28.03.2011 11:26
0

Przyczepność opon letnich

Autor: opony.com.pl

Dobra opona letnia powinna posiadać cechy zapewniające odpowiednią przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Na co zwracać uwagę przy zakupie? Przeczytaj i dowiedz się więcej.

Warunki panujące latem są dużo lepsze niż zimą. Dlatego panuje przekonanie, że jest to pora roku, która stawia przed oponami mniejsze wymagania niż zima. Czy w związku z tym opony letnie są mniej zaawansowane niż zimowe, a zaprojektowanie i wykonanie dobrej opony letniej jest łatwiejsze niż zimowej? Jest tak tylko na pozór. Zapewnienie satysfakcjonującego poziomu poszczególnych osiągów i ich skuteczne połączenie jest zawsze dużym wyzwaniem dla producentów.

W czasie sezonu letniego w naszej strefie klimatycznej warunki pogodowe i drogowe również potrafią być bardzo zróżnicowane i trudne. Dodatkowo kierowcy coraz większą wagę przykładają do trwałości opon i ich oporów toczenia. Jest więc wiele osiągów, które należy pogodzić. Najlepsze są te opony, w których przypadku udało się to zrealizować w jak największym stopniu.

W poniższym artykule pokażemy jakie rozwiązania stosowane w konstrukcji bieżnika mogą wpływać na przyczepność w różnych warunkach drogowych.

opona na sucha nawierzchnia
Mniejsza ilość nacięć i rowków bieżnika oznacza lepszą przyczepność na suchej drodze.

 

Przyczepność na suchej nawierzchni

Na suchej nawierzchni najważniejsza jest wielkość powierzchni kontaktu i sztywność bieżnika. Im większa strefa interakcji między oponą a drogą, tym skuteczniej mogą działać mechanizmy przyczepności, czyli wgniatanie i adhezja cząsteczkowa. Im szersza opona tym lepsza przyczepność na suchej nawierzchni.

Udział rowków w oponach cechujących się dobrą przyczepnością na suchej nawierzchni oscyluje w granicach 30-35%. Zasada jest więc prosta: jak najmniej rowków, a te które są powinny być jak największe. Można to też ująć w inny sposób: im większe klocki, tym lepiej dla stabilności i przyczepności w warunkach suchej nawierzchni.

Także im mniejsza głębokość rowków tym lepiej. Niestety zastosowanie tych rozwiązań w nadmiernym stopniu może doprowadzić do pogorszenia innych osiągów takich jak przyczepność na mokrej nawierzchni, odporność na aquaplaning, czy spowodować nadmierną hałaśliwość.

Wśród opon posiadających dobre parametry na suchej nawierzchni są zarówno opony o bieżniku kierunkowym, asymetrycznym, jak i symetrycznym.

Wśród najpopularniejszych opon posiadających doskonałe właściwości na suchej nawierzchni, bez jednoczesnego uszczerbku na innych osiągach można wymienić między innymi: Continental Conti PremiumContact 2, Continental SportContact 3, Bridgestone Potenza RE050 A, Michelin Energy Saver, Michelin Primacy HP i Pirelli P Zero.

opona na mokra nawierzchnie
Opona przeznaczona na mokrą nawierzchnię powinna dobrze odprowadzać wodę.

 

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Pamiętaj!

Polskie prawo wymaga 1,6 mm głębokości rowków w oponie, ale ze względów bezpieczeństwa na mokrej drodze powinna być ona większa. Zalecane minimum to 3 mm.

Na mokrej nawierzchni najlepiej sprawdzają się tak zwane opony deszczowe. Są to opony, które dzięki odpowiedniej mieszance i rzeźbie bieżnika dobrze spisują się, gdy na jezdni zalega woda.

Jeśli chodzi o rozwiązania mieszankowe stosowane przez producentów to zwykle są to mieszanki, w których jako napełniacz wykorzystywana jest krzemionka. Jest to na tyle skuteczne rozwiązanie, że bywa stosowane nawet w deszczowych oponach wyścigowych. Dodatkowo opony krzemionkowe wpływają na obniżenie oporów toczenia.

Do uzyskania dobrej przyczepności na mokrej nawierzchni konieczna jest ewakuacja wody z powierzchni kontaktu. Służy temu większy udział rowków w powierzchni bieżnika, jak też ich odpowiednia głębokość. Udział rowków w powierzchni bieżnika „opon deszczowych” wynosi zwykle około 35 %, a zalecana głębokość to 3 mm.

Charakterystyczne szerokie kanały główne i rowki wspomagają kierowanie na mokrej nawierzchni i odporność na aquaplaning. Im większy kąt rowków ukośnych w centralnej części bieżnika tym lepiej dla deszczowych osiągów danego produktu. Gęsto rozmieszczone lamele pomagają rozpraszać zalegającą na drodze warstwę wody. Im głębszy bieżnik tym większa ilość wody jest odprowadzona spod jego czoła, w konsekwencji także zmniejsza się ryzyko powstania aquaplaningu.

Skuteczną receptą na dobre osiągi jest rzeźba kierunkowa w kształcie litery V. Taki układ zapewnia właściwy rozkład sił nacisku w relacji opona-podłoże, który zapewnia efektywne odprowadzanie wody z rowków bieżnika w kierunku barków. W przypadku większych szerokości bieżnika skuteczne może być też zastosowanie rzeźby asymetrycznej, która dzięki zoptymalizowanej sieci rowków skraca drogę jaką musi pokonać woda.

Wśród najpopularniejszych opon posiadających doskonałe właściwości na mokrej nawierzchni, bez jednoczesnego uszczerbku na innych osiągach można wymienić: Continental Conti PremiumContact 2, Uniroyal RainExpert, Goodyear Eagle F1 Asymetric, Pirelli Cinturato P6, Bridgestone Turanza ER300 i Michelin Primacy HP.

Wnioski

Artykuł wyraźnie pokazuje, że to co jest dobre dla osiągów na mokrej nawierzchni, zwykle nie jest korzystne gdy droga jest sucha. Nie da się wyprodukować opony, która będzie zachowywała się idealnie pod każdym względem. Dlatego ważne jest, aby wybierać opony o zrównoważonych osiągach.



Komentarze