18.06.2010 12:45
3

Spłaszczenie opony

Autor: opony.com.pl

Przeczytaj artykuł i dowiedz się wszystkiego o spłaszczeniu opon. Sprawdź czy spłaszczenia są niebezpieczne.

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się, że podczas pierwszych kilku kilometrów jazdy po dłuższym postoju czułeś podskakiwanie? Występowanie tego zjawiska związane jest z chwilowym odkształceniem opon.

Przyczyny spłaszczenia

Wiele opon o dużej wytrzymałości pamięta pozycję w jakiej była zaparkowana. Niestety owa „pamięć” może okazać się problemem, gdy wystąpią duże zmiany temperatury otoczenia. Nieużywanie opony może wtedy doprowadzić do powstania płaskiego miejsca na oponach.

Tocząca się opona przechodzi ze stanu spoczynkowego do obciążonego około 800 razy na milę. To stałe uginanie generuje ciepło, sprawiając, że opony stają się elastyczniejsze. Po zaparkowaniu samochodu, powierzchnia styku z podłożem spłaszcza się, ponieważ jest dociskana do płaskiego podłoża, gdy opony stygną. To jest właśnie przyczyny spłaszczenia opon. Dopóki opony nie rozgrzeją się ponownie, płaskie miejsce na każdej oponie może powodować podskakiwanie samochodu podczas jazdy, które będzie odczuwalne przez kilka pierwszych kilometrów.

Spłaszczenie może być chwilowe (opona nabierze okrągłego kształtu po rozgrzaniu) lub, w najgorszych przypadkach - stałe (gdy pamięć opony skutecznie zniszczy jakość jazdy). Zakres spłaszczenia jest często wypadkową rozmiaru opony, jej budowy wewnętrznej, obciążenia, temperatury otoczenia i czasu.
Opony niskoprofilowe mają mniejsze ugięcie ścianki bocznej ze względu na to, że są one niższe i większość obciążenia zostaje pochłonięta przez ugięcie szerokiego obszaru styku z podłożem.

Składniki bieżnika i sztywna, wzmocniona nylonem budowa wewnętrzna opon wyczynowych i opon z wysokim indeksem prędkości sprawia, że są one bardziej podatne na spłaszczenie.

Silne obciążenie i zbyt niskie ciśnienie powietrza (niedopompowanie) pozwala na większe ugięcie przy kontakcie z podłożem. To z kolei sprawia, że możliwe jest jeszcze większe ugięcie, prowadzące do powstania spłaszczenia.

Niska temperatura otoczenia usztywnia gumę, co zwiększa jej podatność na spłaszczenie.

Im dłużej opony pozostają w bezruchu, tym lepiej zapamiętują pozycje, w której są zaparkowane. Opony samochodów zaparkowanych przez kilka miesięcy na kołach mogą ulec trwałej deformacji.

Ograniczenie niedogodności

Choć nie ma sposobu na całkowite uniknięcie spłaszczenia opon, wiedza o tym, czego możemy oczekiwać w różnych warunkach może pomóc w ograniczaniu tej niedogodności.

Ważne jest, aby po odebraniu auta z parkingu sprawdzić i ustawić w oponach ciśnienie zalecane przez producenta.

W przypadku postoju przekraczającego kilka tygodni najlepiej rozgrzać wcześniej opony i od razu odstawić samochód na słupki w miejscu parkowania. W ten sposób opony nie będą w ogóle obciążone. W przeciwnym wypadku, grozi nam trwałe spłaszczenie opon.

Spłaszczenie opon można również zaobserwować na początku jazdy samochodem, który nie był użytkowany przez kilka dni lub po mroźnej nocy. Jednak tego rodzaju odkształcenia znikają zazwyczaj w ciągu kilku pierwszych kilometrów jazdy.

Gdy wybieramy się do serwisu oponiarskiego należy przejechać wcześniej 5 - 10 mil, aby upewnić się, że chwilowe spłaszczenie opon nie będzie przeszkadzało w pracy mechanikom.

Spłaszczenie opon można również zaobserwować na początku sezonu w szkole jazdy lub na zawodach torowych. Gdy samochód wraca do boksu, winien być od razu podniesiony z podłoża, aby zapobiec spłaszczaniu opon. Taka praktyka umożliwia ponadto usunięcie brudu z gorących opony podczas sprawdzania ich pod kątem przebić i przecięć. Jeżeli przyjrzycie się, jak działają profesjonalne teamy wyścigowe, zauważycie, że technicy zawsze zdejmują opony wyścigowe zaraz po wjechaniu samochodu do boksu pod koniec imprezy.
 



Komentarze