infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7.00 - 22.00
Sobota - Niedziela 8.00 - 20.00

Opony bieżnikowane

Czytaj o oponach bieżnikowanych. Poznaj wady i zalety opon bieżnikowanych. Sprawdź ile prawdy jest w mitach związanych z oponami bieżnikowanymi.

Opony bieżnikowane

Fakty

  • W Polsce bieżnikuje się rocznie około 100 tysięcy sztuk opon do samochodów ciężarowych, czyli zaledwie 20 % liczby sprzedawanych nowych opon. Procentowy udział bieżnikowanych w rynku opon do samochodów osobowych jest mniejszy. Na zachodzie Europy bieżnikuje się 30-50 % opon do ciężkich pojazdów.
  • W procesie bieżnikowania tylko 20-30 % masy zużytej do produkcji opony zastępują się nową.
  • Istnieją dwie metody bieżnikowania, nazywane potocznie "na zimno" i "na gorąco". Pierwsza polega na dowulkanizowaniu w autoklawie wcześniej odlanego i zwulkanizowanego bieżnika do przygotowanego odpowiednio karkasu. Stosuje się ją tylko w oponach do pojazdów "dużego kalibru". Druga - polega na nałożeniu na przygotowany karkas surowej mieszanki gumowej i następnie wulkanizację w prasie pod wysokim ciśnieniem i temperaturą. Stosuje się ją w oponach diagonalnych i radialnych do samochodów osobowych.
  • Opony poddawane bieżnikowaniu nie mogą być zdarte "do łysego". Bieżnik musi mieć głębokość co najmniej 2-3 mm. Karkasy stanowiące bazę do bieżnikowania nie mogą być starsze niż 7 lat. Większość firm regenerujących opony nie przyjmuje do bieżnikowania opon starszych niz 5 lat.
  • Producenci opon bieżnikowanych przechodzą proces kontroli produkcji przez jednostkę upoważnioną raz do roku, czyli dwukrotnie częściej niż producenci opon nowych.
  • W 1998 roku prezydent USA Bill Clinton podpisał rozporządzenie zobowiązujące instytucje federalne do bieżnikowania opon samochodów służbowych. Takich opon powszechnie używają samochody największego operatora pocztowego (U.S. Postal Service), pojazdy wojskowe, taksówki, pojazdy przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, a nawet "święte krowy" amerykańskich dróg, czyli autobusy szkolne.

Zalety

  • Cena niższa o minimum 30 % od najtańszych nowych opon do samochodów osobowych. W przypadku ciężarówek oszczędności są większe.
  • Współczesne opony bieżnikowane mają takie same indeksy prędkości jak opony nowe. W ramach homologacji przechodzą równie surowe testy wytrzymałościowe.
  • Wiele opon bieżnikowanych ma głębszy bieżnik niż seryjne, co może zmniejszać prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu i co może sprzyjać trakcji w kopnym śniegu w przypadku opon zimowych (wpływając jednocześnie negatywnie na zmniejszenie sztywności klocków bieżnika co ma znaczenie w czasie hamowania, zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni).
  • Optymalnie użytkowane opony ciężarowe można bieżnikować nawet 2-3 razy (w przypadku pojazdów pokonujące znaczne przebiegi roczne), co znacznie obniża koszty ich eksploatacji.
  • Proces bieżnikowania znacznie mniej obciąża środowisko naturalne, niż produkcja nowych. Szacuje się, że do wyprodukowania jednej nowej opony do samochodu osobowego trzeba zużyć 25 litrów ropy naftowej, a do dużego samochodu ciężarowego nawet 90 litrów. W procesie bieżnikowania zużywa się ekwiwalent odpowiednio 6 i 25 litrów ropy.
  • Teoretycznie możliwe jest "uszlachetnienie" opon klasy budżet poprzez wyposażenie ich w bieżnik opon klasy premium, chociaż generalnie zaleca się bieżnikować opony z wyższych półek.

Wady

  • Mniejszy wybór rozmiarów. Nie warto liczyć, że łatwo znajdziemy nietypowy rozmiar bieżnikowanej opony do swojego pojazdu.
  • Współczesne opony osobowe są konstruowane jako opony „o jednym życiu”. W związku z tym konstruktorzy dobierając materiały i budowę karkasu, nie biorą pod uwagę tego, aby wytrzymywały one przebiegi większe niż guma bieżnika. Silna konkurencja i walka o koszty wytwarzania, sprawiają, że opony osobowe produkowane są z minimalnym koniecznym marginesem dodatkowej trwałości.
  • Pośród opon osobowych, które pokonały kilkadziesiąt tysięcy kilometrów po dziurawych polskich drogach, trudno znaleźć nadające się do bieżnikowania.
  • Prawdopodobieństwo wystąpienia usterki w karkasie opony kilkuletniej jest statystycznie większe, niż w karkasie opony nowej.
  • Poziom osiągów, takich jak przyczepność hamowanie, głośność oferowany przez opony bieżnikowane zwykle jest niższy niż opon nowych, a z pewnością nie dorówna oponom z wyższej półki. Jeśli chodzi o rzeźbę bieżnika większość oferowanych modeli jest wzorowanych na modelach (często tych, które już wyszły z produkcji) dużych koncernów. Jak to jednak zwykle bywa kopia nie jest w stanie dorównać oryginałowi. W rzeźbie bieżnika znaczenie mogą mieć kąty ustawienia poszczególnych klocków, specjalnie opracowane lamelki itp. Formy wulkanizacyjne stosowane do bieżnikowanie rzadko są wystarczająco zaawansowane technicznie. Inną kwestią są mieszanki stosowane do bieżnikowania. Koncerny oponiarskie przeznaczają ogromne kwoty na opracowywanie odpowiednich mieszanek, zapewniających zadowalający poziom osiągów. Firmy bieżnikujące zwłaszcza te mniejsze nie mogą sobie zwykle na to pozwolić. Zdarza się, również że do bieżnikowanie stosowane bywają mieszanki odpadowe. Część zakładów korzysta jednak z elastomerów wyższej klasy oferując produkty specjalistyczne o podwyższonych osiągach. Nie liczmy jednak na to w przypadku standardowej opony bieżnikowanej.
  • Ogólnie rzecz ujmując opony bieżnikowane pozbawiane są niesłychanie ważnego etapu rozwoju, badań i testów. Jednocześnie biorąc pod uwagą, że zastosowane karkasy mogą pochodzić od różnych producentów i mogą różnić się budową i właściwościami, powtarzalność osiągów poszczególnych opon jest zdecydowanie mniejsza niż opon nowych.
  • Opony bieżnikowane osiągają krótszy przebieg do wymiany niż opony nowe.
  • Wzrost znaczenia krajów o taniej sile roboczej i w związku z tym obecność na rynku nowych opon o stosunkowo niskiej cenie, zmniejsza dysproporcję cenową między oponami nowymi, a bieżnikowanymi.
  • W pełni zadowalająca jednorodność opon bieżnikowanych osobowych jest cięższa do osiągnięcia niż w przypadku opon nowych, w związku z tym mogą one sprawiać trochę większe problemy jeśli chodzi o wyważenie, mogą generować więcej drgań i hałasu w czasie toczenia. Oferowany poziom może być ciężki do zaakceptowania dla właścicieli współczesnych samochodów.
  • Opony bieżnikowane nie mogą być montowane na osiach kierowanych autobusów o dopuszczalnej prędkości podwyższonej do 100 km/h.
  • Biorąc pod uwagę limity szybkości dla samochodów osobowych z oponami bieżnikowanymi obowiązujące w niektórych krajach (i podstawy ich wprowadzenia), mając takie ogumienie lepiej nie utrzymywać prędkości powyżej 140 km/h przez dłuższy czas podczas podróży autostradą, w upalny dzień.

Mity związane z użytkowaniem bieżnikowanych opon ciężarowych

  • "Ochłapy" bieżnika, które spotykamy szczególnie na autostradach pochodzą tylko z opon bieżnikowanych -> Oderwanie bieżnika od karkasu wskutek przegrzania może nastąpić w każdej oponie poddanej ekstremalnym warunkom pracy (przeciążenie pojazdu, jazda ze zbyt niskim ciśnieniem skutkująca zbyt wysoką temperaturą pracy, montaż nowych opon obok zużytych w parach na osiach bliźniaczych).
  • Kół z oponami bieżnikowanymi nie da się wyważyć -> Wyważenie koła z prawidłowo wyselekcjonowaną, starannie odnowioną oponą bieżnikowaną nie sprawia więcej problemów niż podobny zabieg z oponą nową.
  • Jazda na oponach bieżnikowanych grozi "wystrzałem" podczas jazdy -> To opowieści głównie z czasów, gdy bieżnikowanie było jedynym wyjściem w erze chronicznych niedoborów nowych opon na rynku i weryfikacja kandydatek do tego procesu pozostawiała wiele do życzenia. Współcześnie proces selekcji opon do bieżnikowania jest niezwykle staranny. Opiera się nie tylko na wprawnych oczach selekcjonerów, ale także na specjalistycznych urządzeniach wykrywających zarówno wady mikroskopijne, jak i głęboko ukryte w korpusie opony.

Przy zakupie bieżnikowanych opon do aut ciężarowych pamiętaj

  • Renomowani producenci opon bieżnikowanych nie wstydzą się podawać na nich swojej marki. Dają też roczną gwarancję.
  • Nie kupuj opon bieżnikowanych bez okrągłego znaku homologacji z literą "E" i cyfrą (opony bieżnikowane w Polsce mają znak E20).
  • Kupując nowe opony z myślą o ich przyszłym powtórnym użyciu - po zleceniu bieżnikowania - wybierz opony klasy premium, najlepiej któregoś z koncernów opiniarskich prowadzących własne bieżnikownie od kilkudziesięciu lat (Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin).

Komentarze

Producentopon.pl 4 stycznia 2013

Jako producenci opon bieżnikowanych globgum chcemy bardzo pochwalić autora artykułu za wnikliwe i rzetelne podejście do tematu opon bieżnikowanych na naszym polskim rynku . A opisany temat regeneracji opon zwany bieżnikowaniem na pewno obalił kilka mitów i historyjek typu mój znajomy powiedział . Czekamy na kolejne ciekawe i rzeczowe artykuły .

user 16 lutego 2013

Pierwszy raz z oponami bieżnikowanymi spotkałem się w Niemczech. Teraz kupuję tylko bieżnikowane renomowanych firm. Nigdy mnie nie zawiodły. dziwię się kierowcom, którzy wolą założyć 10-cio letnia używkę zamiast bieżnikowanej.

yeti 21 października 2014

ja jakoś nie mam przekonania do opon bieżnikowanych i nie przekonują mnie argumenty o tym że w ciężarówkach się sprawdzają,bo opony ciężarowe już na etapie projektowania są przygotowane na bieżnikowanie.tak że wg mnie bieżnikowane to jedynie na wiejskie drogi(niskie prędkości)

fazi 12 listopada 2014

Witam jeżdżę na bieżnikowanych zimówkach już 5 lat passat B5 i mogę śmiało polecić , nie biją , dobrze się trzymają na śniegu są miękkie , no może troszkę szumią ale to są zimówki , dziwię się osobą które proponują kupić stare używane wytarte zimówki do jazdy , jeżeli zimówka ma bieżnik poniżej 6mm i jest starsza niż 5 lat to ją można jedynie na śmietnik wyrzucić , guma twardnieje i nie ma swoich właściwości a bieżnik musi być głęboki żeby odprowadzić błoto śniegowe , . Ja osobiście polecam opony bieżnikowane ale tylko na zimę na lato już nie i muszą być sprawdzonej firmy , bo niektórzy robią buble

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu