12.08.2010 11:16
48

Testy opon zimowych ADAC 2010/2011

Autor: opony.com.pl

Dowiedz się jak wyglądają testy opon zimowych ADAC i sprawdź dlaczego tak wielu miłośników motoryzacji w zupełności ufa niemieckim fachowcom.

O testach ADAC słyszał chyba każdy kierowca. Powołują się na nie media na całym świecie oraz całe rzesze producentów. Wielu kierowców uważa je za źródło rzetelnych opinii, które mają przemożny wpływ na przyszły zakup.

Dla jednego testu ADAC kupuje blisko 2000 opon. Kupuje je nieoficjalnie, przez anonimowe osoby w najróżniejszych punktach sprzedaży aby całkowicie wykluczyć wszelkie próby manipulacji, mogące mieć wpływ na wynik. Wszystkie próby odbywają się na zamkniętych trasach i składają się z poszczególnych punktów.

Właściwości jezdne na suchej drodze

W ruchu codziennym

Na początku kierowcy testowi sprawdzają zachowanie się opon na długich prostych i lekkich zakrętach. Ten moment wychwytuje, czy opony posiadają stały promień, czy samochód nie ściąga na boki czy potrzebna jest korekcja toru jazdy. Kolejnym punktem jest sprawdzenie reakcji na polecenia kierowcy. Tutaj wyłapuje się, czy testowane opony bezpośrednio reagują na skręt kierownicą, czy może wyczuwa się pewną zwłokę. Dodatkowo sprawdza się, siłę skrętu. Oznacza to w jakim stopniu testowy kierowca odczuwa na kierownicy to jak mocno skręcił, jak na mocny manewr na suchej drodze reagują poszczególne opony.

Ostatni punkt całodniowych manewrów dotyczy tylnego zawieszenia. Tutaj sprawdza się jak na dynamiczne ruchy kierownicą reagują opony założone na tylne koła. W tym sprawdzianie tylne zawieszenie nie jest obciążone. Nawet najmniejsze uślizgi na tylnej osi pozwalają stwierdzić, że dane opony podczas poruszania się po krętych autostradach, z dużymi prędkościami mogą być dość nieobliczalne.

W nagłych sytuacjach

Jest to test prawdy na suchej nawierzchni. Kierowcy testowi dowiadują się w tym momencie testu, jak dane ogumienie zachowuje się podczas nagłej zmiany toru jazdy. Głównym punktem jest tutaj nagła zmiana pasa ruchu czy gwałtowne wyprzedzanie. Szczególną uwagę zwraca się na to, czy konkretne opony są nadsterowne czy może mają tendencję do podsterowności. Punktem kulminacyjnym jest szybki slalom gdzie sprawdza się reakcje opon na nagłe, dynamiczne skręty.

Test na suchej nawierzchni kończy się podsumowaniem jak opony zachowują się w nagłych sytuacjach. Najważniejszą rzeczą na którą zwraca się uwagę jest fakt, w którym momencie opony dochodzą do swego limitu przyczepności i najważniejsze, czy zostawiają nam jeszcze jakiś zapas na korekturę toru jazdy.

Test opon zimowych ADAC
ADAC testuje zachowaniem opon m.in. na mokrej nawierzchni.

Mokra nawierzchnia

Hamowanie

Wyłącznie z ABS. Tutaj sprawdza się drogę hamowania z prędkości 80 do 20 km/h. Za nawierzchnię służy długo zraszany wodą beton lub asfalt.

Sterowność

ADAC wyznacza okrążenie do pokonania. Cały tor zraszany jest wodą, a kierowcy testowi sprawdzają z jakim czasem i na jakich oponach pokonają okrążenie pełne ciasnych zakrętów.

Test siły odśrodkowej

Ten punkt sprawdzianu pokazuje jak opony radzą sobie na działającą siłę odśrodkową. Tym razem całkiem mokra trasa ma kształt koła a kierowcy testują czas okrążenia oraz maksymalną prędkość jaką można uzyskać na danym ogumieniu zimowym.

Aquaplaning na prostej

Przy stałej prędkości samochód wjeżdża na powierzchnię wypełnioną 7 milimetrami stojącej wody. Przy wjeździe kierowca nagle przyśpiesza. W tym teście liczy się z jaką prędkością napędzane koła zaczną tracić przyczepność z powierzchnią drogi.

Aquaplaning na zakręcie

Do tego sprawdzianu przygotowany jest specjalny, okrągły tor o średnicy 200 metrów. Na odcinku 20 metrów znajduje się sztuczna kałuża o głębokości 4 milimetrów. Prędkość wyjściowa dla pojazdów to 70 km/h. Kierowcy testowi przyspieszają i sprawdzają na jakich oponach uda pokonać się mokry odcinek z większą prędkością, aż do momentu wpadnięcia w poślizg.

Test opon zimowych ADAC
Testy opon na nawierzchni pokrytej śniegiem.

Śnieg

Ten test odbywa się na specjalnie przygotowanym torze pokrytym śniegiem.

Hamowanie

Test wykonuje się zawsze z włączonym systemem ABS. O wyniku świadczy długość drogi hamowania z prędkości 30 do 5 km/h.

Trakcja

Aby sprawdzić przyczepność opon inżynierowie z ADAC posuwają się do ciekawego rozwiązania. Samochód testowy, wyposażony w testowane opony ma za zadanie ciągnąć po śniegu cięższe auto na sztywnym holu. Na końcu sztangi zamontowany jest przyrząd, mierzący włożoną w to siłę. Prędkość obrotowa napędzanych kół zwiększa się z 9 do 60 %. Jako wynik testu uznaje się włożoną siłę na całym, testowym odcinku.

Jazda na czas

Kilka przejazdów z pomocą kilku kierowców po wyznaczonym torze pokrytym śniegiem pokazuje z jakim czasem udaje się pokonać trasę. Szczególną uwagę zwraca się czy opony mają tendencję do poślizgu w zakrętach.

Lód

Test przeprowadza się na sztucznie przygotowanym, lodowym torze gdzie temperatura powierzchni jest stała.

Hamowanie

Podobnie jak w każdym innym teście liczy się droga hamowania. Tutaj prędkość wyjściowa to 25 km/h a zwyciężają opony, które szybciej zahamują pojazd do 9 km/h.

Jazda w zakręcie

Za testową trasę służy oblodzony, okrągły tor. Tutaj główną rolę odgrywa przyczepność. Dłuższy czas okrążenia świadczy o tym, że na danych oponach samochód ma tendencję do uciekania na boki.

Testy opon na zimę
W trakcie testów ADAC opony przechodzą wiele wymagających prób.

Szumy ogumienia

Wewnątrz

Często mówi się, że opony zimowe szumią na suchej drodze. Ta właściwość opon zimowych jest szeroko sprawdzana przez specjalistów z ADAC.
Dwie osoby zasiadają w samochodzie testowym. Auto rozpędza się do 80 km/h po czym wyłączany jest silnik i samochód toczy się do prędkości 20 km/h. W ten sposób sprawdza się, które opony hałasują najbardziej.

Na zewnątrz

Zasada jest podobna. Wyłączony silnik a samochód toczy się tuz obok punktu pomiarowego. Od razu zbierane są dane, analizowane i oceniane aż do uzyskania wyników.

Zużycie paliwa

Przy stałych prędkościach rzędu 80, 100 i 120 km/h sprawdza się zużycie paliwa na oponach konkretnego producenta.

Wytrzymałość opon

W testowane opony wyposażone są seryjne pojazdy, które pokonują odległość 12 000 kilometrów. Przez cały okres testu regularnie zbierane są pomiary zużycia z całej powierzchni opony. Dzięki tym pomiarom udaje się ocenić solidność danej mieszanki. Teoretycznie opona może zakończyć test, jeśli jej profil zużył się do krytycznej granicy 1,6 mm.

Tolerancja wyników

Dla oddania kompetentnych wyników konkretne etapy testów powtarzane są wielokrotnie. Dzięki temu wzrasta pewność, że dany sprawdzian przebiegł prawidłowo. Dodatkowo granice tolerancji konkretnych wyników są bardzo wąskie co pozwala wykluczyć wszelkie wątpliwości.

Do testu zaangażowanych jest kilkadziesiąt osób. Bardzo wielu z nich to zrzeszeni w klubie lecz nie zatrudnieni na stałe pomocnicy. Przygotowania zaczynają się od decyzji, jakie opony będą testowane, jakich rozmiarów i gdzie dokonać zakupu. Następnie zaczyna się przygotowanie techniczne, planowanie z udziałem kierowców testowych. Jesienne testy na suchej nawierzchni i decydujący, zimowy sprawdzian. Całość - perfekcyjne przygotowania i sprawdzian - trwają w sumie około 10 miesięcy.

źródło: ADAC



Komentarze