infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii: Pon - Wt 7 - 22 Środa31.05 nieczynne Czw -Pt 01.06 8 - 18 Sobota 02.06 8 - 18 Niedziela 03.06 nieczynne Poniedziałek 04.06 7 - 22 Wtorek 05.06 7 - 22

Łączenie różnych opon

W polskim prawie dopuszczone jest łączenie różnych typów opon w samochodzie, ale tylko w określony sposób. Na jak dużą dowolność w tej kwestii możemy sobie właściwie pozwolić? Różne opony na osiach - czy będzie to bezpieczne rozwiązanie?

Łączenie różnych opon

Główne powody stosowania opon różnego rodzaju 

Kupienie całego kompletu nowych opon to zwykle duże obciążenie dla budżetu domowego, dlatego niektórzy kierowcy wykorzystują dowolność w dobieraniu tych elementów, którą dopuszcza polskie prawo o ruchu drogowym i wymieniają tylko i wyłącznie dwie z nich. Taka praktyka stosowana jest najczęściej w przypadku opon zimowych. 

Biorąc pod uwagę kwestie bezpieczeństwa jazdy, najlepiej jest, gdy samochód porusza się na czterech identycznych oponach. Wyłącznie w taki właśnie sposób można zapewnić sobie właściwą trakcję, jak również odpowiednie zachowanie pojazdu podczas wykonywania gwałtownych manewrów. 

Stosowanie różnych rodzajów opon w samochodach pośród polskich kierowców jest jednak bardzo często spotykane. Czy można założyć różne opony na przód i tył? Tak jest to jak najbardziej zgodne z prawem, o ile spełnia się określone warunki.

Czy dozwolone są dwie różne opony na jednej osi? 

W polskim prawie istnieje zapis o konieczności stosowania identycznych opon tylko w obrębie jednej osi pojazdu, niemniej jednak mogą się one różnić pomiędzy osiami. W praktyce oznacza to, że kierowca ma prawo założyć w samochodzie różne opony na dwóch osiach. Dlatego też na jednej z nich muszą znajdować się opony, które posiadają jednakowy:

- indeks prędkości oraz nośności,
- rozmiar (różne rozmiary opon na osiach nie są dopuszczalne), 
- wzór bieżnika (taki sam producent i model). 

Dodatkowo należy pamiętać, że stopień zużycia bieżnika zakładanego ogumienia nie może różnić się zbyt mocno od pozostałych. Maksymalna różnica głębokości bieżnika może wynosić ok. 3 mm. 

W wypadku, gdy nasze opony nie będą spełniały powyższych wytycznych, policja będzie miała prawo do zatrzymania dowodu rejestracyjnego oraz ukarania wysokim mandatem. Ponadto auto nie przejdzie przeglądu technicznego. 

Tylko jedna opona do wymiany – co zrobić?

Jak postępować, jeżeli uszkodziliśmy jedną z opon i nie mamy jak jej naprawić? Czy można kupić tylko jedną oponę? Takie rozwiązanie jest jak najbardziej możliwe, niemniej jednak z kilkoma zastrzeżeniami.

Między innymi nie może zaistnieć nazbyt duża różnica w zużyciu bieżnika między nową oponą, a tą która była już założona. W innym wypadku należy wymienić obie z tej samej osi.

Warto pamiętać także o tym, aby opony miały zbliżone daty produkcji. Będzie to gwarancją wykonania ich z takiej samej mieszanki gumy, dzięki czemu będą posiadały takie same właściwości trakcyjne. W tym miejscu trzeba też zaznaczyć, że w niektórych modelach producenci modyfikowali skład gumy w trakcie ich wieloletniej sprzedaży na rynku. 

By zaoszczędzić sobie kłopotu, warto pamiętać o tym, by w trakcie kupowania nowego kompletu opon nie zapominać o piątym, zapasowym modelu. Jeśli będziemy wozić go w bagażniku, nie trzeba będzie martwić się o zgodność wszystkich opon w przypadku uszkodzenia jednej z nich.

różne opony
Nierozważne łączenie różnego rodzaju opon może być przyczyną wypadku

Opony o różnej szerokości i typie

Czy dozwolone jest zakładanie ogumienia o różnej szerokości? Polskie prawo jednoznacznie tego nie zabrania, o ile różnica nie ma miejsca na jednej osi. Rozwiązanie takie stosowane jest czasami fabrycznie w autach sportowych.

Kolejnym zagadnieniem interesującym kierowców jest to, czy można zakładać jednocześnie opony o różnym zastosowaniu – letnim, całorocznym i zimowym. Choć prawo nie zabrania takiego rozwiązania, to specjaliści tego nie zalecają. Chodzi tu głównie o różnice w zachowaniu w trudnych warunkach pogodowych np. na śniegu. Jedna z osi będzie trudniejsza do kontrolowania, dużo łatwiej będzie wówczas o poślizg, a co za tym idzie zwiększa się niebezpieczeństwo wypadku.

Zanim zadecydujemy o wymianie tylko dwóch opon, należy mieć na uwadze, że jest to jedyny element auta, który łączy go z nawierzchnią, zatem odpowiada za najważniejsze aspekty jazdy. Dlatego też mieszanie różnych opon mogą brać pod uwagę osoby, będące właścicielami pojazdów z mniejszą mocą silnika, a także takie, które nie wykorzystują całego potencjału auta, bowiem na przykład poruszają się tylko po mieście z umiarkowaną prędkością. W takich wypadkach różnice w zachowaniu się samochodu, które wynikać będą z zastosowania różnych opon na osiach nie będą aż tak zauważalne. 

Jeśli wciąż nie możesz zdecydować się czy zabieg łączenia różnych opon jest warty stosowania, przeczytaj wypowiedzi specjalistów na naszej stronie.

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu