infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7.00 - 22.00
Sobota - Niedziela 8.00 - 20.00

Wszystko o rozmiarach opon

Dowiedz się, czym jest rozmiar opony. Jak odczytać rozmiar opon? Jak właściwie wybrać rozmiar opony do Twojego auta? Przeczytaj.

Wszystko o rozmiarach opon

Normy stosowania opon

Każda opona wprowadzona na rynek europejski musi spełniać określone normy:

  • Normy, o których mowa w regulaminie nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) "Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep".
  • Homologację wydaną przez organizację zajmującą się certyfikacją (taką jak np. UTAC, TUV).

Za standaryzację opon i felg odpowiada w Europie E.T.R.T.O – European Tires and Rims Technical Organization (Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Felg).

Zadaniem organizacji jest określenie standardów istniejących rozmiarów opon, wymiarów oraz związanych z nimi oznaczeń.

Dlaczego rozmiary wszystkich opon i felg zostały znormalizowane?

Zastosowanie takiego rozwiązania ma za zadanie zapewnić zmienność opon, a więc możliwość ich użycia w konkretnym pojeździe, nawet jeśli producent ogumienia jest inny.

Normalizacja ma ponadto na celu:

  • Zmniejszenie liczby dostępnych typów i rozmiarów opon
  • Zapewnienie całkowitego pokrycia rynku samochodowego
  • Zapobiegnięcie sytuacji tworzenia przez firmy motoryzacyjne i oponiarskie specyficznej rozmiarów na własne potrzeby

Jak odczytać rozmiary opon?

Poniżej przedstawiono opis poszczególnych elementów rozmiaru opony w obowiązującej obecnie nomenklaturze. Informacja w tej formie jest umieszczona na niemal wszystkich dostępnych obecnie na rynku europejskim oponach osobowych.

Oznaczenia opony
Oznaczenia rozmiaru opony

Dlaczego wysokość boku opony (profilu) wyrażamy za pomocą procentów?

Czy nie łatwiej byłoby wykorzystać wartości bezwzględne?

Głównym powodem są zaszłości historyczne i względy praktyczne.

W przeszłości wysokość boku opony była zbliżona do jej szerokości. Podawanie wysokości nie było wobec tego konieczne.
Postęp w branży oponiarskiej doprowadził jednak do zmian w budowie opon.

W związku ze zwiększeniem strefy kontaktu doszło do obniżenia profilu opony. Za sprawą tego rozwiązania pojawiło się wiele nowych rozmiarów o bardziej zróżnicowanych przekrojach i średnicach osadzenia. Opisywanie dodatkowej wysokości przekroju stało się konieczne.

Rozwój opony
Ewolucja rozmiarów opon w wyniku postępu branży oponiarskiej w XX wieku.

Procentowy zapis profilu opony jest najbardziej praktyczny. Stosowany obecnie skok pięcioprocentowy pozwala na opisanie każdego z rozmiarów opon poprzez podzielenie całej populacji na kilkanaście grup rozmiarowych.

Gdybyśmy podzielili populację opon przypisując im wysokości ze skokiem 5 mm, takich grup byłoby znacznie więcej.

Czy szerokość opony zawsze kończy się cyfrą "5"?

Szerokość opony to liczba całkowita wzrastająca od wartości 95 mm skokowo co 10 mm. Wynika z tego, że szerokości opon zawsze kończą się cyfrą 5.
Takie rozwiązanie jest pozostałością po istniejących wcześniej systemach wyrażanych w calach.

W przeszłości, przeliczając cale na milimetr oraz przechodząc na odpowiednią wysokość profilu otrzymywano taki właśnie wynik. Stąd decyzja E.T.R.T.O. o przyjęciu takiej konwencji tworzenia rozmiarów.

Dlaczego średnia osadzenia wyrażona jest w calach, skoro szerokość liczymy w milimetrach?

Odpowiedź jest prosta. W calach wyrażamy średnicę felg. By zachować spójność między systemami konieczne było takie rozwiązanie.
Zdarzają się jednak przypadki, gdy średnicę felg również liczymy w milimetrach.

Na przełomie lat 70 i 80 ubiegłego wieku, koncern Michelin opracował TRX - opony  instalowane seryjnie w BMW serii 7, Peugeot 604 , Renault R30 w których średnica felgi była wyrażona w milimetrach przyjmując wartość 315mm, 340mm, 365 mm, 390 mm lub 415 mm.

W takim wypadku oznaczenie rozmiaru przyjmowało postać np.: 220/55 R 390.

Rozmiar opony parametry
Parametry rozmiaru opony.

Co to jest średnica zewnętrzna opony?

Średnicą zewnętrzną opony nazywamy wysokość liczoną od ziemi do górnej krawędzi opony, wyrażoną w milimetrach.
Średnica nigdy nie jest podana w sposób bezpośredni. Możemy ją jednak bardzo szybko obliczyć w oparciu o dostępne nam informacje.

Wzór wygląda następująco:

d=dr+2*h=dr+2*Sn*ar gdzie:

  • d - średnica zewnętrzna opony
  • dr - nominalna średnica felgi
  • h - wysokość przekroju opony
  • Sn - nominalna szerokość przekroju opony
  • ar - wysokość profilu

Dla przykładu, spróbujmy obliczyć średnicę zewnętrzną dla rozmiaru 195/65 R15
dr=15 * 2,54
Sn=195
ar=0,65
d= 381+2*195*0,65 = 634,55 mm.

Średnica zewnętrzna opony dla rozmiaru opony 195/65R15 to 634,5 mm

Dlaczego średnica zewnętrzna opony jest ważna?

Średnica zewnętrzna to ważny parametr. Szczególnie przy dobrze zamienników.

Jeśli kiedykolwiek będziemy zmieniać rozmiar felg czy samych opon, przy nowych rozmiarach (zamiennikach), konieczne jest zachowanie tej samej średnicy zewnętrznej opony, co w oponie oryginalnej.

Tolerowane odstępstwo nie może przekraczać 2 procent wartości średnicy.

W przeciwnym wypadku koło będzie za małe (auto będzie zachowywać się niepewnie, tracić właściwości trakcyjne) lub za duże (opona może zahaczać o elementy nadwozia).

Rozmiar opony
Zestawienie opon o zbliżonej średnicy zewnętrznej i indeksie nośności.

W jaki sposób dobrać rozmiar opony i obręczy do pojazdu?

Do największych zalet systemu metrycznego należy przypisany z góry indeks nosności.

Producent, dobierając rozmiar opon na etapie konstruowania nowego samochodu, zakłada dopuszczalne obciążenie pojazdu i na jego podstawie wybiera indeks nośności.

Określony indeks może pojawiać się w oponach o różnej średnicy osadzenia, różnej szerokości i wysokości profilu.

Oczywiście należy wziąć pod uwagę ograniczenia wynikające z konstrukcji pojazdu i jego charakterystyki. Producent jest więc zobowiązany do wyboru gabarytów najbardziej odpowiadających danej konstrukcji.

Przy wyborze rozmiaru kół do pojazdu najważniejsze są:

  • Szerokość przekroju opony
  • Szerokość i średnica felgi
  • Średnica zewnętrzna opony

W czasie jazdy opona i felga nie mogą wchodzić w kolizję z częściami nadwozia, zawieszenia, czy układu hamulcowego. Wymagana jest wystarczająca ilość miejsca w nadkolu.

Felga nie może mieć kontaktu z tarczami hamulcowymi, ani elementami zawieszenia.

Przy doborze rozmiaru kół do pojazdu powinieneś kierować się następującymi zasadami:

  • indeks nośności i średnicy zewnętrznej opony muszą być zgodne
  • opona nie może być za wąska, miałoby to negatywny wpływ na poziom przyczepności
  • opona nie może być zbyt szeroka, miałoby to negatywny wpływ na dynamikę pojazdu
  • źle dobrana średnica zewnętrzną wiąże się z zafałszowaniami we wskazaniach drogomierza i prędkościomierza. W najgorszym wypadku, może to prowadzić do szybszego zużycia elementów zawieszenia i układu przeniesienia napędu
  • musisz pamiętać, aby sprawdzić czy szerokość, średnica i typ obręczy jest przystosowana do danego rozmiaru opony

Pamiętaj, żeby podczas doboru rozmiaru opon kierować się zaleceniami producenta.

Należy bezwzględnie przestrzegać indeksu prędkości, nośności oraz średnicy zewnętrznej.

Uważaj również na szerokość – nie może być zbyt duża, ani zbyt mała.

Nieprawidłowo dobrany rozmiar może prowadzić do pogorszenia właściwości jezdnych oraz komfortu. Może również wpłynąć negatywnie na zużycie elementów samochodu.  

Dlaczego produkowane są coraz większe rozmiary opon i felg?

Wraz z rozwojem motoryzacji zmieniały się rozmiary opon.

Pierwszym ważnym krokiem było opatentowanie opon radialnych. Zagwarantowało to możliwość produkowania szerszych opon o niższym profilu.
Wzrost maksymalnych prędkości rozwijanych przez auta zmusza producenta do podniesienia wydajności układów hamulcowych. Powiększenie tarczy hamulcowych wymaga zastosowania felg o większej średnicy.

Systemy rozmiarów opon – eurometryczny i p - metryczny

W chwili obecnej na świecie istnieją dwa kompatybilne systemy określania rozmiarów opon: amerykański system p – metryczny i europejski system metryczny.

Zasadniczą cechą systemów jest obliczenia indeksu nośności w oparciu o formuły matematyczne. Zasada opiera się na przeliczaniu gabarytów (ilość miejsca w oponie na powietrze) i zalecanej do danej osoby wielkości ciśnienia. Indeksy mogą się nieznacznie różnić.

Czym charakteryzuje się system eurometryczny – Eurometric?

System eurometryczny obowiązuje na całym niemal świecie. Zapis przedstawia się w sposób następujący: 195/65 R15 91T

Można jeszcze spotkać opony w systemie metrycznym o wysokości profilu 80 i 82, w których zapisie człon dotyczący wysokości profilu nie był stosowany (tzw. opony z pełnym profilem): 155 R13

Odpowiadają one oponom 155/80 R13.

Jeżeli eurometryczna opona oznaczona jest na końcu literą "C", oznacza to, że jest to opona do samochodu dostawczego (od angielskiego commercial), jej rozmiar ma następujący zapis: 195/70R15C 104/102R

Czym charakteryzuje się system p-metryczny – P-metric?

Jest to jednolity system definiowania rozmiaru opon, wprowadzony w 1977 roku w Ameryce Północnej. Zapis w systemie p-metrycznym wygląda następująco: P205/70 R14 93S.

Jeśli rozmiar opony zaczyna się na literę „P” to mamy do czynienia z oponą osobową („p” od angielskiego Passenger Car). Nazwa może być myląca, ponieważ w skład „Passenger Car” wchodzą również minivany, auta klasy SUV i małe pickupy.

Jeśli na początku oznaczenia zobaczymy litery „LT” oznacza to, że jest to opona przeznaczona dla lekkich ciężarówek („LT” od angielskiego Light Truck).
Oznaczenie to jest podobne do europejskiego oznaczenia C. Zapis jest następujący: LT245/75R16 108/104S.

Imperialne rozmiary opon

W przeszłości istniały rozmiary imperialne. Wielkość opon była wyrażana w calach lub alfanumerycznie (połączenie liter i cyfr).
Rozmiary imperialne możemy dziś jeszcze spotkać w samochodach historycznych.

Rozmiary zapisywane w calach wyglądały tak: 6x13. Pierwsza cyfra oznaczała szerokość opony, druga średnicę felgi. Nie używano informacji o wysokości profilu. Zapis stosowano dla opon diagonalnych.

Czy istnieją jakieś inne systemy oznaczania rozmiarów opony?

W przypadku kół dojazdowych, w rozmiarze spotykamy literę „T” (od angielskiego Temponary Spare). Przykładowy zapis wyglądałby tak: T125/90D16 98M.
Opony rajdowe mogą mieć zróżnicowane oznaczenia. Wszystko zależy od producenta.

Stosowane w „wyczynówkach” systemy różnią się od tych stosowanych w standardowych oponach.

Niekiedy informacja o szerokości felgi podawana jest po informacji o szerokości opony. Jest to bardzo ważna informacja dla pracowników parku serwisowego.

Michelin mają następujące oznaczenia: 20/65-18 X TL, gdzie:

  • 20 - szerokość opony w centymetrach (210 mm)
  • 65 - średnica zewnętrzna opony w centymetrach
  • 18- średnica felgi w calach
  • X - konstrukcja radialna
  • TL - opona bezdętkowa

Opony BFGoodrich mają wzór: 200/50 - 17 gdzie:

  • 200 to szerokość opony w milimetrach
  • 50 stosunek procentowy wysokości profilu do szerokości opony
  • 17 średnica felgi w calach

Inni producenci wykorzystują w swoich systemach zapisu zarówno oznaczenia szerokości jak i średnicy w milimetrach. Opis ma wtedy postać: 185/510 R13 gdzie:

  • 185 to szerokość w milimetrach
  • 510 to średnica zewnętrzna w milimetrach
  • 13 to średnica felgi

Opony niektórych producentów (np. angielski AVON) mają opis skonstruowany według tego samego schematu, jednak wyrażony w calach np. 6.0/21.0-13

Komentarze

Ja 27 maja 2012

Aby to zrozumieć co napisaliście, to ,należy długo,długo i jeszcze raz długo nad tym posiedziec. jest to bardzo pokrętlkikoooooooowane . Należało by bardziej prosto i normalny odbiorca by to pojoł odrazu.

Pan 5 czerwca 2012

Ja np tego nie pojmuje 195/45R15 - z tego przykladu wnioskuje wysokość opony - profil = 107,25mm 195/50R15 - tutaj z wyliczen to wysokośc = 97,5mm a przeciez ta wyzej opona powinna być niższa dla przykładu jaką wysokość będzie mięć opona 185/45R15 i 165/50R15 prosze o wyliczenie profilu - wysokości obu opon

Kasia 5 czerwca 2012

Wysokość profilu opony w rozmiarze 195/45 R15 to 87,75 mm, nie 107,25 mm. Wysokość do kolejnych rozmiarów to: 185/45 R15 to 83,25 mm (bo 185 x 0,45 = 83,25 mm), a dla rozmiaru 165/50 R15 wynosi 82,5 mm (bo 165 x 0,50 = 82,5 mm) :)

Pan 6 czerwca 2012

Dzięki... fakt żle to przeliczałem, ale co najlepsze dzwoniłem do 2 firm zajmującą sie sprzedażą opon to powiedziano mi że 185/45R15 jest niższa od 165/50R15 :D

sk 10 czerwca 2012

Dla mnie jasno i czytelnie. A jak przeliczyć średnice diagonalych w systemie imperialnym. Jak rozumiem zalezność daty-% jest jedynie przyblizeniem, na którym nie można bazować

Wojtek 6 września 2012

Może ktoś wiarygodny powie czy mogę wymienić oponę 130/70 12 na oponę 140/60 12 bez zmiany felgi , jeśli nie to dlaczego ?

Kermit 5 listopada 2012

Wojtek - czy możesz wymienić, czy nie, to Ci nie powiem, ale zauważ, że 140/60 będzie niższa od 130/70. Obie są na felgę 12", lecz 130/70 ma 91mm wysokości profilu, a 140/60 ma 84mm wysokości profilu - czyli profil jest 7mm niższy, co daje w całości oponę niższą o 14mm, a to stanowi 3% odstępstwa.

4x4 12 listopada 2012

Artykuł ok. Jednynie cytuje: "Dla przykładu, spróbujmy obliczyć średnicę zewnętrzną dla rozmiaru 195/65 R15 - dr = 15 * 2,54 " (musimy przesunąć przecinek o jedno miejsce, żeby liczyć w mm - bo liczymy w cm i dostajemy 38,1 cm) powinno być - dr = 15 x 25,4 (mm) = 381 mm. Pozdowienia dla autora.

paw 2 grudnia 2012

az glowa boli

bodzinnio 17 stycznia 2013

ja bym się nie męczył i metrówka zmierzył wysokość opony albo w danych producenta sprawdził i do wzoru 2 PI r podstawił, prościej moim zdaniem i łatwiej zapamiętać.

piter 4 lutego 2013

A ja mam pytanie podawane wymiary wartości i inne są podawane dla opony w stanie spoczynku na feldze czy po napompowaniu do nominalnego wymiaru opony. Wiadomo że opona bez obciążenia n.p. samochodem ma inne wymniary niż opona leżąca bez powietrza i z nim ?!?!? - jakoś nic o tym nie ma i nikt nie pisze - sorrki nie czepiam się - ale akurat strasznie mi to jest potrzebne, ale na dziś... czyli jutro zostanie mi miarka kalkulator i wzór 2Pi Dodam że trzeba brać wartość Pi z dokładnością = 3,14159 zaokrąglenia zle się kończą

ad 20 marca 2013

mam pytanie jak dobrać prawidłowe wymiary opon do renault megan scenik na felgi 15-stki? dzięki z góry za odpowoiedż.

Mlody 7 listopada 2013

kolego 195*45% to napewno mniej niz 100mm. a jesli chodzi o wybor rozmiaru opon to najlepiej wybrac te zalecane przez producenta

Mlody 7 listopada 2013

kolego 195*45% to napewno mniej niz 100mm. a jesli chodzi o wybor rozmiaru opon to najlepiej wybrac te zalecane przez producenta

Geph 18 grudnia 2013

Kawał solidnej analizy. Wreszcie widać dlaczego 14ki mogą być większe od 16tek pzdr,

Geph 18 grudnia 2013

Przy okazji uwaga. W moim aucie zwiększyłem średnicę kół o ok 8% w stosunku do zalecanych przez producenta. Zalety: nie krzywię felg na "polskich drogach", prędkościomierz pokazuje prędkość bliską rzeczywistej, podróżuję generując mniejszy przebieg. Wady: spalanie pozornie wzrasta (pozornie - bo z punktu A do B pali tyle samo, tyle że pokazuje krótszy przelot) Generalnie polecam, a powyższy tekst może być pomocny przy doborze takich opon.

bartek 19 stycznia 2014

Po tym artykule rozumiem, że przy oponie 235/40/18 i 245/40/18 szerokość będzie taka sama?

user309 20 stycznia 2014

Bartek, z opisu rozmiaru opony (szerokość bieżnika w mm) / (procent z szerokości -profil) R (rozmiar felgi w calach). 235 to nie to samo co 245. 245 będzie o 10 mm szersza, jednocześnie o 8 mm wyższa.

Krzych 15 marca 2014

A czy ktoś może mi podpowiedzieć co zastąpi oponę 9,5-16 ? Nie mogę dostać opony do ciągnika, więc może poszukam jakiegoś zmiennika napędowego w terenowych? Wulkanizatorzy jak na razie nie pomogli - twierdzili, że dziwny i nietypowy rozmiar. Dziękuję za pomoc

xyz 5 sierpnia 2014

Żeby to zrozumieć trzeba trochę popracować w wulkanizacji, inaczej się za to nie zabierajcie, a przy zmianie ogumienia zaufajcie fachowcowi, który owej wymiany dokona.

ego 24 września 2014

Proszę mi odpowiedzieć co znaczą podane napisy na oponie samochodowej? R-56 6,5x16 ET 40 5x114,3

Adam 10 listopada 2014

Proszę o pomoc. Czy oponę o rozmiarze 23 x 10.5 - 12 mogę zastąpić oponą 23 x 8,5 - 12 ? Na czym polega różnica pomiędzy 10,5 i 8,5 ? Adam

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu