocyklem albo z oponą.

Uważaj na ciśnienie!

Uszkodzenia opon mogą być powodowane utrzymywaniem za niskiego ciśnienia. Powoduje to nie tylko niewłaściwe zużycie bieżnika, ale również nadmierne przeginanie osnowy opony w czasie jazdy. Skutkuje to rozgrzewaniem się opony, co może prowadzić do pękania osnowy. Dodatkowo, zbyt słabo napompowana opona robi się "miękka" w zakrętach i bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne wskutek najechania na przeszkodę (krawężnik, kamień).

naprawa opon
Opona kołkowana w powierzchni czołowej

Własnoręczna naprawa opon

Czy można samemu naprawić przebitą oponę? Jedni uważają, że opon nie wolno naprawiać, a drudzy twierdzą odwrotnie. Jest faktem, że były przypadki wystrzelenia kołka z opony przy sporej prędkości. Po przeprowadzeniu małego dochodzenia,  okazało się, że wszystkie znane mi  przypadki dotyczyły opon kołkowanych w powierzchni bocznej kołkami o sporej średnicy. Prawdopodobnie były to złomowane opony z otworem wywierconym wiertarką, które sprzedano w Polsce jako nowe. 

Reasumując. Można zaryzykować naprawianie opony  tylnej jedynie, jeśli przebicie było punktowe cienkim przedmiotem np. gwoźdź wszelakie rozcięcia czy duże dziury kwalifikują oponę do kasacji.
 



Komentarze