infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7:00 - 22:00
Sobota (01.11) Infolinia nieczynna
Niedziela (02.11) 8:00 - 22:00

Waga opony

Ile ważą Twoje opony? Czy masa to istotny parametr? Czy cięższe opony będą lepsze? A może odwrotnie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule o wadze opon.

Waga opony

Masa to jeden z najważniejszych parametrów opony. Producenci konstruując określony rozmiar opony zakładają masę ostatecznego produktu. Masa to konsekwencja wybranej budy i zastosowanych rozwiązań. Fabryki produkujące dany model muszą respektować założoną masę. Niezależnie od kraju produkcji. Opona musi zatem ważyć tyle, aby zapewniać respektowanie indeksów prędkości i nośności oraz, aby jej masa nie miała negatywnego wpływu na osiągi.

Jak się okazuje, lżejsze opony mają często zalety. Takie, jak choćby: mniejsze opory toczenia (a zatem zmniejszenie zużycia paliwa), mniejszą masę nieresorowaną (lepsze osiągi – przyśpieszenie, hamowanie, precyzja, komfort, obniżone zużycie elementów zawieszenia).

Większość producentów zmniejsza masę opony z każdą kolejną generacją. Poprawiając w ten sposób osiągi opon. Przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów wytwarzania. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku opon o wysokich osiągach. W tym przypadku, lżejsze materiały mogą być droższe.

Metody stosowane w celu obniżenia masy:

  • „odchudzanie” opon – zmniejszanie masy poszczególnych elementów opony (zwężenie bieżnika- czoła opony, zwężenie opasań itp.
  • zmniejszenie grubości poszczególnych elementów
  • stosowanie lżejszych materiałów (kordów tekstylnych i stalowych wykonanych z lekkich włókien)
  • stosowanie lżejszych koncepcji budowy opony

Ile ważą przykładowe opony?

Rynek opon osobowych jest bardzo zróżnicowany. Ilość dostępnych rozmiarów jest ogromny poczynając od 13-calowych opon do małych miejskich autek, aż po przeszło 20-calowe do aut sportowych i SUV'ów. Bardzo zróżnicowane są też ich masy.  13-calówka w rozmiarze  155/70 R13 może ważyć około 6,5 kg, zaś 185/70R13 między 7,0- 7,2 kg.  Masy opon w bardzo popularnym rozmiarze 175/65 R14 kształtują się na poziomie od 6,5 kg do 7,2 kg.  Trochę cięższe będą inne popularne rozmiary 185/60 R14 i 185/65 R14. Jeśli chodzi o średnicę osadzenia 15 cali, waga  najpopularniejszego rozmiaru 195/65 R15 wśród modeli poszczególnych producentów bywa różna i oscyluje w granicach od 8,2 kilogramów do nawet przeszło 9 kilogramów. Z podobnie dużymi różnicami w masie możemy mieć do czynienia w przypadku drugiego równie popularnego, a mianowicie 205/55 R16. W tym przepadku masy wynoszą od 8,4 kilogramów do prawie 10 kilogramów. W przypadku opon 20-calowych masy zaczynają zbliżać się do 15 kg.

Duże rozbieżności w masie większych rozmiarów opon wynikają z różnorodności rozwiązań stosowanych w tych oponach, które muszą zapewniać wyższy poziom osiągów, znosić większe obciążenia i prędkości. W ramach tego samego rozmiaru i modelu często zderza się, że opony o wyższym indeksie prędkości oraz opony typu extra load (XL) są cięższe, gdyż muszą posiadać masywniejszą budowę i wyposażone są w dodatkowe elementy wzmacniające ich konstrukcje.

Ile mniej więcej ważą poszczególne elementy opony- bieżnik, kordu stalowe itp.

Wiemy już ile mogą ważyć opony w poszczególnych rozmiarach. Zobaczmy teraz ile ważą  oraz jaki jest udział w masie całkowitej poszczególnych elementów.  

budowa opon

W zasadzie każda produkowana obecnie osobowa opona radialna musi składać się z następujących elementów: kapy butylowej, drutówki wraz z wypełniaczem, boku z paskiem stopowym, warstwy kordu tekstylnego (osnowy), opasań czoła (opasań stalowych i bardzo często ekranu – paska o kącie zero stopni) oraz oczywiście bieżnika. W zależności od koncepcji budowy, przeznaczenia opony, indeksów nośności i prędkości, a także procesu technologicznego stosowanego przez producenta budowa ta może być uzupełniana o inne dodatkowe elementy. Ich masa i udział w wadze całkowitej jest jednak zwykle mniejszy niż  wymienionych wyżej elementów podstawowych i nie przekracza kilku procent na element.

Wśród elementów podstawowych największy udział ma bieżnik, który stanowi około 35% masy opony. W przypadku opony w rozmiarze 205/55 R16 może to być około 2,8-3,2 kilogramów.  W przypadku małych opon 13-calowych masa bieżnika oscyluje w okolicach 2 kilogramów.  W przypadku opon nisko profilowych o niskich bokach, ale szerokim czole i znacznym obwodzie,  masa i udział bieżnika w masie całkowitej będzie wzrastała i może przekroczyć 40%. Bieżnik jest zasadniczo jedynym elementem opony którego masa zmienia się w czasie użytkowania opony. W sposób naturalny opona ulega zużyciu i stopniowe ścieranie się bieżnika doprowadza do zmniejszania masy tego elementu względem jego masy wejściowej.

waga opony

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu