infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Piątek 18.04 - 7:00 - 23:00
Sobota 19.04 - 8:00 - 14:00
Niedziela 20.04 - Infolinia nieczynna
Poniedziałek 21.04 - Infolinia nieczynna
Wtorek 22.04 - 7:00 - 23:00

Opona asymetryczna

Dowiedz się jak montować opony asymetryczne? Sprawdź co to znaczy, że opona jest asymetryczna? Jakie ma znaczenie rzeźba bieżnika dla osiągów opony?

Opona asymetryczna

Pierwsze opony osobowe asymetryczne zaczęły się pojawiać w latach 90 tych XX wieku. Stosowane były początkowo w autach o wysokich osiągach, obecnie występują również w segmencie opon klasy średniej. Do niedawna opony asymetryczne występowały wyłącznie jako opony letnie. Intensywne prace nad rozwojem opon zimowych sprawił, że obecnie występują one zarówno w ofercie letniej, jak i zimowej.

Jak działają opony asymetryczne?

Opony asymetryczne to takie, które mają różny układ rowków z lewej i z prawej strony bieżnika - krótko mówiąc układ niesymetryczny. Występujących rozwiązań i typów rzeźby bieżnika jest bardzo wiele. Jedne mają doskonałe osiągi na suchej nawierzchni (np. dzięki masywnym, sztywnym klockom) jednak zdecydowanie gorzej wypadają na mokrej nawierzchni. Inne lepiej poradzą sobie na mokrej drodze, natomiast mogą gorzej hamować na suchej nawierzchni, ze względu na rozbudowany system rowków i lamelek (taka budowa doskonale ewakuuje wodę, jednak brakuje jej sztywności). Opony asymetryczne mogą łączyć rożne rozwiązania, zapewniając większą uniwersalność osiągów.

W oponach asymetrycznych zewnętrzna strona bieżnika zwykle zbudowana jest z większych klocków, które odpowiedzialne są za osiągi na suchej nawierzchni i w zakręcie, natomiast strona wewnętrzna ze względu na układ i ilość rowków zapewnia właściwe zachowanie na mokrej drodze. Opony asymetryczne bardzo często mają też centralny, masywny klocek zapewniający stabilność w czasie jazdy na wprost. Zasada pracy opony asymetrycznej polega na jak najlepszym wykorzystaniu rozkładu sił i nacisków powstających w czasie ruchu pojazdu: podczas przyśpieszania, hamowania, jazdy na prostej czy w zakrętach.

Zróżnicowanie rzeźby na szerokości opony pozwala też na zawarcie, wkomponowanie w nią większej ilości elementów, rozwiązań odpowiedzialnych za często wykluczające się osiągi. Jest to zwykle realizowane w ten sposób że strona zewnętrzna odpowiada za osiągi na suchej nawierzchni, strona wewnętrzna za osiągi na mokrej nawierzchni. Właśnie dlatego, ten typ bieżnika jest bardzo często stosowany do produkcji opon zimowych, letnich, ale też całorocznych.

opona asymetryczna

Wady i zalety opon asymetrycznych

Niewątpliwa, ogromna zaleta opon asymetrycznych tkwi w połączeniu osiągów, których uzyskanie byłoby praktycznie niemożliwe w przypadku opon kierunkowych, czy symetrycznych. Opony asymetryczne potrafią np. dorównywać osiągami oponom kierunkowym na mokrej nawierzchni, przewyższając je jednocześnie na suchej drodze.

Odpowiednio opracowany układ rzeźby może wpływać na kształt odcisku opony na powierzchni kontaktu. Element ten jest bardzo istotny jeśli chodzi o ryzyko powstawania zjawiska aquaplaningu. Im kształt odcisku jest bardziej zaokrąglany, niczym dziób łodzi, tym w większym stopniu możliwe jest odsunięcie granicy aquaplaningu.

Żywiołem opon asymetrycznych są zakręty. Właśnie wtedy, niezależnie czy droga jest mokra, czy sucha pokazują swoją wyższość. Dzięki odpowiednim własnościom obszaru kontaktu bieżnika z nawierzchnią, umożliwiają pewniejsze i szybsze pokonywanie zakrętów.

