25.01.2011 10:24
4

Opony całoroczne jesienią i zimą

Autor: opony.com.pl

Wielu kierowców zastanawia się, czy konieczna jest sezonowa wymiana opon? Nie zalecamy jazdy na oponach typowo letnich lub zimowych przez okrągły rok, dlatego postanowiliśmy sprawdzić jak spisują się opony całoroczne. Wybór padł na nowość marki Kleber - oponę QUADRAXER.

Test nie miał charakteru typowego testu opon, z jakimi zwykle mamy do czynienia w prasie czy internecie. Polegał na codziennym użytkowaniu opon całorocznych w ruchu ulicznym. Jest to swoisty raport z użytkowania. Próba miała na celu zidentyfikowanie słabych i mocnych stron opon w normalnym, codziennym użytkowaniu. Dodatkowo pozwoliła stwierdzić poziom trwałości osiągów, co nie zawsze jest przedmiotem tradycyjnych testów.

Przedmiot próby

Do testu zostały użyte opony KLEBER QUADRAXER w rozmiarze 185/65 R14 86T. Bieżnik tej opony wygląda bardzo atrakcyjnie - jest to rzeźba kierunkowa w kształcie litery V z charakterystycznym centralnym żebrem, podobnym do tego które występuje w zimowej oponie tego producenta, czyli Krisalp HP2. Centralne i środkowe żebra są usiane gęstą siecią prostych lamelek - ta część bieżnika ma odpowiadać głównie za osiągi zimowe, zaś masywne i sztywne barki, posiadające zdecydowanie mniej lamelek, mają pełnić funkcję letnią. W oponie została zastosowana uniwersalna mieszanka gum zawierająca krzemionkę, optymalna dla wszystkich pór roku, zapewniająca elastyczność zimą i optymalną sztywność opony latem.

Przed montażem zmierzono twardość opon z wykorzystaniem twardościomierza Shore'a (A) zgodnie z metodyką pomiarową w temperaturze 20 stopni Celsjusza. Uzyskany wynik wynosił 66 °Sh A. Dla porównania zmierzyliśmy twardość kilku modeli opon letnich i zimowych. W przypadku opon letnich wyniki oscylowały w granicach 67-69 °Sh A zaś opon zimowych 63-65 °Sh A. Wynika z tego, że twardość gumy bieżnika jest pośrednia pomiędzy oponą letnią a zimową, jednak trochę bardziej zbliżona do twardości opon zimowych. Zmierzono też głębokość bieżnika, która wynosiła 8,1 milimetra. Opony zostały napompowane do wartości ciśnienia zalecanego przez producenta.

Należy wspomnieć o tym, że opona posiada obok oznaczenia M+S (Mud & Snow) również symbol 3PMSF (trzy szczyty z płatkiem śniegu), który potwierdza zimowe właściwości produktu. O ile oznaczenie M+S jest jedynie indywidualnym zaklasyfikowaniem opon przez producenta do tej grupy użytkowej, to 3PMSF musi być poparte co najmniej o 10% krótszą drogą hamowania od opony referencyjnej w zimowych warunkach.

opona caloroczna snieg
Opona całoroczna Quadraxer dobrze radzi sobie na śniegu

Jesień, wczesna zima...

Użytkowanie opon rozpoczęto w połowie października, tak więc w czasie, gdy gościła u nas jeszcze jesienna pogoda i temperatury były wyższe niż 10 stopni Celsjusza. W tych warunkach zarówno na suchej, jak i na wilgotnej czy mokrej nawierzchni opona prowadziła się bardzo stabilnie i pewnie. Podczas testu nie była odczuwalna różnica względem użytkowanych wcześniej opon letnich. Opony pozwalają na precyzyjne prowadzenie samochodu, ich zachowanie jest bardzo przewidywalne i nawet w ostrych zakrętach dają jasno znać gdy zbliżamy się do granicy przyczepności.

Pozytywnie można ocenić hamowanie na suchej i wilgotnej nawierzchni. Droga hamowania jak i jego przebieg są na akceptowalnym poziomie. Gorzej sytuacja wygląda, gdy warstwa wody jest głębsza. Można odczuć tendencję tych opon do aquaplaningu. Pozytywnie można natomiast ocenić szeroko rozumiany komfort oferowany przez te opony. Opony biorące udział w próbie nie generują nadmiernych drgań, które byłyby odczuwalne w kabinie kierowcy. Również poziom hałasu nie jest dokuczliwy w każdym zakresie prędkości Opona bardzo dobrze tłumi napotkane na drodze przeszkody, co po części może być zasługą stosunkowo wysokiego profilu.

...i prawdziwa zima

W pełni satysfakcjonujące są osiągi jeśli chodzi o trakcję na śniegu, niezależnie czy świeżym, czy ubitym. Opony doskonale radzą sobie z ruszaniem, nawet pod strome wzniesienia. Widać, że stosunkowe gęste lamelki i odpowiednia guma bieżnika spełniają swoją rolę. Również zatrzymanie samochodu na jezdni pokrytej śniegiem można ocenić pozytywnie. Nawet w czasie gwałtownego hamowania opony utrzymują stabilny tor jazdy. Gorzej wygląda prowadzenie boczne opon. W zakręcie, zwłaszcza przy głębokim śniegu, wyczuwalna jest nadmierna tendencja do uślizgu. Jednakże zwykle lekka kontra kierownica pozwala wyjść obronną ręką z takiej sytuacji.

opona caloroczna bieznik
Opony Kleber charakteryzują się długim okresem eksploatacji

Co ze zużyciem?

Dla dużej grupy kierowców odporność na zużycie jest bardzo istotnym aspektem. Dlatego też w naszym teście sporo uwagi poświęcono tej kwestii. Z przebiegu 5000 km około 20% pokonano w trasie, 40% w terenie podmiejskim, 40% w mieście. Dodatkowo ponad 20 kilometrów to próby hamowania, przyczepności i prowadzenia zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni oraz na śniegu, mające miejsce poza ruchem ulicznym. Jak już wspomniano, na początku głębokość rzeźby bieżnika nowych opon wynosiła 8,1 mm. Po przebiegu 5000 kilometrów wykonano ponowny pomiar wysokości rzeźby. W przypadku kół przedniej osi średni wynik z czterech pomiarów na obwodzie wyniósł 7,6 mm, a w przypadku tylnej osi 7,9 mm. Pomiary dla jednej opony są do siebie zbliżone, zużycie następuje w sposób równomierny. Należy tu zaznaczyć, że zawiera się w tym zużyciu również wpływ intensywnej eksploatacji w ramach prób.

Zużycie na poziomie 0,5/5000 km ( jak ma to miejsce w przypadku opon osi przedniej) pozwala prognozować przebieg teoretyczny na poziomie 65000 kilometrów. Stosując rotację z oponami osi tylnej ten teoretyczny przebieg można jeszcze wydłużyć o kilkanaście tysięcy kilometrów. W okresie wiosenno-letnim, ze względu na panujące temperatury, opony mogą zużywać się szybciej. Pamiętajmy również, że w zimie zalecane jest stosowanie opon w do głębokości bieżnika 4 mm, zaś latem do 3mm. Jednak nawet wtedy teoretyczny przebieg na poziomie 40 000 km wydaje się być rozsądnym wynikiem, zwłaszcza że nabywcami opon całorocznych są w większości kierowcy pokonujący małe przebiegi roczne. Należy także wspomnieć, że opony całoroczne, podobnie jak opony zimowe nie lubią ostrej, agresywnej jazdy. Gwałtowne hamowania i przyspieszania, jazda w zakrętach na granicy przyczepności w znaczny sposób zmniejsza żywotność takich opon i powoduje szybsze zużycie silnie zlamelizowanych klocków i barków opony.

Podsumowanie

Test wykazał że, opony całoroczne radzą sobie całkiem dobrze jako ogumienie jesienno-zimowe. Poziom osiągów w trybie jazdy miejskiej i podmiejskiej zimą jest zadowalający i z pewnością bliżej mu do poziomu opon zimowych niż letnich w takich warunkach.



Komentarze