26.09.2011 14:14
4

Testy opon całorocznych ADAC 2011/2012 w rozmiarze 175/65 R14

Autor: Robert I. Bielecki, źródło: ADAC
Jakie modele opon całorocznych są polecane przez niemiecką organizację ADAC? Dowiedz się z testu produktów w rozmiarze 175/65 R14.

W celu ograniczenia wydatków część kierowców decyduje się na zakup ogumienia całorocznego. Oczywiście, w lecie spisuje się ono gorzej od letniego, a zimą od zimowego, ale ważniejsze wydaje się czy jest ono wystarczająco dobre. Właściwości jezdne w zimowych warunkach przetestował niemiecki automobilklub ADAC razem z fundacją Warentest. Wyniki są porównywalne z przeprowadzonym równolegle testem ogumienia zimowego w tym samym rozmiarze. Ogumienie całoroczne zapewnia zimą mniejszy poziom bezpieczeństwa niż zimówki, ale trzeba pamiętać że na śniegu lub w niskich temperaturach deklasuje opony letnie. Dlatego w przypadku drugiego samochodu albo pojazdu eksploatowanego okazyjnie w płaskim terenie zakup opon całorocznych miewa sens, nawet jeśli nie jest najlepszym wyborem.

Największe problemy na śniegu

Na pokrytej śniegiem jezdni ogumienie całoroczne spisuje się wyraźnie gorzej niż porównywalne opony zimowe. Zaledwie jeden model – Goodyear Vector 4Seasons – otrzymał ocenę zadowalający. Opona ta okazała się najlepsza w teście zarówno na śniegu, jak i na mokrej jezdni, obejmującej tzw. błoto pośniegowe. Stosunkowo dobre spisywała się także na lodzie. Pozostałe produkty otrzymały ocenę mierny, w czterech przypadkach obniżoną z powodu słabych albo bardzo słabych właściwości jezdnych na drodze pokrytej śniegiem.

Zastanawiające różnice cenowe

Różnice w kosztach zakupu są zaskakujące – za ten sam produkt (Sava Adapto) żądano nawet 233% ceny najtańszego oferenta. Widełki cenowe większości wyrobów wynosiły w Niemczech ok. 100% najlepszej ceny. W Polsce różnice w kosztach zakupu są mniejsze, ale kilkadziesiąt procent więcej za taki sam wyrób to także bardzo dużo, nawet jeśli wyprodukowany kilka miesięcy później. Najlepszym modelem całorocznym w zimowych warunkach okazała się Goodyear Vector 4 Seasons. W tym przypadku wyniki uzasadniają najwyższą cenę zakupu.

Kryteria wagowe i zasady oceniania

Największe znaczenie w teście miały osiągi na mokrej nawierzchni (30%), obejmujące hamowanie na betonie i asfalcie, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, kierowalność (inaczej łatwość prowadzenia pojazdu), jazda po okręgu oraz prowadzenie boczne. Zdaniem ADAC, dobre oceny na mokrej jezdni przekładają się na właściwości na drogach pokrytych pośniegowym błotem. Duże znaczenie (20%) miały także właściwości na śniegu, takie jak hamowanie, czy ruszanie z miejsca. Osiągi na suchej jezdni (stabilność jazdy, kierowalność, hamowanie na nawierzchni asfaltowej) otrzymały wagę 15%. Na 10% określono znaczenie właściwości na lodzie (hamowanie, prowadzenie boczne), zużycie paliwa i zużycie bieżnika. Wagę 5% przyznano hałaśliwości (w kabinie i na zewnątrz pojazdu). Z kolei test przyśpieszonego zużycia można jedynie zdać albo go nie zaliczyć.

Kolejność na podstawie wyliczonej oceny łącznej może odbiegać od miejsca w tabeli ponieważ ADAC obniża ocenę, jeśli nota w którejś z kategorii związanych z bezpieczeństwem (właściwości na 4 rodzajach nawierzchni) jest niższa od wartości progowej dla tej kategorii. Dzięki temu testy ADAC premiują wszechstronne opony, dobre w różnych warunkach drogowych, kosztem „specjalistów”, dobrych w jednej dziedzinie, ale kiepskich w innych.

Uwaga: Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Rezultaty w testowanym rozmiarze można przenosić na „sąsiednie” wymiary, czyli w tym przypadku 185/65 R14 i 165/65 R14.


Wyniki testu opon całorocznych ADAC 2011/2012 w rozmiarze 175/65 R14

UWAGA! Niższa ocena oznacza lepszy wynik, kolorem czerwonym wyróżniono noty, które spowodowały obniżenie oceny ADAC. Ocena ADAC Na suchej nawierzchni Na mokrej nawierzchni Na śniegu Na lodzie Hałas Zużycie paliwa Zużycie bieżnika
Goodyear Vector 4 Seasons zadowalający 3,2 2,7 3,1 2,9 3,5 1,9 1,3
Sava Adapto wystarczający 2,9 3,1 3,6 2,7 3,7 1,5 2,0
Vredestein Quatrac 3 wystarczający 2,4 3,0 4,5 2,8 3,8 2,0 1,5
Kleber Quadraxer wystarczający 3,0 3,8 3,2 3,4 4,1 1,7 2,0
Hankook H730 4S wystarczający 3,2 3,1 4,1 2,8 3,4 1,9 2,5
Rigdon All Season 120 wystarczający 3,2 3,4 3,6 2,8 4,3 2,2
2,5

Progi punktowe dla poszczególnych ocen:

b. dobry dobry dostat. mierny niedostat.
Na suchej nawierzchni 0,5-1,5 1,6-2,5 2,6-3,5 3,6-4,5 4,6-5,5
Na mokrej nawierzchni 0,5-1,5 1,6-2,5 2,6-3,5 3,6-4,5 4,6-5,5
Na śniegu 0,5-1,5 1,6-2,5 2,6-3,5 3,6-4,5 4,6-5,5
Na lodzie 0,5-1,5 1,6-2,5 2,6-3,5 3,6-4,5 4,6-5,5
Zużycie paliwa 0,5-1,5 1,6-2,5 2,6-3,5 3,6-4,5 4,6-5,5
Zużycie bieżnika 0,5-1,5 1,6-2,5 2,6-3,5 3,6-4,5 4,6-5,5

źródło: ADAC, RIB.

Charakterystyka poszczególnych modeli:
Model opony Zalety Wady
Goodyear Vector 4 Seasons bardzo małe zużycie bieżnika słabsza (od "dostatecznych" opon zimowych) na wszystkich czterech rodzajach nawierzchni
Sava Adapto małe zużycie paliwa słaba na śniegu, słabsza (od "dostatecznych" opon zimowych) na pozostałych rodzajach nawierzchni
Vredestein Quatrac 3 dobra na suchej jezdni najsłabsza na śniegu, dość słaba na mokrej nawierzchni i na lodzie
Kleber Quadraxer bardzo małe zużycie bieżnika najsłabsza na mokrej jezdni, dość słaba na pozostałych rodzajach nawierzchni
Hankook H730 4S brak wyraźnych zalet bardzo słaba na śniegu, dość słaba na pozostałych rodzajach nawierzchni
Rigdon All Season 120 brak wyraźnych zalet najbardziej hałaśliwa w teście, słaba na śniegu, dość słaba na pozostałych rodzajach nawierzchni


Komentarze