Często są lepiej dostosowane do rozwiązań stosowanych w samochodach najnowszej generacji. Mogą dobrze współgrać z układami wspomagającymi utrzymanie trakcji i wspomagającymi hamowanie. Często też lepiej współpracują z nowoczesnymi rozwiązaniami stosowanymi w układach zawieszeń. Co chyba najistotniejsze pozwalają w każdych warunkach na skuteczne przenoszenie wysokich momentów obrotowych i mocy jakimi dysponują współczesne samochody. Producenci samochodów bardzo chętnie wybierają opony asymetryczne na pierwsze wyposażenie.
Opony asymetryczne ze względu na swoja budowę, która często zapewnia lepsze przyjmowanie obciążeń generowanych w czasie jazdy zapewnia mniejsze i bardziej równomierne zużycie bieżnika. Mogą też przy zachowaniu zasad rotacji być mniej podatne niż opony symetryczne lub kierunkowe na efekt ząbkowania.

Wielkim plusem opon asymetrycznych jest ich atrakcyjny wygląd, który skłania do ich zakupu wielu klientów. Ten typ rzeźby pozwala projektantom puścić wodze fantazji z ogromną korzyścią dla oczu klientów.

Odpowiednio zoptymalizowane pod tym kątem opony asymetryczne mogą być cichsze niż opony symetryczne czy kierunkowe.

Jeśli stosujemy okresową rotację kół, dają nam większe możliwości niż opony kierunkowe, opona założona na felgę może być zamontowana po obu stronach samochodu. W przypadku opon kierunkowych, konieczne byłoby przełożenie na feldze, aby zachować właściwy kierunek toczenia. Właśnie dlatego też opona asymetryczna nadaje się na koło zapasowe zdecydowanie bardziej niż kierunkowa.

Określona przez nas jako największa zaleta uniwersalność opon asymetrycznych w konfrontacji z pewnymi, konkretnymi modelami opon kierunkowych lub specyficznymi wymaganiami użytkownika może okazać się wadą. Względem najlepszych opon kierunkowych, o rzeźbie opracowanej typowo pod warunki deszczowe mogą radzić sobie gorzej na mokrej nawierzchni.

Montaż opon asymetrycznych

Opony asymetryczne podobnie jak opony kierunkowe wymagają specyficznego, fachowego montażu. Jednak zasady są całkowicie odmienne. W przypadku opon kierunkowych istotne jest zachowanie kierunku rotacji, zaś opony asymetryczne muszą być montowane właściwą stroną na zewnątrz .

Jest to w sposób wyraźny oznaczone na boku opony przez napis OUTSIDE, SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUT SIDE. Warto podkreślić, że treść może być zapisana językiem innym niż angielski, w zależności od producenta. Patrz zdjęcie poniżej.

Bardzo często boki strony wewnętrznej i zewnętrznej opony różnią się miedzy sobą wyglądem. Szata graficzna strony zewnętrznej jest zwykle bogatsza, zawiera więcej elementów. Strona wewnętrzna zawiera jedynie oznaczenie marki i elementy konieczne ze względu na wymagania prawne i zasady panujące u danego producenta.

Z reguły, cywilne opony asymetryczne nie są kierunkowe, kierunek ich toczenia jest nieistotny. Gdyby opony asymetryczne miałyby dodatkowo być kierunkowe, to należałoby kupować po dwie pary opon na lewą i prawą stronę samochodu. Z racji uciążliwości tego rozwiązania dla klientów, dystrybutorów i producentów, bywa ono stosowane jedynie w przypadku opon o najwyższych osiągach i w przypadku opon do sportów samochodowych. Bieżniki opon cywilnych są w taki sposób zoptymalizowane, że pomimo tej pozornej kierunkowości zapewniają pełnię osiągów bez konieczności zachowania kierunku toczenia. Krótko mówiąc, dominująca jest w nich funkcja asymetryczna, a nie kierunkowa. Poniższe ilustracje pokazują jak wyglądają przykładowe opony asymetryczne zamontowane na samochodzie.

Komentarze

AdriaZ 21 marca 2011

Posiadam opony asymetryczne (i wygląda na to, że niekierunkowe) Dunlop Sport 01. Rzeźba bieżnika - ta w kształcie "lejka", służąca za odprowadzanie wody - jest wyraźniej zaznaczona niż na powyższej fotce. Przy prawidłowym montażu (napis OUDSIDE widoczny na zewnątrz auta) otrzymujemy sytuacje, że dwie opony na jednej osi (ten sam kierunek jazdy) inaczej "traktują wodę". Np lewa opona wyrzuca na zewnątrz wodę, a prawa wtłacza wodę do środka opony! I to zdaniem producenta jest poprawne. Dla mnie to jest jakieś nieporozumienie i w żaden sposób nie przemawia do mnie "że jest to zoptymalizowane". Więcej tego rodzaju opon nie kupię.

gonza B 21 marca 2011

Mam to samo! Właśnie trzy dni temu kupiłem nowe, letnie, GoodYear EficientGrip. Tym sposobem bieżniki opon pracujących w parach (tylnej i przedniej) są różne. Zdaje się przepisy mówią, że rozmiar i bieżnik w parach musi być taki sam. Mylę się? No i prawa ma rowki w inną stronę niż lewa.

morte36 6 kwietnia 2011

Mam tak samo. Wczoraj zakładałem opony letnie dunlop sp sport 07 i 30 min się głowiłem jak je założyć outside inside jest poprawne ale kierunek bieżnika kół prawych jest odwrotny niż logiczne myślenie.

bags 14 maja 2011

ale z was Jany :) no coments

michal 15 sierpnia 2011

Oczywiście mam ten sam problem. Opona Hankook h730 i wydaje się, ze bieżnik wewnątrz jest kierunkowy. Jednak zakładając oponę stosując się do opisów (outside outside), wyraźnie widać, że dwie pośród nich pracują w odwrotnym kierunku... [jodełka kręci się odwrotnie]. Jakaś paranoja... Myślę, że w tym wypadku (skoro zewnętrze częsci opony mają taki sam bieżnik), to jednak z jednej strony inside będzie na zewnątrz... Logicznie myśląc

Gość 14 września 2011

Po zmianie na asymetryki autko zaczęło ściągać na lewo! Oponki te mają jedna na zewnątrz grubszy bieżnik, druga zaś ma grubszy bieżnik od wewnątrz!(na jednej osi) To tak jakby wiosłować dwoma wiosłami przechylonymi pod tym, samym a nie przeciwstawnym skosem! Popłyniesz w lewo, albo w prawo, zależy jak ustawisz kont natarcia!To bez sensu!

Marcin 4 października 2011

Jesteście jeszcze w czasach średniowiecza, znacie się na oponach lepiej niż grupa inżynierów dysponująca doświadczeniem, widać od razu, że nie pracujecie przy porządnych samochodach ani przy porządnych oponach (np. w rozmiarach 18, 19, 20). Nawet inwalida umysłowy nie dopuściłby opony do ruchu drogowego, gdyby zagrażała bezpieczeństwu, a tym bardziej opony asymetryczne dostosowane są do samochodów poruszających się z dużymi prędkościami! Popatrzcie też na opony asymetryczne Continental, np na model SportContact3, później jak przemyślicie możemy podyskutować.

oko 24 października 2011

Te typy tak maja i widocznie tak ma byc ...

tomi 11 listopada 2011

zgadzam sie,nikt by nie dopuscił opony do użytku gdyby nie była przetestowana przez odpowiednio wykwalikowanych ludzi

lolek 14 listopada 2011

opona asymetryczne jest dożo lepsza i coraz częściej stosowana przez znanych producentów

Gość 12 stycznia 2012

Po zmianie na asymetryki autko zaczęło ściągać na lewo! Potwierdzam co napisałem wcześniej, szkoda, że nie mogę dać foty opon, ale w prosty sposób postaram się to wyjaśnić. Patrząc na bieżnik opon na jednej osi ; asymetryczne \\\\------\\\\ , symetryczne ///\\\------///\\\ , to prosty przykład, pozdrawiam ludzi myślących i inżynierów.

AF 20 stycznia 2012

Mam to samo. I mnie to przeraża. Mam opony asymetryczne, zimowe, założone zgodnie z opisem i dopiero odcisk opony na śniegu mnie zaintrygował. Tył i przód po tej samej stronie mają jednakowy ślad. Patrząc od przodu prawa strona daje inny ślad a lewa inny. Rowki i ząbki są w odwrotnych kierunkach. Wygląda to tak że prawa strona wgryza się ząbkami w śnieg a lewa ma odwrotny układ. Próbowałem dopasować opony tak by było jednakowo ale się nie da. Doszedłem do wniosku, że opony asymetryczne powinny być parowane, prawa i lewa, ale tak nie jest. Ja straciłem zaufanie do takiego rozwiązania, jeżdżę ostrożniej, przez co paradoksalnie jestem bezpieczniejszy.

Mikha'el 28 stycznia 2012

To tak jakby opony kierunkowe z jednej strony auta była zamontowana tyłem :-) Dla mnie to wygląda jak pomyłka. Z jednej strony mam to zaufanie do producentów, że nie wypuściliby na rynek opon nie spełniających standardów bezpieczeństwa. Z drugiej, nie może mi się zmieścić w głowie. Opony kierunkowe mają bieżnik, który dzięki układowi rowków wypycha błoto pośniegowe i wodę na zewnątrz opony przy jeździe do przodu i jest to sednem jej funkcjonalności i innowacyjności, natomiast w przypadku opon asymetrycznych autor artykułu pisze, że kierunek skośnych rowków nie ma znaczenia. Myślę że powinny być dostępne w sprzedaży opony na lewą i prawą stronę osobno, nie jest to znowu taka filozofia. W przeciwnym razie trzeba by jedną połową auta jechać do przodu a drugą do tyłu :-D

Mikha'el 28 stycznia 2012

Nasuwa mi się niestety jeden wniosek: Jeżeli rzeczywiście kierunek rowków nie ma znaczenia, to producenci wciskają nam ciemnotę, a rzeźba bieżnika jest wyłącznie sprawą estetyki i sposobem na rozróżnienie pomiędzy producentami. To wszystko podważa wiarygodność opisów właściwości technicznych i wywołuje we mnie wrażenie, że to wszystko marketingowe bzdury.

Gość 18 lutego 2012

Witam ponownie. Jestem autorem tych pseudo rysunków opon asymetrycznych i postanowiłem w celu przetestowania, nie zmieniać ich przez jakiś czas na zimówki. Teraz mam już wystarczające dowody na to, że "asymetryki" to lipa, chyba, że jak już pisali przedmówcy, powinny być oponki lewe i prawe. Więc do rzeczy; Na śniegu, po dodaniu gazu na prostej drodze, samochód ujeżdża na prawo, a podczas hamowania, czy to hamulcem, czy silnikiem, na lewo.Wszystko w temacie. Oponki pojadą na szrot! Dziękuję i pozdrawiam :/

aaa 22 lutego 2012

Po prostu jest to błąd podczas montażu. Opony powinny mieć jednakowy wzór po wewnętrznych i zewnętrznych stronach, czyli coś takiego |;- koło lewe i ;| - koło prawe. Wystarczy podczas montażu opony odwrócić ją i założyć odwrotnie na felgę. Przynajmniej ja tak to rozumiem.

bbb 26 lutego 2012

tylko jak odwrócisz to właśnie strona outside jest do środka, a inside na zewnątrz, a więc opona źle zamontowana :] Na ten artykuł trafiłem przez google'a szukając odpowiedzi na pytanie czy przypadkiem opona asymetryczna nie jest zazwyczaj również oponą kierunkową. Zdziwiło mnie bowiem, gdy poczytałem o cechach opon kierunkowych (odpowiednio " ukierunkowany" bierznik narzucający kierunek toczenia się), a później opon asymetrycznych. I w artykułach o asymetrycznych zazwyczaj przykładowa opona ma właśnie bieżnik taki "ukierunkowany". Po przeczytaniu artykułu się zdziwiłem - no bo jak to jest, że w jednych oponach "ukierunkowanie" bierznika wymusza kierunek toczenia się, a w innych już nie ? Zaiste przedziwne. Wydawać by się mogło, że kąt pochylenia itp rowków ma kluczowe znaczenie i tym właśnie różnią się opony. A tutaj proszę - czy pochylenie w tę, czy w tamtą stronę - jakie to ma znaczenie ;DD

sajmon 9 marca 2012

natomiast ja mam problem z Inside,Outside ponieważ nic nie pisze na moich oponach nawet ROTATION nawet niewiem czy są dobrze założone te opony. Opony marki Pirelli .Więc jak mam rozpoznać stronę czy to jest lewa czy prawa, próbowałem nawet obrócić opony to i tak nic to nie daje bo kształt bieżnika zostaje taki sam

Adam 11 marca 2012

Gwoli wyjaśnienia, niektóre produkowane opony asymetryczne są kierunkowe i są podzielone na stronę prawą i lewą. Jeśli dysponujemy takimi oponami, a nie mamy dwóch prawych i dwóch lewych, zawsze zakłada się je zgodnie z kierunkiem toczenia. Wynikiem odwrotnego założenia takiej opony odnośnie kierunku jest jej dużo szybsza ścieralność w porównaniu do drugiej strony prawidłowego montażu. Tak więc często, zakupując w Polsce (i może nie tylko) komplet opon asymetrycznych kierunkowych, nieświadomie kupujemy cztery opony prawe lub lewe, a nie dwie prawe + dwie lewe, jak założył producent.

Adam 11 marca 2012

Oponą taką jest np Continental ContiWinterContact TS790. Tylko czy ktoś z dystrybutorów o tym informuje???

ave 29 marca 2012

Mam nowe opony asymetryczne.Na każdej jest też napis outside.Ten napis ma być widoczny po zamontowaniu do auta.Do tego każdy rodzaj bieżnika (wewnątrz,zewnątrz)jest oznaczony farbą w takim samym kolorze.Jest fioletowy i czerwony.Nie mam ich teraz przed sobą ale chyba fioletowy idzie w parze z napisem outside.To są opony z niżej półki cenowej i na pewno nie są jednocześnie kierunkowe.

Radi 3 kwietnia 2012

Mam Michelin Pilot Primacy asymetryczne, z lewej strony auta rowki wewnętrzne między klockami idą od środka opony do przodu, a z prawej strony auta rowki wewnętrzne między klockami idą od środka opony do tyłu. Nie ma na nich żadnego napisu prawa/lewa. Dziwne to jest, ale opony są na aucie od nowości. W fabryce chyba dobrze zakładają opony na felgi. Oczywiście napis outside na oponach jest na zewnątrz auta.

Radi 3 kwietnia 2012

Mam Michelin Pilot Primacy asymetryczne, z lewej strony auta rowki wewnętrzne między klockami idą od środka opony do przodu, a z prawej strony auta rowki wewnętrzne między klockami idą od środka opony do tyłu. Nie ma na nich żadnego napisu prawa/lewa. Dziwne to jest, ale opony są na aucie od nowości. W fabryce chyba dobrze zakładają opony na felgi. Oczywiście napis outside na oponach jest na zewnątrz auta.

Gremak 30 maja 2012

W kwestii rysunków kolegi Gość- \\\\-----\\\\ to są opony symetryczne, II\\----\\II te zaś asymetryczne, II\\----//II te to asymetryczne kierunkowe(występują prawe i lewe), a te \\\///-----\\\/// to kierunkowe. Dziwią mnie polemiki, że opona asymetryczna ściąga np. w prawo przy hamowaniu, a w lewo przy przyspieszaniu, bo tak samo powinny zachowywać się wszystkie zwykłe opony, które w większości są symetryczne,np Dębica Pasio

siwy 9 czerwca 2012

witam , przejechalem zaledwie 100 mil nie jest to zaden dystans do zabierania glosu ale asymetryczna jest super nie zciaga w dodatku trafilem na pogode zmienna moglem sobie pofiglowac a ze wyglada przy dokladnym przyjrzeniu sie jagby pomylil sie mechanik , nic nie szkodzi ,liczy sie bezpieczenstwo i konfort ,w luku trzyma sie wysmienicie przy hamowaniu samochod staje deba ,kierownica chodzi jak w masle ,halas minimalny ,z kolein wycodzi tak lekko jak bys wypadal z jezdni ,musze podkreslic ze taki typ opony mam pierwszy raz od 83 roku ,polecam 9.6.12.

emiki 13 stycznia 2013

outside na zewnatrz i nie zaglebjajcie sie bardziej

dodo 17 lutego 2013

Nie chodzi o szukanie dziury w całym ale z tym głupim ustawieniem na mój gust jest problem na moją skromnie powiem małą wiedzę techniczną opony te maja sens jeśli zastosujemy układ III\\ //III do jazdy na wprost bo przy ułożeniu takim jaki opisuje jeden z kolegów to na prawdę nie ma sensu myślę o tym III\\ \\III = ten układ jaki wymusza założenie nie ma sensu. Kończąc rozważania myślę że w związku z utrudniona dystybucją i parowaniem PRODUCENCI NAS OLEWAJĄ I WCISKAJĄ CIEMNOTĘ . Wybieram symetryki..... Pozdro

thomis 27 marca 2013

Opony asymetryczne nie są kierunkowe, kierunek ich toczenia jest nieistotny. Bieżniki opon są w taki sposób zoptymalizowane, że pomimo tej pozornej kierunkowości zapewniają pełnię osiągów bez konieczności zachowania kierunku toczenia. Krótko mówiąc, ważniejsza jest w nich funkcja asymetryczna, a nie kierunkowa.

Hitman 12 kwietnia 2013

qrwa, ludzie ! a może wy sobie po prostu kupcie kierunkowe skoro macie problem z tak "zaawansowaną" technologia jak bieżnik asymetryczny

Automaniak 19 kwietnia 2013

A mnie artykuł pocieszył bo już myślałem że mam 2 prawe opony i będę teraz musiał znaleźć 2 lewe do kompletu a tu się okazuje że wszystko ok :) Co prawda trochę mnie to przeraża ale zakładam że producenci opon wiedzą co robią i nie staram się być mądrzejszy od kury :) A jak komuś to przeszkadza to zawsze może sobie założyć opony symetryczne.

tomek 20 kwietnia 2013

to kupcie sobie taczki i problem bedziecie mieli z głowe

tomek 20 kwietnia 2013

to kupcie sobie taczki i problem bedziecie mieli z głowe

tomek 20 kwietnia 2013

mają sie krecic na odwrót jak sama nazwa mówi ze to asymetryczne chyba ze nie wiecie co to słowo oznacza

pol 3 maja 2013

Teraz tomek to strzeliłeś jak stara opona. Asymetryczny odnosi się do wzoru bieżnika ,a nie do stron auta.Brawo za chłopski rozum.

speedy 8 lipca 2013

Ludzie, jeśli nie macie w garażu Lamborghini, to nie ma się co spinać o parowanie asymetryków! W artykule jest o tym mowa: "Z reguły, cywilne opony asymetryczne nie są kierunkowe, kierunek ich toczenia jest nieistotny. (...) Bieżniki opon cywilnych są w taki sposób zoptymalizowane, że pomimo tej pozornej kierunkowości zapewniają pełnię osiągów bez konieczności zachowania kierunku toczenia. Krótko mówiąc, dominująca jest w nich funkcja asymetryczna, a nie kierunkowa."

piotr 5 września 2013

Podsumowanie speedy popieram. Dodam tylko, że te oponki są do jazdy po asfalcie suchym i mokrym , a nie po śniegu .

Janusz 18 września 2013

Cytat "oponki są do jazdy po asfalcie suchym i mokrym , a nie po śniegu ". PO ŚNIEGU TEŻ I TO BARDZO DOBRZE!!!

Janusz 18 września 2013

Cytat "oponki są do jazdy po asfalcie suchym i mokrym , a nie po śniegu ". PO ŚNIEGU TEŻ I TO BARDZO DOBRZE!!!

felguś 10 października 2013

a ja kupiłem sobie 4 zapasy i na nich śmigam, można po śniegu też, asymetry trzeba po skosie przekładać wtedy równo się zużywają, spoko

yeti 15 marca 2014

zgadzam się z kolegą Gremakiem,na zwykłych oponach asymetrycznych nie ma zaznaczonego kierunku toczenia i to że skosy są w jedną stronę nie ma znaczenia bo woda i tak jest odprowadzana do kanałów obwodowych.Dopiero gdy na oponie mamy oznaczenie inside/ofside i kierunek toczenia mamy do czynienia z oponami asymetrycznymi-kierunkowymi i w tych oponach rozróżniamy opony prawe i lewe i jasam nie ryzykowałbym zakładania samych lewych czy prawych,trzeba reklamować,a najlepiej sprawdzić przed zakupem,bo wśród sprzedawców większość nie ma pojęcia o oponach.

MISIO 5 kwietnia 2014

Globalnie opony asymetryczne to zbędny wydatek forsy. Tysiąc razy lepsze sa opony kierunkowe(bieżnik jak w traktorze w ksztalcie litery V) tzw "choinka". Prosta w montażu ,świetne oznakowanie= rotation,strzałka. Nawet przeciętnej firmy przewyższa asymetryczną.

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu