infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7.00 - 22.00
Sobota - Niedziela 8.00 - 20.00

Opony letnie czy całoroczne?

Decyzja o wyborze opon jest istotna dla naszego bezpieczeństwa. Lepiej korzystać z opon letnich czy całorocznych? Przed ostateczną decyzją poznajmy wady i zalety obu rozwiązań.

Opony letnie czy całoroczne?

Krótka charakterystyka

Opony letnie stosuje się w cieplejszych miesiącach roku: od wiosny do jesieni. Mieszanka gumowa, z której się je wykonuje, traci swoje właściwości w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza, dlatego dedykowane są do jazdy wyłącznie wtedy, gdy warunki pogodowe są ku temu sprzyjające.
Opony całoroczne (wielosezonowe, uniwersalne) są hybrydą opon letnich i zimowych. Dzięki zastosowaniu w jednej oponie rozwiązań charakterystycznych dla tych obu typów, uzyskano produkt, który można użytkować przez cały rok. Warto jednak wiedzieć, że opony uniwersalne powstały na bazie kompromisów, gdyż nie istnieje sposób, by jednocześnie cieszyć się najwyższymi parametrami, charakterystycznymi dla dedykowanych opon letnich i zimowych.

Różnice między oponami letnimi i uniwersalnymi

Zasadnicze odmienności między oponami letnimi i całorocznymi tkwią w ich budowie, kształcie i składzie mieszanki gumowej, użytej w procesie produkcyjnym.
Opony całoroczne posiadają więcej lamelek, niż opony letnie. Wynika to z faktu, że model uniwersalny musi zapewniać dobrą przyczepność na śniegu, czego nie wymaga się od opon letnich. Rozwiązania dedykowane do użytku latem mają mniej nacięć, ponieważ samochody poruszają się po mokrej lub suchej nawierzchni, na których gęste lamele pogarszają hamowanie (opona jest zbyt miękka).

Zarówno w modelach opon letnich jak i uniwersalnych stosuje się te same typy bieżników: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.
Kierunkowe opony całoroczne posiadają strefowy podział funkcyjny bieżnika. Część barkowa ma mniej nacięć i odpowiada warunkom letnim, zaś jego centrum ma ich więcej, co sprawdza się zimą. W przypadku asymetrycznych opon uniwersalnych bieżnik posiada zazwyczaj funkcyjne strony - letnią i zimową. Cechy letnie bieżnika występują najczęściej na stronie widocznej z zewnątrz - outside.
Opony całoroczne wykonuje się z mieszanki gumowej, która ma zapewniać dobre osiągi zarówno w czasie lata jak i zimy. Opony letnie zaś produkowane są z mieszanki, która sprawdza się wyłącznie w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza. Warto wiedzieć, że gdy opony letnie użytkowane w bardzo upalne dni mają znakomite osiągi, to modele całoroczne nie mogą w żaden sposób im dorównać - to wynik kompromisu, jaki jest konieczny w przypadku tego typu rozwiązań.

Kontur opony wyznacza powierzchnię jej styku z podłożem, ma więc istotne znaczenie dla przyczepności. Opony letnie mają okrągły kontur (obrys bieżnika), co obniża opony toczenia i zapewnia przyczepność. Kontur opony uniwersalnej kształtem przypomina kwadrat, jest masywniejszy, co upodabnia go do opon zimowych. Mocne barki opon całorocznych sprawdzają się zimą, latem jednak powodują szybsze ścieranie bieżnika i zwiększają zapotrzebowanie pojazdu na paliwo (wyższe opory toczenia).

Oznaczenia opon letnich i całorocznych

Opony uniwersalne posiadają rozmaite skróty, czy symbole, informujące o ich przeznaczeniu. Modele uniwersalne dostępne na rynku amerykańskim znakowane są skrótem M+S (mud and snow - błoto i śnieg). W Europie opony wielosezonowe, ze względu na mroźne i śnieżne zimy, bardziej przypominają modele typowo zimowe i posiadają oznaczenie w postaci trzech szczytów z płatkiem śniegu. Obok piktogramu często spotkać można napis All Season. Część producentów stosuje autorskie oznakowania dla opon całorocznych, dzięki którym wiadomo, że można z nich korzystać na przestrzeni wszystkich 12 miesięcy.

