05.07.2010 10:45
0

Felgi motocyklowe - równie ważne jak opony

Autor: opony.com.pl
Przeczytaj artykuł i dowiedz się, dlaczego felgi są w motocyklu niemal równie ważne jak opony. Na co ma wpływ dobór felg? Jak dobierać felgi?

Rozwój motoryzacji nabrał w ubiegłym wieku ogromnego tempa. Producenci pojazdów na całym świecie szukali rozwiązań, które ułatwiłyby jazdę i zwiększyły bezpieczeństwo. Trend ten nie ominął oczywiście producentów ogumienia. Firmy oponiarskie na każdym kontynencie prześcigają się w stosowaniu coraz nowocześniejszych mieszanek i wzorów bieżnika. Proces ciągłego rozwoju wymusił konieczność wprowadzenia zmian w bardzo ważnym elemencie konstrukcji pojazdów – w felgach.

W ciągu ostatnich kilku lat wykształcił się wyraźny podział felg. Z jednej strony mamy produkty przeznaczone do opon wyposażonych  w wewnętrzną dętkę. Z drugiej zaś felgi do opon bezdętkowych. Należy w tym momencie podkreślić, że opony wyposażone w dętki oraz odpowiednie do tego felgi są nadal szeroko rozpowszechnione i nie dotyczy to tylko starszych modeli motocykli. Na forach internetowych coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące możliwości zakładania opon bezdętkowych na felgi przystosowane do opon dętkowych. Tendencja ta pokazuje, że jeszcze wielu polskich motocyklistów stara się na własną rękę redukować koszty, szukając rozwiązań, które są niekoniecznie zgodne z zaleceniami producentów.

Wybór felg

Dzisiejsze nasycenie rynku akcesoriami do tuningu zachęca do zmiany felg. Jest to oczywiście całkowicie zrozumiałe i nie stanowi problemu. Pod warunkiem, że zastosujemy się do dwóch istotnych zasad. Po pierwsze – nowe felgi muszą być przeznaczone do naszego typu motocykla. Po drugie – muszą spełniać wszelkie przepisy bezpieczeństwa i być dopuszczone do użytku i sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Niestety, na naszym rynku nie brak towarów wątpliwego pochodzenia, które pod względem bezpieczeństwa pozostawiają wiele do życzenia.

Wymiana ogumienia niesie za sobą konieczność dobrania wspomnianej wcześniej dętki do konkretnego rozmiaru opony. Gdy zakładamy nowe opony na felgi, bardzo rozsądnie jest uzbrojenie koła w nową dętkę. Po zamontowaniu ogumienia pamiętajmy, by wentyl zabezpieczyć tzw. kapturkiem. Z kolei przy montażu nowych opon bezdętkowych warto wymienić stary wentyl na nowy.

Ze względów bezpieczeństwa warto zlecić montaż ogumienia specjalistom. Fachowcy od opon oprócz niezbędnego sprawdzenia naszych kół, skontrolują, a nawet dopasują nam odpowiednie ogumienie. Bezpośrednio wpłynie to na nasze bezpieczeństwo i pozwoli z większym spokojem i pewnością rozpocząć kolejny sezon.

Regeneracja felg motocyklowych. Można samemu ale czy warto?

Ostatnimi czasy, bardzo powszechne stały się sformułowania „centrowanie” oraz „prostowanie” felg. Te bardzo ważne dla każdego motocyklisty pojęcia nie są tożsame. Centrowanie kół wymaga bowiem regulacji naciągu szprych. Odpowiedni klucz powinien znajdować się w zestawie z nowo zakupionym motocyklem.  Należy podkreślić, że poluzowane szprychy mogą stać się przyczyną tzw. „bicia” koła na boki, co wpływa negatywnie na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Zabieg centrowania felg jest bardzo czasochłonny. Oprócz specjalnego klucza do szprych warto zaopatrzyć się w środek silnie penetrujący, który może być bardzo pomocny przy luzowaniu zapieczonych szprych. Warto zlecić to zadanie zakładowi specjalizującemu się w centrowaniu kół. Zaoszczędzi nam to wiele cennego czasu, a dzięki odpowiednim urządzeniom, będziemy mieli pewność, że każdy, nawet najmniejszy ruch koła na boki podczas jazdy zostanie wyeliminowany. Na rynku dostępne są również niewielkie stojaki wyposażone w liczniki dokładnie wskazujące miejsce, gdzie należy dokonać regulacji szprych. Urządzenie tego typu bardzo ułatwia pracę w domowych warunkach. Ich głównym mankamentem jest jednak wysoka cena.

Nieco inaczej ma się sprawa z prostowaniem felg motocyklowych. W tym wypadku, żaden producent nie zapewni nam do tego odpowiednich narzędzi. Prostowaniu poddawane są felgi, które uległy większemu lub mniejszemu uszkodzeniu. Felga może odkształcić się przez najechanie na dziurę lub podczas lekkiego wypadku. Skutki takiego odkształcenia mogą być różne. Od ciągłej utraty ciśnienia w oponie, po wyraźne „bicie” koła.

Zdecydowanie nie zaleca się prostowania felgi w warunkach domowych. Jak wiemy felgi motocyklowe najczęściej wykonane są ze stopów lekkich, a co za tym idzie bardzo kruchych. Prostowanie felgi „na zimno” przez uderzenia czy odginanie może doprowadzić do pęknięcia obręczy koła. Na rynku pojawia się jednak bardzo dużo zakładów świadczących usługi z zakresu prostowania felg. Fachowcy ocenią, czy zabieg jest możliwy do wykonania. Ponadto, dzięki prostownicom osiągającym kilkanaście tysięcy obrotów na minutę oraz innym specjalistycznym urządzeniom są w stanie przywrócić feldze iście pierwotny stan.

Do innych zabiegów służących poprawieniu stanu naszych felg należą: piaskowanie, malowanie i chromowanie. Są to czynności kosmetyczne, które może nie mają bezpośredniego wpływu na nasze bezpieczeństwo ale za to wyraźnie podnoszą estetykę motocykla i dobre samopoczucie kierowcy.

Podobnie jak w przypadku opon, również felgi wymagają odrobiny uwagi. Są w bezpośredni sposób odpowiedzialne za bezpieczeństwo naszej jazdy. Dzięki sprawdzeniu stanu faktycznego felg i odpowiedniej regeneracji, są one w stanie służyć nam przez długie lata.  

Fot. Dunlop.



Komentarze