infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7.00 - 22.00
Sobota - Niedziela 8.00 - 20.00

Jakie opony na zimę: wąskie czy szerokie?

Przyzwyczailiśmy się do myśli, że zimą powinniśmy stosować opony węższe niż latem. Eksperci z branży postanowili przyjrzeć się bliżej tej zasadzie. Co z tego wyniknęło? Sprawdź.

Jakie opony na zimę: wąskie czy szerokie?

Wszyscy wiemy, że zimą jeździmy na oponach węższych niż latem. Nawet przy odbiorze z salonu nowego auta otrzymujemy mniejsze zimowe koła. Continental postanowił zakwestionować tą zasadę przedstawiające zalety używania zimą szerokich opon.

Continental: szerokie opony = lepsza przyczepność

Większa powierzchnia styku opony z podłożem przekłada się na wyższą przyczepność. Ta zasada dotyczy przede wszystkim lata. Jednak specjaliści Continental przedłużają ją również na okres zimowy. Zdaniem fachowców negatywny wpływ miękkiej mieszanki opon zimowych objawia się głównie w trakcie pokonywania zakrętów. Zjawisko jest potęgowane przez posiadanie węższych opon. Dlatego Continental zachęca do stosowania szerokich opon również zimą.

Poza tym, szersze opony, dzięki większej liczbie ostrzy bieżnika i rowków charakteryzują się zwiększonym tarciem. Co przekłada się rzecz jasna na lepszą przyczepność, przyśpieszenie, sterowalność oraz hamowanie. Również w głębszym śniegu szersze opony radzą sobie lepiej a szczególnie, jeśli chodzi o prowadzenie samochodu w zakrętach.

Szerokie zimówki mają oczywiście swoje wady. Specjaliści Continental przyznają, że przyczepność szerokich opon zimowych pozostawia wiele do życzenia w głębokim świeżym śniegu. Ze względu na powstający klin, który proporcjonalnie zwiększa się wraz ze wzrostem głębokości opon. Natomiast węższa opona łatwiej przebija się przez luźny i głęboki śnieg. To właśnie ta zaleta węższych opon sprawia, że są one dziś powszechnie stosowane zimą.

ADAC: w zimie tylko węższe opony

Innego zdania są specjaliści ADAC. Przyznają oni, że szerokie opony mogą zapewnić odpowiednią przyczepność na śniegu, ale należy wziąć pod uwagę, że okres zimowy jest bardziej różnorodny. Szef działu testującego opony w ADAC – Michael Müller przyznał: „Producenci opon zrozumieli, że produkt, który zapewnia idealną przyczepność na śniegu, nie jest receptą na świetną sprzedaż, gdyż pozostają jeszcze inne warunki drogowe”.

Prawda o szerokich oponach zimowych wyszła na jaw, gdy ADAC testowało opony 225/45 R 17 V o prędkości do 240 km/h. Przez tak sporą szerokość opon, jazda po drodze pełnej błota pośniegowego lub wody, w ogóle nie była bezpieczna. Pod oponami wytwarzał się płaszcz wodny a podczas zaistnienia aquaplaningu sterowanie samochodem było wręcz niemożliwe.

ADAC zachęca do używania najwęższych opon przewidzianych w karcie pojazdu. Podkreślając przy tym, że w zimowych sytuacjach kryzysowych węższe opony będą lepsze niż szerokie. Continental przewiduje zaś, że w ciągu kilku najbliższych lat kultura jazdy ulegnie zmianie a właściciele aut będą przesiadać się na szersze opony zimowe. Continental zachęca, by używać zimą równie szerokich opon, jak latem.

Komentarze

kierowca 19 grudnia 2010

Wszystko fajnie, ale nie zapominajmy o prawach fizyki - mniejsza powierzchnia przylegania (wezsza opona) do podloza - wieksza sila nacisku na cm2 , a tym samym i wieksze tarcie i przyczepnosc.

marian 14 lutego 2011

zgadzam się z z moim przedpiszącym i dziwię się specjalistom continentala

4x4 17 lutego 2011

Przedpiszący sądzą że wąska łyżwa to większa siła tarcia niż szeroka? Dlaczego narta biegowa jest tak wąska i krótka jak to tylko możliwe? Ft zależy od powierzchni i F nacisku wprost proporcjonalnie. Jednak nie ona jest jedyna, która jest istotna w przypadku ruchu drogowego. Wszystko można sprawdzić jedynie w praktyce.

fachowiec 10 marca 2011

sila tarcia zalezy od sily nasiku (masy pojazdu) i wsp. tarcia. W fizyce nie ma nigdzie nic o powierzchni 4x4!!!!

k. 13 marca 2011

Tarcie tarciem, podstawowym problemem i tak jest aquaplanning. W zime jeżdzimy nie tylo po lodzie.

