16.11.2011 12:47
0

Osiągi opon - jak sprawdzić samodzielnie?

Autor: opony.com.pl
Przygotowaliśmy zestawienie prób, które każdy kierowca może przeprowadzić samodzielnie i przetestować stan oraz osiągi swoich opon.

Testy opon przeprowadzane przez profesjonalistów polegają na setkach żmudnych przejazdów po takiej samej linii. Ma to na celu jak najlepsze sprawdzenie przyczepności i innych osiągów opon różnych producentów i w różnych rozmiarach.

Obserwując testy przeprowadzane przez profesjonalistów doszliśmy do wniosku, że proste próby każdy może przeprowadzić samodzielnie w codziennych warunkach. Zachowanie opon w warunkach, z którymi mamy do czynienia na co dzień jest nawet ważniejsze, niż na torze testowym. Prosty sprawdzian wykonany samodzielnie pozwoli przekonać się na co stać nasze opony.

Jest to istotne zwłaszcza przed zbliżającą się zimą. Może się okazać, że nasz stary komplet opon zimowych, które na pierwszy rzut oka wyglądają w porządku (posiadają właściwą głębokość bieżnika i brak widocznych uszkodzeń, wybrzuszeń itp.), ale mają już kilka lat nie będzie nadawał się do użytkowania, ponieważ ich guma uległa procesom starzenia. Dzięki kilku prostym manewrom możemy sprawdzić czy takie opony zapewniają właściwy poziom bezpieczeństwa.

Sprawdzić w ten sposób powinniśmy również opony, które na przykład otrzymaliśmy wraz z samochodem lub świeżo nabyte opony używane, których zakup jest ryzykowny i go nie polecamy.

Secur

Pneus
Opony zwłaszcza zimą muszą charakteryzować się doskonałą przyczepnością w zróżnicowanych warunkach.

W jaki sposób i gdzie sprawdzić opony?

Najlepszym miejscem do przeprowadzenia testu jest tor wyścigowy. Dobrą okazją mogą być imprezy organizowane przez polskie automobilkluby na terenie całego kraju. W ten sposób nie stworzymy zagrożenia w ruchu. Sprawdzian w ostateczności może być przeprowadzony na drodze publicznej pod warunkiem, że nie będzie na niej innych pojazdów i nie złamiemy przy tym przepisów.

Przed testem należy zmierzyć ciśnienie w oponach, ponieważ nawet minimalny jego spadek może w znacznym stopniu wpłynąć na osiągi naszych opon. Informacje o optymalnym poziomie ciśnienia znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu, na klapce wlewu paliwa lub ramie drzwi. Należy również pamiętać, że ciśnienie zimą powinno być nieco większe niż latem. Przed przystąpieniem do prób należy rozgrzać samochód i opony, w tym celu wystarczy przejechać kilka kilometrów utrzymując prędkość 100-110 km/h. Wszystkie urządzenia, które mogą nas rozpraszać powinny być wyłączone. Pamiętajmy, że zamontowane w naszym samochodzie opony powinny być dostosowane do jego mocy i naszego stylu jazdy.

UWAGA! Testowy samochód musi mieć sprawne zawieszenie oraz odpowiednią geometrię i wyważenie kół.

samochody zima
Opony w dobrym stanie nie powinny powodować utraty stabilności przy nagłych manewrach.

Pierwszy etap testu opon

Znoszenie

Jadąc na wprost, należy powoli skręcić kierownicę w lewo, jak przy zmianie pasa. Zwróćmy uwagę na przeciążenia poprzeczne. Zastanówmy się, czy nacisk fotela, który odczuwamy na plecach, odpowiada sile skrętu kierownicy. Czy samochód jedzie dokładnie tam, gdzie chcemy? Spróbujmy skrętu w prawo. Czy wrażenie jest takie samo? Wykonujmy skręty z różnymi prędkościami, obserwując reakcje samochodu.

Kąt skrętu

Jadąc z tą samą prędkością, zwiększmy siłę skrętu i zaobserwujmy reakcję samochodu. Czy reakcja jest natychmiastowa? Czy odczuwane jest opóźnienie pomiędzy ruchem kierownicy i reakcją samochodu? Czy samochód skręca za bardzo, zarzucając tyłem? Czy skręt jest niedostateczny i samochód nie jedzie tam, gdzie byśmy chcieli?

Stabilność

Stabilność samochodu należy sprawdzić, poruszając szybko kierownicą. Czy samochód wraca na poprzedni tor jazdy? Czy tył samochodu nadmiernie się porusza lub jego przód reaguje zbyt wolno? Ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy przyczepnością przodu i tyłu samochodu, precyzyjne sterowanie i jak najmniejsze zarzucanie tyłu.

Drugi etap testu opon

Kierunek jazdy

Wykonywany na torze test gwałtownego skręcania polega na nagłym skręceniu kierownicy, a następnie puszczeniu jej tak, by samochód mógł powrócić do jazdy po prostej. Zacznijmy od niższych prędkości i stopniowo przyspieszajmy. Samochód z dobrymi oponami wróci na swój tor, słabsze opony będą wymagały zdecydowanej reakcji. Tak jak przy poprzednim teście, nadmierne ruchy tyłu pojazdu są niepożądane.

Przyspieszenie

Należy powoli zwiększać prędkość aż do osiągnięcia limitu opony. Jak zmienia się przyczepność podczas skrętu z różnymi prędkościami? Jak mocno trzeba skręcić kierownicę, by samochód przestał jechać po prostej?

Ostre hamowanie

Spróbujmy gwałtownie zahamować i przyspieszyć podczas skrętu. Czy samochód dalej jest stabilny? Czy tył samochodu porusza się na boki? Czy wpada w poślizg? Cały czas należy zwracać uwagę na równowagę pomiędzy przyczepnością przednich i tylnych kół.

opony zimowe
Pamiętajmy, aby przed sezonem zimowym sprawdzić stan opon.

Trzeci etap testu opon

Dłuższa trasa

Podczas dłuższej jazdy zwróćmy uwagę, czy przyczepność ulega zmniejszeniu, czy przód samochodu zawsze jedzie tam, gdzie chcemy, i czy tył samochodu jest stabilny. Należy zwrócić uwagę na spadek przyczepności w miarę nagrzewania się opon. Ważne jest zachowanie równowagi.

Komfort

Nie wiesz jakie opony kupić?

Skontaktuj się z naszym działem obsługi:
0801 11 43 43.
Doradzimy w wyborze!

Skoncentrujmy się na drganiach przenoszonych przez pedały, kierownicę i siedzenie. Wszelkie zmiany oznaczają postępujące zużycie opon. Stan hałaśliwej opony na osi tocznej będzie ulegał dalszemu pogorszeniu, podczas gdy na osi napędowej jej zużycie powinno wyrównać się po przejechaniu ok. 3000 km.


Wnioski

Jeśli sprawdzone przez nas opony nie zapewniają odpowiedniej przyczepności, a co za tym idzie bezpieczeństwa, należy zastanowić się nad zakupem nowego kompletu. W razie wątpliwości prosimy o kontakt z naszym działem klienta, który chętnie doradzi w kwestii doboru opon i felg.

Jak zostać etatowym testerem opon?

Na koniec ciekawostka...

Zespół testowy Michelin składa się zwykle z dyplomowanych inżynierów, którzy przepracowali już kilka lat w innych działach firmy. Najpierw muszą zdobyć doświadczenie w jeździe samochodami z napędem na przednią i tylną oś oraz z napędem na cztery koła. Początkowo testują opony z mniejszą prędkością na powierzchniach o niskiej przyczepności, a następnie poddają ocenie dostępne na rynku opony. Ma to zagwarantować, że ich oceny są zgodne z ocenami innych testerów. Przez kolejne dwa lata zdobywają doświadczenie, a dopiero potem rozpoczynają pracę przy tworzeniu opon. Testerzy spędzają na swoim stanowisku od 10 do 15 lat.

W następnym artykule odpowiemy na najczęściej zadawane pytania związane z oponami zimowymi. Sprawdź w piątek, 18 listopada!



Komentarze