infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7.00 - 22.00
Sobota - Niedziela 8.00 - 18.00

Opony wzmacniane

Dowiedz się więcej o oponach wzmacnianych. Czym są opony wzmacniane, jakie są ich atuty i wady. Czy warto w nie inwestować? Sprawdź.

Opony wzmacniane

Opony wzmacniane

Każda opona posiada przypisaną do swojego rozmiaru wartość nośności. Indeks ten regulowany jest postanowieniami Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg. Opony wzmacniane mają nośność większą, niż standardowe produkty. Dzięki temu mogą one lepiej spełniać wymagania stawiane przed oponami używanymi w pojazdach, które wymagają wyższej nośności.

Jak rozpoznać opony wzmacniane?

Opony wzmacniane posiadają oznaczenia, które pomagają w identyfikacji tego rodzaju produktów. Każda opona wzmacniana oznakowana jest jednym ze skrótów: Reinforces (Reinf), Extra Load (XL), EXL, RFD lub RF. Obecnie najczęściej spotyka się opony opatrzone znakiem XL, ponieważ jest on rozpoznawalny na rynku i wypiera inne skróty.

Opony wzmacniane i standardowe - różnice

Każda standardowa opona posiada przypisaną do swojego rozmiaru optymalną wartość nośności - takie opony opatruje się znakiem SL. Opony wzmacniane XL umożliwiają zastosowanie w nich wyższego ciśnienia, co przekłada się na wzrost nośności.

Opony wzmacniane mają odmienną budowę od budowy opon standardowych. Aby możliwe było stosowanie w nich wyższego ciśnienia, muszą mieć inną od pozostałych produktów konstrukcję. Efekt większej nośności uzyskuje się np. poprzez zastosowanie dodatkowej warstwy osnowy, wprowadzenie wytrzymalszych lub dodatkowych elementów, czy użycie mocniejszych materiałów.

Wizualnie opony standardowe i wzmacniane nie różnią się niczym - odmienność kryje się bowiem wewnątrz. Dla kierowcy informacją o tym, z jakim produktem ma do czynienia, są oznakowania, znajdujące się na boku opony.

Cechy opon wzmacnianych

Opony wzmacniane, dzięki odpowiedniej konstrukcji oraz użytym materiałom, maja większą nośność. Wiele samochodów przez swoją specyfikę eksploatacji wymaga montowania opon wzmacnianych - informacja taka znajduje się w książce pojazdu. Dzięki temu, że pojazd posiada opony wzmacniane, zwiększa się dopuszczalne maksymalne obciążenie, przypadające na jedno koło, co pozwala w pełni korzystać z możliwości danego samochodu.

Tabela znajdująca się poniżej obrazuje, jaka relacja zachodzi pomiędzy wartością ciśnienia w oponie i obciążeniem, które może na niej spoczywać. Łatwo wytłumaczyć tę zależność przykładem: opona o rozmiarze 205/55 R16 standardowo posiada indeks nośności równy 91, co oznacza, że maksymalne obciążenie na nią przypadające to 615 kg. Gdy w tym samym rozmiarze rozpatruje się oponę wzmacnianą XL, indeks nośności wynosi już 94 a maksymalne obciążenie na kole - do 670 kg.

Większa nośność opony to również wyższa jej wytrzymałość na duże szybkości. Gdy w jednym rozmiarze i modelu dostępne są opony o różnym indeksie prędkości, to produkty wzmacniane XL będą odnosiły się do tych egzemplarzy z najwyższym indeksem.

Atuty opon wzmacnianych

Opony wzmacniane posiadają szereg zalet, które czynią z nich produkty godne uwagi. Atuty te płyną stąd, że opony typu XL posiadają wyższą, niż standardowe, nośność. Jeśli opony standardowe i wzmacniane będą używane w takich samych warunkach, to te z oznaczeniem XL okażą się dużo trwalsze. Tajemnica wytrzymałości opon wzmacnianych kryje się w ich wnętrzu, które jest odporniejsze na uszkodzenia i pozwala na pokonanie większej liczby kilometrów. Warto wiedzieć, że opony typu XL będą odznaczały się większą żywotnością tylko wtedy, gdy ciśnienie w ich wnętrzu będzie zgodne z zaleceniami producenta. Opony typu XL są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne, które mogą być konsekwencją np. szybkiego najechania na krawężnik. Opony wzmacniane wykazują lepszą przyczepność, niż standardowe produkty. Dzięki temu, że opony te są sztywniejsze, korzystanie wpływają na stabilność prowadzenia oraz kontrolę nad pojazdem w czasie np. pokonywania zakrętów, hamowania, czy dynamicznego przyspieszania.

Wady opony wzmacnianych

Opony typu XL ze względu na swoją konstrukcję mogą być przyczyną emisji hałasu o wyższym, w porównaniu ze standardami, natężeniu. Wzmocnienia w okolicy czoła opony (pod bieżnikiem) mogą być przyczyną wzrostu oporów toczenia i w konsekwencji także poboru paliwa. Opony wzmacniane są cięższe, co również sprawia, że pojazd w nie wyposażony wykazuje większe zapotrzebowanie na paliwo. Opony typu XL mogą w pewien sposób obniżać komfort jazdy, jednak nie powinno to być wyraźnie wyczuwalne przez kierowcę, czy pasażerów.

Czy warto inwestować w opony typu XL?

Książka pojazdu zawiera informacje o m.in. wymaganiach samochodu w kwestii opon. Gdy dany pojazd powinien być wyposażony w opony wzmacniane, uwaga taka znajdzie się z pewnością w instrukcji pojazdu. Często informacja o konieczności lub zaleceniu korzystania z opon XL dotyczyć może np. vanów, dużych sedanów, kombi, aut dostawczych, czy sportowych samochodów o wysokich osiągach. Jeżeli producent danego pojazdu wskazuje na opony wzmacniane, jako dedykowany dla niego produkt, to kierowca nie może tego ignorować. Zaopatrzenie takiego samochodu w tańsze, standardowe opony jest niezgodne z przepisami i zwiększa ryzyko wypadku. Jeśli pojazd z homologacją na opony XL będzie uczestniczył w stłuczce, a zamontowano w nim opony standardowe, to ubezpieczyciel może nie wypłacić odszkodowania. W innych przypadkach także warto zainwestować w opony tego typu. Zastosowanie opon wzmacnianych ma rację bytu, gdy kierowca często podróżuje ze znacznym obciążeniem. Dzięki korzystaniu z opon XL będzie dłużej cieszył się sprawnymi oponami. Opony XL sprawdzą się znakomicie w pojeździe o dużej mocy silnika, ponieważ wspierają kierowcę w stabilnej oraz bezpiecznej jeździe.

Komentarze

Arecki 3 grudnia 2013

Mam pytanie Posiadam takie opony 195/60/16C w stanie idealnym Czy moge legalnie założyć je do vectry C?

Tim 18 grudnia 2013

Jak wejdą na felgi to możesz, chyba że są to opony pełne to wtedy musisz zastosować felgi drewniane, pamiętaj że z przodu nie mogą być przyciemniane bez atestu

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu