28.09.2010 10:45
0

Testy opon zimowych ADAC 2010/2011 w rozmiarze 225/45 R17

Autor: Robert I. Bielecki, źródło ADAC

Poznaj wyniki testów opon zimowych ADAC 2010/2011 w rozmiarze 225/45 R17. Sprawdź dokładne wyniki w tabeli. Dowiedz się, które opony są najlepsze.

Porównanie 13 modeli opon w rozmiarze 225/45 R 17 (91 i 94, indeks prędkości H, czyli do 210 km/h) pokazuje, że pod względem właściwości jezdnych wiodące produkty europejskie, a wyroby z Chin dzieli przepaść. Takie są przynajmniej wyniki testów ogumienia przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC i fundację Warentest na sezon zimowy 2010/2011.

Nowe zasady oceniania i kryteria wagowe

Największą wagę testujący nadali wynikom na mokrej nawierzchni (30%), które ich zdaniem przekładają się na właściwości na drogach pokrytych pośniegowym błotem, tak ważne w zimie. Próby na mokrej jezdni obejmowały takie aspekty jak: hamowanie na betonie i asfalcie, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, kierowalność (inaczej łatwość prowadzenia pojazdu), jazdę po okręgu oraz prowadzenie boczne. Duże znaczenie (20%) miały także właściwości na śniegu, takie jak hamowanie, czy ruszanie z miejsca. Osiągi na suchej jezdni (stabilność jazdy, kierowalność, hamowanie na nawierzchni asfaltowej) otrzymały wagę 15%. Na 10% określono znaczenie właściwości na lodzie (hamowanie, prowadzenie boczne), zużycie paliwa i zużycie bieżnika. Wagę 5% przyznano hałaśliwości (w kabinie i na zewnątrz pojazdu). Z kolei test przyśpieszonego zużycia można jedynie zdać albo go nie zaliczyć.

Uwaga!

W testach ADAC niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony, które uzyskały najmniej punktów są najbardziej przez ADAC rekomendowane.

Wyniki
Najlepsze w teście okazały się: Michelin Alpin A4, Continental WinterContact TS830P oraz Dunlop SP Winter Sport 3D. Pierwsza okazała się jedną z dwóch najlepszych opon na mokrej nawierzchni, mimo sensacyjnie małego zużycia bieżnika, to o tyle istotne, że właściwości te zwykle „nie idą w parze”. Drugi ze zwycięzców znakomicie wypadł na śniegu. Wszystkie trzy wykazały się wszechstronnością i nie miały „wpadek”. 7 modeli otrzymało notę zadowalający (dostateczny), a 1 wystarczający (mierny). 2 produkty (chińskie) oceniono na niedostateczny (wadliwy), ponieważ w wielu dziedzinach testu wypadły katastrofalnie. Długość drogi hamowania ze 100 km/h na mokrej nawierzchni w przypadku Westlake SW601 Snowmaster wynosiła aż o 22 m więcej niż w przypadku najlepszego produktu. Taka kolosalna różnica decyduje czy w praktyce dojdzie do wypadku albo jak poważne będą jego konsekwencje.

Automobilklub tradycyjnie obniża ocenę, jeśli nota w którejś z kategorii związanych z bezpieczeństwem (właściwości na 4 rodzajach nawierzchni) jest niższa od wartości progowej dla tej kategorii. Dzięki temu testy ADAC premiują wszechstronne opony, dobre w różnych warunkach, kosztem „specjalistów”, dobrych w jednej dziedzinie, ale kiepskich w innej.

Warto porównywać ceny

W przypadku tego samego modelu ogumienia różnice w cenie wynosiły na rynku niemieckim nawet ponad 80 euro za 1 sztukę. W Polsce rozpiętości cenowe są mniejsze, ale na tyle znaczące, że nierzadko można kupić taniej lepszy wyrób. Dlatego warto porównywać koszty zakupu i warunki dostaw. Zawsze najważniejszy pozostaje jednak wybór ogumienia o optymalnych właściwościach do planowanych warunków eksploatacji – mokra nawierzchnia, śnieg czy oblodzona jezdnia. Pogody nie można przewidzieć, ale bardzo dobrą wskazówką są nasze obserwacje z poprzednich sezonów. Warto pamiętać, że takie parametry jak zużycie bieżnika czy zużycie paliwa mają znaczenie tylko przy dużych przebiegach.

Test opon zimowych ADAC 2010/2011

Zalety i wady produktów:

Michelin Alpin A4
zalety: wszechstronna opona, bardzo dobra w każdej dziedzinie związanej z bezpieczeństwem, najlepsza ocena na mokrej jezdni, najmniejsze zużycie bieżnika w teście
wady: (brak)

Continental ContiWinterContact TS830P
zalety: wszechstronna opona, bardzo dobra w każdej dziedzinie związanej z bezpieczeństwem, najlepsza w teście na śniegu
wady: (brak)

Dunlop SP Winter Sport 3D
zalety: wszechstronna opona, bardzo dobra w każdej dziedzinie związanej z bezpieczeństwem
wady: (brak)

Uniroyal MS plus 66
zalety: najlepsza ocena na mokrej nawierzchni
wady: słabsza na śniegu, większe zużycie paliwa

Semperit Speed-Grip
zalety: bardzo dobra na mokrej jezdni
wady: słabsza na śniegu, większe zużycie paliwa

Kleber Krisalp HP2
zalety: bardzo dobra na śniegu
wady: słabsza na mokrej nawierzchni i i na lodzie

Nokian WR G2
zalety: bardzo dobra na suchej jezdni
wady: słabsza na mokrej nawierzchni i na śniegu

Goodyear UltraGrip Performance UG /2
zalety: (brak wyraźnych zalet)
wady: słabsza na mokrej jezdni i na śniegu

Ceat Formula Winter
zalety: (brak wyraźnych zalet)
wady: słabsza na suchej nawierzchni, na śniegu i na lodzie

Pirelli Sottozero Winter 210 Serie II
zalety: (brak wyraźnych zalet)
wady: słabsza na suchej nawierzchni, na śniegu i na lodzie, duże zużycie bieżnika

Yokohama W.drive V902A
zalety: najlepsza w stawce na suchej nawierzchni
wady: słaba na śniegu

Interstate Winter IWT-2
zalety: (brak wyraźnych zalet)
wady: trochę słabsza na śniegu i na lodzie, słaba na suchej jezdni, bardzo słaba na mokrej nawierzchni

Westlake SW601 Snowmaster
zalety: (brak wyraźnych zalet)
wady: bardzo słaba na mokrej jezdni
 



Komentarze