Zio 19 marca 2011

Continetal zacheca do szerokich opon bo... ..? ..pomyslec... i.. proste.. szersza = drozsza! proste ?

pb 12 kwietnia 2011

Jakieś widzę problemy z fizyką tarcia. Współczynnik tarcia gumy maleje z obciążeniem (nie jest stały jak się tego uczy w szkole), więc z tego względu jest korzystna duża powierzchnia styku. Łyżwy to zupełnie inna bajka, chodzi o zwiększenie ciśnienia w celu lokalnego podtopienia lodu i zwiększenia smarowania między łyżwą i lodem. To samo narty. Natomiast w zimowej oponie jedną z ważniejszych rzeczy do jazdy po śniegu jest mocne ugniatanie śniegu w kostkę, od której można się odepchnąć. Im większy nacisk na śnieg (wąska opona) tym silniejsza struktura i mniejsza szansa zerwania ugniecionego śniegu. Na lodzie to już się nie sprawdzi, bo wąska opona będzie działać jak łyżwa i będzie go podtapiać--tu lepiej sprawdzi się opona szeroka.

Taki Jeden 12 czerwca 2011

A o jakich szerokościach opon Wy tu rozmawiacie? Czy np. 165 (rozmiar fabryczny) zamienić na 155 nz zimę? A możwe 205 (rozmiar fabryczny) na 195 na zimę? Chm??? Nadczym tu się zastanawiać!? Ja proponuję poczytać testy opon np. zimowych i na podstawie tego dobrać je sobie do swojego samochodu. Zdaje sobie sprawę z tego, że testy takie wykonywane są przeważnie na VW Golfach co nie do końca może mieć potwierdzenie w BMW czy Mercedesach ze wzgledu na rodzaj układu napędowego ale może to być przynajmniej jakaś propozycja dla nas. Aby mieć 100% pewności jaka opona lepsza w zimie - szersza czy węższa to koniecznie trzeba by zrobić odpowiednie testy mianowicie w samochodzie w którym na lato zalecane są opony powyżej 235 założyć taki sam rozmiar ale zimówek a następnie założyć 205 oczywiście zimowe. Im więcej firm produkujących opony będzie do tego zaangarzowanych tym większa szansa na dopowiedz na to pytanie - wąska czy szeroka. He... ale jak znam życie to to gdybyśmy po tych testach porównali najlepszą 235 z najgorszą 205 i odwrotnie najlepszą 205 z najgorszą 235 to wynik będzie jeden... Zawsze wygra ta najlepsza w swojej klasie bez względu na szerokość bo nie ważne jest czy szersza czy węższa WAŻNE jest czy jest to dobra opona. A oprównując najlepsze w swojej klasie opony to... jesli nie bedzie miedzy nimi dużej różnicy to zawsze wygra ta tańsza opona!!!

mroz 28 października 2011

lepsza węższa w 100 proc.

xxx 30 października 2011

zgadzam się z ADAC zimą i tak szybko sie nie jeżdzi więc wąska opona da radę a Continental chce tylko zarobić kasę

kaktus 14 listopada 2011

Wniosek jest jeden, skoro specjaliści z Continentala nie znają się na fizyce to lepeij jest nie kupować opon tej marki

singo 31 stycznia 2012

sam testowałem opony wąskie i szerokie zimowe wąskimi można be zproblemu zmieniać pas ruchu nawet przez koleiny a szeroka opona prowadzi po najmniejszej lini oporu najczęściej nie tam gdzie chcemy jechać jeżeli niema śniegu to jest lepsza ale w naszych warunkach drogowcy są zawsze zaskoczeni nawet na głównych drogach.Jeżdze na fabrycznym rozmiarze zimą 195/65/15 a latem na 215/45/17 klasa opon niema znaczenia w pokonywaniu śniegu czy błota pośniegowego tu ma znaczenie tylko szerokość opony oczywiście lepsza klasa opony to lepsza przeczepność na mokrym czy suchym asfalcie

Davo 17 czerwca 2012

a ja jezdze na szerokich i mam wszystkie te spekulacje w nosie. nie bede jezdzil na jakims badziewnym 165 bo takie waskie kolka to mialy dylizansy w westernach i inne maluchopodobne pipidowki. a jak sie wyczuwa delikatny poslizg to sie zwalnia, proste. nie szerokosc opony was uratuje tlyko predkosc. i nie wjezdzajcie w jakies nieodsniezone zadupia. Pozdro :)

jack 25 października 2012

Davo widzę, że kolego jeździsz chyba tylko po mieście, wtedy gdy miasto jest odśnieżone i posypane solą albo może tramwajem?! Szersza opona nie ma szans przy błocie pośniegowym czy nawet na oblodzonej nawierzchni. Jeżdżę po 60-80 tys km rocznie od Niemiec po Czechy po Bałtyk i wiem co mówię. A "zadupia" czasami są lepiej odśnieżone jak miasto:)

bzyk666 24 listopada 2012

pytanko mam chopoki...na felagach mam aktualnie 165/75 R14...a zimowki moge sobie zalatwic 175/65 R14 bedzie sjaki problem jak zaloze na felgi szersze opony niz te co byly...?

erik 24 grudnia 2012

Od tygodnia jeżdżę na "objazdówce" zrobionej z miękkiej gumy. nie jestem pewien szerokości ale wygląda na około 1/3 mojej normalnej tylnej opony, a ta to Pirelli Snowsport 240, 255/35 18, nowa, bieżnik powyżej 7 mm. I co, i to że na trochę ubitym śniegu pod którym był lód na trochę wyboistym terenie, przy wyłączonym DSC, cienka oponka po prostu się kręci w kółko a normalna opona stoi w miejscu. więc cienka opona traci przyczepność a szeroka nie. niestety mam problem z DSC więc komputer nie przerzuca mocy na normalną oponę. Jeżdżę BMW 320d z "czipem" i innymi "modami" = 225km. Więc i jedni i drudzy mają trochę racji. na lodzie wszystkie opony się ślizgają. na ubitym śniegu ja bym wziął szeroką oponę. a po świeżym, głębokim i nie ubitym śniegu nie jeżdżę moją Bemką. Na jezdni, kiedy jadę po "błocie" śniegowym, zimowe Pirelli Snowsport idą jak burza. Żadnych problemów. Samochód słucha się kierownicy. Opony odprowadzają wodę tak jak potrzeba.

erik 24 grudnia 2012

hej bzyk666 mam taki programik do porównywania opon i po wpykaniu danych twoich opon wynik wychodzi na czerwono, czyli może być problem. teoretycznie powinno być ok, zakładasz szerszą oponę na węższą felgę, to pewnego rozmiaru to jest ok. także profil jest niższy więc powinna się zmieścić w nadkolu/błotniku. ale przy maks skręcie kierownicy, może obcierać. wynik dziwi mnie trochę bo średnica twojej proponowanej zimówki jest o 20mm mniejszy. procentowo 3.3% mniejsza średnica zimówki niż letniej. więc jeszcze raz, pewnie z powodu szerokości, zimówka będzie obcierać nadkole przy maks skręcie.

Fizyka 6 stycznia 2013

Większe tarcie, na śniegu oznacza mniejszą przyczepność ponieważ bardziej roztapia śnieg, a jak wiadomo śnieg sypki jest mniej śliski niż upłynniony.

Lukas 2 lutego 2013

Każdy ma tu trochę racji. Ale ja jestem jednak za węższymi oponami ponieważ dzięki szerokiej 235x55 rozwaliłem auto i to tylko dlatego ze właśnie szeroka opona kompletnie nie słucha kierowcy przy przejeżdżaniu po błocie pośniegowym. Poprzedniej zimy miałem fabryczne zimówki 215x45 były bez porównania leprze Lex ma 155koni napęd na tył wiec osobiście radze jeździć na węższych oponach

Oko 11 marca 2013

Jadą dwa samochody w zimie po nieodgarniętej drodze.Wyprzedzają ciężarówkę i ten mający szerokość 175 przejeżdża przez pas śniegu na środku jezdni z lekkim szarpnięciem(ja),za mną jechał gość nową furą na 205.Po najechaniu na pas śniegu zrobił klasycznego bączka i tu miał szczęście że nikt nie nadjechał.Dobrze było dopóki jechał po ubitym śniegu.

gregor 26 sierpnia 2013

... a twoje wprawne Oko zauważyło w lusterku rozmiar opon gościa w trakcie wykonywania piruetów na drodze :)

hahaahah 8 października 2013

:P

harey 13 października 2013

Witam kolegów :) jeżdżę Audi A4, jeszcze na letnich Dębica Passio 2 195/65/15. Planowałem kupic zimówki 195/65/15 Dębica Frigo 2. Co sądzicie o tych oponach?

marko 13 października 2013

witam kolegów,kolego harey posiadam zimówki Dębica Frigo nie 2 jestem zadowolony,jeżdzę na nich 3 sezon.2 jest jeszcze lepsza ,tak słyszalem

jack 18 października 2013

potwierdzam frigo 2 jest ok, mam przed domem górkę na ulicy i często muszę wypychać samochody na różnych oponach, frigo 2 zawsze samo dojechało do garażu,

byyy 26 listopada 2013

Ale mam beke jak czytam te kretyńskie wypociny pseudo fizyków i znawców tematu:) Co jeden to lepszy od drugiego:)

qeaf 10 lutego 2014

ja zawsze myślałem że szersze są lepsze w zimie i myślałem że na śniegu lepiej sobie radzą a tu dupa

qeaf 10 lutego 2014

ja zawsze myślałem że szersze są lepsze w zimie i myślałem że na śniegu lepiej sobie radzą a tu dupa

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu