infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii: Pon - Wt 7 - 22 Środa31.05 nieczynne Czw -Pt 01.06 8 - 18 Sobota 02.06 8 - 18 Niedziela 03.06 nieczynne Poniedziałek 04.06 7 - 22 Wtorek 05.06 7 - 22

Jak strefa zgniotu wpływa na bezpieczeństwo?

Kiedy eksperci mówią o kolizjach, często poruszają zagadnienie strefy zgniotu. Duża część kierowców nie zdaje sobie sprawy, czym to właściwie jest oraz jaki wpływ ma na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Jak strefa zgniotu wpływa na bezpieczeństwo?

Strefa zgniotu — co to jest?

Strefa zgniotu- ściślej strefa kontrolowanego zgniotu - to część pojazdu, która podczas zderzenia ulega zgnieceniu (deformacji), pochłaniając przy tym znaczną część energii kinetycznej z wypadku. Jest to element, o którym warto wiedzieć, mówiąc o bezpieczeństwie podczas jazdy. Obecnie przeprowadzanych jest wiele testów uderzeniowych, które potwierdzają wysoką wartość tych elementów w pojazdach.

Strefa zgniotu to tak ukształtowane części samochodu (np. podłużnice czy też wzmocnienia boczne), które podczas zderzenia, ulegają zgnieceniu, pochłaniając przy tym dużą energię uderzenia i nie pozwalając na dotarcie jej do klatki bezpieczeństwa, w której znajdują się kierowca i pasażerowie. Elementy te wykonane są najczęściej z wytłoczek o stopniowej grubości blach lub mają odpowiednio zaprojektowane kształty, np. w postaci użebrowanych podłużnic, które podczas uderzenia zwijają się w tak zwaną „harmonijkę". Dzięki temu reszta sił powinna być, równomiernie rozłożona poprzez węzły szkieletu karoserii na inne jej części. Umożliwia to tym samym możliwość udzielenia pomocy osobom poszkodowanym podczas zderzenia.

Bezpieczeństwo jest najważniejsze

To hasło przyświecało inżynierowi koncernu Daimler-Benz w 1959. Wtedy to właśnie Bela Barenyi skonstruował pierwszą strefę zgniotu. Chodź przez lata pomysł ewoluował, to zawsze jego podstawowe założenia odnosiły się do pomysłu wynalazcy urodzonego w Austrii.

Ochrona klatki bezpieczeństwa przez strefę zgniotu to jeden z podstawowych elementów, który ma wpływ na bezpieczeństwo bierne auta. We współczesnych autach to z przodu pojazdu montowane są strefy zgniotu, które są najbardziej sztywne. Jest to spowodowane, faktem, że siła uderzenia podczas wypadku, która powstaje z tyłu pojazdu, jest najczęściej znacznie mniejsza niż poprzez uderzenie z przodu. Właśnie przez to z tyłu pojazdu stosuje się znacznie krótsze strefy zgniotu, a część siły uderzeniowej podczas zderzenia, przenosi się poprzez węzły konstrukcyjne płyty podłogowej oraz dachu na przód samochodu. Zatem konstrukcja centralna samochodu (szkielet) jest sztywna, a konstrukcja tylnej części ma wyraźnie mniejszą sztywność. Inaczej jest z bocznymi strefami, mają one bowiem znacznie mniejsze rozmiary — wyznacza ją jedynie grubość drzwi. Najczęściej montuje się w drzwiach wzmocnienia boczne, czyli metalowe belki w futrynach, które mają zwiększyć bezpieczeństwo przy uderzeniu w bok pojazdu.

strefa zgniotu w samochodzie
Strefa zgniotu ratująca życie

Ponadto strefa zgniotu, zmniejsza odcinek hamowania pojazdu z kilkunastu do kilkudziesięciu centymetrów, co znacznie zmniejsza przeciążenie oraz  jednocześnie zwiększa szansę przeżycia pasażerów podczas zderzenia. Strefa kontrolowanego zgniotu należy do elementów systemu  bezpieczeństwa biernego w pojazdach, które mają za zadanie chronić osoby znajdujące się w aucie. W przypadku wystąpienia kolizji, gdy elementy czynne pojazdu okażą się niewystarczające, to systemy bierne są jedynym ratunkiem dla pasażerów na przeżycie lub zmniejszenie niebezpiecznych obrażeń.

W ostatnich latach,  bardzo istotnym elementem, który jest brany pod uwagę przy projektowaniu samochodów, jest bezpieczeństwo pasażerów. Z pewnością zastosowanie tego wynalazku we współczesnych autach, wpływa na ograniczenie obrażeń, które powstają na skutek silnego zderzenia.


Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu