04.11.2011 07:39
0

Głębokość bieżnika a jazda po mokrej nawierzchni

Autor: opony.com.pl

Test opon pokazał jak zużycie bieżnika wpływa na przyczepność na mokrej drodze. Przeczytaj artykuł i poznaj wnioski z badania.

Jesień zawitała już do nas na dobre. Jak bezpiecznie dojechać do zimy? Kiedy zmienić opony z letnich na zimowe? Nie jest to łatwe i wielu kierowców zadaje sobie pewnie te pytania. W poniższym tekście spróbujemy Wam pomóc w znalezieniu odpowiedzi na te pytania.

Jak bezpiecznie dojechać do zimy?

Jesienią pogoda bywa bardzo zmienna. Złota polska jesień przeplata się z dżdżystymi dniami. Pogoda może zmieniać się wielokrotnie w ciągu dnia. Bardzo często droga jest mokra. Wilgoć pojawia się po opadach deszczu i po przelotnych mżawkach oraz osadza się na nawierzchni podczas mgieł. W połączeniu z często zalegającymi na drogach liśćmi takie warunki stanowią duże wyzwanie dla opon. Jak więc bezpiecznie dojechać do zimy? Jakie opony nam w tym mogą pomóc? Odpowiedź brzmi banalnie: dobre. Używając tutaj tego określenia nie chodzi nam o klasę opon, wyniki testów, czy cenę - chociaż to oczywiście też są istotne elementy. Mamy na myśli stan opon, a dokładnie głębokość rzeźby bieżnika. Głębokość rowków bieżnika ma kluczowe znaczenie jeśli chodzi o właściwości na mokrej nawierzchni, czyli głównie odporność na zjawisko aquaplaningu, prowadzenie i hamowanie. Im bieżnik bardziej zużyty, tym potencjał opon w zakresie tych osiągów jest mniejszy. Jednak, aby w sposób obrazowy przypomnieć lub uzmysłowić czytelnikom znaczenie głębokości rowków bieżnika na mokrej nawierzchni poniżej prezentujemy dane opracowane przez brytyjską organizację Motor Industry Research Association.

hamowanie na mokrej nawierzchni
Wraz ze zmniejszeniem głębokości bieżnika znacznie wydłuża się droga hamowania na mokrej nawierzchni. Źródło: MIRA.

W oparciu o bogatą ilość zebranych danych badawczych opracowany został wykres, który wizualnie przedstawia zależność pomiędzy głębokością bieżnika, a dystansem potrzebnym do zatrzymania samochodu z prędkości 100 km/h. Długość hamowania na mokrej nawierzchni na oponach o głębokości bieżnika ośmiu milimetrów (odpowiadającej przeciętnej głębokości nowej opony) przedstawiono jako 100%. Przy tym samym stanie opon na suchej nawierzchni do zatrzymania potrzebne jest według zebranych danych 70% tego dystansu. W przypadku zużycie bieżnika sięgającego 4 milimetrów dystans może wydłużyć się nawet aż do 125%. Gdy opony osiągają graniczny poziom legalnego zużycia, czyli 1,6 milimetra, droga hamowania może wynosić nawet 170% drogi hamowania nowych opon.

Nie wiesz jakie opony kupić?

W obliczu tych wyników, stosowanie jesienią opon o głębokości bieżnika mniejszej niż 3-4 milimetry może być ryzykowne. Jeśli więc mamy opony letnie, które mają bieżnik mniejszy niż 3 mm, lepiej nie dojeżdżać ich na siłę, lecz trochę szybciej wymienić je na opony zimowe, lub zakupić nowe opony letnie. Potencjalnie zakup letnich jesienią może być korzystniejszy niż wiosną. W każdym razie jesień nie jest najlepszą porą roku na „dojeżdżanie opon”. Niezależnie czy poruszamy się jesienią na oponach letnich, zimowych, czy całorocznych zadbajmy o to, aby głębokość ich bieżnika wynosiła minimum 3 - 4 milimetry.

glebokosc bieznika
Jesienią starajmy się mieć opony o bieżniku głębszym niż 3 milimetry.

Kiedy zmienić opony z letnich na zimowe?

Wielu kierowców, którzy stosują sezonowo dwa komplety opon (letnie i zimowe) zastanawia się kiedy jest właściwy moment na ich zmianę. Nie jest możliwe podanie konkretnej daty, każdego roku pierwsze opady śniegu i niskie temperatury pojawiają się w innym momencie i czasami następuje jeszcze po nich poprawa pogody. Dlatego najlepiej stosować się do głoszonej od lat zasady „siedmiu stopni”. W praktyce sprowadza się ona do wymiany opon, gdy temperatura w dzień przez kilka kolejnych dób spada poniżej +7 stopni Celsjusza. W Polsce ma to często miejsce na przełomie października i listopada. Dodatkowo im wcześniej o tym pomyślimy biorąc pod uwagę panujące warunki atmosferyczne i długoterminowe prognozy pogody, tym większe prawdopodobieństwo, że unikniemy kolejek w serwisach, a jeśli musimy kupić nowe opony będziemy mieć większy wybór i zakup może okaże się korzystniejszy finansowo. Dlatego zwłaszcza jeśli nasze opony letnie mają poniżej 3 mm nie zwlekajmy zbytnio z ich wymianą na opony zimowe.



Komentarze