18.03.2020 07:54
0

Testy opon letnich 2020 ACE, Autobild i Auto Zeitung

Autor:

Wraz z końcem sezonu zimowego coraz więcej osób zaczyna poszukiwać letniego ogumienia do swoich samochodów. Chcąc wybrać model o najlepszych osiągach, warto zwrócić uwagę na wyniki testów opon prowadzonych przez ekspertów motoryzacyjnych. W 2020 roku specjalistycznej, obiektywnej oceny różnych rozmiarów ogumienia na lato dokonały znane czasopisma motoryzacyjne Autobild i Auto Zeitung oraz niemiecki automobilklub ACE.

Test opon letnich 2020 ACE w rozmiarze 215/55 R17

W 2020 roku niemiecki automobilklub ACE skontrolował dziewięć modeli letniego ogumienia należącego do klasy średniej. Oceniany rozmiar 215/55 R17, założony do samochodu testowego Audi Q2, jest najczęściej stosowany w pojazdach wyższych klas oraz egzemplarzach z napędem 4x4. Test opon letnich 2020 215/55 R17 brał pod uwagę:

Sprawdzian był przeprowadzany w temperaturze 20 stopni Celsjusza, przy prędkości auta testowego wynoszącej 80km/h.

Test opon letnich 215 55 R17 - wyniki

Miejsce Model Ogólna ocena punktowa
1. Maxxis Premitra HP5 154
2. Sava Intensa UHP 2 146
3. Fulda SportControl 2 145
4. Apollo Aspire XP 136
5. Toyo Proxes Sport 135
6. Kleber Dynaxer HP4 129
7. Firestone RoadHawk 126
8. Hankook Ventus Prime 3 K125 122
9. Avon ZV7 119

W tegorocznym teście dziewięciu wersji ogumienia letniego zwycięzcą został Maxxis Premitra HP5, oznaczony jako szczególnie polecany. Model ten zapewnia dobre prowadzenie na suchej i mokrej nawierzchni, wykazując wysoką odporność na aquaplaning oraz maksymalnie skróconą drogę hamowania. Dzięki niskim oporom toczenia nie hałasuje nadmiernie w czasie jazdy, a dodatkowo wpływa na zmniejszenie ilości spalanego paliwa. Gwarantuje również optymalny stosunek jakości do ceny, pozwalając na bezpieczną i komfortową eksploatację przez dłuższy czas.

Test ACE 2020 pokazał także, które modele charakteryzowały się maksymalnymi parametrami w indywidualnych kategoriach. Na suchym asfalcie najwyższą punktację przyznano zwycięzcy rankingu – Maxxis Premitra HP5. Najlepsze osiągi na mokrej nawierzchni wykazała Fulda SportControl 2, która jednocześnie była jedną z droższych opon w tym sprawdzianie. Najniższe opory toczenia i największy wpływ na możliwe zmniejszenie zużycia paliwa odnotowano u Firestone RoadHawk, który jednak osiągnął słabe wyniki w pozostałych kategoriach. Za wyjątkowo ciche opony uznano ex aequo model Sava Intensa UHP2, Apollo Aspire XP, Kleber Dynaxer HP4 oraz Avon ZV7. Najlepszy stosunek jakości do ceny wykazał zwycięzca konkurencji Maxxis Premitra HP5 oraz egzemplarz z drugiego miejsca na podium – Sava Intensa UHP2.

Test opon letnich 2020 Autobild w rozmiarze 245/45 R18

Kolejny test opon letnich 2020 został przeprowadzony przez niemiecki magazyn motoryzacyjny Autobild. Wziął on pod uwagę 20 egzemplarzy w rozmiarze 245/45 R18, założonych do BMW 5. Wymiar ten jest często stosowany w samochodach sportowych, limuzynach i innych modelach wyższej klasy. W czasie sprawdzianu Autobild skontrolował takie parametry, jak:

  • zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni,
  • opory toczenia,
  • hałas w trakcie jazdy,
  • wytrzymałość opony
  • stosunek jakości do ceny.

Test opon letnich 245 45 R18 - wyniki

Miejsce Model Ogólna ocena AutoBild
1. Continental Premium Contact 6 Wzorowa
1. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 Wzorowa
3. Michelin Pilot Sport 4 Wzorowa
4. Vredestein Ultrac Vorti Wzorowa
5. Apollo Aspire XP Wzorowa
6. Nexen N Fera Sport SU2 Wzorowa
7. Falken Azenis FK510 Wzorowa
8. Nokian PowerProof Dobra
9. Firestone RoadHawk Dobra
9. Fulda SportControl 2 Dobra
11. Bridgestone Potenza S001 Zadowalająca
12. Hankook Ventus S1 evo 3 Zadowalająca
13. Laufenn S Fit EQ+ Zadowalająca
14. Dunlop SportMaxx RT 2 Zadowalająca
15. Kleber Dynaxer UHP Zadowalająca
16. Uniroyal Rainsport 3 Zadowalająca
17. Kumho Ecsta PS71 Warunkowo polecana
18. Maxxis Victra Sport 5 Warunkowo polecana
19. Toyo Proxes Sport Warunkowo polecana
20. Zeetex HP2000 vfm Warunkowo polecana

Test opon letnich 2020 245/45 R18 zwyciężyły z tą samą ilością punktów Continental Premium Contact 6 oraz Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Kontrolowany model Continentala uzyskał najlepsze wyniki pod kątem zużycia, drugi wynik za prowadzenie na suchej nawierzchni oraz trzecią lokatę za hamowanie na suchej drodze. Model ten oferuje harmonijne osiągi, krótką drogę hamowania, precyzyjne reakcje na ruchy kierownicy oraz niskie opory toczenia, które pozytywnie przekładają się na zużycie paliwa. Równorzędny zwycięzca rankingu - Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, otrzymał drugą lokatę w trzech kategoriach: zachowania na mokrej jezdni, trwałości oraz stosunku jakości do ceny. Trzecie miejsce przyznano mu za hamowanie na suchym asfalcie. Model ten wyróżniono za doskonałe parametry podczas jazdy i hamowania na każdej nawierzchni, wysokie możliwe przebiegi i przystępną cenę zakupu.

Choć zwycięzcą testu zostali ex aequo Continental Premium Contact 6 oraz Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, w poszczególnych kategoriach najwyższe osiągi wykazały także inne wersje ogumienia. W konkurencji hamowania i ogólnej obsługi na mokrej nawierzchni zwyciężył Bridgestone Potenza S001, który jednocześnie wykazał najwyższe opory toczenia i hałas. Maksymalnie skróconą drogę hamowania na suchej jezdni oraz doskonałą odporność na aquaplaning odnotowano u modelu Michelin Pilot Sport 4. Najlepsze parametry obsługi na suchym asfalcie wykazał Vredestein Ultrac Vorti, a najniższe opory toczenia – Fulda Sport Control 2. Za najcichszą oponę uznano Nexen N Fera Sport SU2. Znakomity stosunek jakości do ceny odnotowano u Falken Azenis FK510, a najbardziej atrakcyjną cenę zakupu – w modelu Zeetex HP2000. Wyniki poszczególnych kategorii są dość mocno zróżnicowane wskazując, że nawet opony niższych klas mogą oferować doskonałe osiągi w wybranych aspektach.

Test opon letnich 2020 Auto Zeitung w rozmiarze 225/50 R17

Podobnie jak magazyn Autobild, także czasopismo Auto Zeitung przeprowadziło w 2020 roku sprawdzian opon letnich. W czasie testów użyto auta BMW 320d oraz 20 modeli ogumienia, należących do segmentu ekonomicznego, średniego oraz premium. Kontrolowany rozmiar 225/50 R17 pasuje do samochodów średniej i wysokiej klasy, które dzięki dużej szerokości opon chcą uzyskać bardziej sportowy charakter. W czasie opracowywania rankingu wzięto pod uwagę takie aspekty, jak:

  • zachowanie i hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni,
  • opory toczenia,
  • hałas w trakcie jazdy,
  • odporność na aquaplaning,
  • cenę zakupu.

Test opon letnich 225 50 R17 - wyniki

Miejsce Model
1. Continental Premium Contact 6
2. Bridgestone Turanza T005
2. Michelin Primacy 4
4. Maxxis Premitra HP5
5. Hankook Ventus Prime 3 K125
6. Vredestein Ultrac Satin
7. Dunlop Sport BluResponse
8. Falken ZIEX ZE914 EcoRun
9. Giti GitiPremium H1
10. Apollo Aspire XP
11. Yokohama BluEarth AE50
12. Firestone RoadHawk
13. Pirelli Cinturato P7 Blue
14. Linglong Green Max
15. Westlake Sport SA37
16. Rotalla RU01 S Pace
17. Star Performer UHP 3
18. Goodride SA37
19. Nankang Noble Sport NS20
20. Achilles ATR Sport 2

Test opon letnich 2020 225/50 R17 Auto Zeitung zwyciężył Continental Premium Contact 6. Wykazał on najlepsze zachowanie na mokrej jezdni, drugi najwyższy wynik w kategorii hamowania na suchej oraz trzecią pozycję pod kątem hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu generowanego w czasie jazdy. Doceniono go za maksymalne skrócenie drogi hamowania i harmonijne osiągi na wilgotnej nawierzchni, a także dobre prowadzenie i wysoką przyczepność przy sprzyjających warunkach pogodowych.

W rankingu opon letnich Auto Zeitung brano pod uwagę wszechstronne osiągi kontrolowanych modeli ogumienia. Za oponę najlepiej hamującą na mokrej jezdni uznano Bridgestone Turanza T005, natomiast na suchej drodze najwyższymi parametrami wykazał się Hankook Ventus Prime 3 K125. Maksymalną ilość punktów za zachowanie na suchej nawierzchni otrzymał Maxxis Premitra HP5, a za odporność na aquaplaning – Vredestein Ultrac Satin. Specjaliści wzięli pod uwagę również aspekty ekonomiczne i komfort podróżowania. Za najcichszą oponę uznali Apollo Aspire  XP, a za model o najniższych oporach toczenia, wpływających na zmniejszone spalanie – Pirelli Cinturato P7 Blue. Najtańszą oponą zestawienia okrzyknięto Goodride SA37.

Alternatywą dla wyżej wymienionych rankingów mogą być cieszące się wielkim zainteresowaniem testy opon letnich 2020 ADAC. Niezależni eksperci przetestowali w tym sezonie dwa rozmiary - 235/55 R17 i 225/40 R18.

Testy opon letnich 2020 pokazują, że opony o wysokich osiągach wcale nie muszą należeć do klasy premium, oferowanej w wysokich cenach. Choć na podium królują takie znane marki, jak Continental, Michelin, Goodyear czy Bridgestone, nie brak też nieco tańszych modeli, takich jak Kumho, Fulda, Sava czy Hankook. Zapewniają one atrakcyjne osiągi, pozwalające na bezpieczne i komfortowe podróżowanie bez znacznego uszczuplenia stanu portfela. Kierowcy, którzy są zainteresowani maksymalnymi parametrami bez względu na cenę, powinni jednak sięgać po modele firm segmentu premium, które są wysoko oceniane w testach opon.



Komentarze