28.02.2020 09:30
0

Jazda na suwak

Autor: opony.com.pl

Jazda na suwak, zwana też jazdą na zamek, stała się obowiązkowa dla wszystkich kierowców w Polsce z dniem 6 grudnia 2019 roku. Dotyczy ona określonych sytuacji napotykanych na drodze, mając na celu rozładowanie korków i zmniejszenie ryzyka kolizji. Jak zatem powinniśmy jeździć na suwak, aby uniknąć negatywnych konsekwencji za niestosowanie się do tego przepisu?

Jak jeździć na suwak?

Jazda na suwak obejmuje sytuacje, gdy dwa lub trzy pasy ruchu łączą się w jeden. Ma ona zastosowanie w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości, gdy niemożliwe jest kontynuowanie jazdy wybraną drogą z powodu zwężenia lub istniejącej przeszkody. W takim momencie - tuż przed miejscem zwężenia - każdy kierowca poruszający się wolnym pasem ma obowiązek przepuszczenia jednego pojazdu bądź zespołu pojazdów, dojeżdżających do przewężenia. Jak jeździć na suwak w przypadku zwężenia dwóch pasów jezdni trzypasmowej? W tej sytuacji zasada jest następująca: kierowca wolnego, środkowego pasa najpierw przepuszcza kierowcę zanikającego prawego toru jazdy, a następnie użytkownika pojazdu przemieszczającego się lewym pasem.

Od zasady jazdy na suwak występują także pewne wyjątki. Fragment jezdni przeznaczony do skrętu nie jest zanikającym ciągiem komunikacyjnym, a jazda pasem rozbiegowym nie daje pierwszeństwa przed poruszającymi się sąsiednim torem samochodami. Zapis mówiący o jeździe ze znacznie ograniczoną prędkością dotyczy jedynie korków, nie zaś spowolnienia np. z 90km/h do 40km/h. W sytuacji, gdy tylko jeden pas jest zakorkowany, pojazdy poruszające się sąsiednim, szybciej jadącym torem nie mają obowiązku ustępować pierwszeństwa samochodom stojącym obok w korku. Należy pamiętać, że kierowca zanikającego fragmentu jezdni ma pierwszeństwo przed autem na pasie kontynuującym jazdę dopiero, gdy dojedzie do końca swojego toru, który nie zapewnia możliwości dalszego przemieszczania się na wprost.

Jazda na suwak - przepisy

Przepis jazdy na suwak obowiązuje na terenie Polski od 6 grudnia 2019 roku. Nie zmienia on ogólnych przepisów ruchu drogowego dotyczących pierwszeństwa. Obejmuje on jedynie sytuacje wyjątkowe, wymagając od kierowców zachowania szczególnej ostrożności w trakcie przemieszczania się i prowadzenia manewrów. Zasada jazdy na suwak obowiązuje nie tylko tam, gdzie stoją znaki informujące o zwężeniu. Należy stosować ją także w sytuacji korka w miejscach, w których nie występuje oznaczenie D-56 „jazda na suwak”. Warto pamiętać, że nieodpowiednie wykorzystywanie przepisów jazdy na zamek może grozić odpowiedzialnością za spowodowanie kolizji bądź wypadku.

Nowe zasady zachowania w sytuacji zanikania pasa ruchu zostały oznaczone jako art. 22 ustęp 4a i 4b w Prawie o Ruchu Drogowym. Zgodnie z brzmieniem zapisu 4a, w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy obranym pasem ruchu, kierujący poruszający się torem sąsiednim ma obowiązek bezpośrednio przed wystąpieniem zwężenia umożliwić wjazd jednemu pojazdowi z zanikającego pasa. W myśl ustępu 4b, jeżeli jezdnie zanikające znajdują się zarówno z prawej, jak i lewej strony pasa środkowego, kierowca poruszający się torem kontynuującym jazdę ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa najpierw jednemu pojazdowi z jego prawej strony, a następnie drugiemu pojazdowi, znajdującemu się na zanikającym, lewym pasie. Dzięki temu ograniczone zostanie tworzenie się korków, a jazda w miejscach zwężenia będzie przebiegać płynnie, minimalizując ryzyko stłuczek i wymuszeń.



Komentarze