infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - Pt 7:00 - 22:00
Sb - Nd 8:00 - 20:00

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach szkodzi

Przeczytaj, dlaczego nie jest zalecana jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem w kołach. Jakie mogą być konsekwencje zawyżonego ciśnienia w oponach?

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach szkodzi

Pewnie każdy kierowca słyszał o tym, że właściwe ciśnienie powietrza jest bardzo ważne zarówno dla bezpieczeństwa jak i zapewnienia zadowalającej żywotności opon, optymalnego zużycia paliwa oraz komfortu. Częściej mówi się jednak o negatywnych skutkach zbyt niskiego ciśnienia, niż zbyt dużego. Jest to jak najbardziej uzasadnione gdyż skutki zaniżonego ciśnienie są zdecydowanie bardziej niebezpieczne. Nie ulega jednak wątpliwości, że warto wiedzieć również jakie mogą być skutki podwyższonego ciśnienia.

95% ciężaru pojazdu w przypadku właściwie napompowanych opon utrzymywane jest przez powietrze wewnątrz opony, a tylko 5% przez boki. W przypadku zbyt wysokiego ciśnienia większa część ciężaru jest unoszona przez powietrze, strefa kontaktu z nawierzchnią jest mniejsza, każdy wstrząs jest bardziej odczuwalny, spada komfort podróży.

Ciśnienie w oponach - prawidłowa wartość

Instrukcje obsługi i plakietki umieszczone na klapkach wlewu paliwa, czy w innych miejscach samochodu wskazują zalecany poziom ciśnienia przy normalnym obciążeniu, a także przy pełnym obciążeniu i do jazdy autostradowej. To drugie ciśnienie jest zwykle o 0,4, a nawet 0,7 bara wyższe. Jest to ciśnienie odpowiednie dla kompletu pasażerów z bagażem i w takiej sytuacji powinniśmy je stosować. Po ustaniu takich okoliczności powinniśmy skorygować poziom ciśnienia. Oczywiście jeśli będziemy kontynuować jazdę na przykład z dwoma pasażerami bez upuszczenia powietrza nie popełnimy wielkiego błędu. Sytuacja taka będzie lepsza niż jazda ze zbyt niskim ciśnieniem. Jeśli jednak w aucie pozostanie tylko kierowca pierwszym negatywnym objawem, który odczuje będzie spadek komfortu.

Wysokie ciśnienie - niski komfort

Nieobciążone auto na oponach napompowanych "na kamień" strasznie trzęsie. Z tego punktu widzenia można powiedzieć, że obciążenie rekompensuje twardość wynikającą z podwyższonego ciśnienia w oponach. Jazda na zbyt wysokim ciśnienia może być uciążliwa ze względu na obniżony komfort, nadmierne przekazywanie wszelkich nierówności na samochód i w konsekwencji przyśpieszone zużycie elementów zawieszenia i nadwozia. Trzeszczące elementy wyposażenia wnętrza, nadmierne zużycie i luzy elementów zawieszenia, a nawet usterki elementów elektronicznych to najbardziej prawdopodobne problemy, które mogą wystąpić w skrajnych przypadkach.

bok opony cisnienie ostrzezenie
Na boku opony znajdziemy ostrzeżenie przed jazdą z niewłaściwą wartością ciśnienia.

Zbyt wysokie ciśnienie opon - konsekwencje

Nadmierne ciśnienie może doprowadzić do zniekształcenia profilu opony. W takiej sytuacji w środkowej części bieżnika pojawi się wybrzuszenie i zmniejszy się powierzchnia kontaktu opony z podłożem. Oprócz wspomnianego już pogorszenia komfortu mechanicznego, spadnie też poziom przyczepności na każdej nawierzchni.

Gdy przez dłuższy czas będziemy jeździć z zawyżonym ciśnieniem, efektem będzie większe zużycie na środku bieżnika niż na barkach. Dzieje się tak dlatego, że opona styka się z nawierzchnią głównie środkowym pasem bieżnika, który szybciej ulega wytarciu. Takie nierównomierne zużycie zmniejsza przebiegi jakie możemy uzyskać na komplecie opon. Z wysokim ciśnieniem wiąże się też ryzyko uszkodzenia w wyniku uderzenia o krawężnik lub wpadnięcia w dziurę w jezdni. Często dochodzi wtedy do uszkodzenia nitek kordu tekstylnego, czyli szkieletu opony.

Przyczyny zbyt wysokiego ciśnienia

Zbyt niskie ciśnienie to zwykle wynik zaniedbania lub nagłego ujścia powietrza. Z czego może jednak wynikać zbyt wysokie ciśnienie? Głównym powodem może być brak korekty ciśnienia po okresowym podniesieniu w czasie jazdy z pełnym obciążeniem. Przyczyną może też być błąd powstały w czasie pomiaru ciśnienia. Może się zdarzyć że ciśnienie odczytane z niskiej jakości manometru kupionego za kilka złotych w hipermarkecie lub kompresora na stacji benzynowej może być różne od wartości rzeczywistej.

Ciśnienie opon - elementy pozytywne wysokich wartości

Lekko podwyższone ciśnienie poprawia kierowalność i stabilność w zakręcie. Pozwala też na zmniejszenie oporów toczenia, a w konsekwencji zużycie paliwa. Zdarza się, że producenci aut wskazują w instrukcji obsługi taką wartość eko, która jest zoptymalizowana względem przyczepności.

Komentarze

wieloletni kierowca 29 grudnia 2011

Pod uwagę powinno się brać również co jest wożone w danym aucie, czy zawsze jest w pełni obciążony, czy częściej wozi "powietrze". Ja ze swojego doświadczenia zawsze zwracałem uwagę na jakość "przylegania "opony do jezdni i jej rodzaj, warunki atmosferyczne, pora roku, i wiele innych czynników.

Krzych 10 września 2012

CZY ABY NA PEWNO "Lekko podwyższone ciśnienie poprawia kierowalność i stabilność w zakręcie." ? Jeśli rzeczywiście to co to znaczy "lekko" - o ile procent ?

zbych 30 kwietnia 2014

zbyt wysokie cisnienie doprowadza do wystrzalu opony i bardzo szypkiego wypadku

zbych 30 kwietnia 2014

zbyt wysokie cisnienie doprowadza do wystrzalu opony i bardzo szypkiego wypadku

STARY ZBYCHA 13 maja 2014

tak było z moim kondomem synu... ehhh

iras 19 stycznia 2015

O dupe rozbic.....

Stara zbycha 13 lipca 2015

Tak było synku.

mechanik 7 grudnia 2015

minimalne nie szkodzi samochód ma lzej ale z umiarem

mechanik 7 grudnia 2015

minimalne nie szkodzi samochód ma lzej ale z umiarem

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu