18.05.2010 09:00
1

Profesjonalne opony sportowe

Autor: opony.com.pl
Kierowcy startujący w zawodach mówią o nich „czarne złoto”. Odgrywają bardzo ważną rolę w drodze do zwycięstwa, zapewniając lepsze osiągi auta i zwiększając bezpieczeństwo zawodników.

Mamy na myśli oczywiście profesjonalne ogumienie. Dla laika wszystkie opony są okrągłe i czarne. Tak naprawdę tylko te dwie cechy są wspólne dla opon stosowanych na co dzień w samochodach i autach rajdowych. W tym tekście przybliżymy Wam tajniki wyczynowych opon.

Rola opon

W sportach motorowych zawodnicy zgłaszający się do wyścigów świadomi są tego, jak wielką rolę odgrywa ogumienie. Niektórzy twierdzą, że ogumienie jest tak samo ważne jak aerodynamika czy parametry silnika. Tłumaczy to, dlaczego do zawodów F1 czy rajdów WRC opony dostarcza tylko wybrany producent. W zależności od specyfikacji wyścigów, opona, bez względu na rodzaj nawierzchni i warunków atmosferycznych, ma za zadanie zapewnić jak najlepszą przyczepność. Wymóg ten sprawia, że w przeciwieństwie do kierowców jeżdżących na co dzień, którzy najczęściej zmieniają swe opony dwa razy w roku w zależności od sezonu, wyścigowe zespoły czynią to bardzo często. Największą wagę teamy przywiązują do wspomnianych nawierzchni i warunków atmosferycznych. Stąd też w sporcie samochodowym wyróżnia się całą gamę opon specjalnie dostosowanych do konkretnych warunków na trasie rajdu czy wyścigu. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje ogumienia, które stosuje się w zawodowym sporcie.

Opona typu Slick

Opona typu Slick to najpopularniejsza opona, którą znamy ze sportów samochodowych, przede wszystkim z wyścigów torowych. Najważniejszą cechą tego rodzaju opony jest praktycznie całkowite pozbawienie jej bieżnika. Z tego powodu przeznaczona jest ona do jazdy po nawierzchniach asfaltowych. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że opona ta jest całkowicie "łysa". Oczywiście to zabieg celowy, który ma decydujący wpływ na właściwości jezdne. Ze względów regulaminowych, w popularnych w Polsce rajdach, opony te muszą być wyposażone w niewielkie nacięcia. Wyróżnia się wiele rodzajów "slicków", które stosuje się w zależności od rodzaju asfaltu, temperatury nawierzchni i jej wilgotności. Praca w ściśle określonych warunkach jest konieczna, by ta opona spełniała się w stu procentach, Idealną temperaturą pracy jest wartość ponad 80 stopni Celsjusza. Po przekroczeniu tej wartości, opona klei się do nawierzchni, zapewniając idealną przyczepność na asfaltowej nawierzchni. Nie wszyscy wiedzą, że wraz z uzyskaniem optymalnej temperatury zwiększa się w oponach ciśnienie powietrza i to o wartość bliską 1 bara! Wadą tego typu ogumienia jest przede wszystkim bardzo mała przyczepność na mokrych nawierzchniach. Z tego powodu opony te nie mogą być stosowane przez kierowców do codziennego użytku. W zależności od nawierzchni, na której odbywa się wyścig lub rajd, dla poprawy osiągów dobiera się różne opony. Poniżej przedstawmy kilka z nich.

Opona deszczowa

Opony tego typu oznaczone są jako opony "Rain" czy "Wet", jak sama nazwa mówi przeznaczone są do jazdy po mokrej nawierzchni. Materiał użyty do ich produkcji to bardzo miękka gumowa mieszanka. Bieżnik charakteryzuje się ogromną ilością nacięć oraz długimi rowkami odprowadzającymi wodę. Opona ta z wyglądu podobna jest do ogumienia używanego przez kierowców na co dzień. Podstawową różnicą jest materiał, który znacznie różni się od tego z seryjnych opon. Specjalnie zaprojektowany, głęboki profil sprawia, że dzięki tej oponie można uzyskiwać ogromne prędkości na mokrych nawierzchniach. Opona ta doskonale radzi sobie ze zjawiskiem akwaplanacji (aquaplaning), czyli utratą przyczepności podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Profesjonalna opona deszczowa ma też oczywiście wady. Najważniejszą jest to, że bardzo szybko zużywa się podczas dynamicznej jazdy po suchej nawierzchni. Optymalna temperatura pracy opony typowo deszczowej to nie więcej niż 60 stopni Celsjusza. Powyżej tej granicy do użytku wchodzą opony typu "Intermediate", które wypełniające lukę między suchą a całkowicie mokrą nawierzchnią.

Opona szutrowa

Opona szutrowa charakteryzuje się przede wszystkim bardzo wysoką odpornością. Ten rodzaj ogumienia jest najbardziej narażony na uszkodzenia. Dzieje się tak, ponieważ opony te wykorzystywane są na trudnej nawierzchni. Opony szutrowe nie tworzą jednolitej kategorii. Dzieli się je na stosowane na nawierzchniach piaszczystych, kamienistych, suchych czy mokrych. Producenci często wykorzystują doświadczenie zdobyte w pracy z oponami szutrowymi przy produkcji ogumienia, przeznaczonego dla samochodów terenowych i SUVów. Duża głębokość bieżnika sprawia, że trwałość opony i odporność na uszkodzenia są podwyższone. Wadą tych opon jest kłopot w poruszaniu się po innej nawierzchni niż szutrowe drogi.

Opony na śnieg oraz lód

Produkcja opon na śnieg i lód to nie lada wyzwanie. Przykładem zastosowania tego rodzaju ogumienia jest rajd Monte Carlo, gdzie droga jest miejscami sucha, a miejscami ośnieżona i oblodzona. Właśnie na takie trasy producenci przygotowują opony na śnieg i lód. Niektóre mają możliwość montażu kolców, inne, te bardziej typowe, są wąskie i posiadają kolce zamocowane na stałe. Ten ostatni typ opon jest stosowany do pokonywania oblodzonych tras, na przykład podczas rajdu Szwecji. Bardzo wąski rozmiar opony sprawia, że nacisk na nawierzchnię jest zwiększony, co zapewnienia lepszą przyczepność w tak trudnych warunkach. Stosowanie opon z kolcami, podobnie jak "slicków", jest zabronione w ruchu publicznym w Polsce.

Nie tylko dla zawodowców

Opony sportowe są coraz częściej dopuszczane do użytku publicznego. Wypełniają one lukę pomiędzy standardowym ogumieniem a profesjonalnymi oponami wyczynowymi. Ich charakterystyczne cechy to szerokość oraz bardzo płytki profil. Młodzi kierowcy, pragnący przenieść swoje wyścigowe marzenia na publiczne drogi, wpływają na producentów sportowego ogumienia. Coraz częściej wiele nowych modeli samochodów wyposażanych jest w sportowe opony. Warto jednak sobie zdawać sprawę z faktu, że dostępne i dopuszczone do ruchu sportowe "gumy" wcale nie muszą być stuprocentowo bezpieczne. Ich zaletą jest, że na suchej nawierzchni zapewnią znakomitą przyczepność. Wadą - jazda po mokrej nawierzchni, na której mogą stanowić pewne niebezpieczeństwo. Podczas opadów deszczu efekt aquaplaningu będzie odczuwalny przez użytkowników sportowych opon już przy niewielkich prędkościach. Dlatego opony te są produkowane z myślą o kierowcach, którzy swe możliwości sprawdzać będą na suchej nawierzchni lub wyścigowych torach. W miesiącach letnich mogą dostarczyć sporo emocji amatorom sportowej jazdy. Jednak jesienią, zimę czy wczesną wiosnę, opony zimowe będą doskonałą i bezpieczną alternatywą do tradycyjnych.



Komentarze