19.05.2010 10:42
43

Opona asymetryczna

Autor: opony.com.pl
Dowiedz się jak montować opony asymetryczne? Sprawdź co to znaczy, że opona jest asymetryczna? Jakie ma znaczenie rzeźba bieżnika dla osiągów opony?

Pierwsze opony osobowe asymetryczne zaczęły się pojawiać w latach 90 tych XX wieku. Stosowane były początkowo w autach o wysokich osiągach, obecnie występują również w segmencie opon klasy średniej. Do niedawna opony asymetryczne występowały wyłącznie jako opony letnie. Intensywne prace nad rozwojem opon zimowych sprawił, że obecnie występują one zarówno w ofercie letniej, jak i zimowej.

Jak działają opony asymetryczne?

Opony asymetryczne to takie, które mają różny układ rowków z lewej i z prawej strony bieżnika - krótko mówiąc układ niesymetryczny. Występujących rozwiązań i typów rzeźby bieżnika jest bardzo wiele. Jedne mają doskonałe osiągi na suchej nawierzchni (np. dzięki masywnym, sztywnym klockom) jednak zdecydowanie gorzej wypadają na mokrej nawierzchni. Inne lepiej poradzą sobie na mokrej drodze, natomiast mogą gorzej hamować na suchej nawierzchni, ze względu na rozbudowany system rowków i lamelek (taka budowa doskonale ewakuuje wodę, jednak brakuje jej sztywności). Opony asymetryczne mogą łączyć rożne rozwiązania, zapewniając większą uniwersalność osiągów.

W oponach asymetrycznych zewnętrzna strona bieżnika zwykle zbudowana jest z większych klocków, które odpowiedzialne są za osiągi na suchej nawierzchni i w zakręcie, natomiast strona wewnętrzna ze względu na układ i ilość rowków zapewnia właściwe zachowanie na mokrej drodze. Opony asymetryczne bardzo często mają też centralny, masywny klocek zapewniający stabilność w czasie jazdy na wprost. Zasada pracy opony asymetrycznej polega na jak najlepszym wykorzystaniu rozkładu sił i nacisków powstających w czasie ruchu pojazdu: podczas przyśpieszania, hamowania, jazdy na prostej czy w zakrętach.

Zróżnicowanie rzeźby na szerokości opony pozwala też na zawarcie, wkomponowanie w nią większej ilości elementów, rozwiązań odpowiedzialnych za często wykluczające się osiągi. Jest to zwykle realizowane w ten sposób że strona zewnętrzna odpowiada za osiągi na suchej nawierzchni, strona wewnętrzna za osiągi na mokrej nawierzchni. Właśnie dlatego, ten typ bieżnika jest bardzo często stosowany do produkcji opon zimowych, letnich, ale też całorocznych.

opona asymetryczna

Wady i zalety opon asymetrycznych

Niewątpliwa, ogromna zaleta opon asymetrycznych tkwi w połączeniu osiągów, których uzyskanie byłoby praktycznie niemożliwe w przypadku opon kierunkowych, czy symetrycznych. Opony asymetryczne potrafią np. dorównywać osiągami oponom kierunkowym na mokrej nawierzchni, przewyższając je jednocześnie na suchej drodze.

Odpowiednio opracowany układ rzeźby może wpływać na kształt odcisku opony na powierzchni kontaktu. Element ten jest bardzo istotny jeśli chodzi o ryzyko powstawania zjawiska aquaplaningu. Im kształt odcisku jest bardziej zaokrąglany, niczym dziób łodzi, tym w większym stopniu możliwe jest odsunięcie granicy aquaplaningu.

Żywiołem opon asymetrycznych są zakręty. Właśnie wtedy, niezależnie czy droga jest mokra, czy sucha pokazują swoją wyższość. Dzięki odpowiednim własnościom obszaru kontaktu bieżnika z nawierzchnią, umożliwiają pewniejsze i szybsze pokonywanie zakrętów.

Często są lepiej dostosowane do rozwiązań stosowanych w samochodach najnowszej generacji. Mogą dobrze współgrać z układami wspomagającymi utrzymanie trakcji i wspomagającymi hamowanie. Często też lepiej współpracują z nowoczesnymi rozwiązaniami stosowanymi w układach zawieszeń. Co chyba najistotniejsze pozwalają w każdych warunkach na skuteczne przenoszenie wysokich momentów obrotowych i mocy jakimi dysponują współczesne samochody. Producenci samochodów bardzo chętnie wybierają opony asymetryczne na pierwsze wyposażenie.
Opony asymetryczne ze względu na swoja budowę, która często zapewnia lepsze przyjmowanie obciążeń generowanych w czasie jazdy zapewnia mniejsze i bardziej równomierne zużycie bieżnika. Mogą też przy zachowaniu zasad rotacji być mniej podatne niż opony symetryczne lub kierunkowe na efekt ząbkowania.

Wielkim plusem opon asymetrycznych jest ich atrakcyjny wygląd, który skłania do ich zakupu wielu klientów. Ten typ rzeźby pozwala projektantom puścić wodze fantazji z ogromną korzyścią dla oczu klientów.

Odpowiednio zoptymalizowane pod tym kątem opony asymetryczne mogą być cichsze niż opony symetryczne czy kierunkowe.

Jeśli stosujemy okresową rotację kół, dają nam większe możliwości niż opony kierunkowe, opona założona na felgę może być zamontowana po obu stronach samochodu. W przypadku opon kierunkowych, konieczne byłoby przełożenie na feldze, aby zachować właściwy kierunek toczenia. Właśnie dlatego też opona asymetryczna nadaje się na koło zapasowe zdecydowanie bardziej niż kierunkowa.

Określona przez nas jako największa zaleta uniwersalność opon asymetrycznych w konfrontacji z pewnymi, konkretnymi modelami opon kierunkowych lub specyficznymi wymaganiami użytkownika może okazać się wadą. Względem najlepszych opon kierunkowych, o rzeźbie opracowanej typowo pod warunki deszczowe mogą radzić sobie gorzej na mokrej nawierzchni.

Montaż opon asymetrycznych

Opony asymetryczne podobnie jak opony kierunkowe wymagają specyficznego, fachowego montażu. Jednak zasady są całkowicie odmienne. W przypadku opon kierunkowych istotne jest zachowanie kierunku rotacji, zaś opony asymetryczne muszą być montowane właściwą stroną na zewnątrz .

Jest to w sposób wyraźny oznaczone na boku opony przez napis OUTSIDE, SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUT SIDE. Warto podkreślić, że treść może być zapisana językiem innym niż angielski, w zależności od producenta. Patrz zdjęcie poniżej.

Bardzo często boki strony wewnętrznej i zewnętrznej opony różnią się miedzy sobą wyglądem. Szata graficzna strony zewnętrznej jest zwykle bogatsza, zawiera więcej elementów. Strona wewnętrzna zawiera jedynie oznaczenie marki i elementy konieczne ze względu na wymagania prawne i zasady panujące u danego producenta.

Z reguły, cywilne opony asymetryczne nie są kierunkowe, kierunek ich toczenia jest nieistotny. Gdyby opony asymetryczne miałyby dodatkowo być kierunkowe, to należałoby kupować po dwie pary opon na lewą i prawą stronę samochodu. Z racji uciążliwości tego rozwiązania dla klientów, dystrybutorów i producentów, bywa ono stosowane jedynie w przypadku opon o najwyższych osiągach i w przypadku opon do sportów samochodowych. Bieżniki opon cywilnych są w taki sposób zoptymalizowane, że pomimo tej pozornej kierunkowości zapewniają pełnię osiągów bez konieczności zachowania kierunku toczenia. Krótko mówiąc, dominująca jest w nich funkcja asymetryczna, a nie kierunkowa. Poniższe ilustracje pokazują jak wyglądają przykładowe opony asymetryczne zamontowane na samochodzie.



Komentarze