infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii w najbliższych dniach:
Poniedziałek 7.00 - 22.00
Wtorek 7.00 - 22.00
Środa 7.00 - 22.00
Czwartek 7.00 - 22.00
Piątek 7.00 - 22.00
Sobota 8.00 - 16.00
Niedziela - 8.00 - 16.00

Rady dla użytkowników opon

Jedynym kontaktem pomiędzy pojazdem a drogą jest opona. Bezpieczeństwo jazdy we wszystkich warunkach uzależnione jest więc względnie małej powierzchni.

Rady dla użytkowników opon

Dlatego też najważniejszym jest, aby opona utrzymana była w dobrym stanie przez cały okres jej użytkowania a potem kiedy przyjdzie czas na jej zmianę była ona przeprowadzona poprawnie. Opony, które oryginalnie były założone na obręcze Twojego samochodu były dla niego wybrane przy uwzględnieniu wszelkich aspektów używalności samochodu. Wszelkie zmiany rozmiarów opon, indeksów nośności, symboli prędkości nie powinny być dokonywane bez uprzedniego konsultowania się z serwisem ze względu na bezpieczeństwo oraz zachowanie samochodu.

Dobór i eksploatacja ogumienia

  • W przypadku wymiany opon należy bezwzględnie zwrócić uwagę na symbol prędkości oraz indeks nośności, które nie mogą być niższe niż na ogumieniu oryginalnym
  • Opony używane, których pochodzenie nie jest znane nie powinny być montowane na koła naszego samochodu
  • Okresowo kontrolować dynamiczne wyrównoważenie opony wraz z obręczą
  • Utrzymywać prawidłowe ciśnienie powietrza zalecane przez producenta opon i samochodu
  • Nie należy eksploatować opon o różnej rzeźbie bieżnika na jednej osi samochodu
  • Nie dopuszcza się przeciążania opon
  • Należy unikać najeżdżania na produkty ropopochodne
  • Utrzymywać prawidłowy stan techniczny pojazdu
  • Nie eksploatować opon poniżej wskaźnika TWI tzn. poniżej 1.6 mm wysokości rzeźby bieżnika
  • Dostosować styl jazdy i prędkość do obciążenia pojazdu oraz warunków panujących na drodze

Montaż i demontaż opon

  • Montaż i demontaż opon powinien odbywać się w autoryzowanym serwisie ogumienia opon przy użyciu specjalistycznego sprzętu
  • Wymiana opon wykonywana w nieprawidłowy sposób może spowodować poważne uszkodzenie, a nawet zniszczenie opony lub obręczy
  • W przypadku montażu nowej opony należy montować również nowy zawór, a w przypadku stosowania opon dętkowych należy wymienić dętkę
  • W przypadku eksploatowania opony wraz z dętką należy bezwzględnie zwrócić uwagę na zgodność rozmiaru opony i dętki
  • W przypadku opon bezdętkowych należy bezwzględnie przestrzegać czystości w miejscu styku opony

Ciśnienie powietrza w oponie

  • Nośność opony i dopuszczalna prędkość obowiązują tylko w przypadku napompowania opon na zimno do nominalnego ciśnienia, istotne jest zatem przestrzeganie zaleceń producenta opon dotyczących ciśnienia powietrza w oponie a ciśnienie powinno być dostosowane do rzeczywistego obciążenia pojazdu
  • Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie powoduje nieregularne zużycie bieżnika, prowadzi również do przedwczesnego ich zużycia
  • Ciśnienie powietrza w oponie podczas eksploatacji pojazdu powinno być sprawadzane "na zimno" regularnie co dwa tygodnie - szczególnie przed dłuższymi podróżami

Nieprawidłowe ciśnienie powoduje nierównomierne ścieranie rzeźby bieżnika oraz skraca żywotność opony, jak opisano w tabeli:

Tabela: Zależność żywotności opony od ciśnienia.
ciśnienie żywotność
prawidłowe 100%
+20% 80%
-20% 80%
-40% 40%
wysokie ciśnienie powietrza w oponach
Zbyt wysokie
ciśnienie powietrza.

Zbyt wysokie ciśnienie powietrza lub niedociążenie w opony (zbyt małe ugięcie opon)

Konsekwencje

  • Szybkie zużycie środkowego pasa bieżnika
  • Zmniejszona odporność na penetracje przez ostre przedmioty
  • Zmniejszony komfort jazdy
  • Zwiększone zużycie różnych układów pojazdu

niskie ciśnienie powietrza w oponach
Zbyt niskie
ciśnienie powietrza.

Zbyt niskie ciśnienie powietrza lub przeciążenie opony (zbyt duże ugięcie opony)

Konsekwencje

  • Nierówne, szybkie zużycie krawędzi bieżnika
  • Tendencja do przyspieszonego zużycia stopki opony
  • Intensywne tarcie opony o obręcz
  • Złe prowadzenie pojazdu - niestabilność podczas jazdy na wprost, opóźnienie reakcji na ruchy kierownicą, zwiększone boczne kołysanie

Przechowywanie ogumienia

  • Ogumienie należy przechowywać w przewiewnych pomieszczeniach chroniąc przed działaniem światła, wilgoci, substancji żrących i ropopochodnych
  • Ogumienie należy przechowywać w zakresie temperatur od -5 C do +35 C
  • Ogumienie eksploatowane przed przechowywaniem należy dokładnie oczyścić. Jeżeli opony są zamontowane na obręczach to należy utrzymywać ciśnienie na poziomie 0,7 kPa

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu