25.09.2000 14:02
110

Oznaczenia na oponie

Autor: opony.com.pl

Rozmiar opon, numer DOT, indeks nośności i prędkości, typ opony - te wszystkie informacje można poznać patrząc na bok naszego ogumienia. Sprawdź jakie oznaczenia opon odpowiadają danym informacjom.

Spis treści

Wybierz z listy interesującą Cię informację - kliknij i przeczytaj.
Rozmiar opony,
Indeks nośności,
Indeks prędkości,
Indeksy ZR i VR,
Data produkcji opony,
Oznaczenia eksploatacyjne,
Oznaczenia opon wzmacnianych,
Oznaczenia opon z rantem ochronnym felgi,
Oznaczenia opon typu Run-Flat (umożliwiających jazdę po przebiciu),
Oznaczenia opon asymetrycznych,
Oznaczenia opon kierunkowych,
Oznaczenia homologacji,
Kolorowe paski, kropki i kreski na oponie,
Inne oznaczenia.

Rozmiar opony

Rozmiar opony znajduje się na jej boku. Jest zapisany w ciągu znaków, takich jak 205/55 R16 91V czy 195/60R15 91

Przykład: 195/50 R15 82T

  • 195 - szerokość opony wyrażona w milimetrach.
  • 50 - wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony (miejsce, gdzie znaleźliśmy informację o rozmiarze opony) do szerokości bieżnika. W tym przypadku wartość "50” oznacza 50 procent z 195 mm, czyli 97,5 mm.
  • R - oznaczenie opony radialnej.
  • 15 - podana w calach średnica obręczy, będąca jednocześnie średnicą osadzenia.
  • 82 - indeks nośności.
  • T - indeks prędkości.
rozmiar opony
Przykładowy rozmiar opony.

Indeks nośności

Indeks nośności to współczynnik, który określa maksymalne dopuszczalne obciążenie dla jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony prędkości.

Przykład: indeks nośności 82

Gdy opona ma indeks nośności 82 oznacza to, że maksymalne obciążenie na jedną oponę nie możne przekroczyć 475 kg. Gdy pomnożysz tę wartość przez ilość opon w aucie uzyskasz wartość nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu z pełnym obciążeniem. Dokładną informację na ten temat znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym – pole F1.

indeksy nosności opony
Tabela indeksów nośności.
tabela predkosci opon
Tabela indeksów prędkości.

Indeks prędkości

Indeks prędkości to współczynnik, który opisuje maksymalną dopuszczalną dla danej opony prędkość.

Uwaga! Nie wolno stosować opon z niższym indeksem prędkości niż zalecane przez producenta. Indeks prędkości musi być zawsze dostosowany do zaleceń producenta. Ze względów bezpieczeństwa, nie wolno stosować opon z indeksem prędkości niższym niż homologowany przez producenta.

Przykład: indeks prędkości T

Indeks prędkośći T oznacza, że opona jest przeznaczona do jazdy z prędkością maksymalną do 190 km/h.

Więcej informacji znajdziesz w artykule indeks nośności i prędkości.

Co oznacza, jeśli moja opona zamiast "R" w rozmiarze ma "ZR" lub "VR"?

Indeksy VR lub ZR oznaczają wplecione w rozmiar opony współczynniki prędkości, które mówią, że daną oponę można używać z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości:

  • VR - do 210 km/h,
  • ZR - do 240 km/h.

Przykład: 225/45 ZR17 91

W tym przypadku, oznaczenie 225/45 ZR17 91 oznacza, że tę oponę można użytkować z pełnym obciążeniem do prędkości 240 km/h, a jej prędkość maksymalna wynosi 270 km/h.

Data produkcji opony

Data produkcji opony znajduje się na końcu kodu DOT, który również znajdziesz na boku opony. Na końcu kodu znajdują się (często w obwódce) cztery cyfry. Dwie pierwsze oznaczają tydzień produkcji opony, dwie kolejne rok. Zdarza się, że data produkcji opony jest oznaczona trzema cyframi - wówczas jest to informacja, że ogumienie pochodzi sprzed 2000 roku. Więcej informacji znajdziesz w artykule o DOT.

Przykład: DOT J3EX 4208

  • DOT - informacja, że opona spełnia normy amerykańskiego Departamentu Transportu.
  • J3EX - kod opisujący producenta, fabrykę, wymiar i model opony, w tym wypadku oznacza oponę marki Matador wyprodukowaną w fabryce Matador A.S., Puchov na Słowacji.
  • 4208 - oznaczenie daty producji opony, w tym przypadku oponę wyprodukowano w 42 tygodniu 2008 roku.
wiek opony
Oznaczenie opony marki Matador wyprodukowanej w fabryce Matador A.S., Puchov na Słowacji (J3) w 42 tygodniu 2008 roku.

Oznaczenia eksploatacyjne

  • Oznaczenie M+S - to skrót pochodzący od angielskiego - Mud and Snow (błoto i śnieg), stosowany przy oznaczaniu opon zimowych lub całorocznych.
  • Max Inflation - maksymalna wysokość ciśnienia w danej oponie.
  • Oznaczenie TWI - skrót od wyrażenia Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia). Znajduje się on na linii obwodowej opony w 6 miejscach. Wskazuje na dopuszczalne wyeksploatowanie bieżnika. Kiedy bieżnik będzie już tak zużyty, że znajdzie się na poziomie wskaźnika oznacza to, że dotarł on do granicy 1,6 mm i dalsza jego eksploatacja może być niebezpieczna. Najlepiej nie odkładać wymiany opon tak długo. W przypadku opon zimowych, gdy bieżnik ma głębokość 4 mm, wówczas ich efektywność spada do poziomu 60-70%. Warto już wtedy zmienić opony na nowe.
  • ECE, e, E - skrót od nazwy Economic Commision of Europe. Wskazuje, że dana opona ma zgodę na użytkowanie jej na terenie Unii Europejskiej.
oznaczenie m+s
Oznaczenie M+S

Oznaczenia opon wzmacnianych

  • Oznaczenie XL - (Extra Load) - oznacza oponę o większej ładowności, wyższym indeksie nośności niż w przypadku modeli standardowych w danym rozmiarze,
  • Oznaczenie RF - (Reinforced) - opisuje oponę wzmocnioną o podwyższonej ładowności (nośności). Znaczenie jest podobne jak w przypadku opon XL,
  • Inne oznaczenia - EXL, RFD, REF, REINF.
Opony XL
Oznaczenie opony wzmacnianej.

Oznaczenia opon z rantem ochronnym felgi

Niektóre opony zimowe posiadają rant ochronny felgi, którego zadaniem jest ochrona krawędzi felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, jakie mogą powstać przy np. podjeżdżaniu pod krawężnik.

  • Oznaczenie MFS - (Maximum Flange Shield) - ochraniacz felgi,
  • Oznaczenie RFP - (Rim Fringe Protector) - ochraniacz felgi,
  • Oznaczenie FP - (Fringe Protector) - ochraniacz felgi,
  • Oznaczenie FR - (Felgen Ripen) - pierścień ochraniający obręcz.
Rant ochronny
Opona z rantem ochronnym felgi.

Oznaczenia opon typu Run-flat

Opony Run Flat posiadają specjalny system pozwalający im na kontynuowanie jazdy pomimo utraty ciśnienia w oponach. Oznaczenia są zależne od producenta danego systemu.

  • RunOnFlat lub ROF - Goodyear,
  • EMT (Extended Mobility Technology) - Goodyear,
  • RFT (Run Flat Tire) - Bridgestone,
  • ZP (Zero Pressure) - Michelin,
  • DSST (Dunlop Self-Supporting Technology) - Dunlop,
  • RFT (Run Flat Tire) - Firestone,
  • Run Flat Technology, Self-Supporting Run Flat - Pirelli,
  • SSR (Self Supporting Runflat) - Continental.
Opony runflat
Oznaczenie opony typu Run-flat marki Continental.

Oznaczenia opon asymetrycznych

Opony asymetryczne posiadają po obu stronach różną rzeźbę bieżnika. Na boku opony znajduje się informacja o właściwym sposobie montażu. Najczęstrze oznaczenia to:
inside, interior lub side facing inwards - oznacza, że ten bok opony należy montować w kierunku „do pojazdu”,
outside, exterior, side facing outwards, mount this out side - oznacza, że ten bok opony należy montować w kierunku „od pojazdu” tak, by ten bok był widoczny z zewnątrz.

opony asymetryczne
Oznaczenie opony asymetrycznej.

Oznaczenia opon kierunkowych

Opony kierunkowe posiadają określony kierunek toczenia. Opony kierunkowe mają na boku oznaczenie pod nazwą: rotation wraz ze strzałką informującą o kierunku toczenia.

opony kierunkowe
Oznaczenie opony kierunkowej.

Przykładowe homologacje poszczególnych producentów

MICHELIN

Opony homologowane to takie, które były na oryginalnym wyposażeniu (Original Equipment - OE) danego auta. Tego rodzaju opony są często projektowane specjalnie z myślą o danym modelu auta.

  • B - specyficzne opony dla Audi (S3, S4, TT, TT Roadster),
  • C1 - opony Pilot Sport dla Chrysler Viper,
  • G1 - oznaczenie opony o większej średnicy zewnętrznej; mogą być mieszane z innymi oponami tylko w przypadku montażu parami na jednej osi,
  • K1 - opony homologowane na Ferrari,
  • M0 - opony homologowane na Mercedesa,
  • N0...N2 - opony homologowane na Porsche,
  • R1 - specyficzny bieżnik CXKA; ta pojedyncza opona jest homologowana na Audi.

CONTINENTAL

  • * - wyposażenie oryginalne w BMW,
  • # - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu oryginalnym,
  • N0...N2 - opony homologowane na Porsche,
  • M0 - wyposażenie oryginalne w BMW klasy M,
  • RIB - wersja bieżnika EcoEP z dodatkowym "żebrem" wykorzystywana w wyposażeniu oryginalnym.

PIRELLI

  • (...) - homologacje do montażu fabrycznego,
  • (nolbl) - opona P Zero bez kolorowego napisu na ściance bocznej,
  • A - amerykańska wersja Skorpiona STR,
  • WP - opona w przygotowaniu (dostępna wkrótce),
  • M0 - homologacja Mercedes,
  • N... - homologacja Porshe.
Continental Porsche
Opona Continental z homologacją dla Porsche.

Paski i kreski na oponach

Kolorowe paski, kropki i kreski na oponach to oznaczenia istotne z punktu widzenia producenta i pracowników fabryk. Dla przeciętnego użytkownika nie mają one żadnego znaczenia

paski na oponach
Paski na oponach nie mają znaczenia dla przeciętnego kierowcy.

Inne oznaczenia

  • Oznaczenie BasePen - informuje, że opona posiada elektrostatyczne uziemienie. W rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne.
  • Oznaczenie BLT - (Raised Black Letters) czarne, wypukłe litery.
  • Oznaczenie BSW - opona posiada czarne napisy na boku.
  • Oznaczenie COLD - informacja mówiąca, że ciśnienie należy mierzyć na zimnych oponach.
  • Oznaczenie G1 - informuje o istnieniu w oponie czujnika kontroli ciśnienia.
  • Oznaczenie JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.
  • Oznaczenie LT - stosowane w USA oznaczenie informująca, że opona jest przeznaczona do aut z napędem 4x4 oraz lekkich ciężarówek. Znajduje się przed rozmiarem opony
  • Oznaczenie MAX - informuje o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu w oponie
  • Oznaczenie OWL - informuje o tym, że litery na oponie są białe.
  • Oznaczenie P - stosowane w USA przed rozmiarem opony. Informuje, że dany produkt przeznaczony jest dla pojazdów osobowych
  • Oznaczenie PSP-Beta - informuje, że opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu.
  • Oznaczenie RBL - (Recessed Black Lettering) litery wklęsłe w kolorze czarnym,
  • Oznaczenie RETREAD - opona bieżnikowana.
  • Oznaczenie RWL - (Raised White Lettering) wypukłe litery w kolorze białym.
  • Oznaczenie TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa.
  • Oznaczenie TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa.
  • Oznaczenie ULW - opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów.


Komentarze