Testy opon

Zgodnie z testami ADAC, czy AutoBild opony całoroczne porównuje się najczęściej z modelami zimowymi. Wyniki testów jednoznacznie wskazują, że dobre opony sezonowe radzą sobie w badaniach nieporównywalnie lepiej, niż uniwersalne. Jednocześnie warto wiedzieć, że dobre opony wielosezonowe uzyskują lepsze oceny, niż najtańsze modele sezonowe np. produkowane w Chinach.
W przypadku testów porównawczych dla opon całorocznych i letnich, model sezonowy znakomicie radzi sobie na suchym podłożu w kategoriach hamowania oraz prowadzenia. Opony wielosezonowe wypadają w testach na suchym podłożu dużo gorzej, ponieważ mają nieadekwatną do warunków rzeźbę bieżnika i wykonane są z innej mieszanki gumowej.
Zauważa się, że w testach wiele opon całorocznych dobrze radzi sobie na mokrym podłożu, szczególnie w zakresie odporności na zjawisko aquaplaningu. Mogą one również ogólnie wypadać lepiej, niż tanie opony sezonowe, mimo konieczności poniesienia wielu kompromisów.

Plusy opon całorocznych

Najważniejszą zaletą opon wielosezonowych jest ich uniwersalność - zapewniają one zrównoważone osiągi zarówno latem jak i zimą. Warto pamiętać, że dzięki nim kierowca nie będzie zaskoczony nagłym powrotem zimy wiosną, co zapewnia bezpieczeństwo jazdy.
Opony uniwersalne opracowane zostały z myślą o użytku całorocznym - oszczędza to czas i pieniądze związane z koniecznością sezonowej wymiany oraz wizytami w serwisie. Producenci uczulają jednak, by nie zapominać o regularnym wyważaniu kół.
Przyjmuje się, że komplet wysokiej jakości opon całorocznych to pewniejsza inwestycja, niż zakupienie dwóch kompletów tanich opon sezonowych. Nabycie opon uniwersalnych jest dobrym pomysłem, gdy kierowca porusza się głównie w warunkach miejskich i preferuje zrównoważony styl prowadzenia. W mieście rzadko warunki drogowe bywają szczególnie ciężkie, a niskie przebiegi w połączeniu z zachowawczą jazdą dodatkowo wydłużają żywotność opon całorocznych. Bezpieczniej jest korzystać przez 5 lat z opon całorocznych, niż przez 10 lat z dwóch koletów niskiej jakości opon sezonowych.

Plusy opon letnich

Opony letnie w porównaniu z całorocznymi odznaczają się znakomitymi osiągami - to ich największa zaleta. Poza tym opony letnie dedykowane są do konkretnej pory roku, w której kierowca spotyka się z określonymi warunkami - łatwiej więc tak dobrać budowę i mieszankę, by parametry były wysokie.
Jeśli zestawi się wyniki jazdy na suchym lub mokrym podłożu samochodami wyposażonymi w najlepsze opony letnie i całoroczne, to modele letnie osiągają nieporównywalnie lepsze oceny. Opony letnie, dzięki swojej dedykowanej budowie oraz składowi mieszanki gumowej, dużo lepiej radzą sobie podczas hamowania, zapewniają lepszą kierowalność i akustyczny komfort jazdy, obniżają także opory toczenia, w związku z tym mniejszy jest pobór paliwa.
Opony letnie, ze względu na sezonowy charakter, zużywają się wolniej - opony całoroczne szczególnie latem szybciej ulegają zniszczeniu. Warto również pamiętać o tym, że koszt zakupu w tej samej klasie i u jednego producenta opon całorocznych jest dużo wyższy, niż opon sezonowych.
Właściciele samochodów wyższej klasy o dużej pojemności silnika powinni wiedzieć, że wymaganiom ich pojazdów mogą sprostać wyłącznie opony sezonowe.

Dokonaj wyboru

Wybierz opony letnie, jeśli:
roczne przebiegi Twojego samochodu są wyższe, niż 5-6 tysięcy kilometrów
poruszasz się głównie na trasach poza miastem lub w trybie mieszanym (miasto – trasa)
chcesz zapewnić sobie i pasażerom maksymalne bezpieczeństwo
ważny jest dla Ciebie komfort akustyczny jazdy
chcesz zainwestować w opony, które ograniczają zapotrzebowanie samochodu na paliwo
potrzebujesz wytrzymałych opon
lubisz sportową, dynamiczna jazdę

Wybierz opony całoroczne, jeśli:
jeździsz cały rok na oponach letnich lub zimowych
roczne przebiegi Twojego samochodu są niższe, niż 5-6 tysięcy kilometrów
poruszasz się głównie w warunkach miejskich
preferujesz zachowawczy styl jazdy

Komentarze

robert 1 września 2011

Kupilem trzyletnie auto z orginalnymi oponami wielosezonowymi i jeszcze przez dwa lata jezdzilem na nich i przejechalem na nich od Rzymu do Krymu i po naszych polskich drogach w roznych warunkach i nie mam zastrzeżeń co do nich i nastepny komplet jaki planuje sa tez wielosezonowki a mam X5 4#4

esdarek 28 października 2011

kupielm auto z wielosezonowkami general ameri gs 60. juz nigdy nie dam sie nabic w zimwki i letnie. to dla leszczy ktorym da sie wmowic byle co lub dla snobow. ewentualnie dla sportowcow. ja mam 40 pare lat czyli juz za duzo zeby szalec autem ,a jeszcze za malo zeby znow szalec. do tego auto to rodzinny van z automatem a ja lubie wygode,cisze i nie trawie pospiechu. glownie jezdze w miescie. na wycieczki poza miasto ,w teren, w gory mam lancuchy. pozdrawiam!!!

Przekonany 19 lutego 2012

Pięć lat jeździłem na oponkach wielosezonowych które kupiłem jako nowe,latem ciche, zimą dobrze trzymały, nie mogłem wprowadzić auta w poślizg kontrolowany i byłem z nich bardzo zadowolony (oczywiście opony markowej firmy). Kupiłem teraz samochód z oponami letnimi i właśnie poszukuję dobrych oponek wielosezonowych. Namówiłem dwóch kolegów,nie kupią już innych.Pozdrawiam wszystkich nie zdecydowanych :)

Stolzenberger 20 kwietnia 2012

Jak się mieszka w kraju, w którym w maju potrafi spaść śnieg,a w grudniu temperatura skoczyć powyżej +10 st. C to co tu się zastanawiam w ogóle :-)

PB 29 lipca 2012

Jak to zrobić, aby te powyższe komentarze dotarły do posłanki Bublewicz, aby naiwnie nie wspierała lobby oponiarskiego i nie narażała się na śmieszność. Jeśli chce zaistnieć zwiększając bezpieczeństwo na drogach, może zająć się propagując kulturalną i roztropną jazdę oraz trzeźwość kierowców.

sahne 31 lipca 2012

Jeżdżę samochodem od 32 lat. Używałem opon letnich i zimowych. W roku 2008 kupiłem w Niemczech samochód z założonymi oponami wielosezonowymi. Nie zamienię je na żadne inne. Prowadzą sie dobrze zarówno w lecie jak i w zimie. Rocznie przejeżdżam około 45 000 km. Tym Wszystkim, którzy uważają to za bezsens polecam analizę amerykańskiego rynku opon. Tam taki wynalazek jak opony zimowe nie istnieje - nawet na Alasce.

356735 17 listopada 2012

ja mam opony 235/40 r18 i nie mogę nigdzie znaleźć takich całorocznych. Po za tym zawsze bezpieczniej czuje się na sezonowych.

jamp 11 lipca 2013

jezdziłem przez 30 LAT NA WIELOSEZONOWYCH OPNACH NAMÓWIL MIE NA SEZONOWE ITO BĘDA OSTATNIE SEZONOWE OPONY WRACAM DO WIELOSEZONOWYCH NIE MA WIEKSZEJ RÓZNICY MNIEJ KŁOPOTU WIĘCEJ KASY MNIEJ NERWÓW ROBIE 25 TYS ROCZNIE I TO TYLE :) SZEROKIEJ DROGI JAMP

BeRGoL 18 listopada 2013

Jeździć na dwóch kotletach? Haaahaaahaaa.

DoMiNiK 24 listopada 2013

zerknijcie, używam letnich i zimowych. Jak cos jest do wszystkiego to jest do niczego. http://www.youtube.com/watch?v=-WIkTiDmKHk

dr Amen 1 grudnia 2013

DoMiNik Z tego co widzę to porównujesz letnie do zimowych, a nie do całorocznych. To się nie tyczy tematu.Pozdrawiam

Adam 3 grudnia 2013

http://www.youtube.com/watch?v=f-Ak7aUFSnQ

Adam 3 grudnia 2013

i tutaj macie drugi filmik z porównaniem zimówek i wielosezonowych opon. I nie piszcie że nie stwarzacie zagrożenia na drodze. Zwłaszcza w kraju gdzie służby drogowe corocznie nie zdają egzaminu. http://www.youtube.com/watch?v=D9w7D6vMND4

akun 6 stycznia 2014

szkoda pieniędzy na sezonówki całoroczne ale pożądnej firmy nie ma nic leprzego

Marcin Bogucki 4 sierpnia 2014

Renault Clio 1,9 dTi. Opony Dębica Navigator 175/65/R14. Opony mam od maja tego roku. Jeżdżę zarówno w mieście, trasy nad morze, itp. Prędkość max 100 km/h. Żadnych zastrzeżeń do opony w warunkach suchych jak i zimowych. Nie dawajcie się nabierać...

Marcin Bogucki 4 sierpnia 2014

Propos tego filmu gdzie porównuje się opony całoroczne i zimowe. http://www.youtube.com/watch?v=D9w7D6vMND4 TEN film to LIPA. Czemu? Auta są całkiem inne. Wielosezonowe założyli do ciężkiego kombi a zimowe do lekkiego auta...

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu