infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Piątek 18.04 - 7:00 - 23:00
Sobota 19.04 - 8:00 - 14:00
Niedziela 20.04 - Infolinia nieczynna
Poniedziałek 21.04 - Infolinia nieczynna
Wtorek 22.04 - 7:00 - 23:00

Znaczenie daty i miejsca produkcji opon

Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak sprawdzić datę i miejsce produkcji opony. Sprawdź kiedy opony przestają być pełnowartościowe.

Znaczenie daty i miejsca produkcji opon

Kiedy opona została wyprodukowana?

Data produkcji znajduje się na boku opony. Zawarta jest w kodzie DOT, który składa się z ciągu liter i cyfr. Trzy lub cztery ostatnie cyfry mówią nam o dacie produkcji. Jeśli opona została wyprodukowana przed 2000 rokiem, kod jest trzycyfrowy. Dwie pierwsze cyfry określają tydzień produkcji, ostatnia mówi zaś o roku w dekadzie. Na przykład: oznaczenie 139 oznacza, że opona została wyprodukowana w 13-nastym tygodniu 1999 roku.

DOT opony
Oznaczenie opony wyprodukowanej w 13tym tygodniu dziewiątego roku dekady – w tym przypadku w roku 1999.

Zapis trzycyfrowy stwarzał pewien problem – nigdy nie było mianowicie wiadomo, o którą dekadę chodzi. Dlatego począwszy od 2000 roku dodano czwartą cyfrę. Od tego czasu, dwie ostatnie cyfry oznaczają rok produkcji.

Data produkcji opony
Oznaczenie opony marki Matador wyprodukowanej w fabryce Matador A.S., Puchov na Słowacji (J3) w 42 tygodniu 2008 roku.

Gdzie wyprodukowano oponę?

Informacja o miejscu produkcji opony również znajduję się na jej boku. Widnieje tam napis MADE IN …, wskazujący na kraj pochodzenia.

Numer DOT zawiera również zakodowaną nazwę zakładu, w którym dana opona została wyprodukowana.

Przykładowe kody fabryk wchodzące w skład oznaczeń DOT:

A5 -  fabryka TC Dębica S.A. w Dębicy,
B5 - fabryka Michelin w Olsztynie- dawny Stomil Olsztyn S.A,
J3 - fabryka Matador A.S., Puchov, Słowacja,
HW - Barum Continental, Otrokovice, Republika Czeska.
8C – francuska fabryka  Firestone- France S.A., Francja

Miejsce produkcji opony
Oznaczenia opon marki Bridgestone wyprodukowanych w Turcji i we Francji.

Czy ta opona nie jest za stara?

Przyzwyczailiśmy się, że większość kupowanych przez nas produktów posiada określony termin przydatności. W przypadku opon sytuacja ma się nieco inaczej. Nie ma bowiem jednoznacznie zdefiniowanych reguł mówiących o tym, kiedy opona jest tak stara, że można uznać ją za „przeterminowaną”.

Istnieje jednak uznawana przez wielu producentów granica bezpieczeństwa użytkowania opony. Wynosi ona 10 lat. Powyżej tego wieku z opony nie powinno się korzystać, nawet jeśli jej wygląd zewnętrzny i głębokość bieżnika nie wskazują na całkowite zużycie. Jednocześnie zaleca się, aby po okresie użytkowania dłuższym niż 5 lat, co najmniej raz w roku  sprawdzić u specjalisty stan opon.

Nie dziwi, że większość klientów chciałoby, aby zakupione przez nich opony były jak najświeższe. Należy jednak zachować granice zdrowego rozsądku. Obowiązująca w Polsce norma PN-C94300-7 „Ogumienie – pakowanie, przechowywanie i transport” mówi, że za pełnowartościowe uznaje się opony do 3 lat od daty ich produkcji

Z punktu widzenia użyteczności opony, bardzo ważne są warunki w jakich była przechowywana. Na szybkość starzenia się opon wpływają takie czynniki jak promieniowanie ultrafioletowe, wilgotność, ciepło i zimno. Aby zniwelować niekorzystny wpływ tych czynników, mieszanki gumowe stosowane w oponach zawierają substancje antystarzeniowe.

Jeśli opona jest składowana zgodnie z zaleceniami producentów to nawet po 3 latach od daty produkcji zachowa swoje pierwotne parametry. Dlatego tak ważne jest kupowanie opon z pewnego źródła. Doświadczenie pokazuje, że duże serwisy i sklepy lepiej radzą sobie z zachowaniem odpowiednich warunków przechowywania opon. Mimo, że wiele małych serwisów również dba o przestrzeganie zasad należy uważać z zakupami od przypadkowych sprzedawców. Duże obroty większych sklepów i serwisów zapewniają stałą rotację opon, dzięki której do całkowitej wymiany stanów magazynowych dochodzi stosunkowo często. Zdarza się, że duże przedsiębiorstwa oferują w najpopularniejszych rozmiarach opony z bieżącej produkcji. W przypadku nietypowych rozmiarów zdarza się, że producenci wypuszczają nowe partie raz do roku. W takich sytuacjach, zakup opony z bieżącej produkcji może okazać się bardzo trudny.

Przed zakupem opony należy również zorientować się jak wygląda polityka gwarancyjna danego producenta. Warunki oferowane przez konkretne firmy mogą się bardzo różnić. Dla przykładu – koncern Michelin nie ma żadnego limitu czasowego, natomiast w przypadku Toyo okres gwarancji wynosi 24 miesiące od daty zakupu, lecz nie dłużej niż 36 miesięcy od daty produkcji.

Czy warto kupować opony z Chin?

Globalizacja doprowadziła do tego, że duże koncerny posiadają zakłady produkcyjne rozsiane po całym świecie. W związku z uwarunkowaniami ekonomicznymi, duże firmy często lokalizują swoje fabryki w państwach Europy Wschodniej, Azji i Ameryki Południowej.

Szczególnie interesująca jest sytuacja w Azji, gdzie intensywny rozwój rynku doprowadził do powstania wielu lokalnych firm produkujących opony zarówno na rynek wewnętrzny, jak i na eksport. Do produktów tych marek należy podchodzić z pewną rezerwą. Są to zwykle opony klasy budżetowej o niskim poziomie osiągów. Od wyrobów światowych potentatów marki chińskie odstają pod względem innowacyjności stosowanych rozwiązań, jakości zastosowanych materiałów oraz wykonania. Opony pochodzące z fabryk ogólnoświatowych koncernów, nie będą się od siebie różnić, niezależnie w jakim kraju zostały wyprodukowane. W procesie produkcji wykorzystywane są te same maszyny i składniki, a poziom wyszkolenia i kompetencji pracowników nie pozostawia wiele do życzenia. Sam proces wytwórczy przebiega w oparciu o surowe zasady systemów jakości. W przypadku najpopularniejszych modeli i rozmiarów, produkcja odbywa się często w kilku fabrykach w różnych krajach, a nawet na różnych kontynentach. Oczywistym jest, że niezależnie od miejsca produkcji, modele jednego koncernu muszą charakteryzować się takimi samymi właściwościami.

Różnice w osiągach i jakości między oponami pochodzącymi  z różnych fabryk byłaby nie do zaakceptowania, a zaniżanie poziomu jakości przez chociaż jedną fabrykę, mogłoby negatywnie wpłynąć na wizerunek całego koncernu. A na to producenci, w obliczu silnej konkurenci nie mogą sobie pozwolić. Czy możemy więc spokojnie użytkować oponę znanej marki, jeśli została wyprodukowana w Chinach, czy Rumunii? Odpowiedź brzmi: jak najbardziej tak! To marka jest bowiem symbolem jakości.

Komentarze

Bandzior 26 lipca 2010

Bardzo ciekawy jest ten wątek z okresem gwarancji jaki zapewniają producenci. Czyżby niektórzy nie byli pewni trwałości swoich produktów?

Lyre 26 lipca 2010

Jeśli chodzi o datę produkcji i umowny limit dziesięciu lat, należy uznać że zakup i użytkowanie opon z trzy cyfrowyn DOTem nie jest dobrym pomysłem. Na alegro można kupić jeszcze sporo takich opon...

chudik59 29 kwietnia 2012

czy opony maja znak wskazujący na to czy sa letnie czy zimowe?

Fortune Teller 29 maja 2013

Chudlik59: Tak. Opona z symbolem M+S, to opona zimowa. M+S -> Mud+Snow -> Błoto+Śnieg.

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu