infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - Pt 7:00 - 22:00
Sb - Nd 8:00 - 16:00

Porady Ekspertów - Opony

Opony wzmacniane (XL) - fakty i mity.

Czy opony wzmacniane stosuje się tylko i wyłącznie w przypadkach aut bardzo ciężkich czy także do aut o wysokiej mocy silnika i wysokim momencie obrotowym? Jakie są zalecenia do stosowania tego typu opon, jakie są ich wady oraz zalety? Czy można stwierdzić, że osobowa opona wzmacniana (XL) posiada lepszą charakterystykę sportową? Czym opona wzmacniana różni się od standardowej?

Dariusz Walisiak

Dariusz Walisiak

Training Manager

Goodyear

Każda opona wzmacniana która posiada oznaczenie XL, EXL, RFD, RF, REF, REINF lub inne podobne posiada na swoim boku napis Reinforced lub Extra Load, który mówi nam o tym, iż jej konstrukcja została wzmocniona w stosunku do podstawowej opony o tym rozmiarze. Opony te posiadają wyższy indeks nośności, dzięki któremu mogą być montowane w pojazdach, które wymagają opon wzmocnionych. Opony takie są stosowane do małych pojazdów dostawczych (RFD, RF, REF, REINF) oraz do aut bardziej sportowych (XL, EXL, EL) o wyższej mocy silnika i większym momencie obrotowym. Opony te powinny znaleźć się na każdym pojeździe na którym są homologowane. O tym mówi nam homologacja producenta. Opony z tym oznaczeniem są tak skonstruowane aby przenosić większe obciążenia oraz aby można było stosować wyższe ciśnienia. Przykład: 205/55 R 16 91 : obciążenie maksymalne 615 kg na oponę przy ciśnieniu nominalnym 2,5 bara 205/55 R 16 94 XL : obciążenie maksymalne 670 kg przy ciśnieniu nominalnym 2,9 bara W przypadku opon wzmocnionych trudno mówić o wyraźnych wadach lub zaletach. Opony takie są oczywiście mocniejsze dzięki czemu istnieje szersza możliwość ich zastosowania. Posiadają niewątpliwie lepszą charakterystykę sportową. Dzięki większemu wzmocnieniu są mniej komfortowe co w niczym nie przeszkadza w przypadku aut sportowych, które z natury do komfortowych nie należą. W autach sportowych liczy się przede wszystkim szybkie przeniesienie mocy silnika poprzez opony na nawierzchnię drogi, duża stabilność jazdy oraz czas reakcji (szybka odpowiedź na ruch kierownicą). Konstrukcja opon wzmacnianych różni się od opon zwykłych. Opony te mogą posiadać dodatkowe warstwy opasań lub inne wzmocnienia. Wykonanie lub materiał z których są zrobione może się również różnić. Czasami zwiększenie gęstości tkania kordów daje również pożądany efekt. Podsumowując można powiedzieć, iż opony wzmocnione powinny trafić na każde auto na którym zostały homologowane przez producenta. Wymówką nie może być tutaj fakt, iż "auto nie przewozi tak dużych ciężarów" lub "nie jeździ z maksymalnymi prędkościami". W przypadku wymiany opon z oznaczeniem XL należy się upewnić, iż indeks nośności nowej opony o tym samym rozmiarze nie jest niższy w stosunku do opony oryginalnej.

Jacek Młodawski

Jacek Młodawski

Specjalista ds. Technicznych

Continental

Opony oznaczone symbolem XL posiadają inną budowę strukturalną niż opony w tym samym rozmiarze i z tą samą rzeźbą bieżnika.
Symbol "XL" to informacja dla klienta, że indeks nośności takiej opony jest wyższy niż opony tradycyjnej.
Dla przykładu opona Continental o rzeźbie bieżnika ContiPremiumContact 2 w rozmiarze 225/55R16 i indeksie prędkości W, występuje w wersji "normalnej" - indeks nośności 95 (czyli maksymalne obciążenie jednej opony to 690 kg) oraz w wersji "XL" - indeks nośności 99 (czyli maksymalne obciążenie jednej opony to 775 kg).
Różnica między tymi oponami tkwi w ich budowie wewnętrznej.
Opony wzmacniane stosowane są zarówno w autach o dużej masie całkowitej jak i również w tych, które ostały wyposażone w silniki o dużej mocy. Dzięki sztywniejszej ścianie bocznej są bardziej stabilne podczas jazdy (samochody ciężkie) oraz pozwalają na osiąganie wysokich prędkości podczas, których nie dochodzi do zjawiska nadmiernych odkształceń.
Opony takie mają lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów i dają kierowcy większe doznania z szybkiej jazdy.
Oczywiście, tak jak to podkreślaliśmy wielokrotnie, przy zakupie opony kierujmy się zaleceniami producenta auta, ponieważ to on określa jaki rodzaj ogumienia należy stosować w danym modelu pojazdu.

Piotr Łygan

Piotr Łygan

Specjalista ds. Technicznych

Pirelli Polska

XL (extra load) - czasami stosuje się oznaczenie Reinforced.
Znowu uwaga generalna: auto wyjeżdża z fabryki na oponach, których indeks nośności jest dobierany przez konstruktora SAMOCHODU. Ta informacja zawarta jest w świadectwie homologacji typu pojazdu. Zatem generalnie mówiąc, przy zmianach opon w przyszłości należy dobierać indeks nośności właśnie wg tych zaleceń.
Opony produkowane są w pewnych standardach łączących ich rozmiar i możliwości nośne. Do tych standardów dostosowują się producenci samochodów na etapie ich konstrukcji - stosuje się wtedy opony z grupy SL (standard load).
Jednakże czasami bywa, iż pojazd nie mieści się w tych standardach (dla danego rozmiaru opony wymaga się wyższego indeksu nośności). I właśnie w przypadku konieczności poddania opony, o tym samym rozmiarze, większym (niż standardowe) obciążeniom podczas eksploatacji, stosuje się opony XL (extra load).
Opony te (XL) mają wprowadzone zmiany konstrukcyjne podnoszące ich możliwości nośne.
Zastosowanie opon XL powinno być podyktowane określonymi względami (np koniecznością przewożenia większego ładunku - oczywiście w ramach postanowień homolgacji typu pojazdu i przepisów prawa). Pozwala to na uniknięcie dodatkowych kosztów, np wymiany felg.
Opony XL (zastosowane zamiast SL) generalnie mogą (aczkolwiek nie muszą) powodować pewne zmiany w prowadzeniu pojazdu oraz, z racji większej sztywności, mogą np zmniejszyć komfort podróżowania.
Uwaga: często przy przejściu z opon SL na XL może być konieczna korekta ciśnienia (najczęściej na wyższe) - w takich przypadkach nie dokonanie takiej korekty może spowodować m.in zmniejszenie żywotności opony.

Dariusz Mindak

Dariusz Mindak

Field Engineer

Bridgestone

Opona XL to nic innego jak opona, która posiada podwyższoną indeks i nośność opon.
Niektórzy producenci stosują oznaczanie RF.
We wszystkich przypadkach związane jest to możliwością większego obciążenia opon . Dotyczy to małych m.in. samochodów dostawczych lub vanów.
Podstawowe przykłady to normalna nośność dla rozmiaru 175/70 r14 to 84( 500 kg ) dla XL lub RF to 88( 560kg ) 195/65r15 to 91 ( 615 kg ) dla XL to 95( 690kg) itp.